honda cb 500 x

Controleren van de kleppen kun je volgens mij best zelf (als je voelermaatjes en een nieuwe klepdekselpakking hebt en de juiste speling weet), maar voor het vervangen van de shims moet de nokkenas er volgens mij helemaal uit.

Dat gaat mij persoonlijk een stap te ver (vooral bij een motorfiets die ik bijna dagelijks gebruik).
Bovendien heb ik geen goede plek om aan de motor te werken en geen lift e.d., dus de mijne gaat lekker naar de dealer.
Zit nu op 30.000 ongeveer dus is weer aan de beurt bij 36.000. Volgens mij dan GEEN kleppen controleren/stellen, want dat is volgens mij pas weer bij 48.000 inderdaad.
1x per 24.000 Km naar de dealer voor kleppen lijkt me ook de kosten niet als je het afzet tegen de kosten van banden, kettingset, olie, filter, voorvork-olie, remvloeistof, remblokjes en ga zo maar door !
 
Laatst bewerkt:
Controleren van de kleppen kun je volgens mij best zelf (als je voelermaatjes en een nieuwe klepdekselpakking hebt en de juiste speling weet), maar voor het vervangen van de shims moet de nokkenas er volgens mij helemaal uit.

Dat gaat mij persoonlijk een stap te ver (vooral bij een motorfiets die ik bijna dagelijks gebruik).

Kleppendeksel pakking hoeft zelden nieuw, zeker zo'n dikke als de CB500X laat zien.

Dit soort blokken werkt heel makkelijk met controleren. Durf je het verstellen niet aan kun je hem daarna altijd nog wegbrengen.
 
Controleren van de kleppen kun je volgens mij best zelf (als je voelermaatjes en een nieuwe klepdekselpakking hebt en de juiste speling weet), maar voor het vervangen van de shims moet de nokkenas er volgens mij helemaal uit.

Dat gaat mij persoonlijk een stap te ver (vooral bij een motorfiets die ik bijna dagelijks gebruik).
Bovendien heb ik geen goede plek om aan de motor te werken en geen lift e.d., dus de mijne gaat lekker naar de dealer.
Zit nu op 30.000 ongeveer dus is weer aan de beurt bij 36.000. Volgens mij dan GEEN kleppen controleren/stellen, want dat is volgens mij pas weer bij 48.000 inderdaad.
1x per 24.000 Km naar de dealer voor kleppen lijkt me ook de kosten niet als je het afzet tegen de kosten van banden, kettingset, olie, filter, voorvork-olie, remvloeistof, remblokjes en ga zo maar door !
Precies dit zoals je omschrijft....
Voor de kosten doe ik het ook niet, de rest van het onderhoud doe ik sowieso zelf.
Ik heb een werkplaatsboek, maar niet echt een opgeruimde garage om op mijn gemak de kleppen te stellen. Nokkenas hoeft er trouwens niet uit, je kunt hem opzij schuiven via een bepaalde methode omschreven in het wpb.
Ik heb het "vroeger" wel zelf gedaan bij mijn 1e motor ( Suzuki GS500E ) maar dan kon ik op de fiets naar de dealer om shims te ruilen, de eerste de beste dealer zit niet om de hoek.
Een set shims aanschaffen gaat mij te ver.
Ik zal wel eens informeren of ze zitten te wachten op een gedeeltelijke grote beurt.
 
ik heb effe een snelle vraag.
Ik ga waarschijnlijk morgen een honda cb500x kopen. Zoals je op de foto ziet zit er een topkoffer op. deze wil ik eraf halen, maar dan heb ik de passagiershandvatten niet. weet iemand hoe deze specefiek heten of toevallig met het monteren van zo een koffer nog heeft liggen. ik kan ze werkelijk nergens vinden op internet
1681486788673.png
 
Marktplaats?
Anders nieuw à €160,-/st....
a oke vind dat wel bizar duur voor 2 handgrepen. desnoods haal ik die koffer weg en plaats niks terug. maar als iemand ze toevallig heeft liggen zou ik dat graag weten
 
De kofferplaat gewoon laten zitten geen optie? Die koffer klik je zo los en vast.
dat is wellicht ook een optie inderdaad. niet bij elke rit wil ik zo een lelijke koffer op mijn motor, maar voor vakanties kan dat handig zijn. ik dacht dat het een geheel was zo een koffer en rek. 8)7

is zo een kofferplaat universeel? dat je eventueel ook een andere koffer eraan kan klikken? dat zou wel goud zijn want dan koop ik gelijk een mooie givi topkoffer (vierkant)
 
Nee joh, koffer er op en af is echt seconden werk.

Deze specifieke koffer ken ik niet, maar normaal is het 1 knopje of hendeltje als je hem van het slot af hebt en dan kun je hem er af pakken.

Topkoffer rekjes vind ik ideaal. Mooi onderweg een soort ''tafeltje'' om je eten en drinken even op te zetten zodat die klunzige idioot die elke groeprit mee is je drinken niet telkens om schopt als je het 2 seconden even neer zet.
 
Beste mede CB500X rijders!

Mijn motor is binnenkort aan een grote beurt toe ( 48000km ) waarbij de klepspeling gecontroleerd moet worden volgens het schema. Mijn vraag is: heeft een van jullie dit al een keer laten controleren? En zo ja, moest er daadwerkelijk iets gesteld worden?
Op YouTube volg ik "The Old Mecanic" waarbij hij de klepspeling van een BMW GS controleerd na 30000km, Alles valt daar nog binnen de fabrieks specs.
Volgens de beste man heeft hij zelden een motor gehad onder de 60000km op de teller waarbij de kleppen echt gesteld moesten worden
Honda kennende zal dit bij de CB500X ook niet echt verlopen.
Ik doe het onderhoud grotendeels zelf, vandaar mijn vraag.
Bij de mijne waren ze nog binnen de tolerantie, al was het op het randje. De eerstvolgende beurt zijn ze weer aan de beurt, bij 72000 km.
ik heb effe een snelle vraag.
Ik ga waarschijnlijk morgen een honda cb500x kopen. Zoals je op de foto ziet zit er een topkoffer op. deze wil ik eraf halen, maar dan heb ik de passagiershandvatten niet. weet iemand hoe deze specefiek heten of toevallig met het monteren van zo een koffer nog heeft liggen. ik kan ze werkelijk nergens vinden op internetBekijk bijlage 1868071
Boonstra in Ureterp had ze laatst wel, misschien kun je daar even kijken, ze hebben een duidelijke site. Alleen heten ze nu Baboon motoparts geloof ik
 
Bij de mijne waren ze nog binnen de tolerantie, al was het op het randje. De eerstvolgende beurt zijn ze weer aan de beurt, bij 72000 km.

Boonstra in Ureterp had ze laatst wel, misschien kun je daar even kijken, ze hebben een duidelijke site. Alleen heten ze nu Baboon motoparts geloof ik
bedankt salamiworst. ze staan ruim aangeboden daar super handige site!
 
Bij de mijne waren ze nog binnen de tolerantie, al was het op het randje. De eerstvolgende beurt zijn ze weer aan de beurt, bij 72000 km.
Bedankt voor je reactie, met een tolerantie van +/- 0.03mm is het sowieso krap.
Ik heb ondertussen 2 dealers bij mij in de buurt benaderd, even afwachten wat hun antwoord is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan