Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

How To: De spuitcabine (zelf spuiten) deel 2

lynx84

MF veteraan
Lid geworden
8 nov 2008
Waarderingsscore
11
Aangezien opa Aart al 2 jaar niet meer online is geweest bij deze het nieuwe deel!

Hieronder gekopieerd uit het vorige deel door Opa Aart:
Ik zal natuurlijk zelf wel beginnen, eerst een paar foto's van hoe mijn spuitcabine eruit ziet.

Het geraamte heb ik gemaakt van panlatten, die kosten bijna niets. 22,5 meter voor 8,5 euro, dus dat zijn de kosten niet.
Plastic heb ik geleased bij de baas. Kost niets

Natuurlijk heb ik er een deurtje ingemaakt anders gaat dat plastic zo fladderen en dan krijg je weer een stofzooi

Hier een foto van mijn veel te dure verfstandaard, maar goed het is betaald en het werkt.

Als afzuiger gebruik ik deze.

En hier de foto's van mijn eerste probeersel, een deelkuipje van een minibike.

En een closeup.

Laatst bewerkt:
Laat je niet opnaaien Sanno.
Tuurlijk heeft ie deels gelijk dat er hier en daar wat op je lijntjes is aan te merken.

Maar als ik kijk naar je ervaring (zeer kort als ik me niet vergis) etc. ziet het er super uit.
Designs plakken is gewoon kutwerk en elk foutje is direct zichtbaar.

Heb je je design's met base gespoten of met 2K.
Meerdere dunnere laagjes wil soms wel voorkomen dat het gaat "kruipen".
Deze tape ken ik verder niet dus ik kan je daar geen advies over geven.

Oh ja, en stop met wasbenzine.
Dat kan volgens mij een vettig filmpje achterlaten als je het niet goed droog wrijft.
Gewoon silicone ontvetter gebruiken (of thinner maar bij verse lak los je gauw de onderlaag op)
Ik gebruikte ontvetter van Mipa, nooit problemen.
Op m'n huidige werk 7010 van Spies Hecker.

Ben het qua ontvetter absoluut met bovenstaande reactie eens.

Ik ben dan geen prof maar een gewone garage beunhaas maar ik heb al lang geleden geleerd om geen wasbenzine te gebruiken om te ontvetten. Het laat gewoon een vettige laag achter en het kan me geen reet schelen hoeveel mensen hier beweren dat dat niet zo is, ik weet dat het ongeschikt is. (Vraag anders even hoeveel professionele spuiters hun onderdelen ontvetten met wasbenzine)

Iedere automaterialenzaak die Motip producten verkoopt heeft deze blikken staan:

Ontvetter en siliconenverwijderaar van Motip, type 600.

Werkt perfect, ontvet als een gek, verwijderd ook siliconenresten (fish-eyes... ), tast vers gespoten laklagen niet aan en een blikje van een halve liter kost een euro of 7, dus waarom dan voor 4 euro wasbenzine, terpentine, thinner of andere ongeschikte troep kopen terwijl het JUISTE materiaal overal te krijgen is?

Laatst bewerkt:
Iedereen mag denken wat ie wil en doen wat ie denkt dat het beste is. Om te ontvetten gebruik ontvetter of siliconenverwijderaar. Maar.. in sommige gevallen zijn siliconenverwijderaar of speciale ontvetters niet geschikt om te gebruiken. Dan is wasbenzine WEL geschikt. Hoofdzakelijk omdat wasbenzine relatief snel verdampt icm een vrij milde samenstelling. Daarom is het veelal minder geschikt als ontvetter, maar niet omdat het een laag achterlaat. Als het wat achterlaat is het omdat de opname tijd kort is. Wasbenzine vanzichzelf is ''schoon''.

Laatst bewerkt:
Handig voor om in de winter binnen te gebruiken.. werkt prima voor kleine dingen
Met tape in elkaar zetten.. en na gebruik weggooien... tis karton... blijft niet eeuwig goed.

Laatst bewerkt:

En dan is Sanno zeker een toffe peer?
Nee, iemand die mijn vriendin voor ''Goedkope hoer'' uitscheld op een forum, dat zijn de stoere mannen hoor! Hulde!

@ Man die zegt dat ik niet kan plakken nog spuiten.

Laatst bewerkt:

Nee dat is ok niet tof...!
IK heb geen idee wat voor een ambacht jouw vriendin doet,dus ik hou me er verre van,spuitwerk pleeg ik wel enig verstand van te hebben...en dit ziet er goed uit....!
NETJES...!

Hey iedereen

Mag ik even tussendoor komen met een vraagje?

Dit voorjaar was ik nog de trotse eigenaar van 2 mooie GTI spuitpistolen.
Maar helaas zijn deze onlangs samen met nog het e.e.a. gestolen

Dus nu ben ik min of meer terug bij af, met een beperkt budget

Ik zoek daarom een nieuw pistool, met verschillende nozzles inbegrepen, onder 150,-
Ik wil ermee kunnen kleurlakken en aflakken, primeren hoeft niet.

Welk spuitpistool kunnen jullie mij aanbevelen,
en waar kan ik deze het beste bestellen?

Of heeft er misschien nog iemand een goed tweede hands pro pistool te koop?

Thanx!
T

Laatst bewerkt:
Hey Washandje, thanx!

CROP ken ik, daar had ik al even gekeken maar de site is wel wat onoverzichtelijk.
De kans is groot dat ik die W400 ga proberen, het lijkt me wel wat.

Dat spuitwerk van jou ziet er trouwens goed uit zeg, daar kan je mee aankomen.
Heb je de tank ook gespoten? Wat voor blanke lak heb je op de tank gebruikt (vanwege de benzine)? En heb je dat voor de hele kuip gebruikt, of zit er op het plastic weer wat anders?

Ik heb inmiddels wel wat spuitervaring opgedaan, eerst met bussen, later met pistolen, maar het ontbreekt me nog aan de details dus ik zal me hier binnenkort wel wat vaker laten zien denk ik, mn nieuwe project wil ik namelijk ook graag zelf spuiten.

Nogmaals dank en hoor het wel weer

Duvell

Laatst bewerkt:

W400 is een prima pistool. Onderhoud is ook lekker voordelig. Gebaseerd op de Anest Iwata W400. Wat aan de kleine kant, maar hierdoor kan je hem ook op verscheidene manieren in de hand leggen.

CROP site is inderdaad wat druk en onoverzichtelijk, maar de heren achter de schermen bij CROP zijn al een nieuwe flitsende site aan de het bouwen. Ook een betrouwbare zaak. Ben er meerdere keren op kantoorbezoek geweest.

Tankje is niet gespoten, was nog in goede staat. En verdwijnt bij deze SM onder het zadel en het frame/kapwerk. Bedankt voor het compliment.

Laatst bewerkt:

Ik ben van plan m'n circuitkuipen te voorzien van een nieuw likje verf.
Ervaring met zulke grote stukken heb ik niet, wel op school vroeg wat kleiner spul gespoten met spuitbus en met redelijk resultaat (lijkt al lang geleden, die schooltijd ).

Ik kan nu van iemand een compressor lenen.
Dit zou de eerste keer zijn dat ik er mee ga werken.

Nu vroeg ik mij af of jullie, als 'ervaren rotten', nog tips hebben voor een beginner als ik?
Loont het om een kleine investering te doen in een budget spuitpistool (zie model W98-NG/W100-NG op site CROP)?

Waar haal ik best m'n primer en lak vandaan? Zelfde site (CROP)?

Ben nu bezig met het schuren van de kuipen.

Die basispistooltjes van Max-PRO voor 30 euro hoef je niet mee aan te komen. Is leuk om 1x bijv. een gooi en smijt klusje mee te doen en daarna weg te gooien.

De W400 is een investering waaruit je meer plezier haalt, je krijgt van mij een PB mbt. lakken.

beste mensen, ik heb een vraagje aan jullie.
Ik ben met een knikkerbus in de weer geweest, wat in het verleden redelijk vlekkenloos was verlopen, maar deze keer heb ik op 1 plekje van mijn spatbord een kleine druiper(kleur).
Hoe lossen jullie dat doorgaans op? kompleet overnieuw beginnen, of het deel met een korrel 1000 bijschuren en deels overnieuw in kleur zetten ?

De 2k blanke lak moet er dus nog op.

bij voorbaat dank voor het een suggestie

Laatst bewerkt:
Tip voor het verwijderen van druipers zonder het risico dat je de rest eromheen ook wegschuurt:

Smeer een beetje plamuur rondom de druiper. Als dat hard is kan je naar hartelust schuren en als je de plamuur overal weggeschuurt hebt is de druiper verdwenen maar ben je niet door de verf heen.

Al vaak gedaan, werkt uitstekend.