honda cb 500 x

Precies wat Salami zegt heb ik ook. Ik zie ook geen meerwaarde in een motor als de Transalp voor de manier waarop ik de motor gebruik. Als ik veel met duo zou rijden dan zou een transalp denk ik comfortabeler zijn ivm wat meer vermogen.
Wel grappig dat hierboven de CB topzwaar genoemd wordt. Ik vind juist de CB heerlijk licht. Ook al heb ik altijd 2 zijkoffers er aan. De CB is in elk geval veel lichter dan de motoren die ik hiervoor had.
Wat betreft de nieuwe NX500, ik begin wat te wennen aan het uiterlijk. Als ik nu een nieuwe motor zou moeten kopen zou het absoluut de NX500 worden. Van uitgaand dat ie net zo fijn rijdt als de CB (welke dus niet meer leverbaar is). \
 
Bedankt voor je reactie, en ik heb ook met de schuine oog gekeken naar De V-Strom 800DE die door MotoPlus uitgeroepen is tot winnaar van de prestigieuze Alpen Masters 2023 test, en de nieuwe TransAlp 750.
Maar die twee zijn veel te groot en te zwaar, en in maart word ik 71 jaar dus moet wel wat kalmer aan gaan doen 🤔 😁
Vandaag was ik wel naar de Selling Motorbikes in Amsterdam en mocht op nieuwe NX500 plaats nemen en voelen.
Qua uiterlijk in zwart vil best mee, en hoe zijn die andere kleuren 🤔 wel jammer dat de groene variant vervalen is.
Dus eerst in voorjaar proef :]
Bekijk bijlage 1964926Bekijk bijlage 1964927
Ik zie een kijken is kopen blik. ;)
 
Grappig, precies dat klasse hoger argument is de reden dat ik een cb500x heb gekocht.
Klasse hoger betekent over het algemeen een lading overbodige gadgets en meer cc's.
Mijn vorige motor was wel 2 klasses hoger, en heb die nog niet gemist.
Als je een beetje een normale weggebruiker bent heb je echt wel genoeg aan een 500cc motor, boven de 130 gaat ie behoorlijk toeren draaien, al deed m'n Versys 650 dat ook, met veel meer trillingen...
De cb500x vind ik een ideale motor, zuinig, betaalbaar, ik zit er net zo makkelijk een hele dag op als de 1200 die ik eerder had, betrouwbaar, volgens mij niet erg diefstal gevoelig, en ziet er nog best geinig uit ook.
Yep, ik ben een behoorlijke cb500x fan geworden de laatste 4 jaar *O*
Het ligt er een beetje aan waar je een motor voor gebruikt en aan persoonlijke omstandigheden. Jaren geleden maakte ik dagtochten van wel 800 km. Met een BMW GS of zo’n nieuwe Transalp kun je dat comfortabel doen. Tegegegenwoordig maak ik veel dagtochten van ongeveer 150 tot 200 km. Tussen 75 en 100 km naar mijn vaste koffie adressen en via een andere weg weer terug. Alles binnendoor, het meeste tussen 60 en 70 km/h. Daar ben ik zelfs geen NC500 of CB500x voor nodig. Ik heb deze dagtrips ook 2 jaar lang met een Honda Forza 350 en een Honda ADV 350 scooter gedaan maar dat was niet comfortabel. Ik rijd nu op mijn 2de CB500x maar die is voor mij eigenlijk iets te zwaar en ik vind het zadel niet echt prettig, ik moet er na anderhalf uur echt af. Na 53 jaar motorrijden is de CB500x voor mij de beste motor tot nu toe maar nog niet de meest ideale. Daar blijf ik de komende jaren nog naar zoeken maar die zal ik waarschijnlijk nooit vinden 😊
 
Zo en zo zou ik welke motor dan ook, niet volgangen als een kerstboom 🎄 enige nuttige is volgens mij een middenbok.
Deze twee van mij, W650 en SACHS Roadster 800 zijn beiden ± 230 kg of zwaarder .
DSCN2863 kopie.JPG
 
Precies wat Salami zegt heb ik ook. Ik zie ook geen meerwaarde in een motor als de Transalp voor de manier waarop ik de motor gebruik. Als ik veel met duo zou rijden dan zou een transalp denk ik comfortabeler zijn ivm wat meer vermogen.
Wel grappig dat hierboven de CB topzwaar genoemd wordt. Ik vind juist de CB heerlijk licht. Ook al heb ik altijd 2 zijkoffers er aan. De CB is in elk geval veel lichter dan de motoren die ik hiervoor had.
Wat betreft de nieuwe NX500, ik begin wat te wennen aan het uiterlijk. Als ik nu een nieuwe motor zou moeten kopen zou het absoluut de NX500 worden. Van uitgaand dat ie net zo fijn rijdt als de CB (welke dus niet meer leverbaar is). \
De NX500 en de CB500x verschillen niet zo veel. De voorkant is veranderd (wat vierkanter geworden) en er zit een nieuwe “dash” in, verder is er nagenoeg niets veranderd. Het nieuwe instrumentarium is een verbetering t.o.v. de vorige versies. De CB500x heeft een hoog zwaartepunt, daar heb je geen last van als je eenmaal rijd. Bij het stoppen en opstappen moet je met een volle tank even oppassen.
 
Het ligt er een beetje aan waar je een motor voor gebruikt en aan persoonlijke omstandigheden. Jaren geleden maakte ik dagtochten van wel 800 km. Met een BMW GS of zo’n nieuwe Transalp kun je dat comfortabel doen. Tegegegenwoordig maak ik veel dagtochten van ongeveer 150 tot 200 km. Tussen 75 en 100 km naar mijn vaste koffie adressen en via een andere weg weer terug. Alles binnendoor, het meeste tussen 60 en 70 km/h. Daar ben ik zelfs geen NC500 of CB500x voor nodig. Ik heb deze dagtrips ook 2 jaar lang met een Honda Forza 350 en een Honda ADV 350 scooter gedaan maar dat was niet comfortabel. Ik rijd nu op mijn 2de CB500x maar die is voor mij eigenlijk iets te zwaar en ik vind het zadel niet echt prettig, ik moet er na anderhalf uur echt af. Na 53 jaar motorrijden is de CB500x voor mij de beste motor tot nu toe maar nog niet de meest ideale. Daar blijf ik de komende jaren nog naar zoeken maar die zal ik waarschijnlijk nooit vinden 😊
Ik heb het zadel laten aanpassen bij Tijger Leathers in Den Haag.
Iets vlakker zitvlak, iets lager en beter schuim.
 
Als er iemand dit wil komen oppikken in de buurt van Dendermonde(belgie) mag die er achter komen, ik gebruik het niet.
Zelf gemaakt extra schermpje voor zij die graag uit de wind zitten
 

Bijlagen

  • IMG_20240121_120934.jpg
    IMG_20240121_120934.jpg
    56,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240121_120902.jpg
    IMG_20240121_120902.jpg
    84,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240121_120848.jpg
    IMG_20240121_120848.jpg
    104 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240121_120833.jpg
    IMG_20240121_120833.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 0
Vandaag even bij Goedhart in bodegraven langs geweest om naar de NX500 te kijken. Hij stond er alleen in het zwart wat ik altijd beetje saai vind. maar voor de rest zag ie er prima uit. Ook erop zitten gaf een thuiskomen gevoel. Het voelt allemaal precies als de CB500x aan. Alleen het kuipje vanuit het zadel gezien is wat vierkanter en saaier. Wat ik niet zo snel kon zien is of het ruitje op de NX nog versteld kan worden. Op het eerste gezicht is er maar 1 positie. Al met al blijf ik mijn CB mooier vinden, maar ik zou de NX er absoluut niet om laten staan. Zelfs in vergelijking met andere motoren waar ik even op gezeten heb (tenere 700, ktm adventure 890, aprilia tuareq) zou ik absoluut weer voor een CB/NX500 kiezen.
En toen ik toch bij goedhart was vonden mijn vrouw en dochter dat ik toch maar eens naar een nieuwe jas en helm moest gaan kijken. Dus
thuis gekomen met een nieuwe Dainese jas en Shoei Hornet adv helm. Mijn eerste keer dat ik een Adv helm heb met klep. Benieuwd hoe dat gaat bevallen.
 
Ik ben weer eens wat aan het opruimen, behalve handkappen en zijkoffer rekken van Givi, heb ik ook nog een TomTom Rider 550 die weg mag. Bij interesse hoor ik het graag, anders gaat ie eerdaags op marktplaats.
Ik zie ze voor pak em beet 250 euro op mp staan, hier mag ie met wat mf korting voor 200 euro weg.
Er is een steun bij voor autoruit en ram mount voor de motor.
 
Ik heb interesse!
Ik ben weer eens wat aan het opruimen, behalve handkappen en zijkoffer rekken van Givi, heb ik ook nog een TomTom Rider 550 die weg mag. Bij interesse hoor ik het graag, anders gaat ie eerdaags op marktplaats.
Ik zie ze voor pak em beet 250 euro op mp staan, hier mag ie met wat mf korting voor 200 euro weg.
Er is een steun bij voor autoruit en ram mount voor de motor.
 
Hoi mede motorrijders,
Ik heb een praktische vraag.
Heeft iemand van jullie ervaring met Nolan helm N70-2 X?? namelijk die vind ik interessant om het te kopen.
Ik heb zelf een Nolan N43 Air, en die bevalt goed, maar is al oud ±8 jaar.
Groet Iwan

1706724129208.png
 
Euhhhhh, ligt het nou aan mij of mist er een stukje van het topic? De meest recente berichten zijn bij mij verdwenen, terug naar 31 januari :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan