Honda CB550 aan de praat krijgen; Puzzelen met geluid!

BasMotorMan

Rookie
11 dec 2023
3
0
Beste dames en heren,

De herrijzenis van een oude Honda CB550 K3 is bijna voltooid, echter stuit ik nu op het volgende probleem. In onderstaand filmpje blijft de motor alleen pruttelen als de choke is ingeschakeld. Ook na enige tijd om warm te worden. Ik merk dat er brandstof lekt uit de linker carburator, vanuit de luchtaanzuiging (waar de slangklem de delen aaneen bevestigd. Dit zijn echter maar een paar druppels...

Extra info:
1. Carburators lopen allemaal synchroon.
2. Toerentellerkabel is niet ingestoken.
3. Carburateur heeft op het oog een goede verbinding met luchtfilter.
4. alle slangen nagekeken.
5. Ja, er zit olie in...

Nu vroeg ik mij af of jullie een bepaalde procedure hebben bij dit soort puzzels? Enige tips? Ik beantwoord graag enige onduidelijkheden (waarvan er waarschijnlijk heel veel al zijn xD)


P.S. Ik heb de tank net zelf gespoten inclusief de zijkappen en de koplamp, zadel komt uit Vietnam ;)
 
en hij draait vermoedelijk maar op 2 cylinders, dus er is meer aan de hand dan 1 overlopende carbu

Klinkt inderdaad als 2 of 3 cilinders. Even voelen aan de uitlaatbochten. Koude bochten = geen verbranding.
Als de motor inderdaad op 2 cilinders loopt, en het zijn "toevallig" cil 1+4 of 2+3, dan is het een ontstekingsprobleem (puntjes / bobine).
Als de motor op 3 poten loopt (alleen de uitlaat van b.v. de linker cilinder blijft koud), dan is de kans groot dat het aan de carburateur ligt, of het is bougie of bougiekabel/-dop.
Dat de carb een beetje lekt, doet mij vermoeden dat de vlotterhoogte niet OK staat. Te hoog = te rijk = verzuipen (natte bougie). Een vlotter die helemaal hangt, of een naald die niet sluit zorgt eerder voor een constante stroom benzine uit de overloop slangetjes.
Een paar druppels kan ook 'spitting' zijn --> teken van teveel brandstof / nat geslagen bougie.

Ik zou trouwens niet weten hoe je kunt stellen dat de carburateurs synchroon staan als de motor niet eens normaal stationair loopt. Dit stel je namelijk af met vaccuumklokjes, en daar zul je toch een redelijk goed lopende motor voor moeten hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan