hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
 
Laatst bewerkt:
De ventilatie een beetje helpen zou wel schelen. Alhoewel de luchtvochtigheid buiten vorige week tussen de 90 en 98% lag. Dan heeft 'verse lucht van buiten' niet veel toegevoegde waarde.
Juist de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de condens neerslaat op vooral metalen en oliehoudende delen.
Ik heb in mijn garages een ventilator staat die de lucht in beweging houdt.
In de werkplaats, doen we een ventilator in de achtermuur aan als daar een zeiknatte scooter of motor wordt neergezet.
En er zijn nog enkele ventilatieroosters.
 
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
"In de schuur geen vuur" is mijn motto.
Veel teveel brandbare stoffen.
 
In mijn schuur heb ik met name rond deze periode wat vocht/condens die neerslaat op de motor. Het betreft een betonplaten schuurtje met 15/20 cm beton vloer en golfplaten dak. In mijn veronderstelling zou het schuurtje door de golfplaten genoeg moeten ventileren. Zie ik iets over het hoofd, wat zou ik kunnen aanpassen?

Ik zat zelf nog te denken gaten onderin de deur te maken om ook van onder in de schuur trek te creëren. Dank jullie wel.
Ik had in verleden ook een houten schuur.
Toen heb ik op enkele plaatsen van die roosters gemaakt. Ene kant laag, andere kant hoog en in de toegangsdeur.
Geen last meer gehad van vocht.
 
Juist de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de condens neerslaat op vooral metalen en oliehoudende delen.
Ik heb in mijn garages een ventilator staat die de lucht in beweging houdt.
In de werkplaats, doen we een ventilator in de achtermuur aan als daar een zeiknatte scooter of motor wordt neergezet.
En er zijn nog enkele ventilatieroosters.
Na een lange periode van flink kou is bijv de tank met benzine niet direct opgewarmd.
De tank is dan mss nog maar 2°C en in de schuur is het al 10°C. Vocht slaat altijd neer op de koudste plek.
Dus dan is de nog niet opgewarmde tank, maar bijv ook een accu het eerst aan de beurt.

Metalen delen zullen hun lagere temp na vorst snel op de hogere omgevingstemp hebben. Dan geen condensatie.

De ouderen onder ons zullen dat nog wel weten. Condensatie op koude plek.
Vroeger woning met enkel glas. In de ochtend stond in de winter vaak het ijs dik op binnenzijde vd ruiten.
Het vocht uit je adem sloeg 's nachts neer op de koude ruit. (en bevroor dan)
In de ochtend ging temp omhoog en ontdooide. Moest je gedurig deppen om geen water langs het behang te krijgen.
De verwende 'schatjes' van na 1990 weten dat allemaal niet. (meer)
 
In Campers heb je die ellende ook.
Het dauwpunt aan de binnenkant slaat het condens dus neer tussen blik van de auto en binnenwand camper.
Schapenwol vangt veel op.
Maar het beste is vochteruit stoken klepje open.
 
Waar ik wel achter ben gekomen de dikke flexxibele. Slang ruikt naar karton als er tijdje warme lucht doorgeblazen heeft.
Kan nieuwigheid zij. Maar ik heb hem eraf gehaald en het luchtje is weg.
 
Juist de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de condens neerslaat op vooral metalen en oliehoudende delen.
Ik heb in mijn garages een ventilator staat die de lucht in beweging houdt.
In de werkplaats, doen we een ventilator in de achtermuur aan als daar een zeiknatte scooter of motor wordt neergezet.
En er zijn nog enkele ventilatieroosters.

Het is vooral als we van vrieskou gaan naar warme lucht en op dagen met veel regen.

Ik had in verleden ook een houten schuur.
Toen heb ik op enkele plaatsen van die roosters gemaakt. Ene kant laag, andere kant hoog en in de toegangsdeur.
Geen last meer gehad van vocht.

Dan ga ik denk ik nog wat gaten maken in de deur. Zou het helpen als ik niet elke opening van de golfplaat open laat?

Als het buiten ook vochtig is ventileert er weinig.
Eerst droogstoken gaat het snelste.
De schuur is niet geisoleerd, hoe moet ik droogstoken voor mij zien? Infrarood of?

Na een lange periode van flink kou is bijv de tank met benzine niet direct opgewarmd.
De tank is dan mss nog maar 2°C en in de schuur is het al 10°C. Vocht slaat altijd neer op de koudste plek.
Dus dan is de nog niet opgewarmde tank, maar bijv ook een accu het eerst aan de beurt.

Metalen delen zullen hun lagere temp na vorst snel op de hogere omgevingstemp hebben. Dan geen condensatie.

De ouderen onder ons zullen dat nog wel weten. Condensatie op koude plek.
Vroeger woning met enkel glas. In de ochtend stond in de winter vaak het ijs dik op binnenzijde vd ruiten.
Het vocht uit je adem sloeg 's nachts neer op de koude ruit. (en bevroor dan)
In de ochtend ging temp omhoog en ontdooide. Moest je gedurig deppen om geen water langs het behang te krijgen.
De verwende 'schatjes' van na 1990 weten dat allemaal niet. (meer)

Moet ik de motor gaan verwarmen😁
 
In Campers heb je die ellende ook.
Het dauwpunt aan de binnenkant slaat het condens dus neer tussen blik van de auto en binnenwand camper.
Schapenwol vangt veel op.
Maar het beste is vochteruit stoken klepje open.

Daarom heb ik hem niet geisoleerd.
Als het buiten rond het vriespunt is dan regent het 's ochtens binnen van het condens dat van het dak af komt.
 
Ik heb de camper juist goed geïsoleerd en de cabine (enkel glas, ongeïsoleerd) kan 's nachts afgescheiden worden van het woondeel (geïsoleerd en dubbel acrylramen). Voldoende ventileren (en verwarmen!) en ik heb geen last van condens. Grote temperatuursverschillen dragen bij aan condens, zie ook eerdere replies hierboven.
 
Na een lange periode van flink kou is bijv de tank met benzine niet direct opgewarmd.
De tank is dan mss nog maar 2°C en in de schuur is het al 10°C. Vocht slaat altijd neer op de koudste plek.
Dus dan is de nog niet opgewarmde tank, maar bijv ook een accu het eerst aan de beurt.

Metalen delen zullen hun lagere temp na vorst snel op de hogere omgevingstemp hebben. Dan geen condensatie.

De ouderen onder ons zullen dat nog wel weten. Condensatie op koude plek.
Vroeger woning met enkel glas. In de ochtend stond in de winter vaak het ijs dik op binnenzijde vd ruiten.
Het vocht uit je adem sloeg 's nachts neer op de koude ruit. (en bevroor dan)
In de ochtend ging temp omhoog en ontdooide. Moest je gedurig deppen om geen water langs het behang te krijgen.
De verwende 'schatjes' van na 1990 weten dat allemaal niet. (meer)
Wij hadden helemaal geen ramen vroeger dus die bevroren ook niet.
 
Ik heb de camper juist goed geïsoleerd en de cabine (enkel glas, ongeïsoleerd) kan 's nachts afgescheiden worden van het woondeel (geïsoleerd en dubbel acrylramen). Voldoende ventileren (en verwarmen!) en ik heb geen last van condens. Grote temperatuursverschillen dragen bij aan condens, zie ook eerdere replies hierboven.

Ik heb ook wel een heel primitieve camper.
Veel meer als een bed is het niet. Verwarmen doe ik niet.
 
@rene53 wat is het alternatief met juist wel goede reviews?

Webasto of Eberspacher.
Vanaf€1995.-:P
Ik frut nog wel ff verder met m.n Vedor.van €135:)
De eerste 4 ltr is erdoor gebruld vindt het elke cent waard.
En alle onderdeeltjes lijken los te bestellen.
Er is nog een "midrange" model met Nederlandse leverancier: Autoterm, voorheen Planar: Kachels Archieven - Veno Heating Systems
Mijn kachel (4Kw model)is vandaag binnen gekomen en ga ik ergens komende weken installeren om de serre te verwarmen, zodat we deze wat langer in het voor/najaar comfortabel kunnen gebruiken. Ik was in totaal met alle slangen, klemmen, verdeelstukken, uitblaasroosters e.d. ca. €900 kwijt. de kachel zelf was net iets onder de €600. Ik had goedkoper uit kunnen zijn door voor een chinees te gaan of de accessoires bij ali te bestellen, maar ik vind NL garantie + alles bij 1 bestellen net wat prettiger. Voor 12V voeding waarschijnlijk een Xbox360 voeding via MP.
 
Kachel lijkt op de Chinese exemplaren, rechthoekig met de aansluitingen aan de onderzijde. Voor de Chinese heater is het belangrijk dat de voeding voldoende vermogen heeft, voor jouw kachel is dat waarschijnlijk niet anders.
 
Wij hadden helemaal geen ramen vroeger dus die bevroren ook niet.
Dat was dan zeker in de Middeleeuwen?

Afgelopen zomer was ik in het veenmuseum vlak bij Emmen.
Daar werden huisjes getoond van de veenarbeiders van ca 1900. Die hadden al ruiten.
Ik was er midden zomer, maar ik kreeg wel koude gedachtes hoe de mensen daar in de winter moeten hebben geleefd.
Koud, vochtig en bedompt. Zeer ongezonde leefomgeving!
 
Vevor van Ali Express.
Het betreft een gejatte klon van Webasto.
Weet niet zeker of Eberspacher hetzelfde werkt en eruit ziet als Webasto.
Deze kachels worden veel gebruikt om campers op te warmen.
Een Webasto heeft ongeveer een prijs van €1995.-
Deze Vevor had ik voor €135 op de deurmat.gratis gebracht door DHL.
Heb geen invoer of andere ellende moeten betalen alleen handtekening voor ontvangst.
Volgens mij mag je tot €150 straffeloos invoeren vanuit China.
Ze liggen trouwens gewoin in opslag tjechië en polen.
Had hem binnen 5 dagen thuis.
Er zijn iets van 3 uitvoeringen qua vermogen.
2kw
5kw
En 8kw
De 2 en 5 zijn verschillend qua afmetingen en vermogen.
De 8kw die ik heb bestelt moet je met een korreltje sambal nemen:)
Vermoed dat hij gewoon de 5kw uitvoering betreft.

Tips en tricks zijn natuurlijk welkom.
Heb het ding gekocht voor de lol.
En verkoop het vaak weer als ik uitgespeeld ben.
Maar heb een donkergeel vermoeden dat hij blijft.

Aju propje

Vul het één en ander nog wel aan.
Heb hem nu klein uurtje aan in de garage en het is 20gr😃
Lukt niet met de Dru 2kw op gas.
En het is goedkoper maar vooral leuker.
De fietsschuur was ook compleet vochtig.
2 uur de dieselkachel erin en hop vocht weg.
Heb hem nu ff provisorisch aangesloten op alu kanaal van gaskachel.
Maar je ruikt geen diesel binnen.
Buiten ook niet brandt echt mooi schoon.
Daarom diesel😃
Garage is nu 21 eens kijken of hij de 22 haalt.?
Denk dat de kachel nu al zeker 6 uur heeft gedraaid diesel is nu halverwege.
Dus 2 ltr eruit.
Het klinkt goed idd. Ik heb al een doorvoer naar buiten dus met wat geluk in een hoekje te zetten. 21 graden hoef ik normaal niet te halen, als ik 15 graden haal is het warm genoeg om te werken. 18 graden met een feestje is ook zat.
Misschien op zolder zetten en lucht door de zolder naar binnen laten blazen...
Nog eens over nadenken komend jaar na het isoleren.

"In de schuur geen vuur" is mijn motto.
Veel teveel brandbare stoffen.
Goed punt, is een dieselkachel eigenlijk iets met open vlam? Nog eens inlezen...
 
In Campers heb je die ellende ook.
Het dauwpunt aan de binnenkant slaat het condens dus neer tussen blik van de auto en binnenwand camper.
Schapenwol vangt veel op.
Maar het beste is vochteruit stoken klepje open.
dat met dat schapenwol heb ik nooit begrepen , dat is rotzooi , ik heb in het verleden meerdere bussen gezien die compleet verrot waren doort die troep omdat het net een spons is , op camperforums is het een eeuwige discussie en je lacht je soms dood :-)
 
Het klinkt goed idd. Ik heb al een doorvoer naar buiten dus met wat geluk in een hoekje te zetten. 21 graden hoef ik normaal niet te halen, als ik 15 graden haal is het warm genoeg om te werken. 18 graden met een feestje is ook zat.
Misschien op zolder zetten en lucht door de zolder naar binnen laten blazen...
Nog eens over nadenken komend jaar na het isoleren.


Goed punt, is een dieselkachel eigenlijk iets met open vlam? Nog eens inlezen...
die diesel heatertjes hebben geen open vlam nee , de heater kanonnen hebben dat wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan