Hoe Begrenzen... ??

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
1
Groningen
Ik zit er over te denken om een dezer dagen een Cb450s aan te schaffen voor weinig, wil dan de motor reviceren.. en daar een tijdje op rondtuffen.
Nu heeft deze motor 43.5pk, en ik wil het terug brengen naar 34, vanwege de 25kw-norm.
En nu de vraag: hoe is dit met makkelijkste te doen?
De inlaat vernouwen (moet dit gewoon door een schot, of vloeiend?), electronisch begrenzen (Studeer electrotechniek, dus als iemand hiervoor een principe weet, graag!) of een bus in de carb dat hij niet volgas kan...
En hoe is dit zelf simpel te eiken, ik heb nl geen zin om elke week weer bij de motorshop te staan of mn motortje er eventjes op kan :) (alhoewel, dit moet ik er aan de andere kant maar voor over hebben)
veel vragen, hoop dat jullie me verder kunnen helpen,
alvast bedankt!!
 
Hij moet daarna ook door de RVD gekeurd worden, want er moet een vermelding op je kenteken komen. De dealer kan het beste vertellen of het voor je CB450 wel mogelijk is en ook dan de keuring voor je regelen. Navragen bij Honda is ook een optie, alleen toen de cb450 uitkwam bestond de 25 kw regel nog niet, dus is het maar de vraag of er een kit voor is.
 
Hoeft niet rdw goedgekeurt te zijn, dit geldt alleen voor begrens-setjes...
en bij een dealer vragen, sjah.. kan.. maargoed ik vraag het niets voor niets hier... heb ik niet zoveel aan he ;)
 
Hoeft niet rdw goedgekeurt te zijn, dit geldt alleen voor begrens-setjes...
en bij een dealer vragen, sjah.. kan.. maargoed ik vraag het niets voor niets hier... heb ik niet zoveel aan he ;)

De begrens-setjes moeten idd RDW goedgekeurd zijn, maar als jij je fiets zelf naar 25kW gaat terugbrengen moet de fiets zelf RDW gekeurd worden. En die inlaat-vernauwing kan gewoon met een schot, hoeft niet perse vloeiend (de restrictors in een Mille zijn ook vrij lomp).
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je nog wel voldoende wervelingen in de luchtstroom houdt, anders mengt de benzine zo slecht.

Sja en elektronisch... Misschien iets met pulsgevers vanaf contactpunten en daarmee een toerenbegrenzer bouwen die zorgt dat je niet in je echte powergebied komt. Daarvoor moet je dus eerst een vermogens-uitdraai hebben.
 
Hij moet daarna ook door de RVD gekeurd worden

Sinds wanneer komt de Rijks Voorlichtings Dienst hier bij kijken? Naja, wel belangrijk dat de motor veilig is ja, goede voorlichting is belangrijk :P

De motor is te oud voor het hele 25kw gelul, dus er is geen 2e typegoedkeuring door RDW afgegeven. Ook de importeur zal geen 25kw kitje hebben.

Dus zelf op een of andere manier door een dealer af laten knijpen naar 25kw.
Daarna een uitdraai maken op een testbank en een verzekering vinden die 'm wil accepteren op die manier (ipv 25kw op je kentekendeel). Roos en London zijn verzekeringen die dit accepteren (zie ook op URL in mijn signature).

Met de motor naar de RDW gaan heeft geen zin, er is immers geen 2e typegoedkeuring en ze zullen echt niet 25kw op je kentekendeel zetten als jij geen conformiteitsverklaring bij je hebt van de knijperij. Zo'n verklaring zit wel normaal gesproken bij het 25kw-kitje wat dealers bij de importeur kunnen bestellen.

Zorg wel dat de verzekering zwart op wit zet dat ze uitkeren als er wat gebeurd op vertoon van je vermogensuitdraai. Want je weet hoe goed verzekeringen kunnen naaien. En de mensen aan de telefoon snappen niets van 25kw, laat staan dat ze snappen hoe je kw's omrekend naar pk's en vice versa. En dat is dan een verzekering...


Je kan ook makkelijker doen en een motor nemen die wel een 2e typegoedkeuring heeft. Scheelt je een hoop ellende, maar kost wel wat meer dan een ouwe CB.
 
idd, rdw hoeft er niet aan te pas te komen.. en zo'n begrens setjes.. sjah heb het geld niet voor een motor vanaf 1997. En vind dit ding eigenlijk bestwel gaaf! :)
Dus een schot in de inlaat, maar niet vloeiend dus? lijkt me juist dat als je het vloeiender doet je een betere vulling krijgt en je een betere ontbranding en dus afstelling krijgt (dus dat hij minder mengsel krijgt, maar niet onodig veel gaat zuipen :) )
 
Hallo,
Ik heb nog een Honda cb 450sce Nighthawk te koop staan die 25 kw is.
Bij oude motoren kun je hem eigelijk maar op 1 manier terug laten zetten.
En dat is bij deze ook gebeurd, want volgens de RDW heb je een officieel kitje nodig... MAAR Liebe Deutsche leute, in Duitsland kun je hem wel begrenzen en als ie maar 25kw hefet wordt ie o.k. gekeurd! :}
oftewel: uitvoeren naar Duitsland, terugzetten, keuring aldaar, invoeren naar Nederland, keuring RDW (die vindt duitse keuring goed namelijk)
ET VOILA !!!!

Maar ja als je die Nighthawk (bordeauxrood) nog wilt kopen tis geen cb 450s maar misschien?

interresse? mail me ff, ziekekop@hotmail.com
:]
 
http://home.planet.nl/~25kw/25kwFAQ.htm#elkemotor

Hier staat dus wat verdere info... Aan een vermogens-uitdraai heb ik dus genoeg. (dit werd ook beaamt door een kennis van mij die bij een assurantie-kantoor werkt)

Dus gas begrenzen? hmm zou best kunnen.. gewoon 2 busjes draaien die bovenop de gas-schuif vallen.. maar rijdt dit nog wel relaxed? iemand ervaring?

Is hetzelfde als met 3/4 gas rijden, rijd toch prima? 2e voordeel is dat de afstelling zeker weten goed is. Maar heel veel motoren hebben een volgas-aanslag, misschien kun je die ver genoeg indraaien?

Een vriend van me heeft ook een CB450S en heeft er niets aan gedaan (met 25kW rijbewijs dus). Hij heeft alleen de verzekering verteld dat het 25Kw is en verder niets ( |( ).
 
Goed, ff om mijn oude topic omhoog te sleuren...

ik heb vandaag bij een motorzaak erover gehad, over het begrenzen dmv een plaatje tussen het spruitstuk en de cylkop... Deze meneer was er nogal sceptisch over, omdat het geen legale manier van afvoeren zou zijn.. dat je ookal heb je een vermogensuitdraai gezeik krijgt met eventuele politie oid omdat het niet op het kenteken staat, het werkelijke vermogen..
zijn tip was om een afvoer set uit duitsland te importeren, de motor af te voeren.. en te laten keuren of mee rond te rijden en in het geval van een aanhouding erop wijzen dat het een in duitsland goedgekeurt setje is, met vermogensuitdraai erbij.. dat je zo geen kans hebt op een boete...

wat zeggen jullie ervan? ik weet het niet echt meer... de eerste optie is het makkelijkste, goedkoopste e.d... (en ja bla bla bla ik weet het dat goedkoop geen punt moet zijn, maar ik zet het er toch bij) en de tweede het duurste, en ik vraag me af hoeveel je ermee op schiet.. :?
En wat kan je eventueel als verweer geven als ik voor optie 1 ga en de desbetreffende agent keurt het niet goed? zijn er artikelen waar ik op terug kan vallen?
Wat zeg jij ervan JK? (aangezien jij er zelfs een site over hebt gemaakt)
 
Volgens mij zou je je motor toch echt bij het RDW moeten laten keuren, dit omdat je dan 25kw op je kenteken krijgt, en dat is waar de politie naar zal gaan kijken. Politie zal toch als eerste naar je kenteken en rijbewijs vragen als je gepakt wordt :? , en ze zullen je motor toch niet testen ter plekke |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan