honda cb 500 x

De reden van de Guzzi is behalve dat ik hem mooi vind, het feit dat ie een cardan heeft. De nc750 vind ik persoonlijk niet zo mooi :N
Dat klopt, ik heb drie NC’s gehad en het is een saaie motor. Ik vond ‘m ook redelijk zwaar in in het kader van het “down graden“ heb ik de laatste ingeruild. Maar op de snelweg was het een prima motor. Ik heb ook naar een Guzzi gekeken, erg mooi maar voor mij te hoog en te zwaar.
 
Dat klopt, ik heb drie NC’s gehad en het is een saaie motor. Ik vond ‘m ook redelijk zwaar in in het kader van het “down graden“ heb ik de laatste ingeruild. Maar op de snelweg was het een prima motor. Ik heb ook naar een Guzzi gekeken, erg mooi maar voor mij te hoog en te zwaar.
Voorlopig ben ik ook niet verder dan dat ik de Guz erg mooi vind, hoe zwaar ik hem vind zal tzt wel blijken bij een proefrit. Hij zal erg goed moeten zijn om de CB500X te vervangen, daar ben ik nog steeds heel enthousiast over. Maar het gemak van een cardan is wel aantrekkelijk.
 
Voorlopig ben ik ook niet verder dan dat ik de Guz erg mooi vind, hoe zwaar ik hem vind zal tzt wel blijken bij een proefrit. Hij zal erg goed moeten zijn om de CB500X te vervangen, daar ben ik nog steeds heel enthousiast over. Maar het gemak van een cardan is wel aantrekkelijk.
Ik las onlangs dat je op afzienbare tijd de 100.000 km bereikt met de CB500x. Dat heeft natuurlijk ook wel wat. Ik denk dat je er dan bijna niets meer voor terugkrijgt en dan kun je ook nog een tijd vooruit met de Honda. Of je bewaart hem voor woon/werk en gun jezelf de Guzzy (als die bevalt).
 
Ik was vandaag toevallig bij Goedhart motoren om een beetje brommers te kieken.
niet omdat ik een andere motor wil maar gewoon voor de lol even neuzen. Daar stond dus ook die Moto guzzi v85Tt. Op plaatjes vond ik het altijd een erg mooie motor. in het echie viel ie me wat tegen. Erg lomp en grof. Ik heb er verder niet op gezeten dus geen idee hoe zwaar hij aanvoelde. Voor mij zou dit geen opvolger zijn voor de CB.
Andere motoren waar ik op gezeten heb vandaag:
CRF300 Raly. Ook dit vind ik op de plaatjes een erg mooie motor. In het echt viel ie me enorm tegen. Erg rommelige cockpit. goedkoop afgewerkt. De rode zijpanelen zijn ongespoten rood plastic en dan van het goedkope soort. sommige stukken waren niet eens mooi afgebraamd. Erg hoge zithoogte. Maar dit verdween zodra ik er op ging zitten, hij zakte kompleet door de veren. En dit voor een prijs die gelijk is aan de CB500X. dan oogt een CB toch een heel stuk netter. Echt een domper dit model.
Aprilia tuareq 660. Schitterende motor, Vooral in het rood zwart. Ook een stevige zithoogte. Dit zou voor mij absoluut een opvolger kunnen zijn, ware het niet dat ik weinig vertrouwen heb ik de onderdelen voorziening van aprilia.
KTM 790/890 adventure. Ik vond het oude model niet mooi en keek er dus ook nooit naar. maar de huidige facelift heeft hem in mijn ogen goed gedaan. Het is nu meer een mooi geheel. Lekker stevig zadel en mooie onderdelen. Wel een stevig prijs verschil tussen een 790 en 890. maar mocht ik ooit de loterij winnen dan is dit absoluut een kans hebber.
Yamaha tenere 700. Erg mooi maar ik heb er niet eens op durven zitten vanwege de zithoogte. wat is dat dinng hoog zeg.
En Tot slot de transalp 750. Zit goed, beetje vergelijkbaar met de CB500. Maar dan een tikje groter. Maar wat ziet het ding er in het echt gruwelijk saai uit zeg. Zeker in het grijs zoals ie daar stond. Ik denk dat ik er best vriendjes mee zou kunnen wordeen qua rijden , maar hij ziet er echt saai en niks zeggend uit.
wat me ook opviel is dat de meeste koppelingen relatief zwaar gingen ten opzichte van de CB. Die lichte koppeling vind ik echt heerlijk.
Al met al ben ik dus nu steeds erg blij met de cb en totaal geen behoefte aan een andere motor.
 
Ik was vandaag toevallig bij Goedhart motoren om een beetje brommers te kieken.
niet omdat ik een andere motor wil maar gewoon voor de lol even neuzen. Daar stond dus ook die Moto guzzi v85Tt. Op plaatjes vond ik het altijd een erg mooie motor. in het echie viel ie me wat tegen. Erg lomp en grof. Ik heb er verder niet op gezeten dus geen idee hoe zwaar hij aanvoelde. Voor mij zou dit geen opvolger zijn voor de CB.
Andere motoren waar ik op gezeten heb vandaag:
CRF300 Raly. Ook dit vind ik op de plaatjes een erg mooie motor. In het echt viel ie me enorm tegen. Erg rommelige cockpit. goedkoop afgewerkt. De rode zijpanelen zijn ongespoten rood plastic en dan van het goedkope soort. sommige stukken waren niet eens mooi afgebraamd. Erg hoge zithoogte. Maar dit verdween zodra ik er op ging zitten, hij zakte kompleet door de veren. En dit voor een prijs die gelijk is aan de CB500X. dan oogt een CB toch een heel stuk netter. Echt een domper dit model.
Aprilia tuareq 660. Schitterende motor, Vooral in het rood zwart. Ook een stevige zithoogte. Dit zou voor mij absoluut een opvolger kunnen zijn, ware het niet dat ik weinig vertrouwen heb ik de onderdelen voorziening van aprilia.
KTM 790/890 adventure. Ik vond het oude model niet mooi en keek er dus ook nooit naar. maar de huidige facelift heeft hem in mijn ogen goed gedaan. Het is nu meer een mooi geheel. Lekker stevig zadel en mooie onderdelen. Wel een stevig prijs verschil tussen een 790 en 890. maar mocht ik ooit de loterij winnen dan is dit absoluut een kans hebber.
Yamaha tenere 700. Erg mooi maar ik heb er niet eens op durven zitten vanwege de zithoogte. wat is dat dinng hoog zeg.
En Tot slot de transalp 750. Zit goed, beetje vergelijkbaar met de CB500. Maar dan een tikje groter. Maar wat ziet het ding er in het echt gruwelijk saai uit zeg. Zeker in het grijs zoals ie daar stond. Ik denk dat ik er best vriendjes mee zou kunnen wordeen qua rijden , maar hij ziet er echt saai en niks zeggend uit.
wat me ook opviel is dat de meeste koppelingen relatief zwaar gingen ten opzichte van de CB. Die lichte koppeling vind ik echt heerlijk.
Al met al ben ik dus nu steeds erg blij met de cb en totaal geen behoefte aan een andere motor.
Een KTM zou ik nooit kopen, mijn werkgever reed KTM, en raadde me af er een te kopen voor dagelijks gebruik. Hij had ook een aantal bijzonder overtuigende redenen, compleet met facturen. De Italianen hebben ook een reputatie wbt onderdelen voorziening, al schijnt Guzzi nogal mee te vallen. Maar zoals ik al eerder zei ben ik nog steeds bijzonder tevreden met de CB500X, dus reëele kans dat de volgende er ook een wordt zolang ze nog verkrijgbaar zijn. Dat is misschien een reden mijne nog in te ruilen voor een fris exemplaar.
 
De kans is heel groot dat ik ook weer een cb500x of nx500 zal kopen als er iets met mijn huidige zou gebeuren.
 
Ik was vandaag toevallig bij Goedhart motoren om een beetje brommers te kieken.
niet omdat ik een andere motor wil maar gewoon voor de lol even neuzen. Daar stond dus ook die Moto guzzi v85Tt. Op plaatjes vond ik het altijd een erg mooie motor. in het echie viel ie me wat tegen. Erg lomp en grof. Ik heb er verder niet op gezeten dus geen idee hoe zwaar hij aanvoelde. Voor mij zou dit geen opvolger zijn voor de CB.
Andere motoren waar ik op gezeten heb vandaag:
CRF300 Raly. Ook dit vind ik op de plaatjes een erg mooie motor. In het echt viel ie me enorm tegen. Erg rommelige cockpit. goedkoop afgewerkt. De rode zijpanelen zijn ongespoten rood plastic en dan van het goedkope soort. sommige stukken waren niet eens mooi afgebraamd. Erg hoge zithoogte. Maar dit verdween zodra ik er op ging zitten, hij zakte kompleet door de veren. En dit voor een prijs die gelijk is aan de CB500X. dan oogt een CB toch een heel stuk netter. Echt een domper dit model.
Aprilia tuareq 660. Schitterende motor, Vooral in het rood zwart. Ook een stevige zithoogte. Dit zou voor mij absoluut een opvolger kunnen zijn, ware het niet dat ik weinig vertrouwen heb ik de onderdelen voorziening van aprilia.
KTM 790/890 adventure. Ik vond het oude model niet mooi en keek er dus ook nooit naar. maar de huidige facelift heeft hem in mijn ogen goed gedaan. Het is nu meer een mooi geheel. Lekker stevig zadel en mooie onderdelen. Wel een stevig prijs verschil tussen een 790 en 890. maar mocht ik ooit de loterij winnen dan is dit absoluut een kans hebber.
Yamaha tenere 700. Erg mooi maar ik heb er niet eens op durven zitten vanwege de zithoogte. wat is dat dinng hoog zeg.
En Tot slot de transalp 750. Zit goed, beetje vergelijkbaar met de CB500. Maar dan een tikje groter. Maar wat ziet het ding er in het echt gruwelijk saai uit zeg. Zeker in het grijs zoals ie daar stond. Ik denk dat ik er best vriendjes mee zou kunnen wordeen qua rijden , maar hij ziet er echt saai en niks zeggend uit.
wat me ook opviel is dat de meeste koppelingen relatief zwaar gingen ten opzichte van de CB. Die lichte koppeling vind ik echt heerlijk.
Al met al ben ik dus nu steeds erg blij met de cb en totaal geen behoefte aan een andere motor.
Een cf300 is wel een heel ander verhaal ook hé dan een cb500x, de 300 is gemaakt om op onverhard te raggen vandaar ook de andere vering en plastiek kappen ( makkelijk/goedkoop te vervangen), 1 cilinder en kan wel eens op de weg maar is niet zijn habitat....
 
Laatst bewerkt:
Ik was vandaag toevallig bij Goedhart motoren
wat me ook opviel is dat de meeste koppelingen relatief zwaar gingen ten opzichte van de CB. Die lichte koppeling vind ik echt heerlijk.
Al met al ben ik dus nu steeds erg blij met de cb en totaal geen behoefte aan een andere motor.
Kom je toch ook weer op de guzzi uit, die schijnt ook een bijzonder lichte koppeling te hebben volgens diverse reviews *D


:+
 
Vandaag zijn we 4 jaar samen *O*
Net geen mooie ronde km stand gehaald, en toch wat minder km's gemaakt de afgelopen jaren, al zal corona ook een rol spelen.
 

Bijlagen

  • 20231114_160547.jpg
    20231114_160547.jpg
    73,4 KB · Weergaven: 4
Omdat ik toch in de buurt was gisteren, even bij mijn dealer gevraagd hoe het nou zit met de CB500X, of, en hoe lang die nog leverbaar is. En uiteraard of er eventueel nog leuke deals gesloten kunnen worden mocht de CB500X eruit gaan. Hij gaat informeren, mij benieuwen waar ie mee aankomt8-)
Na wat denkwerk toch geconcludeerd dat ik wel gek zou zijn iets anders te kopen, op een andere cb500x of eventueel een nieuwe nx500 kan ik zo alle accessoires van mijn huidige overzetten. En dat zijn er nogal wat :P
 
Na wat denkwerk toch geconcludeerd dat ik wel gek zou zijn iets anders te kopen, op een andere cb500x of eventueel een nieuwe nx500 kan ik zo alle accessoires van mijn huidige overzetten. En dat zijn er nogal wat
Correct, 👍🏻, meer hebben we niet nodig 🥳
Maar de NX met een 21/18, CC en 190 kilo 😎
Zou kikken zijn 🎉
 
Ben trouwens wel benieuwd wat tie straks gaat kosten volgens een Engelse site
daar € 7.800,- zal hier wel wat meer zijn
De CB500X kost daar € 6700,- of zoiets
We wachten het maar af 🫣
 
Even het topic reanimeren, we zijn te ver afgezakt...
Heeft iemand misschien toevallig KAPPA KVE37 koffers op de 500X, of misschien op een andere motor?
Laatst ben ik (voor een heel leuk prijsje) tegen een setje van deze koffers aangelopen, hoewel ik niet zo'n fan ben van alu koffers, hebben ze 1 heel groot voordeel; de deksel zit aan de bovenzijde. Maar dat terzijde, deze koffers hebben een afwijkend montage systeem. Er zitten adapter platen bij, die niet helemaal goed bij mijn type zijrekken passen. Mijn eigen rekken krijg ik wel aangepast, dat is het probleem niet, het zal er misschien minder elegant uitzien. Daarom wel benieuwd hoe het ook/anders kan. Helaas is het niet zo makkelijk om online veel bruikbare informatie te vinden, ik en vriend google zijn er al even mee bezig geweest....
Dussssss....iemand?
 
Misschien krijg ik het te horen eerdaags, ik wacht op antwoord van de dealer.
Ik heb in augustus al € 8.850 betaald voor de CB500x (zonder middenstandaard). Ik neem aan dat het nieuwe model weer duurder wordt. Als het nieuwe model meer dan € 9k gaat kosten dan wordt een Guzzi ook interessant.
 
Ik heb in augustus al € 8.850 betaald voor de CB500x (zonder middenstandaard). Ik neem aan dat het nieuwe model weer duurder wordt. Als het nieuwe model meer dan € 9k gaat kosten dan wordt een Guzzi ook interessant.
Die Guz is nog wel een flink stukje duurder hoor.
Rationeel gezien:
1 koop ik het beste nog effe geen nieuwe, maar rijdt door op de oude. Krijg waarschijnlijk niet veel meer terug, al heb ik nog niks gehoord van de dealer
2 als ik toch wil vervangen, een verse cb500x, omdat alles wat ik erop heb gezet zo weer op de nieuwe past. En om zijn lage verbruik en omdat ie zo leuk is om te rijden.
3 de Guz, vooral vanwege de looks en de cardan.
Maar motor rijden is vooral gevoel, logica is bijzaak :+
Keuzes, keuzes....
Lastige hobby, dat motor rijden :/
 
Afgelopen week mijn 1e storing gehad bij de Honda. (Het kan dus wel)
Onderweg naar het werk kwam ik er achter dat mijn richtingaanwijzers het niet meer deden, vorig jaar was dat ook het geval tijdens de winter.
Het bleek toen een vervuilde schakelaar te zijn, en met wat contact spray bleek het opgelost. Dit keer gaf dat niet het gewenste resultaat.
Het relais gaf ook een versneld geluid, terwijl de alarmlichten het wel gewoon deden.
Vandaag maar even rustig het zijpaneel verwijderd, wat nog niet mee valt met de gemonteerde valbeugels.
Eenmaal alles bereikbaar bleek er door corrosie een draad afgebroken van de stekker van de kabelboom.
Door middel van een losse draad maar direct verbonden met de stekker van de stuurschakelaar, en we kunnen weer richting aangegeven 😊
Conclusie: doorrijden in de winter vergt ook bij een betrouwbare Honda soms wat extra aandacht. Ik heb wel weer wat arbeidsloon uitgespaard door het zelf te doen, en zo ook weer wat geleerd.
 
Ik heb ook al meerdere kleine technische "dingetjes" gehad. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit bij een motorfiets van een willekeurig ander merk niet minstens net zo vaak voor had gekomen.

Model 2019, met op dit moment ca. 32.000 Km.
- Toen ik hem net had (ik reed toen veel meer dan nu) moest de ketting-set vervangen worden, maar omdat het model net even iets anders is dan de 2018, was het tandwiel voor op het achterwiel nog niet leverbaar (geen technische storing, maar toch).
- Toen ik in de winter van 2020-2021 voor de eerste keer de handvatverwarming op standje "5" zette, ging het motor-controle lampje branden (dit was geen fout van de motor, maar bij installatie had de dealer dit blijkbaar niet getest). De voeding zat klaarblijkelijk niet op de juiste wijze aangesloten waardoor de voedingsspanning naar de ECU onder een bepaalde waarde viel, en een storing aan gaf.
- Vorig jaar in de winter werkte mijn richtingaanwijzer niet meer, in de schakelaar aan het stuur zat een veertje niet lekker waardoor er geen contact meer gemaakt werd.

Alles is gratis door de dealer weer netjes in orde gemaakt (behalve het kettingwiel uiteraard), dus IK zal zoals ik al mijn hele leven doe nooit een ander merk motorfiets aanschaffen dan een Honda voor de belangrijkste Km's
(voor spielerij is dat een ander verhaal, maar dat zijn de niet-kritieke "FUN" Km's).
 
Ik heb nog steeds 100% vertrouwen in de Honda hoor! Ik was alleen verbaasd dat ondanks zeer goed beschermd, het toch mogelijk was dat er door corrosie in de stekker een draadbreuk ontstond. De stekker zit ook vast gemonteerd, dus het ontstond ook niet door constant bewegen.
Maandagochtend gevalletje zullen we maar denken 😉
Het was ook bevredigend om het zelf op te kunnen lossen.
 
Ik heb ook al meerdere kleine technische "dingetjes" gehad. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit bij een motorfiets van een willekeurig ander merk niet minstens net zo vaak voor had gekomen.

Model 2019, met op dit moment ca. 32.000 Km.
- Toen ik hem net had (ik reed toen veel meer dan nu) moest de ketting-set vervangen worden, maar omdat het model net even iets anders is dan de 2018, was het tandwiel voor op het achterwiel nog niet leverbaar (geen technische storing, maar toch).
- Toen ik in de winter van 2020-2021 voor de eerste keer de handvatverwarming op standje "5" zette, ging het motor-controle lampje branden (dit was geen fout van de motor, maar bij installatie had de dealer dit blijkbaar niet getest). De voeding zat klaarblijkelijk niet op de juiste wijze aangesloten waardoor de voedingsspanning naar de ECU onder een bepaalde waarde viel, en een storing aan gaf.
- Vorig jaar in de winter werkte mijn richtingaanwijzer niet meer, in de schakelaar aan het stuur zat een veertje niet lekker waardoor er geen contact meer gemaakt werd.

Alles is gratis door de dealer weer netjes in orde gemaakt (behalve het kettingwiel uiteraard), dus IK zal zoals ik al mijn hele leven doe nooit een ander merk motorfiets aanschaffen dan een Honda voor de belangrijkste Km's
(voor spielerij is dat een ander verhaal, maar dat zijn de niet-kritieke "FUN" Km's).
Eigenlijk maar 1 storing dus, aansluitfout valt de motor niet aan te rekenen, ketting is een slijtage onderdeel en normaal gesproken ook niet, alhoewel ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat veel merken (ook Honda) af fabriek matige kwaliteit kettingsets monteren. Ik heb meer motoren gehad waarvan de eerste set veel te vroeg aan z'n eind was.
Maar idd, Honda heeft z'n zaken goed voor elkaar, voor mij zijn Honda en Yamaha de topmerken als het om kwaliteit gaat.
 
Helemaal mee eens. Ik rijd niet zoveel meer. Met mijn 2020 CB500x slechts 18.000 km. Inderdaad bij 14.000 km ketting versleten ondanks smeren na iedere rit! Slechte kwaliteit ketting. Dealer had ook een 2018 setje besteld die uiteraard niet paste. Op mij NC750X, het jaar daarvoor, een setje banden met maar 7.000 km! Jammer.
Maar verder nooit pech of problemen gehad, dus ik blijf ook bij Honda.
 
Terug
Bovenaan Onderaan