Opa,
Haal bij de specialist een din-cup maatje 4 [afbeelding]
Bij 20 graden celsius is de ideale viscositeit 17 seconden, dus vinger onderaan het trechtertje vullen tot de rand stopwatch erbij vinger weg en dan hoort ie in 17 seconden leeg te zijn.
Dit geld alleen voor de basecoat (de kleurlaag) de blanke lak mag iets dikker zijn aangezien die langer doorvloeit ong. 19 sec. dincup 4 20 graden.
Afstellen van je spuitpistool:
lege beker haan helemaal ingeknepen en de druk op 2,2 a 2,5 bar is ook een beetje afhankelijk van de dikte van je lak.
De profi spuiten hebben drie instelmogelijkheden
1: vlak of rondstraal op de kop van de spuit zitten 2 vleugels met een gaatje erin als je de knop vlak of rondstraal gaat gebruiken komt er naar mate je richting vlakstraal gaat steeds meer lucht uit de gaatjes die als het ware een ronde straal verf plat gaat drukken aan beide kanten dit gebruik je voor grote vlakken en kruislings spuiten, rondstraal gebruik je voor ronde buis frame werk gaaswerk etc.
2: de naald instelling. uitgangspunt is helemaal ingedraaid, dan de haan overhalen en langzaam je naald naar buiten stellen totdat je een mooi wolkerig patroon krijgt op je proefpapier (vlakstraal)
3: luchtfijnafstelling deze kan je gebruiken om tijdens het spuiten je luchttoevoer nog iets fijner af te regelen, uitgangspunt is een wolkerig patroon zonder dikke strepen aan de kanten van je vlakstraal je stelt net zolanfg door totdat de dikke strepen aan de zijkanten verdwenen zijn.
knop 3 zit alleen op de profi spuiten de beun de haas spuiten hebben deze fijnregeling niet.
als je meer wilt weten mail me dan maar, heb pas 21 jaar spuitervaring.
Opa,
Haal bij de specialist een din-cup maatje 4 [afbeelding]
Bij 20 graden celsius is de ideale viscositeit 17 seconden, dus vinger onderaan het trechtertje vullen tot de rand stopwatch erbij vinger weg en dan hoort ie in 17 seconden leeg te zijn.
Dit geld alleen voor de basecoat (de kleurlaag) de blanke lak mag iets dikker zijn aangezien die langer doorvloeit ong. 19 sec. dincup 4 20 graden.
Afstellen van je spuitpistool:
lege beker haan helemaal ingeknepen en de druk op 2,2 a 2,5 bar is ook een beetje afhankelijk van de dikte van je lak.
De profi spuiten hebben drie instelmogelijkheden
1: vlak of rondstraal op de kop van de spuit zitten 2 vleugels met een gaatje erin als je de knop vlak of rondstraal gaat gebruiken komt er naar mate je richting vlakstraal gaat steeds meer lucht uit de gaatjes die als het ware een ronde straal verf plat gaat drukken aan beide kanten dit gebruik je voor grote vlakken en kruislings spuiten, rondstraal gebruik je voor ronde buis frame werk gaaswerk etc.
2: de naald instelling. uitgangspunt is helemaal ingedraaid, dan de haan overhalen en langzaam je naald naar buiten stellen totdat je een mooi wolkerig patroon krijgt op je proefpapier (vlakstraal)
3: luchtfijnafstelling deze kan je gebruiken om tijdens het spuiten je luchttoevoer nog iets fijner af te regelen, uitgangspunt is een wolkerig patroon zonder dikke strepen aan de kanten van je vlakstraal je stelt net zolanfg door totdat de dikke strepen aan de zijkanten verdwenen zijn.
knop 3 zit alleen op de profi spuiten de beun de haas spuiten hebben deze fijnregeling niet.
als je meer wilt weten mail me dan maar, heb pas 21 jaar spuitervaring.
Juist ja, jij bent goed bezig hier kan ik wat mee. Dank u voor deze waardevolle tips.
Ik heb deze 2 spuiten.
[afbeelding]
Zoals je waarschijnlijk gelezen heb gebruik ik 2K lak, daar komt nog verharder bij en verdunner, geld dan nog steeds die 17 sec, of is daar een andere spelregel voor ?
dat zijn zeker heel goede tips bikevouwer, ik spuit zelf ook wel eens wat en loop vaak te klooien met naald- en luchtafstellingen maar hier kan ik wat mee. @TS:leuk topic,altijd interesant om te zien en horen hoe anderen het doen. trouwens die zelfbouw spuitcabine ziet er goed uit, enne die sinaasappelhuid waarover gesproken wordt heb ik zelf ook regelmatig last van met 2k pu lak. volgens mij toch een temperatuur kwestie. maar mss. heeft bikevouwer hier ook nog tips voor?
bedankt voor alle heldere uitleg,ik moet nog veel oefenen hoor ik wel, verdunnen deed ik altijd op de gok maar dat is toch geen doen voor een goed resultaat hoor ik wel. toch maar eens een dincupje aanschaffen.Nope is geen temperatuur kwestie maar meer een kwestie van teveel verf in 1 keer opbrengen icm met een te dikke viscositeit.
Je kunt beter met iets dunnere verf spuiten en dan niet gelijk alles dekkend proberen te spuiten maar even een dunne laagje opbrengen, dan even de verf laten zetten dan weer een dun laagje enz. enz totdat het spul dekkend gespoten is.
de merken verf waar ik het liefste me spuit zijn
Herbertz (absoluut de top maar stervensduur)
PPG ( benadert Herbertz erg close)
Deltron
iets anders gebruik ik eigenlijk niet omdat ik met deze verven gewoon ontzetten goede resultaten krijg.
leuke spuitcabine
die van mij is wel ietsje minder mooi
kijk maar
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
......je griptang is iig wel mooi geworden....
Denk dat we veelal hetzelfde doen hoor,....
een (plastic) "hok" fabriceren in een ander hok....
Ik stook de boel dan nog ff op met een kachel...tbv goed vloeien en drogen
en de één heeft een spuitpistool met atributen en de ander een spuitbus!
als het resultaat maar mooi is..................... en dat dan ook ff blijft
[me=]( ik had na een paar dagen op m'n gemakkie spuiten/laten drogen etc.., een mooie groene kawa-tank,, heel even , , 't zat nog géén dag gemonteerd,...laat "muts" haar fiets uit haar tengeltjes vallen,....
dááág mooie verf....) [/me=]
en daar gingen we weer...........
Het wordt toch nog een leuk topic, veel bruikbare tips kom ik hier tegen.
En de temp. in de spuitcabine verhoogd naar 25 graden.
Lijken inderdaad wel putjes van iets vettigs.Vandaag nog maar eens een stukkie geprobeerd, helaas wederom mislukt
Het lijken wel mini-kraters.
Het lijkt erop dat er iets van vet/olie spetters op zitten, heb geen idee waar dit nu weer vandaan komt.
Aan de verfspuit kan het haast niet liggen want dan had er gisteren ook op gezeten.
Wat heb ik anders gedaan dan gisteren, heb vandaag de spuitcabine aan de binnenkant nat gemaakt met een plantenspuit met zo'n pompje erop, omdat ik er gisteren teveel stofspikkels op had zitten.
En ik heb vandaag een wonderdoekje gebruikt om het stofvrij te maken met thinner voor het spuiten.
En de temp. in de spuitcabine verhoogd naar 25 graden.
[afbeelding]
Lijken inderdaad wel putjes van iets vettigs.
Waar je heel erg mee op moet passen is siliconen (bijv. siliconenspray en andere producten met siliconen erin), dat spul blijft in de lucht hangen en is niet of nauwelijks weg te krijgen.
Qua wonderdoekjes heb je ook verschillen, er zijn er speciaal voor het spuiten maar een pluisvrije katoenen poetslap met thinner is goed genoeg.
Wat de temperatuur betreft is een spuittemperatuur van rond de 35˚ en een uithardingstemperatuur van 80˚ ideaal (wel oppassen dat bij kunststof de temperatuur mogelijk lager moet om vervorming te voorkomen)
Voor de verhoudingen (kleur, verdunner en harder) kan je een kijken of je microfishes kan vinden op het internet. Dan heb je wel een weegschaal nodig die grammen kan wegen want de tabellen geven hoeveelheden in grammen aan.
Dit is ook handig (en belangrijk) als je meerdere delen moet spuiten maar niet op 1 dag (of in 1 keer) kan want die verhoudingen kunnen ook kleurverschil bepalen. Voordeel is dat je dan ook meteen diverse kleuren maken aan de hand van die tabellen.
(dat werkt met zoveel gram van die kleur en zoveel van die met zoveel gram harder en zoveel thinner).
35 graden? jeetje dan ga ik van m'n stokkie.
Misschien toch nog een olieafschijder er tussen zetten, een vocht afschijder heb ik er al tussen zitten.
Vandaag nog maar eens een stukkie geprobeerd, helaas wederom mislukt
Het lijken wel mini-kraters.
Het lijkt erop dat er iets van vet/olie spetters op zitten, heb geen idee waar dit nu weer vandaan komt.
Aan de verfspuit kan het haast niet liggen want dan had er gisteren ook op gezeten.
Wat heb ik anders gedaan dan gisteren, heb vandaag de spuitcabine aan de binnenkant nat gemaakt met een plantenspuit met zo'n pompje erop, omdat ik er gisteren teveel stofspikkels op had zitten.
En ik heb vandaag een wonderdoekje gebruikt om het stofvrij te maken met thinner voor het spuiten.
En de temp. in de spuitcabine verhoogd naar 25 graden.
[afbeelding]
had er hierboven nog wat bij geschreven opaIs een vochtafschijder en een olieafschijder hetzelfde? Geen idee. ff kijken op Google.