Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.839
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Ik ga maar een rugzak vullen met 10W40. Die gouden flessen 5W40 bevallen me niet. Koppeling gaat zwaarder dan anders. Dus maar even wisselen. Zonde van het geld. ;(
Oh apart.. ik ben van de 10W40 naar de 5W40 gegaan.. en toen tussendoor weer een keer 10W40 en toch snel na 1 rit maar weer vervangen voor de 5W40.
Het blok en schakelen was met de 5W40 echt een stuk stiller/ 'als zijde' in mijn GSX750F. :)

Kippenvel gewoon. _O-
 
Laatst bewerkt:
Follower scar oil tests
Zijn deze tests ook onzin ?

Ten eerste moet ik zeggen dat ik dit wel een serieus stukje hobbywerk vind. GAAF!

Probleem is dat je viscositeit, snelheid en belasting in evenwicht moeten zijn. En je kunt dit nooit 100% op dezelfde manier simuleren zoals dit in je blok gebeurd. Dus een dergelijke test is niet altijd representatief. Je kunt bijvoorbeeld door een extreme hoge belasting wel meten hoe snel je EP additieven een reactie aan gaan met het loopvlak om schade te voorkomen, maar in de praktijk zullen de EP additieven nooit zo snel verbruikt worden. Als op basis van zo'n eenzijdige test dus de conclusie is dat de olie die het het langst volhoudt de "beste"" is....dat klopt mijn inziens niet. Want de additieven in olie X die sneller reageren met het loopvlak bij hoge temp, doet dat misschien bij een lagere temp heel slecht. Terwijl olie Y dat wel doet.

En wat als een olie super bescherming biedt bij extreme drukken, maar geen goede detergerende en dispergerende werking heeft? Dan zwerft het vuil lekker door je blok als het nog niet door het filter is geweest en gaat alsnog tussen de loopvlakken zitten om daar (potentiële) schade aan te richten.

Een test op zich zegt NIKS over de kwaliteit van de olie, slechts over een eigenschap bij hele specifieke omstandigheden. Ondanks dat bij deze testopstelling er genoeg variabelen worden gebruikt blijft het een redelijk eenzijdige test.
 
Wat kost het nu?

(Ik heb nog 3 flessen valvo en 3 gouden liggen maar toch)
Leken me hetzelfde als de vorige keer. De 5W40 had dit keer niet de JASO spec op het label staan.
Ben ik scheel of staat alleen de 10W40 in de actie?
Weekactie: elke week nieuwe aanbiedingen
Volgens de site wel, maar in de winkel waren ze wel allemaal afgeprijsd

Mijn action had trouwens een paar 10W40 flessen met aan de voorkant de opdruk "Mineral" liggen. De EAN op de achterkant was hetzelfde als van de halfsyntheet. 8)7Heb ze laten liggen, en die met het juiste label meegenomen.
 
Leken me hetzelfde als de vorige keer. De 5W40 had dit keer niet de JASO spec op het label staan.

Volgens de site wel, maar in de winkel waren ze wel allemaal afgeprijsd

Mijn action had trouwens een paar 10W40 flessen met aan de voorkant de opdruk "Mineral" liggen. De EAN op de achterkant was hetzelfde als van de halfsyntheet. 8)7Heb ze laten liggen, en die met het juiste label meegenomen.
Ik check nog regelmatig de 5W40 flessen bij de Action n.a.v. diverse meldingen hier, en zie nog wel steeds de goede spec tot nu toe.
Maar het blijft opletten dus. :)

En dan nog de mineral. 8)7
Kijk ik vanaf nu ook naar. :+
 
Jaso MA2 heeft een officieel logo, staat het erop dan is het gtoed, staat het er niet op dan is het ook goed, maar niet voor motorfietsen.
En longlife olie JASO MA2??????????????
Ik zou het gewoon proberen, gaat de motor stuk dan breng je hem naar mij dan ga ik de boel wel weer netjes maken :-)
 
Sorry ik gooi het niet in mijn motor..
Ik gebruik alleen olie dat echt geschikt is voor motorfietsen, de laatste verversingen is er de Bel-Ray EXP 10w40 in gegaan.
Goedkope ongeteste motorfiets olie gaat wel in de grasmaaier... deze motortjes zijn onverwoestbaar en drinken alles.
Ah, je hebt dus een onbetrouwbare motorfiets en die denk je met dure olie langer in leven te houden.
 
Vergelijken kun je alleen in een laboratorium. Zonder een uitslag in het voordeel van de Action olie zou ik het niet gebruiken. De verversingstermijn van mijn motor is 15.000 kilometer. Dan is dure olie ook niet zo duur meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan