honda cb 500 x

Het kan allemaal wel, alleen wat bladertje zegt heeft hij toch wel een beetje pit tekort naar mijn mening. Al best wat situaties meegemaakt waar ik op de snelweg toch wel even gas bij wilde geven om een rij vrachtwagens voorbij te gaan maar de invoegstrook te kort was. Allemaal geen ramp en je leert ermee rijden. Alleen het grote ding voor mij is ook het comfort. Langer dan een uur hou ik echt niet uit zonder te stoppen. Nu heb ik ook zo'n opblaasbaar kussentje van een collega gekregen en dat werkt op zich wel, maar het is nog steeds niet ideaal. Ik snap waarom jullie de cb goed vinden en je kan er prima mooie ritten mee maken, maar ik wil toch iets meer power en een wat ruimere / andere zit, hoger windscherm etc...
Tja voor mij zit het prima, ben ook maar een klein ventje dus de standaard ruit in hoogste stand is prima. Heb afgelopen weekend 2:38 uur achter elkaar gereden en toen had ik pas zoiets van "en nu even van het zadel af". Als je 1,90m bent en 100kg snap ik het maar met mijn 70kg heb ik zat aan die 500.
 
Het kan allemaal wel, alleen wat bladertje zegt heeft hij toch wel een beetje pit tekort naar mijn mening. Al best wat situaties meegemaakt waar ik op de snelweg toch wel even gas bij wilde geven om een rij vrachtwagens voorbij te gaan maar de invoegstrook te kort was. Allemaal geen ramp en je leert ermee rijden. Alleen het grote ding voor mij is ook het comfort. Langer dan een uur hou ik echt niet uit zonder te stoppen. Nu heb ik ook zo'n opblaasbaar kussentje van een collega gekregen en dat werkt op zich wel, maar het is nog steeds niet ideaal. Ik snap waarom jullie de cb goed vinden en je kan er prima mooie ritten mee maken, maar ik wil toch iets meer power en een wat ruimere / andere zit, hoger windscherm etc...

Ik heb mijn zadel van ander schuim laten voorzien, met een andere pasvorm bij Tijger leathers in Den Haag.
De zit is echt super nu.
 
Ik vond het zadel in het begin (1e jaar) ook wel wat te stevig. Maar na verloop van tijd is het zadel steeds meer naar mijn kont gaan staan en zit deze als gegoten.
Bovendien is het op deze motor geen straf (omdat het nu eenmaal geen supersport is) om zo nu en dan even te gaan staan, en zo even extra zicht te krijgen en met je helm boven de kuipruit te steken en met je "haren" in de wind te rijden.
Zo krijgen niet alleen je billen, maar meteen ook je benen en voeten weer een beetje "vers bloed".
 
Ik vind het zadel, in vergelijking met mijn vorige motor (Suzuki sv650x), erg comfortabel. Ik kan makkelijk een fijne zitpositie vinden en met mijn 85kg vind ik het zadel erg fijn aanvoelen.
 
Net even bij Goedhart in Bodegraven op visite geweest. Gezellige drukte daar, en mooi weer erbij. Geen andere cb500x gezien op de parking, ik was weer uniek :}
 
Ja met echt bepakking zou ik het ook niet weten of het dan nog comfortabel is. Maar met topkoffer en tanktas en mij vrouw achterop van 1.72 en 75 kilo ongeveer gaat het prima. Wij hebben wel voetsteun verlagers.
Oo dat is interessant
Zelf gemaakt of is iets bestaand voor de CB500X
Hoor het graag.
Wij hebben samen zaterdag nog een gezellig ritje gemaakt ondanks de vele harde regens in de ochtend de avond bracht gelukkig nog een mooi gloren .
 
Net even bij Goedhart in Bodegraven op visite geweest. Gezellige drukte daar, en mooi weer erbij. Geen andere cb500x gezien op de parking, ik was weer uniek :}
Daar was ik zaterdagavond
Helaas weer geen motor gewonnen
Gelukkig maar want dan had ik moeten vragen of ik deze mocht omruilen 😂🥹
 
Iemand de bridgestone t31 battlax sport touring al op de cb of gehad? Denk dat dat het nieuwe rubber zal worden, off road doet die toch nooit...
 
Maandag eens een aardig stuk snelweg gedaan, trilt wel bij 105, maar bij 130 ook, maar niet vervelend in mijn ogen. Tevens nadat ik door heul veul file was gegaan een vrij leeg stuk snelweg, ff gekeken hoe hard ie loopt, bij 162/163 was de fut er wel uit. Voor mij prima, ik rijd bijna nooit harder dan 110.
 
Ik heb het idee dat Honda al z'n motoren op ca160 Km/u "begrensd" heeft tegenwoordig.
Bij de cb500 is het doordat bij ca 160 in de 6e versnelling "op" is, maar bij de rebel 1100 bijvoorbeeld is deze elektronisch begrensd op 160 (100 mijl/uur). Of je nu in z'n 4,5 of 6 zit, hij gaat niet harder. Dit is te omzeilen door een Speedo-healer toe te passen, en deze nooit een hogere snelheid aan te laten geven dan 99 mijl/uur (bron: youtube kanaal van life of Burch die dit heeft toegepast).
De 6e versnelling voeg mijns inziens ook niet veel toe t.o.v. de 5e. Er had van mij wel een soort van "overdrive" of in ieder geval een veel "langere" 6e versnelling in gemogen.
Er zijn mensen die met andere dan standaard aantal tanden per kettingwiel gemonteerd hebben om zodoende een langere versnellingsbak te verkrijgen. Meestal door voor 1 (of 2 maar dan moet je het 1 en ander aanpassen) tandje groter te gaan, maar soms ook achter 2 kleiner (is officieel niet voor de cb500 maar voor de nc700). Ook komt de snelheid dan vaak iets beter overeen met de GPS (zeggen ze). Iemand hier daar ervaring mee ???
 
Ik heb mijn CB aangeboden bij Bremer Motoren voor een grote beurt, de 24dkm beurt. Zojuist bericht gehad dat de motor weer klaar is om opgehaald te worden. Geen bijzonderheden en klepspeling keurig binnen de toleranties. Een echte Honda 👍🏻😄
Herkenbaar! Bij 48000km de klepspeling laten checken, alles nog ruim binnen de specificaties 👌🏻 Inmiddels alweer 1,5 jaar en 37000km probleemloze kilometers verder.
 
Ik heb zojuist een AliExpress spoiler gemonteerd op het originele windscherm. Kwaliteit valt mij niet tegen. De spoiler is netjes afgewerkt, makkelijk te verstellen en goed te fixeren in de gekozen positie. Ik vind het qua gewicht echter wel iets teveel van het goede. Ben benieuwd of het helpt tegen de turbulentie en hoeveel het originele scherm gaat buigen/flexen bij hoge(re) snelheden. Goed, zondag maar eens te rijden en kijken of het iets is. Ik kan al wel concluderen dat ik het best wel lelijk vind 😄
 

Bijlagen

  • IMG_20230929_193352_compress79.jpg
    IMG_20230929_193352_compress79.jpg
    203,4 KB · Weergaven: 4
  • IMG_20230929_193332_compress1.jpg
    IMG_20230929_193332_compress1.jpg
    148,1 KB · Weergaven: 4
Ik heb zojuist een AliExpress spoiler gemonteerd op het originele windscherm. Kwaliteit valt mij niet tegen. De spoiler is netjes afgewerkt, makkelijk te verstellen en goed te fixeren in de gekozen positie. Ik vind het qua gewicht echter wel iets teveel van het goede. Ben benieuwd of het helpt tegen de turbulentie en hoeveel het originele scherm gaat buigen/flexen bij hoge(re) snelheden. Goed, zondag maar eens te rijden en kijken of het iets is. Ik kan al wel concluderen dat ik het best wel lelijk vind 😄
Ik snap je wel, ik zou zoiets niet monteren maar ieder zijn ding natuurlijk 🙂👍🏻
 
Ik snap je wel, ik zou zoiets niet monteren maar ieder zijn ding natuurlijk 🙂👍🏻
Het is ook puur om uit te vinden wat voor mij gaat werken. Dit ding kost nog geen €20, daar kan ik geen buil aan vallen. Ik heb ook nog een setje risers liggen, zodat het originele scherm nog iets omhoog kan. Mocht een hoger scherm voor mij de oplossing zijn, dan investeer ik dan wel in een Puig of Givi tourscherm 👍🏻
 
Het is ook puur om uit te vinden wat voor mij gaat werken. Dit ding kost nog geen €20, daar kan ik geen buil aan vallen. Ik heb ook nog een setje risers liggen, zodat het originele scherm nog iets omhoog kan. Mocht een hoger scherm voor mij de oplossing zijn, dan investeer ik dan wel in een Puig of Givi tourscherm 👍🏻
Ja dat zou ik dan ook eerder doen, gelukkig heb ik bij de cb weinig last tot pakweg 90km per uur. Bij 130 wel wat maar het is niets vergeleken bij hetgeen ik op mijn NC ervaarde.
 
Ik heb precies dezelfde ervaring. Uiteindelijk heb ik zonder scherm gereden op de NC.
Ja dat kan ook natuurlijk maar ik vind de looks van een motor ook belangrijk. Momenteel komt de wind bij hogere snelheden hoofdzakelijk tegen mijn klep (offroadhelm) die dan wat turbulentie veroorzaakt . Zoals gezegd hoofdzakelijk bij snelweg tempo en daar ben ik toch niet vaak te vinden 🙂
 
Ik heb precies dezelfde ervaring. Uiteindelijk heb ik zonder scherm gereden op de NC.
Yep, ik vind het ook veel fijner rijden. geen gedoe met turbulentie en lawaai.

Ja dat kan ook natuurlijk maar ik vind de looks van een motor ook belangrijk. Momenteel komt de wind bij hogere snelheden hoofdzakelijk tegen mijn klep (offroadhelm) die dan wat turbulentie veroorzaakt . Zoals gezegd hoofdzakelijk bij snelweg tempo en daar ben ik toch niet vaak te vinden 🙂
Qua looks.. aan de windscreen beugels kun je heel gemakkelijk iets aan bevestigen bv een drinkbeker houder.
Ik heb er nu een camera tasje aan bevestigd waarin ik wat klein gereedschap, zekeringen, eten of drinken doe.
Makkelijk met tiewraps door de beugels en klaar.
 
Yep, ik vind het ook veel fijner rijden. geen gedoe met turbulentie en lawaai.


Qua looks.. aan de windscreen beugels kun je heel gemakkelijk iets aan bevestigen bv een drinkbeker houder.
Ik heb er nu een camera tasje aan bevestigd waarin ik wat klein gereedschap, zekeringen, eten of drinken doe.
Makkelijk met tiewraps door de beugels en klaar.
Nee ik laat hem lekker zoals hij is 😉
 
Ik heb zojuist een AliExpress spoiler gemonteerd op het originele windscherm. Kwaliteit valt mij niet tegen. De spoiler is netjes afgewerkt, makkelijk te verstellen en goed te fixeren in de gekozen positie. Ik vind het qua gewicht echter wel iets teveel van het goede. Ben benieuwd of het helpt tegen de turbulentie en hoeveel het originele scherm gaat buigen/flexen bij hoge(re) snelheden. Goed, zondag maar eens te rijden en kijken of het iets is. Ik kan al wel concluderen dat ik het best wel lelijk vind 😄
Ik ben zeer tevreden over mijn opzetstuk, ik kan hiermee met open vizier rijden.
Mooie kleurstelling trouwens 😉
 

Bijlagen

  • 20230531_123127.jpg
    20230531_123127.jpg
    541,2 KB · Weergaven: 3
Volgende week komt er weer een verse set Dunlop Mutant onder de Honda, na bijna 23000km is het nieuwe er wel af zeg maar.... Ik moet zeggen dat deze band mij positief heeft verrast, goede grip onder alle omstandigheden en een gelijkmatige slijtage. Zelfs nu de achterband echt vlak is, stuurt de motor nog steeds makkelijk de bocht in (ligt ook deels aan de motor natuurlijk)
 
Ik ben zeer tevreden over mijn opzetstuk, ik kan hiermee met open vizier rijden.
Mooie kleurstelling trouwens 😉
Mooi geel is niet lelijk 😄 Ik heb vanmiddag een rit gemaakt en ben gelijk naar MotoPort gereden om een Puig tourscherm met spoiler te bestellen. De AliExpress spoiler zorgt voor veel minder turbulentie, mijn vizier klapte niet meer spontaan dicht haha. Ik vind de AliExpress spoiler echter niet mooi, dus toch maar een groter windscherm gekozen.
Nu heb ik mijn X nog niet zo lang, maar man wat is dat ding zuinig zeg! Rustig gereden, haalde 1 op 29 😲
 
Terug
Bovenaan Onderaan