Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

@MrMuilie Gefeliciteerd! Fotootje plaatsen mag he? :)
Zelf viel me de turbulentie rond de helm op, eea afhankelijk uiteraard van je lengte. Ik heb zo'n klein plastic opzetruitje gemonteerd (ziet er niet uit - werkt wel) en een alu-plaatje net voor de tank gemonteerd, dat heeft een hoop verbeterd.
Verder vind ik de quickshifter erg fijn, bij wat langere ritten heb ik zo veel minder last van spierpijn in mijn linkerhand.
Ja ik heb die ook nog besteld, een ruit verlenger van een kleine 8cm. Als dat niet helpt dan kort ik het ruitje helemaal in. Ben namelijk bijna 2 meter met een naar verhouding lang bovenlijf. Dus een ruit van een halve meter lijkt me niks haha. Dan zonder. Altijd al naked gereden.

Quickshifter zou altijd nog kunnen. Deze types hebben die niet van origine als optie gehad of wel? Dat is vanaf de 1100 geloof ik toch?

Vind trouwens dat de originele uitlaat een best lekkere roffel heeft. Aftermarket heb ik daarom ook helemaal geen oren naar. Zeker niet met de handhaving in het buitenland laatste jaren. Houd hem lekker origineel.

en een plaatje:
AT 1000.jpg
 
  • Geweldig
Waarderingen: dgr
@MrMuilie Mooie motor.
De quickshifter is als OEM onderdeel te koop (wel duur) en de AT is daarop voorbereid qua connector en instellingen op het dashboard. Voor het 2017 model weet ik het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat het niet anders gaat dan op de '18/'19 modellen.
Er zijn ook niet-OEM types te koop, betaalbaarder, maar anders qua aansluiten/configureren en ik heb niet kunnen vinden of die slechter/beter werken.
 
Gefeliciteerd MrMuillie!

Had zelf ook een zonder koffers gekocht.
Wil je goedkoop wat meenemen is de bagageplaat van Hepco en Becker een mooie optie.
Roltas erop en gaan. Misstaat zelfs niet als je hem er op laat zitten
 
Gefeliciteerd MrMuillie!

Had zelf ook een zonder koffers gekocht.
Wil je goedkoop wat meenemen is de bagageplaat van Hepco en Becker een mooie optie.
Roltas erop en gaan. Misstaat zelfs niet als je hem er op laat zitten
Klopt, ik heb deze gemonteerd. Maar let op icm zijkoffers, de plaat steekt iets over zodoende je bij koffers die langs boven openen hier kan tegen komen en de koffer niet helemaal open krijgt. Ik heb de plaat hierdoor omgedraaid gemonteerd ;-)
 
@MrMuilie Gefeliciteerd! Fotootje plaatsen mag he? :)
Zelf viel me de turbulentie rond de helm op, eea afhankelijk uiteraard van je lengte. Ik heb zo'n klein plastic opzetruitje gemonteerd (ziet er niet uit - werkt wel) en een alu-plaatje net voor de tank gemonteerd, dat heeft een hoop verbeterd.
Verder vind ik de quickshifter erg fijn, bij wat langere ritten heb ik zo veel minder last van spierpijn in mijn linkerhand.
Wil je eens een fototje posten van dat alu plaatje voor de tank? Dempt dat veel windruis??
 
Wil je eens een fototje posten van dat alu plaatje voor de tank? Dempt dat veel windruis??
Tuurlijk:

IMG_3049.jpeg


Ooit heeft @P@trick hem in dit topic geplaatst, is hier te koop. Ik heb hem daar ook vandaan.
Ik heb het idee dat het zeker effect had. Heb later nog zo’n klein opzetruitje geplaatst (ziet er niet uit) en ook dat helpt.
 
Gisteren met een maatje 50/50 banden eronder gelegd
Hoop in Zweden niet lek te rijden, dat valt zomaar niet mee :X
 
Wij gaan eind juni die kant op, een deel van de tet rijden
Rijden sectie 1, 6 en een stuk van 2
Op de terugreis nog Denemarken sectie 2

Jou rondje is een stuk groter las ik al op het forum :] :t
 
Wij gaan eind juni die kant op, een deel van de tet rijden
Rijden sectie 1, 6 en een stuk van 2
Op de terugreis nog Denemarken sectie 2

Jou rondje is een stuk groter las ik al op het forum :] :t
Ooh eind juni 💪🏼 jammer anders hadden we wel een stuk kunnen oprijden kom zelf uit Franeker. Ja ik ga volgende week, het doel is gewoon de gehele tet te rijden richting de poolcirkel, maar de reis is belangrijker dan het doel dus ik zie wel hoever ik kom 🤣
 
Eerste paar 100km op de mijne gezet. Heb er direct een middenbok ondergezet en een beugel die het standaard ruitje 8cm hoger plaatst. En zo'n wind vanger bij je kroonplaten die je op de tank schroeft. Dat maakt echt veel uit!

Ook voor het eerst met passagier achterop gereden. Zo vaak heb ik dat nog niet gehad en dat went verrassend snel.

Middenbok was eventjes prutsen met de veren, maar blij dat die er op zit. Is zoveel makkelijker dan alleen een zij standaard.

Wel moet ik nog met de vering aan de slag. Achter is sowieso veeeeel te slap, maar met de preload best hoog opgedraaid is dat prima te doen. Voor pakt de kleine oneffenheden niet heel lekker. Stuitert wat. Dus daar is zeker ruimte voor verbetering. Helaas zat er geen boekje bij, dus die moet ik nog even downloaden en uitprinten. Is toch makkelijk om dat bij de hand te hebben.

Is er ook een PDF beschikbaar van een werkplaats handleiding? Gaat om een AT van 2017.
 
Goedenavond mensen, ik zit er aan te denken om een CRF1100 aan te schaffen ipv mijn XSR900 niet omdat ik die zat ben maar omdat ik erg veel last van mijn polsen en 🍑 krijg tijdens het rijden ik heb al risers en 3 verschillende zadels geprobeerd maar het blijft bal.
Nou moet ik sowieso nog gaan rijden met een AT maar op papier lijkt het de perfecte kandidaat eventueel in combinatie met een verhoogd (dikker) zadel of bekijk ik het nou door een rose bril??
Graag hoor ik jullie mening en eventueel aandachtspunten om op te letten.
Oja het off-road verhaal heeft geen prioriteit voor mij ik rij eigenlijk alleen maar op asfalt en wellicht eens een keer op een onverhard pad.
 
Hallo AT rijders,
Ik heb hier nog een tanktas liggen (hagelnieuw in originele zak) speciaal voor Honda Africa Twin.
Het artikelnr is: 08L77-NJP-G51
Je kunt op dit artikelnummer even zoeken of het op jouw AT past. (CFR 1000 L 2016-2019, maar ook op CB500X met een bevestigingssetje)
Normaal kost dit artikel 102 euro, ik gun het iemand anders voor 50 euro (vaste prijs). Ophalen regio Leiden.
Pb als je geïnteresseerd bent.
Groet, Ed.
 
@ReneXSR900
Ga vooral rijden met de AT1100. Het is een totaal andere motor dan wat je nu hebt.
De zithouding is anders maar is dat is wat je zoekt
Het motorkarakter en onderstel zijn volledig anders. Wees hiervan van bewust.
 
@ReneXSR900
Ga vooral rijden met de AT1100. Het is een totaal andere motor dan wat je nu hebt.
De zithouding is anders maar is dat is wat je zoekt
Het motorkarakter en onderstel zijn volledig anders. Wees hiervan van bewust.
Ben ik ook zeker van plan hoor maar ik dacht ik vraag alvast wat info. :)
De zithouding is denk ik voor mij het belangrijkste punt maar daar ga ik hopelijk achter komen.
Ik ga hier zeker nog op terugkomen.
Bedankt voor je reactie 👍🏻
 
Africa Twin rijdt geweldig hoor, maar zou iets van een Tracer 09/900 niet meer lijken op wat je nu rijdt echter dan met een rechtere zit.
 
Nou sneller dan gedacht ben ik de eigenaar geworden van een AfricaTwin
Gisteren even wezen rijden en vandaag een wat langere rit en ben helemaal verkocht, dus meteen maar spijkers met koppen geslagen 😁
 

Bijlagen

  • AE8A55E5-AEAD-46A7-8E92-E1AD799FEA81.jpeg
    AE8A55E5-AEAD-46A7-8E92-E1AD799FEA81.jpeg
    436 KB · Weergaven: 42
  • 75D3FC2E-D71D-4A60-B322-A9BEAFF806D5.jpeg
    75D3FC2E-D71D-4A60-B322-A9BEAFF806D5.jpeg
    444 KB · Weergaven: 43
  • BF4B594A-6D72-44F0-BB2D-31FC0C9967D7.jpeg
    BF4B594A-6D72-44F0-BB2D-31FC0C9967D7.jpeg
    228,5 KB · Weergaven: 41
Gefeliciteerd.
Ik ken je niet. Dus puur gebaseerd op je XSR900 vind ik het bijzonder dat je overstap zo makkelijk maakt.
AfricaTwin t.o.v XSR900:
- Veel softere vering.
- 1 cilinder minder en daardoor meer trillingen
- Minder PK's. Wel meer koppel bij lagere toeren.
- Een gezapiger blok. De 3-cilinder van Yamaha wil graag vooruit. Dat heeft de AfricaTwin veel minder.

De AfricaTwin is wel een bijzonder fraaie motor om te zien. Daar heeft Honda de juiste snaar mee geraakt.
 
Heb jij beide gereden?

Ik kan me zoaar voorstellen dat die AT vele mensen veel beter ligt.
 
De XSR900 zelf niet maar de MT-09 wel.
Ook de AfricaTwin een tijdje in bezit gehad. De CRF1000 DCT om precies te zijn.
Ook een hele ruime proefrit met de NT1100 gemaakt.
Daar waar de 3-cilinder van Yamaha echt speels is. Vind ik dit van het 2-cilinderblok van de AT juist niet.
Dit is een van de reden waarom de AT weggegaan is en de NT1100 er nooit gekomen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan