Hoe banden oppompen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
21 mei 2020
179
77
Tja... hoe moet ik dit nou vragen...

De bandenpomp van het tankstation hier in de buurt heeft de geest gegeven. Kan gebeuren. De garagehouder vertelde me dat het apparaat niet meer gemaakt zal worden. Heel jammer want het was gratis. Ik tankte daar dus, als ik de keuze had, als tegenprestatie.

Ik zocht naar een nieuwe plek om mijn banden op te pompen en ging dus eerst in de kelder opzoek naar muntgeld. Zo'n rond ding met 50 erop. Eindelijk gevonden en opzoek naar een pomp. Jammer voor mij, alles hier in de buurt is nu 1 Euro geworden. Dat is 1. gedoe met muntgeld en 2. Duur voor 1 band. Achterband blijft keurig op 2.9. Ook na langere tijd stilstaan. Maar de voorband loopt nog wel eens terug van 2.5 naar 2.0 of minder. Dus altijd check ik de boel voordat ik rij. Banden/ wielen zijn goed. Gedoe dus. Ik ken die groene pompen waar je met een pinpas kunt betalen, maar die zijn aan de andere kant van de stad. Dus.... ook gedoe.

Hoe pompen jullie je band(en) op? Een mega compressor kopen is voor mij geen oplossing, maar misschien bestaat er iets kleins en handig.

Ben benieuwd, bedankt voor de tips!
 
1698736303898.png
 
Zo eentje heb ik gehad. Ik vond het een onding, te licht zodat hij steeds onder mijn voet uitschoot tijdens het pompen. En hij pompt te langzaam.

Echt, een double action fietspomp zoals de Joe Blow werkt het makkelijkste en snelst. Hij is wel wat groot om mee te nemen voor onderweg dus ik heb ook een compressortje op de accu. Die heb ik van de zomer weer eens gebruikt om te kijken of hij nog werkt. Het aansluiten duurt langer dan bij de fietspomp en het pompen zelf duurt ook veel langer. Van de zomer heb ik ook een lekke voorband gehad die helemaal leeg stond. Band geplugd en daarna weer opgepompt met de Joe Blow, dat kostte nog geen minuut pompen. Met die compressor had dat echt veel langer geduurd.
 
Die lijkt me inderdaad net zo goed als de Joe Blow voor gebruik voor motorbanden en normale fietsen. Deze gaat tot 8 bar, de Joe Blow tot 11 bar. Dat heb ik vervolgens gemerkt toen ik bleef doorpompen bij de achterband van mijn oude Gazelle stadsfiets. Ik was gewend te moeten pompen tot je flink wat weerstand voelde. Weerstand heb ik niet gevoeld, wel een enorme knal toen de achterband explodeerde.
 
voor 8 bar pak ik de compressor wel :P.

Met een paar slagen van zo'n fietspompje zijn de meeste banden wel weer op druk. Ik doe er tegenwoordig ook de auto mee bijhouden. Het wijzerplaatje heeft verdomd weinig afwijking met het losse metertje dat ik heb liggen.
 
Compressor van de Lidl, 30 euro. Eentje die ik kan combineren met mijn schroefmachine van de Lidl, waar de accu's van gedeeld worden.

Doe ik ook de fietsbanden en autobanden mee oppompen.
 
Ik heb een paar jaar geleden een HBM ‘pistool’ pomp van 29,95 gekocht, super handig voor thuis.

Slaat af bij de ingestelde druk en voor de gein gecheckt met een analoge van Louis en die kwam overeen….dus nu instellen en klaar, simpel hé.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan