How To: De spuitcabine (zelf spuiten) deel 2

lynx84

MF veteraan
Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
2.439
Waarderingsscore
11
Locatie
Zuid Holland
Aangezien opa Aart al 2 jaar niet meer online is geweest bij deze het nieuwe deel!

Hieronder gekopieerd uit het vorige deel door Opa Aart:
Ik zal natuurlijk zelf wel beginnen, eerst een paar foto's van hoe mijn spuitcabine eruit ziet.

Het geraamte heb ik gemaakt van panlatten, die kosten bijna niets. 22,5 meter voor 8,5 euro, dus dat zijn de kosten niet.
Plastic heb ik geleased bij de baas. Kost niets O-)

full


Natuurlijk heb ik er een deurtje ingemaakt anders gaat dat plastic zo fladderen en dan krijg je weer een stofzooi
full


Hier een foto van mijn veel te dure verfstandaard, maar goed het is betaald en het werkt.
full


Als afzuiger gebruik ik deze.
full


En hier de foto's van mijn eerste probeersel, een deelkuipje van een minibike.
full


En een closeup.
full
 
Laatst bewerkt:
Wat is de aan te raden spuitdruk voor een 1.3 en 1.4 spuitpistool?

De 1.4 voor 2k primer, 1.3 voor Basislak en 2k lak, en nog een 1.3 voor blanke lak.
 
Een update van de huidige situatie.

Werkbank wordt binnenkort gemaakt. En de lampen e.d. worden snel geplaatst.
Hier wat foto's!

DSC01643.jpg

DSC01654.jpg


Is er tevens iemand voor mij de wanden en vloer wit kan photoshoppen?



:]
DSC01660.jpg
 
De werkbank staat inmiddels, ook heb ik de verfzeefjes dispenser al opgehangen. Morgen even een plaatje metaal fixen om de verfspuitstandaard aan op te hangen.

DSC01688.jpg


DSC01687.jpg
 
De cabine begint al aardig af te komen.

Enkel nog de verlichting en 1 zijwand en het plafond afdekken, en een manier vinden om de afzuiging aan te sluiten.

Verder is de compressor geleegt, geplaatst. Heb ik de slagenhaspel opgehangen en aangesloten. Dus er kan nu gespoten worden. Er is schone water en olievrije lucht, de haspel werkt, en alle koppelingen zijn van goede kwaliteit.

Als de cabine af is ga ik de werkplaats helemaal afmaken! :^^:

28ldw2d.jpg


2hy8pjp.jpg


8xsdjq.jpg
 
Hallo mede hobbisten, ik heb een oldtimer brommer gekocht en nu moet (wil) ik aan het opknappen. Wil trouwens ook nog een racekuipje spuiten.
Dus nou maar eens aan de gang op de zolder en een soort spuitcabine in elkaar fronselen.
Staan mooie voorbeelden en tips hier op de site.
Heb in het verleden wel vaker verf gespoten , maar ben de nevel zat die overal op slaat, ondanks een opgehangen dek zeiltje. Nu heb ik een vraagje over de verlichting .
Aangezien de hobbycabine toch aardig luchtdicht is, zou het kwaad kunnen een bouwlamp als verlichting te gebruiken?? Ding wordt aardig warm (heet). Is van de ene kant prima omdat het tevens als verwarming werkt, maar zou er geen explosie gevaar onstaan??
Zo`n ding is wel spatwater dicht , maar dus echt heet aan de buitenkant.
Groeten. :]
 
Laatst ook een mooi projectje gedaan, mooiste tot nu toe denk ik. Tank van een Honda SS50 4t uit de seventies. We begonnen met dit:
n4ij5x.jpg

Dacht in eerste instantie dat één van de vorige eigenaren ipv primer spuitplamuur gebruikt had als grondlaag, maar was gvd allemaal plamuur :')
10xrhjc.jpg

2uiave0.jpg

Aan de bovenkant zaten er ook nog wat, maar liefst 16 stuks in totaal _O- weet niet wat er allemaal mee gebeurd is maar makkelijk heeft deze SS het niet gehad in zijn leven :N

Goed dus alle oude plamuurtroep en lak eraf en plamuren en uitblokken, 2k primer van betacolour erop (goeie scheiße, vult echt super en schuurt heel 'lekker' :9 )
Toen naar de verfboer, Copperred gekocht, leek een mooi kleurtje op het staaltje en in het potje maar ik vond het toch wel érg bruin langs de zijkant gezien :r volgens de man daar kwam dat door het "flop effect". Maargoed dat kon dus echt niet dus Copperred erweer afgeschuurd en de kleurwaaiert er weer bijgepakt. Kwam uit op een mooie diepe rood van Lamborghini, "lamborghini rosso". Moest een rode onderlaag onder, heb nog wat met de beste man staan praten en volgens hem kon ik beter een gouden onderlaag gebruiken voor een mooier effect, ook werd er nog wat goud metallic door het rood gemengd (zit normaal geen metallic in) Zo gezegd zo gedaan en sanno kocht een banaan, en daarna was de tank rood:
20pdcg2.jpg

blanke lak erover, geschuurd, en striping afgezet:
2n1723m.jpg

2ps27oo.jpg

Dacht dat ik meer foto's gemaakt had maar ze zijn verdwenen |( maargoed na die foto werd wit gespoten, daarna weer afgeplakt voor een zwart randje, en daarna het midden geel; en natuurlijk weer blanke lak erover (2 lagen):
2djxsm1.jpg

j0e42p.jpg

znuatg.jpg

Kleuren komen weer eens niet goed over, misschien toch maar eens investeren in een fatsoenlijke camera. Geeft echt eer van je werk als je ziet hoe die tank er eerst uitzag, en er zit nog een stukje groene finelinetape op de tank hihi :$
 
Laatst bewerkt:
Laatst ook een mooi projectje gedaan, mooiste tot nu toe denk ik. Tank van een Honda SS50 4t uit de seventies. We begonnen met dit:
[afbeelding]
Dacht in eerste instantie dat één van de vorige eigenaren ipv primer spuitplamuur gebruikt had als grondlaag, maar was gvd allemaal plamuur :')
[afbeelding]
[afbeelding]
Aan de bovenkant zaten er ook nog wat, maar liefst 16 stuks in totaal _O- weet niet wat er allemaal mee gebeurd is maar makkelijk heeft deze SS het niet gehad in zijn leven :N

Goed dus alle oude plamuurtroep en lak eraf en plamuren en uitblokken, 2k primer van betacolour erop (goeie scheiße, vult echt super en schuurt heel 'lekker' :9 )
Toen naar de verfboer, Copperred gekocht, leek een mooi kleurtje op het staaltje en in het potje maar ik vond het toch wel érg bruin langs de zijkant gezien :r volgens de man daar kwam dat door het "flop effect". Maargoed dat kon dus echt niet dus Copperred erweer afgeschuurd en de kleurwaaiert er weer bijgepakt. Kwam uit op een mooie diepe rood van Lamborghini, "lamborghini rosso". Moest een rode onderlaag onder, heb nog wat met de beste man staan praten en volgens hem kon ik beter een gouden onderlaag gebruiken voor een mooier effect, ook werd er nog wat goud metallic door het rood gemengd (zit normaal geen metallic in) Zo gezegd zo gedaan en sanno kocht een banaan, en daarna was de tank rood:
[afbeelding]
blanke lak erover, geschuurd, en striping afgezet:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dacht dat ik meer foto's gemaakt had maar ze zijn verdwenen |( maargoed na die foto werd wit gespoten, daarna weer afgeplakt voor een zwart randje, en daarna het midden geel; en natuurlijk weer blanke lak erover (2 lagen):
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Kleuren komen weer eens niet goed over, misschien toch maar eens investeren in een fatsoenlijke camera. Geeft echt eer van je werk als je ziet hoe die tank er eerst uitzag, en er zit nog een stukje groene finelinetape op de tank hihi :$
Zit er netjes uit :Y lijnen en bochten mooi recht en vloeiend
Zit er nou hier en daar nog wat tape of kruipt er soms nog wat lak onder je tape?? (absoluut geen aanval ;) _
 
@fighternorrie, bij de bovenste boog rechtsonder een klein stukje, en bij de onderste de bovenste lijn is het zwart op een paar plekjes korrelig, jammer maar helaas. Er komt ook nog een Honda tekst op geschroeft dus een deel valt al weg, maar jammer blijft het wel, vooral omdat ik niet weet hoe het komt. Had de tank op m'n kamer gelegd en daar ook de fineline geplakt zodat de tank op kamertemperatuur was en er geen condens vanaf m'n warme vingers onder de fineline kon vormen, tenminste dat was het idee erachter. Maarja.. :z
 
Nog even iets van een ander forum
Biezen vind ik gewoon niet strak afgewerkt, je ziet dat het niet zorgvuldig is afgeplakt.

Is puur mijn mening, wat mensen van mijn werk vinden..

(p.s. vergelijk geen spuitbuswerk met compressor)
Komt van gebruiker Washandje af, die tot mijn grote spijt, nu dus ook hier lid is ;( ;(
Wasvodje, je kan hier op MF een indruk krijgen van hoe de biezen eruit zien, niet zorgvuldig afgeplakt? Heb er anders professionele tape voor gebruikt, oppervlakte opgeruwd, met wasbenzine afgenomen, handen gewassen met zeep voor ik met de finelinetape aan de slag ging, en de tank vastgezet op de workmate zodat ik vloeiende lijnen kon maken, wat behoorlijk goed gelukt is al zeg ik het zelf. Er zijn 2 punten waar het niet helemaal perfec tis, de onderste boog heeft lijn waar wat 'korreltjes' zitten, en op 1 hoekje is het zwart iets dikker geworden, hoe dit gebeurd is is me een raadsel, tank was op kamertemperatuur net als de tape dus condens die erondergekropen is lijkt me sterk. Dus waar ben ik volgens jou onzorgvuldig geweest?

En dan had je het nog over wat mensen van jouw werk vinden euh.. Welk werk? Heb alleen maar remklauwen gezien en kleinde onderdeeltjes zoals een kroonplaatje of een remstangetje en grote lappen met tekst zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurde, oja en natuurlijk het puch frame dat je in maart spoot terwijl het 10 graden was buiten _O- en dan trots onderbelichte foto's plaatsen, foto's van de lak op de bolle delen, waar de lak het best vloeit/straktrekt, maar dat je enkel daar foto's van post en van de rest niet is natuurlijk puur toeval :Y blijkbaar had je de foto's hier al gezien, maar post je het ipv hier op een forum waar ik niet kan reageren, lekker achterbaks weer van je zoals ik ondertussen van je gewend ben :r :r Ik zou jou wel eens een tank met 16 deuken strak zien maken, lak spuiten, met een verfspuit dus niet knikkerbusjes met finelinetape bogen afplakken, en een resultaat behalen gelijk aan het mijne, onee je vond het slordig dus je zou het nog beter kunnen. Wat ook wel typisch is dat je een jaar op apriliaforum loopt te roepen over je schadehersteldienst en hoe je op je "werk" met satajet spuit maar dan op deze pagina vraagt met welke luchtdruk je moet spuiten, wtf? Je kan zelf nog geen blok splitsen of hout voor je kabinetje op maat zagen laat staan een honda ss tank die eruit zag of hij van een wo2 motorfiets af kwam er zou uit te laten zien. Als je de volgende keer wat te melden heb doe dat dan hier, zodat ik er inhoudelijk op kan reageren, maar voor dat idee voel je waarschijnlijk niks aangezien je nogal achter de ellebogen ben.

Oh nog over m'n nummer, ik werd al moe als ik die lappen tekst van je zag, en toen vroeg je om m'n nummer. Nee wasvodje, het zou niet "een keer 'komen" ik was uberhaupt niet van plan het je ooit te geven })
 
Nog even iets van een ander forumKomt van gebruiker Washandje af, die tot mijn grote spijt, nu dus ook hier lid is ;( ;(
Wasvodje, je kan hier op MF een indruk krijgen van hoe de biezen eruit zien, niet zorgvuldig afgeplakt? Heb er anders professionele tape voor gebruikt, oppervlakte opgeruwd, met wasbenzine afgenomen, handen gewassen met zeep voor ik met de finelinetape aan de slag ging, en de tank vastgezet op de workmate zodat ik vloeiende lijnen kon maken, wat behoorlijk goed gelukt is al zeg ik het zelf. Er zijn 2 punten waar het niet helemaal perfec tis, de onderste boog heeft lijn waar wat 'korreltjes' zitten, en op 1 hoekje is het zwart iets dikker geworden, hoe dit gebeurd is is me een raadsel, tank was op kamertemperatuur net als de tape dus condens die erondergekropen is lijkt me sterk. Dus waar ben ik volgens jou onzorgvuldig geweest?

En dan had je het nog over wat mensen van jouw werk vinden euh.. Welk werk? Heb alleen maar remklauwen gezien en kleinde onderdeeltjes zoals een kroonplaatje of een remstangetje en grote lappen met tekst zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurde, oja en natuurlijk het puch frame dat je in maart spoot terwijl het 10 graden was buiten _O- en dan trots onderbelichte foto's plaatsen, foto's van de lak op de bolle delen, waar de lak het best vloeit/straktrekt, maar dat je enkel daar foto's van post en van de rest niet is natuurlijk puur toeval :Y blijkbaar had je de foto's hier al gezien, maar post je het ipv hier op een forum waar ik niet kan reageren, lekker achterbaks weer van je zoals ik ondertussen van je gewend ben :r :r Ik zou jou wel eens een tank met 16 deuken strak zien maken, lak spuiten, met een verfspuit dus niet knikkerbusjes met finelinetape bogen afplakken, en een resultaat behalen gelijk aan het mijne, onee je vond het slordig dus je zou het nog beter kunnen. Wat ook wel typisch is dat je een jaar op apriliaforum loopt te roepen over je schadehersteldienst en hoe je op je "werk" met satajet spuit maar dan op deze pagina vraagt met welke luchtdruk je moet spuiten, wtf? Je kan zelf nog geen blok splitsen of hout voor je kabinetje op maat zagen laat staan een honda ss tank die eruit zag of hij van een wo2 motorfiets af kwam er zou uit te laten zien. Als je de volgende keer wat te melden heb doe dat dan hier, zodat ik er inhoudelijk op kan reageren, maar voor dat idee voel je waarschijnlijk niks aangezien je nogal achter de ellebogen ben.

Oh nog over m'n nummer, ik werd al moe als ik die lappen tekst van je zag, en toen vroeg je om m'n nummer. Nee wasvodje, het zou niet "een keer 'komen" ik was uberhaupt niet van plan het je ooit te geven })

:^
 
Laatst ook een mooi projectje gedaan, mooiste tot nu toe denk ik. Tank van een Honda SS50 4t uit de seventies. We begonnen met dit:
[afbeelding]
Dacht in eerste instantie dat één van de vorige eigenaren ipv primer spuitplamuur gebruikt had als grondlaag, maar was gvd allemaal plamuur :')
[afbeelding]
[afbeelding]
Aan de bovenkant zaten er ook nog wat, maar liefst 16 stuks in totaal _O- weet niet wat er allemaal mee gebeurd is maar makkelijk heeft deze SS het niet gehad in zijn leven :N

Goed dus alle oude plamuurtroep en lak eraf en plamuren en uitblokken, 2k primer van betacolour erop (goeie scheiße, vult echt super en schuurt heel 'lekker' :9 )
Toen naar de verfboer, Copperred gekocht, leek een mooi kleurtje op het staaltje en in het potje maar ik vond het toch wel érg bruin langs de zijkant gezien :r volgens de man daar kwam dat door het "flop effect". Maargoed dat kon dus echt niet dus Copperred erweer afgeschuurd en de kleurwaaiert er weer bijgepakt. Kwam uit op een mooie diepe rood van Lamborghini, "lamborghini rosso". Moest een rode onderlaag onder, heb nog wat met de beste man staan praten en volgens hem kon ik beter een gouden onderlaag gebruiken voor een mooier effect, ook werd er nog wat goud metallic door het rood gemengd (zit normaal geen metallic in) Zo gezegd zo gedaan en sanno kocht een banaan, en daarna was de tank rood:
[afbeelding]
blanke lak erover, geschuurd, en striping afgezet:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dacht dat ik meer foto's gemaakt had maar ze zijn verdwenen |( maargoed na die foto werd wit gespoten, daarna weer afgeplakt voor een zwart randje, en daarna het midden geel; en natuurlijk weer blanke lak erover (2 lagen):
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Kleuren komen weer eens niet goed over, misschien toch maar eens investeren in een fatsoenlijke camera. Geeft echt eer van je werk als je ziet hoe die tank er eerst uitzag, en er zit nog een stukje groene finelinetape op de tank hihi :$

Klasse werk Sanno, ik wou dat ik zo`n resultaat kon behalen. :} :} :} :} :} :}
 
Nog even iets van een ander forumKomt van gebruiker Washandje af, die tot mijn grote spijt, nu dus ook hier lid is ;( ;(
Wasvodje, je kan hier op MF een indruk krijgen van hoe de biezen eruit zien, niet zorgvuldig afgeplakt? Heb er anders professionele tape voor gebruikt, oppervlakte opgeruwd, met wasbenzine afgenomen, handen gewassen met zeep voor ik met de finelinetape aan de slag ging, en de tank vastgezet op de workmate zodat ik vloeiende lijnen kon maken, wat behoorlijk goed gelukt is al zeg ik het zelf. Er zijn 2 punten waar het niet helemaal perfec tis, de onderste boog heeft lijn waar wat 'korreltjes' zitten, en op 1 hoekje is het zwart iets dikker geworden, hoe dit gebeurd is is me een raadsel, tank was op kamertemperatuur net als de tape dus condens die erondergekropen is lijkt me sterk. Dus waar ben ik volgens jou onzorgvuldig geweest?

En dan had je het nog over wat mensen van jouw werk vinden euh.. Welk werk? Heb alleen maar remklauwen gezien en kleinde onderdeeltjes zoals een kroonplaatje of een remstangetje en grote lappen met tekst zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurde, oja en natuurlijk het puch frame dat je in maart spoot terwijl het 10 graden was buiten _O- en dan trots onderbelichte foto's plaatsen, foto's van de lak op de bolle delen, waar de lak het best vloeit/straktrekt, maar dat je enkel daar foto's van post en van de rest niet is natuurlijk puur toeval :Y blijkbaar had je de foto's hier al gezien, maar post je het ipv hier op een forum waar ik niet kan reageren, lekker achterbaks weer van je zoals ik ondertussen van je gewend ben :r :r Ik zou jou wel eens een tank met 16 deuken strak zien maken, lak spuiten, met een verfspuit dus niet knikkerbusjes met finelinetape bogen afplakken, en een resultaat behalen gelijk aan het mijne, onee je vond het slordig dus je zou het nog beter kunnen. Wat ook wel typisch is dat je een jaar op apriliaforum loopt te roepen over je schadehersteldienst en hoe je op je "werk" met satajet spuit maar dan op deze pagina vraagt met welke luchtdruk je moet spuiten, wtf? Je kan zelf nog geen blok splitsen of hout voor je kabinetje op maat zagen laat staan een honda ss tank die eruit zag of hij van een wo2 motorfiets af kwam er zou uit te laten zien. Als je de volgende keer wat te melden heb doe dat dan hier, zodat ik er inhoudelijk op kan reageren, maar voor dat idee voel je waarschijnlijk niks aangezien je nogal achter de ellebogen ben.

Oh nog over m'n nummer, ik werd al moe als ik die lappen tekst van je zag, en toen vroeg je om m'n nummer. Nee wasvodje, het zou niet "een keer 'komen" ik was uberhaupt niet van plan het je ooit te geven })

Dat is het risico als je werkt post op het internet,je kan altijd commentaar verwachten...!
Maar ben met je eens dat het niet koel is om ergens een ander af te zeiken zonder dat die kan reageren...!
Zeker als je overal vraagt hoe je moet spuiten en alles voor gekauwd wilt hebben...!
Vriend washand,behandel elkaar een beetje met respect en ga niet de grote meneer uit lopen hangen...!
 
Hallo mede hobbisten, ik heb een oldtimer brommer gekocht en nu moet (wil) ik aan het opknappen. Wil trouwens ook nog een racekuipje spuiten.
Dus nou maar eens aan de gang op de zolder en een soort spuitcabine in elkaar fronselen.
Staan mooie voorbeelden en tips hier op de site.
Heb in het verleden wel vaker verf gespoten , maar ben de nevel zat die overal op slaat, ondanks een opgehangen dek zeiltje. Nu heb ik een vraagje over de verlichting .
Aangezien de hobbycabine toch aardig luchtdicht is, zou het kwaad kunnen een bouwlamp als verlichting te gebruiken?? Ding wordt aardig warm (heet). Is van de ene kant prima omdat het tevens als verwarming werkt, maar zou er geen explosie gevaar onstaan??
Zo`n ding is wel spatwater dicht , maar dus echt heet aan de buitenkant.
Groeten. :]

Ik zie nu pas dat helemaal niemand jouw antwoord heeft gegeven..!

mijn eerste reactie is,niet doen...maar wat is dan het alternatief...een kachel en een explosie dichte TL lamp...!
het zou misschien kunnen,al vind het verhaal van warmte een beetje overbodig,want is echt maar dichte stralingswarmte,beter is een kachel buiten je cabine en met een blazer en een pijpje je cabine verwarmen...!
Hou er gewoon rekening mee,het is en blijft gevaarlijk..!

p.s. zou trouwens nie op zolder willen spuiten...zal lekker slapen worden... :z

succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan