honda Cb750 KZ 1981 start niet meer

michel2323

MF'er
1 jan 2008
48
0
izegem , belgië
Ik heb deze maand een honda 1981 750KZ gekocht . eerst wil ik die mechanisch in orde stellen voor ik hem ombouw als caferacer .

full


Die stond vogens de vorige eif-genaar maat 1jaar en 6mnd stil .

Ik kon hem niet direct starten . Batterij was leeg , dus heb ik een auto accu genomen .

Nog altijd niets , nogthans mooie vonken op de bougies .

Dan heb ik de Carburators uitgeblazen . benzine ingegoten , wat stond toch droog

En na 2 minuten had ik al muziek wel met de choke .

paar dagen later lag er een grote plas benzine onder de motor van de rechtse carburator overloop . sind dan kan ik hem niet meer herstaren .
:N
 
Deze CB'tjes houden van verse benzine bij het starten. Mijn CB900 start meestal zeer slecht als ik hem langer als een week niet heb laten lopen. Mijn beste ervaring is sowieso de benzine kraan dicht te zetten bij thuiskomst van iedere rit. Bij het starten van een volgende rit na minimaal 1 week laat ik iedere carb eerst leeglopen middels de leegloop schroeven gemonteerd op iedere vlotterbak van het carburateur rek. Daarna pas de benzinekraan openen. Ook dan wil hij wel eens overstromen op 1 van de carbs na het drainen. Gewoon ff met een schroevedraaier tegen de vlotterbak tikken en dan stopt het. De oorzaak ligt in een niet sluitende vlotternaald. Bij mij wisselt het per carb. door de lage gebruiks intervallen, echter komt het vaak bij 1 carb. voor is het handig deze carb. te reviseren.

Door eerst de carbs. te draineren start mijn CB normaliter direct...

Raymond
 
thx Raymond ,
dus is het best dat ik toch een revisie set koop voor deze carburator .
Ik heb ook nog iets anders ontdekt dat na vele keren proberen te starten met de starter
dat mijn 'Starter Clutch' of overbrenging na een tijn een knarsend geluid maakt en
terug afwind of zo . nogthans zijn alle tanden in orde . ???
 
Hmm, het kan zijn dat de krukas even terugdraait na het starten en hierdoor de koppeling meeneemt. Als het echt een rammelend verhaal wordt kan het zijn dat de montagebouten van het koppelingshuis van deze startkoppeling zijn losgelopen. Dit komt veelvuldig zoniet uiteindelijk bij alle CB's van die periode voor. De startkoppeling zit aan linkerzijde en is via het kleinere inspectiekapje toegankelijk. Mochten de bouten loszitten is het raadzaam de bouten te ontvetten en te borgen met loctite..

Raymond
 
zal ik zeker eens doen , maar ik heb ten laatste ondekt dat mijn startrelais soms slecht contact geeft , kan hij de schuldige zijn . soms moet ik er op kloppen en hij werkt weer .

Neemt dat de start-koppeling aanpakt bij het starten en dan begeeft mijn relais laat hij de startkoppeling vroegtijdig los en keert hij terug .

Soms kan ik maar 1 sec op de knop duwen en de koppeling keert terug op zijn plaats .

Eerst zal ik die relais vervangen + de sleepcontacten of kooltjes van mijn dynamo aan de rechterzijde .

groetjes O-)
 
Ja, het lijkt me raadzaam het startrelais te vervangen als je er eerst tegen moet kloppen voordat ie eindelijk een keer wil pakken. Het zou ook nog aan de multi-connector van de bedrading kunnen liggen, of aan de aansluitingen van de hoofdzekering achter het klepje op het startrelais.

Eerst maar eens de contacten controleren alvorens een nieuw relais te kopen. Het zou ook nog de drukknop op de rechter hendel bij het stuur kunnen zijn of slecht contact van de kill switch op deze hendel.

Verder kunnen ook de koolborstels van de startmotor (onder het metalen kapje gemonteerd onder de carburateurs) versleten zijn.. De koolbortels van de dynamo aan rechterzijde raken niet gauw versleten, ik heb wel blokken met ruim een ton op de teller gezien met orginele borstels achter de dynamokap.

Raymond
 
Brandstoflekkage.

Ik zou eerst van alles zeker stellen dat de vlotterkamers schoon zijn èn dat elke "overloop" absoluut vrij ademt van het binnenste van de vlotterkamer tot in de buitenlucht; die "overloop" is namelijk om te zorgen dat een lucht/damp-belletje ontwijken kan, omdat het anders de vlotter omlaaggedrukt houdt en de boel verzuipt.

Verder de vlotternaaldjes onder vergrootglas bekijken; moderne typen hebben vaak een rubber/kunststof sluittipje, heel klein, dat bij slijtage of vervorming voor vervelende verrassingen kan zorgen, soms overstroming door niet-sluiten en dan weer opeens juist blijven "kleven" in plaats van op tijd brandstof door te geven.
 
wel ik heb nieuwe vlotternaalden besteld , men zegt dat men eigenlijk ook de zitting moet vervangen , maar ja t'was al duur genoeg .
Nu ik zal die deze week nog eens uitkuisen en uitblazen + de naalden vervangen .

toch bedankt voor de nuttige reacties , ik laat nog iets weten :W
 
zo mijn nieuwe vlotter naalden zijn binnen , lijkt prima te werken , geen overlopen meer.
Maar ze waren niet identiek de zelfde , toch werkt het . hij heeft ook zin om te draaien .
Maar zoals eerder vermeld blijft mijn startrelais kleven .
Moet ik een nieuwe bestellen 110euro of eerst zal ik zoeken voor een tweedehands startrelais .
Of kan ik die uitsluiten ??? ;)
 
mijn relais is binnen uit Nederland , mijn motor draait nog niet.
krijgt waarschijnelijk geen benzine met die nieuwe vlotter .
K'heb echt nog geen tijd gehad om eraan te werken , zit nog met verbouwingen ook .
Maar ik ga nog eens de bouchies kuisen , of eventueel benzine via de kaarsgaten doen starten .
Weet wel wat ik bedoel .
Maar in iedergeval geen overlopen meer met benzine , toch loopt er benzine binnen in de kamers te zien via deenzinefilter die goed gemonteerd is .
En mijn relais kleeft ook niet meer .
We gaan toch vooruit maar traag , geduld dus . :N
Ik heb wel kans om een occasie carburator te kopen .
Ik zit ook in mijn achterhoofd om een nieuwe recente honda carb. in te
knutselen . B|
 
ja , ben erweer mee bezig geweest en op een anderforum gelezen dat men eens met perslucht door de benzinetoevoer mag spuiten . er kwam benzine uit al de gaten , nog eens de bougies gekuist, weer benzine in laten lopen (carb.). en die was weer vertrokken . Kon wel geen vol gas geven maar die draaide direct voor 15 seconden . Toen was het weer gedaan .
Dan heb ik terug benzine met een spuitje in de ingang van de carb's gelegd , en hij draaide terug.
Niet meer zo mooi maar hij deed het toch weer.

Dus neem ik aan dat hij benzine krijgt .
Dan heb ik het niveau gemeten in de potjes .
heeeeeeeeeelp me
 
ja , ben erweer mee bezig geweest en op een anderforum gelezen dat men eens met perslucht door de benzinetoevoer mag spuiten . er kwam benzine uit al de gaten , nog eens de bougies gekuist, weer benzine in laten lopen (carb.). en die was weer vertrokken . Kon wel geen vol gas geven maar die draaide direct voor 15 seconden . Toen was het weer gedaan .
Dan heb ik terug benzine met een spuitje in de ingang van de carb's gelegd , en hij draaide terug.
Niet meer zo mooi maar hij deed het toch weer.

Dus neem ik aan dat hij benzine krijgt .
Dan heb ik het niveau gemeten in de potjes .
heeeeeeeeeelp me
Probeer het ook eens met de tankdop er af.
 
Hoe snel komt de benzine vanaf de tank, als je het slangetje van de carburateurs aftrekt? Is het luchtkanaal tussen de carbeurateurs vrij (deze laat de 'reservoirs' ademen)? Lopen je vlotters goed vrij?
Ik heb zo'n zelfde fiets, maar nog niet die problemen gehad. Succes!
 
Misschien zit er een vervuild benzinefiltertje tussen tank en carb; ook mogelijk: een massa troep/vuil/bladders op de tankbodem en op de kraanaansluiting (kan een zeefje zijn daar).
 
Terug
Bovenaan Onderaan