Vanmorgen bij De Ruiter - van de Bosch Motoren in Utrecht geweest om eens proef te rijden op de MT03, na een mailing van Yamaha die waarschijnlijk wel meer motorrijders in de bus hebben gehad de afgelopen weken (zal wel verspreid zijn gebeurd anders staan er op diezelfde zaterdag 100 anderen te trappelen)
Motor ziet er mooi uit, jammergenoeg een plastic benzinetank (tanktasje is altijd makkelijk met magneten) en ik vind dat, indien de zon schijnt, het bovenste gedeelte van de cockpit (neutraal, knippers, groot licht, benzine) het zeer lastig af te lezen is als er een lampje brandt. Het viel me dan ook pas op de snelweg op dat het benzinelampje aan stond (ik wist dat er niet veel in zat, maar het lampje was toen nog niet aan).
Ook kreeg ik 'm wat lastig bij stilstand in z'n 1. Dit was echt heel erg vaak. Maar het kan zijn dat ze met de demo hebben lopen kloten. De motor een stukje naar voren duwen en hij valt prima in de 1e versnelling.
Geluid is prima in orde! Ik weet niet waarom de rest hier zit te zeuren, maar het geluid van de standaard dempers is meer dan genoeg. Het klinkt een beetje als een trekker, totaal anders dan een Leovince X3 onder mijn 1-pitter.
Mijn DR had fabrieks-af een demper die zo stil was, dat je alleen hoog in toeren iets hoorde. Ook de Yamaha Fazer van 2004 klinkt standaard erg stil kan ik me herinneren van een huurmotor. Nee, deze MT-03 klinkt prima. Maar prima kan altijd beter natuurlijk, als je er zoveel geld voor over hebt.
De motor reageert goed en vroeg in toeren, leuk vermogen, voor binnendoor ruim voldoende en op de snelwegen net genoeg om goed mee te komen.
Een kruissnelheid van 130-140km/u is goed vol te houden door de vrij lage zithouding (in tegenstelling tot 120-130km/u op mijn DR650SE).
Topsnelheid... tja, ik kreeg 'm niet boven de 158km/u uit op een kort stukje. Mijn DR605SE loopt 175km/u, maar die is iets gekieteld.
Wel heb ik het gevoel bij 140km/u dat de motor een astma patient is en dus eigenlijk toch wel andere uitlaten en een aanpassing aan de luchtfilterbox nodig heeft. Niet om het geluid, maar om meer lucht te krijgen.
De remmetjes werken erg goed en bijten lekker.
Wendbaarheid is heerlijk op deze fiets. Het is een gooi en smijtfiets en die 175kg merk je echt niet.
Je moet wel kiezen voor een MT-03, je moet niet constant 140-150 willen rijden.
Deze motor is voor mensen die van vlot doorrijden houden, maar wel de grens trekken bij zo'n 140km/u op de snelweg. Wil je vaak en hard en ver op de snelweg? Koop dan iets met minimaal 2 cilinders.
Ik wil best een MT-03, maar dan wel een 2e handsje over een jaar of 3, als de prijzen een stukje lager zijn. 7499 vind ik iets teveel van het goede.
Mijn DR heeft meer vermogen dan deze standaard MT-03, maar man oh man, wat rijd die MT-03 lekker en wat ziet ie er goed uit !
Ohja, Yamaha, nog bedankt voor de baseball cap!