Honda CB750F 1982

QupiX

MF'er
28 mrt 2010
119
0
Jazeker, nog een project met een CB750 erbij. Heb m al een tijdje staan maar omdat er nu weer wat progressie in begint te komen heb ik besloten ook maar een topic aan te maken, ook handig voor de evt tips etc.

Verhaal:

Vorig jaar rond deze tijd (sterker nog, exact deze dag nu ik het me bedenk!) met een vriend van me naar een plaatsje in de buurt van Volendam gereden om de motor te halen die ik via marktplaats had gevonden voor 350 euro'tjes. Deze dus:

180608_10150090852237983_565957982_6447609_4245926_n.jpg


Was al eerder wezen kijken, motor liep prima, alleen de accu was kapot. Met een nieuwe accu in de koffer van een Varadero met een lekker fris weertje die kant op, accu installeren, starten, en hop, terug naar Zwolle. Best spannend, je weet ten slotte niet hoe de motor het houdt (had al een jaar stil gestaan) maar de Honda bewees zijn betrouwbaarheid maar weer eens en hij redde het prima. Daarna de motor naar mijn vaders bedrijf verplaatst (ruimte om te sleutelen), daar heeft ie een tijdje gestaan en toen ben ik op een goede dag begonnen met het uit elkaar halen.

Foto van mn werkplekje:

190204_10150127718277983_565957982_6823978_6252182_n.jpg


Stukje verder met uit elkaar halen:

189416_10150128215512983_565957982_6827607_101116_n.jpg


Goed, hij ligt op dit moment compleet uit elkaar. Ondertussen al heel wat onderdelen verzameld, zoals:

Tank van een ouder model CB750, heeft een mooiere vorm dan het origineel vind ik:

Photo12-02-12155632.jpg


Boomerang wielen van een US model CB900 (geloof ik althans, geen idee of die ook op de 750'jes zaten) + braking wave schijven

Photo12-02-12155741.jpg


Photo12-02-12155705.jpg


Voorpoten van een ouder model Kawa ZXR:

Photo12-02-12155813.jpg


Korte (imitatie) megatons, zwaar benieuwd naar de herrie die ze gaan maken:

Photo12-02-12155911.jpg


Verder nog wat andere dingen als een renthal cross stuurtje, contactslotje dat de startknop overbodig maakt, etc etc.

Dit is hoe hij erbij stond toen alles eventjes voor de foto in elkaar zat. Het frame is aan de achterkant voorzien van een stukje gebogen staal, niet zoals normaal een halve cirkel. Ben benieuwd hoe dat uiteindelijk wordt.

225319_10150179413577983_565957982_7128691_4817010_n.jpg


Achterkant frame:

Photo12-02-12155638.jpg


Wat is nu het verdere plan? Ik ben zoals meerdere mensen hier geinspireerd door het werk van de Wrenchmonkees en CRD etc. Het idee is dus een beetje een combinatie van wat zij maken + wat eigen inbreng. Wil zelf nog veel gaan maken, evt met behulp van vrienden. Zadeltje, kroonplaten zelf ontwerpen en misschien zelf frezen (heb ik als het goed is over een tijdje de mogelijkheid voor.) Handvatten laten draaien door handige maatjes, kabelboom mbv iemand die daar meer verstand van heeft dan ik zelf maken, etc. Genoeg te doen dus! Op dit moment druk met de carbs:

Verschil na het schoonkoken in water en citroensap:

Photo31-01-12225845HDR.jpg


Compleet uit elkaar:

Photo03-02-12113122.jpg


Gespoten in antraciet, vlotterbakje en de dop bovenop polijsten tot ze glimmen als een spiegel:

Photo09-02-12130412-1.jpg


Nu ook bezig met het schoonmaken van andere onderdelen, achtershocks gister uit elkaar gehaald dus die krijgen een goede schoonmaakbeurt en de uitlaatbochten zelfde verhaal. Motorblok zelf loopt prima dus dat laat ik lekker in elkaar zitten, ga t laten ijsstralen zodat er geen rotzooi in het blok terecht komt. Daarna evt ook antraciet of matzwart oid spuiten. Kortom, nog meer dan genoeg te doen, en ik zal proberen het regelmatig bij te houden als er weer wat noemenswaardigs gedaan is of als er problemen optreden! Mocht iemand nog toffe ideeen hebben, ik hoor ze graag!
 
Laatst bewerkt:
Mooie uitdaging, hoest met de lengte van de ZXR7 poten? Die van mij zijn verlengd nl voordat ze pasten.
 
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee, heb ze alleen even zo in het frame gehad maar met al het gewicht nog niet dus dat wordt nog afwachten!
 
Hallo Joost,ga je de carbs nog voorzien revisie?check iig je naalden op slijtage.tevens de rubber membranen aan de zijkant carbs,daar wil nog wel eens een scheurtje inzitten.
De boomerangs zaten op de laatste 900 modellen in zilverkleur,mooie wielen overigens.
Succes met de bol,

Wim
 
Ja heb ze goed bekeken, maar alles ziet er nog keurig uit van binnen, evenals alle naaldjes en kleine prullaria. Heb wel nieuwe pakkingen en ringetjes besteld, de rubber membranen aan de zijkant zien er eveneens nog prima uit, niet gescheurd, verdroogd, of wat dan ook. Mooi meegenomen dus:) Wat de wielen betreft, vandaag druk geweest met een maatje van me om de braking wave remschijven te herboren (van 6 naar 5 gaats) en van alles op te meten voor spacers, een nieuwe wielas, en kroonplaten. Zijn een heel eind gekomen!
Plaatje van het wiel (hier nog even zonder spacers dus) met de 2 remschijven gemonteerd:
Photo16-02-12220612.jpg

Dit zijn achtereenvolgens de nieuwe vooras (bestaat uit 2 delen die in elkaar geschroefd worden) en de spacer die tussen de remschijf en t voorwiel komt aan beide kanten. Op de spacer komen nog op de plekken van de oude gaten van de remschijf palletjes om deze gaten op te vullen, zodat de dunne wandjes tussen de nieuwe en de oude gaten op de remschijven niet kunnen bezwijken bij extreem veel kracht:

Voorasrender.jpg


Spacerrender.jpg


Verder nog even een foto’tje van mijn schoonmaak/polijst werkplekje op het moment:

Photo13-02-12202711.jpg
 
Voor de mensen die hier verstand van hebben, even het volgende:
Ik ben nu heel hard bezig met het opknappen van die carbs, maar, op internet lees ik overal dat het vrij dom is om de airbox te vervangen door kleine open luchtfilters omdat de motor dan vrijwel niet meer lekker lopend te krijgen is. Ipv de airbox alleen te vervangen raden zij dan aan om carburateurs van een gsxr rond de jaren 90 te krijgen, omdat die ook nog betere performance geven en ze wel om kunnen gaan met zulke filtertjes. Iemand hier ervaring mee? Heb al een paar uur op internet lopen zoeken, met wisselend resultaat.
 
Voor de mensen die hier verstand van hebben, even het volgende:
Ik ben nu heel hard bezig met het opknappen van die carbs, maar, op internet lees ik overal dat het vrij dom is om de airbox te vervangen door kleine open luchtfilters omdat de motor dan vrijwel niet meer lekker lopend te krijgen is. Ipv de airbox alleen te vervangen raden zij dan aan om carburateurs van een gsxr rond de jaren 90 te krijgen, omdat die ook nog betere performance geven en ze wel om kunnen gaan met zulke filtertjes. Iemand hier ervaring mee? Heb al een paar uur op internet lopen zoeken, met wisselend resultaat.

Dat heb ik ook gehoord je kan het altijd proberen toch, kreeg hetzelfde commentaar toen ik dat bij m'n GS550 had gedaan. Ik ga over een tijdje voor grotere sproeiers en toch voor de losse filters en ja......ik hoop toch dat ik het voor elkaar krijg om 'm goed te laten lopen.
 
Daar wil ik ook wel op hopen alleen heb ik nu al zoveel uur in die carbs gestopt dat het dan extra zonde is als ze niet werken! Dus ben maar tegelijk aan t kijken naar carbs van een gsx-r, zijn er genoeg op internet. Hopelijk werken die dan wel, mocht het tegenvallen;)
 
Vandaag de vooras gedraaid. Helaas 2 kleine minpuntjes: Het onderste stuk is net 4 tiende te dun en past dus niet in mn voorvork. Daarnaast moet er een gat in met een m14 draad... en laat dat nou net de minst voorkomende tapmaat zijn die er is. Dat wordt dus dat gedeelte overnieuw draaien, en hard op zoek naar een tap in de goede maat.

Photo20-02-12205200.jpg
 
Updeet:

Tijdje bezig geweest met de as passend maken, draad erop tappen (ging heerlijk scheef, nice) etc. Gister dan weer even verder gegaan met alles in elkaar proberen te krijgen. Ik dacht, laat ik om t makkelijk te houden even de oude kroonplaten die bij de voorpoten zaten pakken, de voorpoten vastzetten en dan wat maten opnemen.
Dan kom je er opeens achter dat de voorvork van de ZXR + remklauwen breed genoeg is om het Honda wiel in kwijt te kunnen zonder dat het aanloopt. Toen ik het allebei net had gekocht kreeg ik dit niet voor elkaar.. heel apart allemaal. Nou ja goed, mooi meegenomen, hoef nu alleen nog spacers en 2 bussen voor de oude Honda voor-as te fabriceren en de voorvork zit in elkaar!
Foto'tje hoe het er nu bij staat (met houten testspacer tusen t wiel en de remschijf):

Photo01-03-12171151.jpg


Photo01-03-12171139.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan