Honda cb750 custom

bikemaster

MF veteraan
4 aug 2004
2.033
101
Buitenpost
Na lang rond kijken kwam afgelopen maandag een mooie Honda cb750c op mijn pad, kon deze echt niet laten staan
bouwjaar 1984 (op kenteken)
km stand 33307
Ben de 3e eigenaar, de 2e eigenaar heeft er nooit op kunnen rijden. hij staat dus al een poos stil, en dan weet je het wel
Een nieuw projectje, we beginnen maar eens met de carburateurs schoonmaken, accu is inmiddels binnen, kwam er ook achter dat de benzinekraan niet goed afsloot, revisie set is ook besteld.
Zal proberen zo nu en dan de vorderingen te plaatsen
cb1.jpg
cb2.jpg
cb3.jpg
 
Vreselijke fiets met een prachtig motorblok.
Succes, ik ga het topic proberen te volgen 😎
 
Inmiddels al een stuk verder, volgende week carbs weer opbouwen en monteren 👌
 

Bijlagen

  • C2BC7752-BA1B-4E98-BD81-34091E9047EA.jpeg
    C2BC7752-BA1B-4E98-BD81-34091E9047EA.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 23
  • 4BE9F8CF-C69D-4BEC-B980-1FFA8605B3FE.jpeg
    4BE9F8CF-C69D-4BEC-B980-1FFA8605B3FE.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 22
  • B9ACEABC-1AC4-41EE-976A-D89C7F02ABCE.jpeg
    B9ACEABC-1AC4-41EE-976A-D89C7F02ABCE.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 21
  • 197C455F-F771-4C08-8A60-2B9BD77CD148.jpeg
    197C455F-F771-4C08-8A60-2B9BD77CD148.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 26
  • B0C20AC6-C6B2-4502-8FEC-E5BB60BE4C7C.jpeg
    B0C20AC6-C6B2-4502-8FEC-E5BB60BE4C7C.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 24
Kwam vandaag de benzinekraan revisie set binnen, natuurlijk de verkeerde, eigen schuld ook nog, nu maar een nieuwe benzinekraan besteld want de setjes zijn niet leverbaar
BENZINEKRAAN REPARATIE SET 60-1222

ik heb dus nog een revisie setje liggen
1589829086292.png
 
@RG-gamma ik had de revisie set besteld in de hoop dat die op mijn kraan zou passen, mijn kraan is de rechter op de tekening, de set van de rechter was niet meer leverbaar, dacht bij mezelf de andere (linker) zal wel het zelfde zijn op een paar extra ringen na dan, nou mooi niet.
heb dus nog een nieuwe revisie set op de plank.

De juiste benzinekraan is wel te leveren voor 114 euro, dat gaan we maar niet doen, dan maar op de andere manier (goedkope)
Draad M18 x 1.00 mm benzinekraan 14,95 dat past me een stuk beter
 
Laatst bewerkt:
Intussen niet stil gezeten, tank is gereinigd, benzinekraan gemonteerd en afgevuld met verse benzine inc loodvervanger en fuel-fit
Gisteren de carburateurs terug geplaatst(zonder hamer _O-) en een goed papieren benzinefilter gemonteerd, toch altijd spannend een eerste start maar na enig aandringen sloeg hij aan.
Motor loopt erg netjes, geen gerook of ketting gerammel, je hoort wel die koppeling wat, maar als ik me niet vergis hebben ze daar allemaal last van, rubbers van de korf was daar niet iets mee ?
Het enigste probleem was dat hij heel traag terug viel in toeren, verdachte nummer 1 de inlaatrubbers, maar daar zat het probleem niet want hij reageerde niet op remmenreiniger, uiteindelijk stationaire eens flink terug gesteld, en zoals gehoopt valt hij nu wel goed terug in toeren.
Het vermoeden is dat de carbs totaal niet goed synchroon staan, dat merk je ook wel aan het rijden dus zal me eens door het gereedschap heen worstelen, er moet nog ergens een carbtune liggen.
 
Gisteren eens een stuk gereden van een 80 km gereden motor loopt steeds mooier , maar nog niet synchroon gesteld, de carbtune nog niet gevonden zal eens in me geheugen graven wie hem heeft geleend 🤪
wel een dingetje, ik vind hem redelijk veel toeren draaien, met 90 km draait hij 4.500 is dat normaal, anders kon er wel eens een tandwiel verhouding van een Bv een boldor op zitten, aangezien dit achterwiel kleiner is zou dat natuurlijk heel goed een oorzaak kunnen zijn
 
Gisteren eens een stuk gereden van een 80 km gereden motor loopt steeds mooier , maar nog niet synchroon gesteld, de carbtune nog niet gevonden zal eens in me geheugen graven wie hem heeft geleend 🤪
wel een dingetje, ik vind hem redelijk veel toeren draaien, met 90 km draait hij 4.500 is dat normaal, anders kon er wel eens een tandwiel verhouding van een Bv een boldor op zitten, aangezien dit achterwiel kleiner is zou dat natuurlijk heel goed een oorzaak kunnen zijn
Is normaal,bekijk het filmpje maar,het is leuk dat Honda er een chopper model van heeft gemaakt,maar het blok was bedoeld voor een
sportmotor en heeft dus eigenlijk niet het juiste karakter voor een custom.
 
Bij mijn witte 750 ligt er 43 achterop, bij mijn zwarte ligt er 46 op. Scheelt minstens 500rpm. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de langere overbrenging, mijn vrouw vindt het niks. Nu hoeft ze niet terug te schakelen als ze snel gaat inhalen . 8)7
 
Dank je wel voor de reacties, in het filmpje kun je goed zien dat die ook 4500 rpm draait rond de 90 dan laten we het eerst maar zo 😊
komende week eerst maar eens een stuk rijden 😃
 
Ook na een stuk rijden werd het stationaire draaien niet beter dus carbs zijn er inmiddels weer vanaf er zit op zeker nog iets verstopt
Wordt vervolgd
 

Bijlagen

  • FB64F224-D010-43FF-AF5C-7B4AE0EDD7E2.jpeg
    FB64F224-D010-43FF-AF5C-7B4AE0EDD7E2.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 10
Zat rommel in de carbs, dus had de tank met azijn gevuld om laatste troep eruit te spoelen
Het weekend laten staan te weken, zal vanochtend de tank legen maar dat was niet meer nodig 😷
Nooit geweten dat schoonmaak azijn aluminium opvreet 🤨
D69A4506-27D9-43F7-A467-9D2E36547DCD.jpeg
 

Bijlagen

  • F674EA0A-784D-4885-A36F-1D1335F02CEB.jpeg
    F674EA0A-784D-4885-A36F-1D1335F02CEB.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 11
  • B2922EC6-46BE-4662-9883-0DECD71FD2DA.jpeg
    B2922EC6-46BE-4662-9883-0DECD71FD2DA.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 11
Ja alle zuren tasten dat soort metalen aan,je moet dat nooit te lang aan schoonmaak azijn bloot stellen.
Zal trouwens wel Zamac zijn in plaats van alu.
 
A7B85114-0EF8-42F7-9B76-280E88686CE5.jpeg
Idd dat was het nieuw kraantje
Inmiddels weer een nieuwe besteld 😷
 

Bijlagen

  • 1A241373-70C0-4A06-881B-B9394F7F6A14.jpeg
    1A241373-70C0-4A06-881B-B9394F7F6A14.jpeg
    2,8 MB · Weergaven: 10
  • 2655C8EC-ACE5-4400-B255-AD2FB4AED5D9.jpeg
    2655C8EC-ACE5-4400-B255-AD2FB4AED5D9.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 12
Zorg dat ieder kanaaltje open is,desnoods met een spuitbus remmenreiniger ff doorspuiten en kijken of het er goed doorstroomt.
 
Kraantje gemonteerd, tank gevuld carbs gemonteerd, loopt nu alsof hij gisteren uit de fabriek is gekomen zo mooi
ik had een kanaaltje gemist RG-gamma in de haast en de druk om voor de eerste keer te starten half werk geleverd,haastige spoed is zelden goed blijkt wel weer, hoorde in gedachten het me oude schooljuf zeggen, ook toen had ze al gelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan