Jazeker, nog een project met een CB750 erbij. Heb m al een tijdje staan maar omdat er nu weer wat progressie in begint te komen heb ik besloten ook maar een topic aan te maken, ook handig voor de evt tips etc.
Verhaal:
Vorig jaar rond deze tijd (sterker nog, exact deze dag nu ik het me bedenk!) met een vriend van me naar een plaatsje in de buurt van Volendam gereden om de motor te halen die ik via marktplaats had gevonden voor 350 euro'tjes. Deze dus:
Was al eerder wezen kijken, motor liep prima, alleen de accu was kapot. Met een nieuwe accu in de koffer van een Varadero met een lekker fris weertje die kant op, accu installeren, starten, en hop, terug naar Zwolle. Best spannend, je weet ten slotte niet hoe de motor het houdt (had al een jaar stil gestaan) maar de Honda bewees zijn betrouwbaarheid maar weer eens en hij redde het prima. Daarna de motor naar mijn vaders bedrijf verplaatst (ruimte om te sleutelen), daar heeft ie een tijdje gestaan en toen ben ik op een goede dag begonnen met het uit elkaar halen.
Foto van mn werkplekje:
Stukje verder met uit elkaar halen:
Goed, hij ligt op dit moment compleet uit elkaar. Ondertussen al heel wat onderdelen verzameld, zoals:
Tank van een ouder model CB750, heeft een mooiere vorm dan het origineel vind ik:
Boomerang wielen van een US model CB900 (geloof ik althans, geen idee of die ook op de 750'jes zaten) + braking wave schijven
Voorpoten van een ouder model Kawa ZXR:
Korte (imitatie) megatons, zwaar benieuwd naar de herrie die ze gaan maken:
Verder nog wat andere dingen als een renthal cross stuurtje, contactslotje dat de startknop overbodig maakt, etc etc.
Dit is hoe hij erbij stond toen alles eventjes voor de foto in elkaar zat. Het frame is aan de achterkant voorzien van een stukje gebogen staal, niet zoals normaal een halve cirkel. Ben benieuwd hoe dat uiteindelijk wordt.
Achterkant frame:
Wat is nu het verdere plan? Ik ben zoals meerdere mensen hier geinspireerd door het werk van de Wrenchmonkees en CRD etc. Het idee is dus een beetje een combinatie van wat zij maken + wat eigen inbreng. Wil zelf nog veel gaan maken, evt met behulp van vrienden. Zadeltje, kroonplaten zelf ontwerpen en misschien zelf frezen (heb ik als het goed is over een tijdje de mogelijkheid voor.) Handvatten laten draaien door handige maatjes, kabelboom mbv iemand die daar meer verstand van heeft dan ik zelf maken, etc. Genoeg te doen dus! Op dit moment druk met de carbs:
Verschil na het schoonkoken in water en citroensap:
Compleet uit elkaar:
Gespoten in antraciet, vlotterbakje en de dop bovenop polijsten tot ze glimmen als een spiegel:
Nu ook bezig met het schoonmaken van andere onderdelen, achtershocks gister uit elkaar gehaald dus die krijgen een goede schoonmaakbeurt en de uitlaatbochten zelfde verhaal. Motorblok zelf loopt prima dus dat laat ik lekker in elkaar zitten, ga t laten ijsstralen zodat er geen rotzooi in het blok terecht komt. Daarna evt ook antraciet of matzwart oid spuiten. Kortom, nog meer dan genoeg te doen, en ik zal proberen het regelmatig bij te houden als er weer wat noemenswaardigs gedaan is of als er problemen optreden! Mocht iemand nog toffe ideeen hebben, ik hoor ze graag!
Verhaal:
Vorig jaar rond deze tijd (sterker nog, exact deze dag nu ik het me bedenk!) met een vriend van me naar een plaatsje in de buurt van Volendam gereden om de motor te halen die ik via marktplaats had gevonden voor 350 euro'tjes. Deze dus:
Was al eerder wezen kijken, motor liep prima, alleen de accu was kapot. Met een nieuwe accu in de koffer van een Varadero met een lekker fris weertje die kant op, accu installeren, starten, en hop, terug naar Zwolle. Best spannend, je weet ten slotte niet hoe de motor het houdt (had al een jaar stil gestaan) maar de Honda bewees zijn betrouwbaarheid maar weer eens en hij redde het prima. Daarna de motor naar mijn vaders bedrijf verplaatst (ruimte om te sleutelen), daar heeft ie een tijdje gestaan en toen ben ik op een goede dag begonnen met het uit elkaar halen.
Foto van mn werkplekje:
Stukje verder met uit elkaar halen:
Goed, hij ligt op dit moment compleet uit elkaar. Ondertussen al heel wat onderdelen verzameld, zoals:
Tank van een ouder model CB750, heeft een mooiere vorm dan het origineel vind ik:
Boomerang wielen van een US model CB900 (geloof ik althans, geen idee of die ook op de 750'jes zaten) + braking wave schijven
Voorpoten van een ouder model Kawa ZXR:
Korte (imitatie) megatons, zwaar benieuwd naar de herrie die ze gaan maken:
Verder nog wat andere dingen als een renthal cross stuurtje, contactslotje dat de startknop overbodig maakt, etc etc.
Dit is hoe hij erbij stond toen alles eventjes voor de foto in elkaar zat. Het frame is aan de achterkant voorzien van een stukje gebogen staal, niet zoals normaal een halve cirkel. Ben benieuwd hoe dat uiteindelijk wordt.
Achterkant frame:
Wat is nu het verdere plan? Ik ben zoals meerdere mensen hier geinspireerd door het werk van de Wrenchmonkees en CRD etc. Het idee is dus een beetje een combinatie van wat zij maken + wat eigen inbreng. Wil zelf nog veel gaan maken, evt met behulp van vrienden. Zadeltje, kroonplaten zelf ontwerpen en misschien zelf frezen (heb ik als het goed is over een tijdje de mogelijkheid voor.) Handvatten laten draaien door handige maatjes, kabelboom mbv iemand die daar meer verstand van heeft dan ik zelf maken, etc. Genoeg te doen dus! Op dit moment druk met de carbs:
Verschil na het schoonkoken in water en citroensap:
Compleet uit elkaar:
Gespoten in antraciet, vlotterbakje en de dop bovenop polijsten tot ze glimmen als een spiegel:
Nu ook bezig met het schoonmaken van andere onderdelen, achtershocks gister uit elkaar gehaald dus die krijgen een goede schoonmaakbeurt en de uitlaatbochten zelfde verhaal. Motorblok zelf loopt prima dus dat laat ik lekker in elkaar zitten, ga t laten ijsstralen zodat er geen rotzooi in het blok terecht komt. Daarna evt ook antraciet of matzwart oid spuiten. Kortom, nog meer dan genoeg te doen, en ik zal proberen het regelmatig bij te houden als er weer wat noemenswaardigs gedaan is of als er problemen optreden! Mocht iemand nog toffe ideeen hebben, ik hoor ze graag!
Laatst bewerkt: