honda cb 500 x

veel plezier ermee, een hele nieuwe motor moet je rustig inrijden he maar dat zullen ze je wel verteld hebben.
Shit, heb net even de 180 aangetikt :]

Yep, rustig maar ook weer niet te rustig. eerste paar honderd kmers niet boven de 100 en zorgen dat ie goed warm is voordat je wat meer gas geeft.
Dat van die toeren niet boven de 4K en zo schijnt allemaal niet meer zo op te gaan is mij net verteld.
Doe het evengoed rustig aan.
 
Shit, heb net even de 180 aangetikt :]

Yep, rustig maar ook weer niet te rustig. eerste paar honderd kmers niet boven de 100 en zorgen dat ie goed warm is voordat je wat meer gas geeft.
Dat van die toeren niet boven de 4K en zo schijnt allemaal niet meer zo op te gaan is mij net verteld.
Doe het evengoed rustig aan.
lekker bezig, had met de proefrit 160 al aangetikt haha gaan als een raket joh moet toch effe alles uit de motor halen met een proefrit.
 
hoelang heb je moeten wachten? Apart dat er geen enorme voorraad is, zou toch zeggen dat het een populaire motor is
4 weken, maar dat was vooral omdat ik er nog wat accessoires op wilde, motor was nét op voorraad binnen gekomen toen ik de Honda dealer binnen stapte
 
Overigens zijn er veel meningen en soms heel specifiek over hoe je een motor wel/niet moet inrijden en natuurlijk moet je dat rustig aan doen maar in de gebruikers handleiding van Honda staat alleen dit:

Break-in Period
During the first 300 miles (500 km) of running, follow these guidelines to ensure your vehicle's future reliability and performance.
● Avoid full-throttle starts and rapid acceleration.
● Avoid hard braking and rapid down-shifts.
● Ride conservatively.
 
Overigens zijn er veel meningen en soms heel specifiek over hoe je een motor wel/niet moet inrijden en natuurlijk moet je dat rustig aan doen maar in de gebruikers handleiding van Honda staat alleen dit:

Break-in Period
During the first 300 miles (500 km) of running, follow these guidelines to ensure your vehicle's future reliability and performance.
● Avoid full-throttle starts and rapid acceleration.
● Avoid hard braking and rapid down-shifts.
● Ride conservatively.
staat er in de handleiding dat je ook een 1000km beurt moet doen? ben wel benieuwd wat ze dan gaan doen met een gloednieuwe motor, wellicht staat het in het boekje.
 
staat er in de handleiding dat je ook een 1000km beurt moet doen? ben wel benieuwd wat ze dan gaan doen met een gloednieuwe motor, wellicht staat het in het boekje.
Bij de 1000km krijg je sowieso nieuwe olie + filter i.v.m. inlopen van diverse delen. Algehele check van de motor en ketting spannen. Verder stelt het niet zo veel voor.
 
staat er in de handleiding dat je ook een 1000km beurt moet doen? ben wel benieuwd wat ze dan gaan doen met een gloednieuwe motor, wellicht staat het in het boekje.
Ja, olie en filter.

1681666315168.png
1681666361454.png
 
Deze week eerste ritjes kunnen maken.
De eerste kilometers staan erop.
Deed/Doe het rustig aan, toeren tussen 3/4K houden en langzaam aan iets meer. Na 1000km door het hele toerengebied.

Het was wat ik ervan had verwacht, een heerlijke motor, stuurt fantastisch, je zit helemaal goed en kan lekker schuiven op het zadel dus vooralsnog geen behoefte om naar een ander zadel uit te kijken.
Wind schermpje ga ik nog verstellen ( weet niet of ie standaard op de hoogste of de laagste stand staat ? ) maar die haal er 99% zeker toch af en zet 'm er in de winter misschien weer op tegen de kou.
Geeft toch een hoop lawaai zo'n ding maar dat wist ik al.

Ga later nog wel handkappen, skidplate en misschien valbeugel erop doen.
Ben alleen wel wat bang dat dat extra gewicht net de lol vd motor haalt?
Die van SW mototech weegt 3,8 kg en de Engine guard is 3,2 kg dus dan komt er al 7 kg bij.
Dat is best veel vind ik.

Iemand dat verschil al gemerkt ?
 
Deze week eerste ritjes kunnen maken.
De eerste kilometers staan erop.
Deed/Doe het rustig aan, toeren tussen 3/4K houden en langzaam aan iets meer. Na 1000km door het hele toerengebied.

Het was wat ik ervan had verwacht, een heerlijke motor, stuurt fantastisch, je zit helemaal goed en kan lekker schuiven op het zadel dus vooralsnog geen behoefte om naar een ander zadel uit te kijken.
Wind schermpje ga ik nog verstellen ( weet niet of ie standaard op de hoogste of de laagste stand staat ? ) maar die haal er 99% zeker toch af en zet 'm er in de winter misschien weer op tegen de kou.
Geeft toch een hoop lawaai zo'n ding maar dat wist ik al.

Ga later nog wel handkappen, skidplate en misschien valbeugel erop doen.
Ben alleen wel wat bang dat dat extra gewicht net de lol vd motor haalt?
Die van SW mototech weegt 3,8 kg en de Engine guard is 3,2 kg dus dan komt er al 7 kg bij.
Dat is best veel vind ik.

Iemand dat verschil al gemerkt ?
Rijklaar is de motor 199kg. Persoonlijk denk ik dat 7kg erbij totaal geen verschil maakt 14% extra gewicht en daaroptellend je eigen gewicht. Ik heb proefgereden met een middenbok eronder van 5kg en heb daar echt totaal niks van gemerkt.

Het windscherm zorgt er toch voor dat je juist minder wind dus lawaai vangt? Als die te laag is kan je ook eventueel een hogere aftermarket kopen. Die zijn niet zo heel duur. Hieronder een link van een windscherm van Givi die 15cm hoger is voor €85.
 
Rijklaar is de motor 199kg. Persoonlijk denk ik dat 7kg erbij totaal geen verschil maakt 14% extra gewicht en daaroptellend je eigen gewicht. Ik heb proefgereden met een middenbok eronder van 5kg en heb daar echt totaal niks van gemerkt.

Het windscherm zorgt er toch voor dat je juist minder wind dus lawaai vangt? Als die te laag is kan je ook eventueel een hogere aftermarket kopen. Die zijn niet zo heel duur. Hieronder een link van een windscherm van Givi die 15cm hoger is voor €85.
Ja, het verschil zal ms niet zo groot zijn maar zal er toch zijn lijkt me.
Fijn dat je geen verschil merkte !

Qua scherm is het juist het tegenovergestelde, schermen zorgen juist altijd voor lawaai en turbulentie. Ik heb altijd een naked motor gereden en dan heb je daar geen last van. Wind heb je natuurlijk altijd maar géén extra lawaai.
Ga maar eens rechtop staan als je rijdt en hoor en voel het verschil.
Ja je kunt er een heel groot of lang scherm voorhangen maar dat vind ik heel lelijk staan en ik heb geen moeite met wind op een naked motor maar vind het juist fijn, lekker 'vrij"
Een heel klein of laag schermpje zou misschien kunnen dus wellicht probeer ik dat eens een keer maar weet eigenlijk geen reden waarom ik dat zou overwegen :)
 
Ik heb zonder scherm gereden op de cb500x, en dat is inderdaad een flink stuk stiller om je helm. In de zomer is dat HEEEEERLIJK, maar de rest van het jaar is het wel fijn om de wind/kou van je borst te houden. Ik heb voor alles behalve de zomer een setje verhoogbeugeltjes bij ome Amazon besteld, en dat scheelt best een aardig stukje, en in de zomer gaat het ruitje er af of ga ik deze : Kuipruit touring voor Honda CB 500 X /XA 16-20 windscherm "T" MRA transparant bestellen (is een kleinere ruit, in de tekst staat dat hij groter is, maar als je de afmeting bekijkt is deze kleiner dan de oem), weet ik nog niet.
 
Ik heb zonder scherm gereden op de cb500x, en dat is inderdaad een flink stuk stiller om je helm. In de zomer is dat HEEEEERLIJK, maar de rest van het jaar is het wel fijn om de wind/kou van je borst te houden. Ik heb voor alles behalve de zomer een setje verhoogbeugeltjes bij ome Amazon besteld, en dat scheelt best een aardig stukje, en in de zomer gaat het ruitje er af of ga ik deze : Kuipruit touring voor Honda CB 500 X /XA 16-20 windscherm "T" MRA transparant bestellen (is een kleinere ruit, in de tekst staat dat hij groter is, maar als je de afmeting bekijkt is deze kleiner dan de oem), weet ik nog niet.
In de winter is het denk ik wel fijn dan doe ik 'm er ook weer op denk ik.

Ja, er staat langer maar ziet er niet zo uit inderdaad, vreemd?
Het is 38cm hoog staat erbij ( Afmetingen: lengte x breedte 38cm x 35cm)
dus wel hoger qua specificaties dan het origineel lijkt het want dat is Hoogte = 305 mm, Breedte = 345mm.
 
Ik had het oem scherm nog niet nagemeten, maar hij ziet er korter uit op het plaatje.
Ik weet dan niet of er ergens anders een korter ruitje te bestellen valt.
Misschien dat ik dan ergens een goedkoop ruitje koop en daar dan de zaag in zet totdat het gewenste effect bereikt is door er per keer 1 of 2 cm af te zagen ofzo.
 
Ik had het oem scherm nog niet nagemeten, maar hij ziet er korter uit op het plaatje.
Ik weet dan niet of er ergens anders een korter ruitje te bestellen valt.
Misschien dat ik dan ergens een goedkoop ruitje koop en daar dan de zaag in zet totdat het gewenste effect bereikt is door er per keer 1 of 2 cm af te zagen ofzo.
Dan wacht ik even op jou ervaring :] :t
 
Vandaag mijn Cb500x gehaald! Grote blij! Eerste 160km staat erop. Stuurt heerlijk, ook met de 2 hutkoffers erop. Valbeugel en skidplate worden bij de 1000 beurt gemonteerd. Moet nog wel ff wennen aan dat in lage toeren (bijv rotonde) het gas wat abrupt is, hopelijk verbeterd dat nog als er wat kilometers opstaan. Bandjes gaven iig snel vertrouwen!
 

Bijlagen

  • IMG_3192.jpeg
    IMG_3192.jpeg
    398,2 KB · Weergaven: 37
Vandaag mijn Cb500x gehaald! Grote blij! Eerste 160km staat erop. Stuurt heerlijk, ook met de 2 hutkoffers erop. Valbeugel en skidplate worden bij de 1000 beurt gemonteerd. Moet nog wel ff wennen aan dat in lage toeren (bijv rotonde) het gas wat abrupt is, hopelijk verbeterd dat nog als er wat kilometers opstaan. Bandjes gaven iig snel vertrouwen!
Top en gefeliciteerd !
Welke koffers en liters?
 
Givi trekker outback, 37 liter. Deze heeft wat beugeltjes aan de bovenkant zodat je er nog van alles op vast kan hangen. En bewust 37l omdat ik brede koffers niet vind staan bij een niet al te grote fiets als deze. Overigens zijn mijn knipperlichten verder naar achteren verplaatst met een soort beugeltje ivm zichtbaarheid en op mijn uitlaat zitten nu 2 lulletjes (kan het niet anders omschrijven haha) zodat de uitlaat niet mijn koffer zit onder te sputteren.

Verder lekker geluidje uit de uitlaat ook! Had erg de neiging om 'm vol open te trekken, maar goed, niet gedaan, wil 'm toch netjes inrijden. Merk dat ik dan alweer naar sportuitlaatjes (met e-keur uiteraard) zit te kijken, maar moet 'm gewoon echt eerst ff inrijden, en dan als ie ingereden is en het gas er vol op kan nog maar ff kijken of het "nodig" is.
 
Givi trekker outback, 37 liter. Deze heeft wat beugeltjes aan de bovenkant zodat je er nog van alles op vast kan hangen. En bewust 37l omdat ik brede koffers niet vind staan bij een niet al te grote fiets als deze. Overigens zijn mijn knipperlichten verder naar achteren verplaatst met een soort beugeltje ivm zichtbaarheid en op mijn uitlaat zitten nu 2 lulletjes (kan het niet anders omschrijven haha) zodat de uitlaat niet mijn koffer zit onder te sputteren.

Verder lekker geluidje uit de uitlaat ook! Had erg de neiging om 'm vol open te trekken, maar goed, niet gedaan, wil 'm toch netjes inrijden. Merk dat ik dan alweer naar sportuitlaatjes (met e-keur uiteraard) zit te kijken, maar moet 'm gewoon echt eerst ff inrijden, en dan als ie ingereden is en het gas er vol op kan nog maar ff kijken of het "nodig" is.
Top!
En een middenbok zie ik.

Ik heb meestal soft bagage maar zit ook te kijken.
Zag de Hepco&Becker koffers. Die zijn iets kleiner 30L en al aangepast aan de uitlaatkant las ik:
 
Nou, de koffers zitten boven de uitlaat. Wat hepco en becker op die website over enduro set zegt is als je koffer aan de uitlaatkant verder naar buiten staat omdat je uitlaat nog tussen je motor en de koffer zit (zoals bij een 1200/1250gs). Niet het geval bij onze brommers. Ik maak morgen wel ff een duidelijke foto voor je.
 
Weet er iemand toevallig of het gatenpatroon van de CB500F of die van de NC750 ruit overeen komt met de CB500X ? Daar zijn namelijk wel kleine ruitjes voor te vinden, en als die passen, ben je in 1 keer klaar.
De CB500X van 2013-2015 heeft/had standaard een veel kleiner ruitje, zou deze passen ?

1681981604544.png
 
Ik heb zelf de originele ruit op de hoogste stand staan i.c.m. een opzetstuk.
Deze combi voldoet goed voor mij, ik kan op de snelweg gewoon met vizier open rijden en heb nauwelijks turbulentie.
Op mijn Ducati heb ik veel meer last van de wind ( en van de verkrampte houding.... )

20220520_114230.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan