hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb (overdreven luxe) CV-radiatoren in mijn garage (5 x 8 x 2.7m) en kantoor daarboven. Deze gebruik ik nooit omdat de CV overdag niet aanstaat. 's-Nachts blijft de garage wel vorstvrij omdat de vloerverwarming is huis draait en de thermostaatknoppen op de radiatoren in de garage de rest doen.

Maand geleden een buitenunit Mitsubishi Heavy Industries (inverter) geplaatst 4kW en 2 binnenunits a 2,5kW (1 x garage en 1 x kantoor). 15 graden is al zat om in te werken (garage) en 19 op kantoor. Apparaat gebruikt bij verwarmen nog geen 500watt per uur.

Kantoor is geïsoleerd met 100mm PIR platen. Garage dubbelsteens met glaswol. Ramen HR++.

Ik hoop de volgende 10 a 15 jaar vooruit te kunnen...............
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Vorige jaar stond er een Zibo, 2 of 2,5 kW. in de schuur. Afmetingen 5*6 meter. Dat was niet voldoende.

Bij het openhaarden forum wordt dit gepromoot;

Maar dat is èn 12V èn diesel.
Is een gas gestookte brander niet veel handiger, geen getob en diesel, schoon, minder onderhoud?

En 10 graden, zoals gisteren is niet confortabel als je priegeldigen in elkaar bent zetten zoals een voering van de Zumo.
 
ik ben toch wel benieuwd naar het verbruik van jou kachel en hoe groot de ruimte is.
Heel veel warmte heb je toch niet nodig voor een werkruimte?
Onlangs was ik nog aan het klussen. De vingers vroren bijna vast aan de motor.
Vorige week toen 't nog zo koud was, heb ik de garage met de elek. kachel op temp gebracht. Luik naar de zolder moet gesloten.
Met 3300W was de ruimte binnen 10 min prima op temp. Daarna zeker 2 uur gewerkt maar geen kou meer gevoeld.
Garage is wel heel goed rondom geïsoleerd. Zelfs de deuren zijn voorzien van isolatie.

Toch wordt ook daar op lange duur binnen heel koud.
De opvolgende dagen met veel regen condenseerde het vocht toen ik de deur open had, op de (nog steeds) koude tank.
 
Heb hem nu klein uurtje aan in de garage en het is 20gr😃
Lukt niet met de Dru 2kw op gas.
En het is goedkoper maar vooral leuker.
De fietsschuur was ook compleet vochtig.
2 uur de dieselkachel erin en hop vocht weg.
Heb hem nu ff provisorisch aangesloten op alu kanaal van gaskachel.
Maar je ruikt geen diesel binnen.
Buiten ook niet brandt echt mooi schoon.
 
Ik heb een oliegevulde radiator op elektriciteit (2.500 watt) in mijn garage staan. Als ik aan mijn motor ga prutsen (lees: poetsen/schoonmaken, want ik ben niet zo handig) zet ik ‘m vooraf aan, zodat de kou eruit is. In de winter staat ie op vorstbeveiliging. Verder is de garage redelijk droog, alleen toen het vorige week van -10 naar +10 ging had ik wat condensvorming op de motorbokjes en was de beschermhoes van de motor onderaan een beetje klammig, maar een simpel vochtvretertje doet wonderen. Met de huidige energietarieven is het een beetje kostbaar om de radiator continue aan te houden :/.
 
Kan stevige voeding leveren €30 :)
Xbox werkt perfect.
We hebben deze al omgebouwd voor onze compressorkoelkast als we lang stilstaan op camping.
Maar meestal staan we maar één nacht.
En dan zet je de koelbox paar uur tevoren op koud heb je met pech bevroren bier
 
Hete lucht kanon blaast vochtige lucht je ruimte in, die komen uit de verbrandingsgassen, die je ook nog eens opsnuift.
Is het niet zo, bij zowel de 12 V branders alswel bij de heteluchtkanonnen, dat de verbrandingskamer apart is van de "radiator" zeg maar?
Bij de 12 V heaters zie ik een soort uitlaats langetje.
Kanonnen hebben toch ook een uitlaat? :? Anders komen er behalve vocht ook onverbrandde gassen in de hobby ruimte...
 
Is het niet zo, bij zowel de 12 V branders alswel bij de heteluchtkanonnen, dat de verbrandingskamer apart is van de "radiator" zeg maar?
Bij de 12 V heaters zie ik een soort uitlaats langetje.
Kanonnen hebben toch ook een uitlaat? :? Anders komen er behalve vocht ook onverbrandde gassen in de hobby ruimte...
Nee, en dat is precies het nadeel van die gas- of dieselkanonnen.
@propje : een Xbox voeding van bv Ali zou dus moeten werken?
Heb inmiddels ook bij een LED webshop ook een 8a voeding gevonden voor zo'n 2 tientjes.
 
Daarom diesel😃
Garage is nu 21 eens kijken of hij de 22 haalt.?
Denk dat de kachel nu al zeker 6 uur heeft gedraaid diesel is nu halverwege.
Dus 2 ltr eruit.
Heb ook een dieselkachel. Heb voor de 12v een adapter gebruikt. Kan de uitblaasbuis wisselen en daardoor of de garage of de veranda warmstoken. Verwarmt prima op rode diesel uit België. Is eigenlijk een standkachel voor een vrachtwagen of camper.
 
Heb ook een dieselkachel. Heb voor de 12v een adapter gebruikt. Kan de uitblaasbuis wisselen en daardoor of de garage of de veranda warmstoken. Verwarmt prima op rode diesel uit België. Is eigenlijk een standkachel voor een vrachtwagen of camper.
Is er een how to filmpje of meer info omtrent zo n standkachel aansluiten voor thuisgebruik?
 
Op 12v voeding aansluiten, zorgen dat aanzuig en uitlaat van het verbrandingsoven naar buiten gaan en als je gericht wil blazen een (hittebestendige) slang of buis aansluiten op de uitblaasopening, dat is alles eigenlijk.
Ik zou zo'n ding niet in huis willen hebben, garage ok, maar thuis niet dan zou je dit kunnen overwegen


Zag hem voorbij komen, staat het iig buiten ;)
Brandgevaar is wel een ding.
 
hoezo is brandgevaar een ding ? als je daar bang voor bent kun je haast op geen enkele manier verwarmen .
heb een hele poos in groep op internet gezeten waar het alleen maar over dit soort kacheltjes ging , en dan met name die uit china ,
en daar had nog nooit iemand brand gehad
 
Cv kachel gaat op gas fikt ook als de hel.
Wat denk je straks van waterstof.
Dat spul ontbrandt bij bijna elke verhouding zuurstof.
Dat is pas gevaarlijk.
Dat molecuul is zo klein dat kruipt door elke kier.
Shell wil het graag rondpompen in ons gasleidingnetwerk.
Dat is zo lek als een mandje voor waterstof.
Wat te denken van Campers. Vrachtwagens dagelijks fikken ze uit.
Omdat er weer een standkachel is ontploft.
 
Ho ho niet gelijk los gaan :+

Het gevaar van de standkachel is net zoals bij cv vooral wanneer je niet goed oplet.
En dat gebeurd nu eenmaal vaker bij een hobbyist dan bij een standkachel die door de fabrikant in een vrachtwagen gemonteerd zit.

Lekker diesel bijvullen, hete uitlaatgassen die weg moeten enz.
Je moet het gewoon netjes en zorgvuldig aansluiten en rekening met die dingen houden, zorg dat je uitlaat niet bv je muurisolatie in de hens kan krijgen enz enz.
En ja jullie weten ook wel wat een gemiddelde hobbyist voor elkaar krijgt soms ;)

Ik vertrouw de Shell die waterstof door een pijp stuurt net even iets meer dan bv mijn buurman die als boekhouder wel even de kamer met zo'n ding gaat verwarmen :+ (Gelukkig heeft die genoeg zelfkennis om het niet te doen)

Kortom weet wat je doet, daar was mijn opmerking meer voor bedoeld.

Ok, ik ga weer verder met mijn mini kerncentrale in de garage, straks opstarten }):+
 
Terug
Bovenaan Onderaan