honda cb 500 x

Zomaar eens een simpele vraag, volgens het boekje zou de bandenspanning bij de CB500X 2023 aan de voorzijde 200kPa moeten zijn en aan de achterzijde 280kPa. In mijn beleving is dit 2 bar aan de voorzijde en 2,8 bar aan de achterzijde. Laatst de bandenspanning gecontroleerd en achter moest er iets bij (lage temperatuur) maar aan de voorzijde stond hij op 2,3 bar. Dat betekend dat de dealer dus een hogere bandenspanning aanhoud dan in het boekje aangegeven. Nu heb ik net eens zitten Googelen en overal zie ik staan voorzijde 2,5 bar, achterzijde 2,9 bar. Wat houd ik nu aan, advies in het boekje of de info op internet? Vond het verschil tussen 2,8 en 2 in het boekje al vrij groot.
 
Zomaar eens een simpele vraag, volgens het boekje zou de bandenspanning bij de CB500X 2023 aan de voorzijde 200kPa moeten zijn en aan de achterzijde 280kPa. In mijn beleving is dit 2 bar aan de voorzijde en 2,8 bar aan de achterzijde. Laatst de bandenspanning gecontroleerd en achter moest er iets bij (lage temperatuur) maar aan de voorzijde stond hij op 2,3 bar. Dat betekend dat de dealer dus een hogere bandenspanning aanhoud dan in het boekje aangegeven. Nu heb ik net eens zitten Googelen en overal zie ik staan voorzijde 2,5 bar, achterzijde 2,9 bar. Wat houd ik nu aan, advies in het boekje of de info op internet? Vond het verschil tussen 2,8 en 2 in het boekje al vrij groot.
Het kan per banden merk en type band enorm verschillen op een en zelfde motor.
Dus beste is om bij jouw band de juiste druk opzoeken.
Succes
 
Hoi Erwin en andere CB500X :]rijders,
Ik ben een beetje mijn 🧠 aan "kraken" met gedachten om een van mijn twee motoren te vervangen door 🤔🤔 CB500X (NX500) of NC750X.
Qua gewicht en formaat / handelbaarheid heb ik lichte voorkeur voor een 500X.
Erwin vat is jouw ervaring met deze twee?
MvG Iwan
Hoi Iwan
Sorry dat ik laat reageer maar ik kreeg geen meldingen meer omdat ik blijkbaar was uitgelogd. De NC was op zich een prima motor maar totaal niet te vergelijken met de CB500X. Het grootste verschil is wel het motorblok, ja het scheelt 250cc maar het verschil zit hem vooral in de toeren. De NC is laagtoerig, verder dan 6000rpm zal je hem niet jagen en de CB kan dan nog wel 3000rpm door. Niet dat ik dat doe maar als je wilt janken met de CB kan dat. De CB is veel speelser om mee te rijden, ik vind de NC meer een fiets voor de forens want daar is hij gewoon perfect voor, zeker met de laadruimte in de "tank". Ik ben zelf maar een klein ventje 1,72m maar vond het ruitje op de NC te laag, bij de CB kan ik makkelijk 80 a 90 rijden met mijn vizier nog open. De zithouding was in mijn geval op de CB beter, ik zit namelijk meer rechtop dan op de NC en dat is met mijn rugklachten wel een van de belangrijkste redenen om heel goed te kijken wat voor motor ik koop. Op de NC had ik zelfs lage pullback risers om mijn zithouding iets te verbeteren maar de CB wint het qua comfort. Het zijn beiden goede motoren alleen naar mijn mening is de CB net even wat gebruiksvriendelijker en de NC meer de km vreter voor de forens. Nogmaals is dit mijn mening en zullen andere mensen er heel anders over denken. Ik ben in ieder geval blij dat ik mijn NC heb ingeruild op de CB en heb daar nog geen spijt van gekregen. Succes met de keuze mocht je die nog niet gemaakt hebben :t
 
Vandaag even bij Goedhart in bodegraven langs geweest om naar de NX500 te kijken. Hij stond er alleen in het zwart wat ik altijd beetje saai vind. maar voor de rest zag ie er prima uit. Ook erop zitten gaf een thuiskomen gevoel. Het voelt allemaal precies als de CB500x aan. Alleen het kuipje vanuit het zadel gezien is wat vierkanter en saaier. Wat ik niet zo snel kon zien is of het ruitje op de NX nog versteld kan worden. Op het eerste gezicht is er maar 1 positie. Al met al blijf ik mijn CB mooier vinden, maar ik zou de NX er absoluut niet om laten staan. Zelfs in vergelijking met andere motoren waar ik even op gezeten heb (tenere 700, ktm adventure 890, aprilia tuareq) zou ik absoluut weer voor een CB/NX500 kiezen.
En toen ik toch bij goedhart was vonden mijn vrouw en dochter dat ik toch maar eens naar een nieuwe jas en helm moest gaan kijken. Dus
thuis gekomen met een nieuwe Dainese jas en Shoei Hornet adv helm. Mijn eerste keer dat ik een Adv helm heb met klep. Benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Die klep is erg fijn in de zomer, haalt de zon uit je ogen tijdens het rijden.
 
Vandaag eindelijk weer eens een ritje op de CB kunnen maken. Met nieuwe jas en helm :]
Tot mijn verbazing zag ik dat het alweer bijna 4 maand geleden is dat ik voor het laatst reed. Normaal gesproken rij ik wel redelijk door in de winter maar op de een of andere manier is het er dit jaar niet van gekomen. De motor sprong na die 4 maanden stilstand met 1 druk op de knop weer aan. Wel heb ik de motor met een volle tank shell v-power weg gezet en de accu er uit gehaald en in huis opgeslagen. En ongeveer 1 keer per maand een dag aan de optimate.
Het was weer lekker rijden al werd het op een gegeven moment wel fris. Nu moet ik wel toegeven dat ik me nooit echt kleed op frisse dagen. Motorjas zonder alle binnenvoeringen en een T-shirt er onder.
WhatsApp Image 2024-02-17 at 12.33.52.jpeg
 
heb er trouwens een givi kofferrek op zitten, net zoals op veel van mijn vorige motoren en ik vind het opvallend hoe snel dat spul roest. Op veel lasnaden zie ik al roest. Misschien toch maar eens naar andere merken kijken :?
 
Vandaag gelijk eens geïnformeerd naar de bandenspanning bij de dealer, ik kwam er toch voorbij op mijn tochtje door Zeeland. Zij houden altijd 2,5bar voor en achter 2,9bar aan. Dit is blijkbaar ook wat Dunlop adviseert. 2,0bar aan de voorzijde vinden zij wel erg zacht. Ze vertelde wel dat ik natuurlijk altijd kan proberen wat ik het lekkerste vind rijden. Voor mijn gevoel denk ik 2,2 bar voor (ipv 2,0 boekje) en 2,8 achter die Honda adviseert, die 0,1bar ga je ook niet merken.
 
Ik hou zelf de opgaven van de bandenfabrikant aan ( 2.5 en 2.9 ) Dunlop Mutant.
Vanmiddag even oliewissel uitgevoerd onder de carport, luchtfilter was opmerkelijk schoon na 18000km, dus nog maar niet vervangen. Oude buurvrouw die langs kwam vond het nog niet echt lekker weer om met zo'n "ding" op pad te gaan🤭
Grote ogen toen ik vertelde dat ik het hele jaar door op de motor naar het werk ga🤣.
 
Ik hou zelf de opgaven van de bandenfabrikant aan ( 2.5 en 2.9 ) Dunlop Mutant.
Vanmiddag even oliewissel uitgevoerd onder de carport, luchtfilter was opmerkelijk schoon na 18000km, dus nog maar niet vervangen. Oude buurvrouw die langs kwam vond het nog niet echt lekker weer om met zo'n "ding" op pad te gaan🤭
Grote ogen toen ik vertelde dat ik het hele jaar door op de motor naar het werk ga🤣.
Ik heb de standaard Dunlop Trailmax Mixtour. Mag ik vragen waarom je voor de Mutant bent gegaan en vooral, hoe bevallen ze in vergelijking met Trailmax Mixtour?
 
Ik heb de standaard Dunlop Trailmax Mixtour. Mag ik vragen waarom je voor de Mutant bent gegaan en vooral, hoe bevallen ze in vergelijking met Trailmax Mixtour?
Dunlop Mutant is een CrossOver band met M+S aanduiding ( zoals Dunlop zelf zegt ) ik was op zoek naar een geschikte band om het hele jaar mee te rijden. Inmiddels zit de 2e set eronder, en ben ik zeer tevreden over de rij eigenschappen onder alle weersomstandigheden ( zelfs lichte sneeuw ) en over de levensduur. De vorige set zat er ruim 23000km onder.
Ik rij wel met het 2017 model CB500X, dus 17" wielen.
Vergelijking heb ik niet, bij aanschaf zaten er Michelin Pilot banden onder.
 
heb er trouwens een givi kofferrek op zitten, net zoals op veel van mijn vorige motoren en ik vind het opvallend hoe snel dat spul roest. Op veel lasnaden zie ik al roest. Misschien toch maar eens naar andere merken kijken :?
Givi koffersets zijn ook niet heel slijtvast, ik heb een WL901 Weightless topkoffer waar al heel snel 1 runner van de rits afbrak.
 
Givi koffersets zijn ook niet heel slijtvast, ik heb een WL901 Weightless topkoffer waar al heel snel 1 runner van de rits afbrak.
Dat koffer rekjes gevoelig zijn voor corrosie is idd bekend, maar ik vind dat dit ook voor motoren geldt. Doorrijden door weer en wind, zeker met pekel, is garantie voor een aangetaste motor. Daarom spuit ik alles in de Silicone spray, echt alles behalve zadel, handvatten, remmen en banden. Af en toe herhalen, weinig corrosie zichtbaar na bijna 4,5 jaar en 83000 km.
Givi koffers daarentegen vind ik best goed, ik rij al sinds 2005 dagelijks met dezelfde e36 topkoffer. Geen scheuren, geen verkleuring en geen Lekkages. Indertijd gekocht voor 25 euro van een kennis. 2 dezelfde e36 koffers jarenlang als zijkoffers gebruikt, met eveneens zero problemen.
Sinds kort een setje alu Dolomiti koffers op de CB500X, vanwege de deksels boven op ben ik daar erg gecharmeerd van.
 
Echt een behandeling tegen pekel geef ik de motor niet, ik zag gisteren tijdens het onderhoud wel wat aanslag op een enkele bout. De CB500X is echt aangeschaft voor woon-werkverkeer en zal de komende jaren nog veel kilometers gaan maken, dus de illusie om hem in nieuwstaat te houden heb ik toch niet.
Met een jaargemiddelde van 30000km is mijn motor toch niet meer interessant voor de dealer.
Ik zorg ervoor dat de Honda technisch 100% in orde blijft, en wat aanslag hier en daar is dan in mijn geval jammer, maar hoort erbij.
 
Net terug van een bezoekje aan Goedhart motoren. Eindelijk de 500NX in het echt gezien. Ik moet zeggen dat het me toch wel is meegevallen, zeker in het rood of wit is het niet zo gek, een beetje een mini Transalp.
Maar ik vind de laatste generatie van de CB500X eerlijk gezegd wel mooier. Het nieuwe frontje van de NX vind ik geen verbetering, maar misschien moet ik er nog wat langer aan wennen :+
Zelfs nog een cb500x gespot buiten, een rooie met topkoffer, in gezelschap van zo'n chinese Italiaan, ik geloof een Moto Morini
.
 
Echt een behandeling tegen pekel geef ik de motor niet, ik zag gisteren tijdens het onderhoud wel wat aanslag op een enkele bout. De CB500X is echt aangeschaft voor woon-werkverkeer en zal de komende jaren nog veel kilometers gaan maken, dus de illusie om hem in nieuwstaat te houden heb ik toch niet.
Met een jaargemiddelde van 30000km is mijn motor toch niet meer interessant voor de dealer.
Ik zorg ervoor dat de Honda technisch 100% in orde blijft, en wat aanslag hier en daar is dan in mijn geval jammer, maar hoort erbij.
In nieuwstaat houden gaat idd niet gebeuren met een woon-werk motor. Met siliconen spray blijft de ellende echter wel binnen de perken, met weinig kosten en moeite. Ik ben een beetje autistisch denk ik, ik haat corrosie |(
 
Net terug van een bezoekje aan Goedhart motoren. Eindelijk de 500NX in het echt gezien. Ik moet zeggen dat het me toch wel is meegevallen, zeker in het rood of wit is het niet zo gek, een beetje een mini Transalp.
Maar ik vind de laatste generatie van de CB500X eerlijk gezegd wel mooier. Het nieuwe frontje van de NX vind ik geen verbetering, maar misschien moet ik er nog wat langer aan wennen :+
Zelfs nog een cb500x gespot buiten, een rooie met topkoffer, in gezelschap van zo'n chinese Italiaan, ik geloof een Moto Morini
.
Ik dacht even dat je de mijne bedoelde, want ik stond er gisteren met mijn rooie 😉
IMG_20240217_161155.jpg
 
In nieuwstaat houden gaat idd niet gebeuren met een woon-werk motor. Met siliconen spray blijft de ellende echter wel binnen de perken, met weinig kosten en moeite. Ik ben een beetje autistisch denk ik, ik haat corrosie |(
Ik gebruik deze naar volle tevredenheid. Mijn schuur is zo vochtig dat ik anders overal corrosie heb zitten.S100_Corrosie_Beschermer_300ml_c16e.jpg
 
Hoi mede motorrijders,
Ik heb een praktische vraag.
Heeft iemand van jullie ervaring met Nolan helm N70-2 X?? namelijk die vind ik interessant om het te kopen.
Ik heb zelf een Nolan N43 Air, en die bevalt goed, maar is al oud ±8 jaar.
Groet Iwan

Bekijk bijlage 1969180
Lang getwijfeld over deze of een Nolan systeemhelm. Uiteindelijk de keus voor het laatste gemaakt omdat ik niet een los kinstuk mee wil slepen
 
Is dat van dat spul wat een dikke laag achterlaat? Ik heb ooit eens zo iets gebruikt, en het was later een enorme klus om het eraf te halen
Nee zeker niet, je kan het opspuiten en niets doen of uitwrijven met een doek, dat laatste heb ik bij het aluminium gedaan. Gisteren zag ik dat ik een stukje was vergeten en daar stond het wit al op, dus dat ook even met een doek en dat spul gedaan. Vind S100 sowieso goed spul hebben, ook hun kettingspray.
 
Ik heb een vervelend fenomeen in mijn display, lijkt op een olieachtige vlek in het display. Op één foto zijn druppeltjes te zien dus vermoed condens. Dit zou toch niet mogen bij een nieuwe motor? Nog iemand hier last van?

20240302_143007.jpg20240302_143155.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan