Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.970
10.496
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Voor de liefhebber nu bij de Lidl te koop in de aanbieding 5 liter 5w-40 volsyntheet voor € 19.99 met Jaso ma2 specificatie. (Althans voor wat dat waar mag wezen)Bekijk bijlage 1383336
Dit staat dus ook al een aantal keer en zelfs in verschillende jaren in het Lidl topic.
De Action verslaat deze prijs trouwens met Valvoline 5W40 JASO MA2 die regelmatig in de aanbieding is voor €3,99 per liter.
En de standaardprijs is €4,99. Dus voor vier liter is dat gelijk en blended in Nederland. :)
 
Laatst bewerkt:
Jaso MA2 heeft een officieel logo, staat het erop dan is het gtoed, staat het er niet op dan is het ook goed, maar niet voor motorfietsen.
En longlife olie JASO MA2??????????????
Ik zou het gewoon proberen, gaat de motor stuk dan breng je hem naar mij dan ga ik de boel wel weer netjes maken :-)
Het voldoet dus aan JASO MA2, een logo kost extra.
Voldoet het niet aan de JASO MA2, dan mag het er niet opstaan.
Er nu andere specs bijhalen om de JASO MA2 aan te vallen is weer nieuwe politiek.
Misschien ligt het aan de eis voor Longlife. :? :+

Maar het past dus ook in je Mercedes. *O*
Sorry ik gooi het niet in mijn motor..
Ik gebruik alleen olie dat echt geschikt is voor motorfietsen, de laatste verversingen is er de Bel-Ray EXP 10w40 in gegaan.
Goedkope ongeteste motorfiets olie gaat wel in de grasmaaier... deze motortjes zijn onverwoestbaar en drinken alles.
JASO MA2 is de spec voor motorfietsen.
Met Bel-Ray weet je wel wat je koopt, maar ik zie genoeg mensen die olie afvullen van een bron die niet meer bewijs van herkomst heeft dan W5.
 
JASO MA en MA2 zegt enkel iets over de koppeling. Dat kan met vele "auto" olien (ja ook een longlife olie) ook gehaald worden. Het wordt hoog tijd dat JASO eindelijk doorzet met toevoeging van een gearpitting test in de JASO norm. Dan wordt pas eindelijk het kaf van het koren gescheiden en ga je grote verschillen zien.
Echter heeft men in research al gezien dat dan ook vele grote merken keihard door de mand vallen, een steekproef wees FZG waarden uit tussen niet al te beste 7 en een mooie 12 bij de grote namen. Staar je dus niet blind op de "grote merken", die verkopen evenwel dezelfde olie als de lidl maar dan in een speciaal "motorfiets flesje" en dan heeft het product wel een officiele JASO MA goedkeuring...
 
Bij de Action stond nu een uitlegkaart bij de motorolie.
En de Techno 5W40 is volgens die uitleg ook longlife.
Net zoals de W5 bij de Lidl dus, alleen staat het daar wat uitgebreider op het etiket.

De Techno deed het bij mij goed in een GSX600F, GSX750F, Raptor 1000 = TL1000.
Maandag de Valvoline 5W40 via de Action in de S1000RR afgevuld, vorig jaar ging die in de S1000R.
Na het volgende circuitavondje gaat die eruit ter controle.
 
In mijn oude Moto Guzzi's, met droge platenkoppelling en gescheiden versnellingsbak het ik honderdduizenden km's gereden met 5w40 van het adres waar het op dat moment het goedkoopste was, of dat nu Aldi was of Shell. Na 12 jaar geen motor te hebben gereden heb ik nu een Kawa gpz 500, mijn eerste Japanner met dus ook mijn eerste natte koppeling en "open" versnellingsbak. En ik twijfel over de Valvoline die bij Action ligt, volgens Kawa moet er 10w40 in, wat dat betreft zou het voldoen,JASO bestond nog niet in '93. Valvoline is geen rommel voor zover ik weet, m'n auto lust het al jaren, maar da's geen hoogtoerige Kawasaki. Zou mijn Kawa echt problemen krijgen of korter meegaan op deze olie ipv olie met JASO MA1?
 
Het mooie is dat er olie is wat vreselijk goed is, duus en total geen rommel.
En het mooie is dat als deze superolie niet geschikt is voor jouw motor dat je ernstige motorschade gaat oplopen, in dit geval is juist de goedkope rommel beter, want daar is de kans ruim aanwezig dat je motorschade gaat oplopen.
Beste is om gewoon een olie in je motor te kieperen die geschikt is voor jouw motorfiets, juist dat is per saldo altijd het goedkoopste.
 
In mijn oude Moto Guzzi's, met droge platenkoppelling en gescheiden versnellingsbak het ik honderdduizenden km's gereden met 5w40 van het adres waar het op dat moment het goedkoopste was, of dat nu Aldi was of Shell. Na 12 jaar geen motor te hebben gereden heb ik nu een Kawa gpz 500, mijn eerste Japanner met dus ook mijn eerste natte koppeling en "open" versnellingsbak. En ik twijfel over de Valvoline die bij Action ligt, volgens Kawa moet er 10w40 in, wat dat betreft zou het voldoen,JASO bestond nog niet in '93. Valvoline is geen rommel voor zover ik weet, m'n auto lust het al jaren, maar da's geen hoogtoerige Kawasaki. Zou mijn Kawa echt problemen krijgen of korter meegaan op deze olie ipv olie met JASO MA1?
Er zijn ook al hele volksstammen die gewoon naar tevredenheid enmet lange verversingsintervallen de 10W40 van de Action gebruiken.
Zelf had ik de Techno 5W40 in diverse motorfietsen (zie drie berichten terug). Voordat Valvoline kwam met de keur op de fles bij alleen de 5W40.
Die Valvoline gebruik ik nu nog steeds in mijn S1000RR, maar ververs überhaupt wel elke 3.000 kilometer (niet omdat het deze olie is, maar altijd al gedaan).
Vorige week ververst. April was dan ook alweer de vorige keer. :+
 
Iemand wel eens geprobeerd om Techno 10w40 olie te gebruiken als versnellingsbakolie voor een tweetakt? Ik knal nu ATF olie erin, maar aangezien ik om de 2 ritten (4 a 5 uur / 100 km) de olie toch ververs in mijn Husky zou het wellicht een (nog interessantere) optie kunnen zijn. Of gaat dit niet werken met een tweetaktje? Op een slippende koppeling zit ik niet te wachten, maar voor die 100km die ik er mee rij/cross lijkt mij een prima smeermiddel...
 
Ik twijfel er niet aan dat het werkt, Japanners rijden ook prima met 15W40 in de bak.. Slippende koppeling is allang ontkracht, dat zijn indianen verhalen.
Maar is ATF voorgeschreven? Ik zou een SAE80 in de versnellingsbak gooien.
 
Ik twijfel er niet aan dat het werkt, Japanners rijden ook prima met 15W40 in de bak.. Slippende koppeling is allang ontkracht, dat zijn indianen verhalen.
Maar is ATF voorgeschreven? Ik zou een SAE80 in de versnellingsbak gooien.

Officieel is dit AGIP (ENI tegenwoordig) City 4T , oftewel 10w40 JASO MA2 4takt olie... Met ATF schakelt de Husky heerlijk, klikt lekker door de versnellingen en ik heb het idee dat de koppeling door de ATF super aangrijpt. Op lange rechte stukken gebruik ik de koppeling bij het schakelen niet/nauwelijks, de koppeling gebruik ik alleen bij technische (langzame) gedeeltes.

Het probleem met ATF is echter dat het zo dun is als water (misschien wel dunner zelfs) en als het spul warm wordt dan smeert het de bak niet echt lekker. Voordeel; goedkoper dan motorolie en fantastische werking van de koppeling. Nadeel; minder goede smering dus moet vaker vervangen worden...

Daarom had ik ook deze vraag, want als de Techno 10W40 prima werkt met de natte koppeling van een tweetakt dan kan ik misschien de oliewissel met 1 rit verlengen en het is goedkoper dan de goedkoopste ATF dus win - win. :)
 
Iemand wel eens geprobeerd om Techno 1015 :$ w40 olie te gebruiken als versnellingsbakolie voor een tweetakt? Ik knal nu ATF olie erin, maar aangezien ik om de 2 ritten (4 a 5 uur / 100 km) de olie toch ververs in mijn Husky zou het wellicht een (nog interessantere) optie kunnen zijn. Of gaat dit niet werken met een tweetaktje? Op een slippende koppeling zit ik niet te wachten, maar voor die 100km die ik er mee rij/cross lijkt mij een prima smeermiddel...
@sammie al enkele jaren in zijn Jawa 350. ;)
 
Laatst bewerkt:
Iemand wel eens geprobeerd om Techno 10w40 olie te gebruiken als versnellingsbakolie voor een tweetakt? Ik knal nu ATF olie erin, maar aangezien ik om de 2 ritten (4 a 5 uur / 100 km) de olie toch ververs in mijn Husky zou het wellicht een (nog interessantere) optie kunnen zijn. Of gaat dit niet werken met een tweetaktje? Op een slippende koppeling zit ik niet te wachten, maar voor die 100km die ik er mee rij/cross lijkt mij een prima smeermiddel...
[/QUOT

is de Action ook een versnellingsbakolie??
Zo ja dan hoeft het geen probleem te zijn, zo nee dan gewoon doen, volgens de deskundige hier is dat geen probleem, die deskundigen doen het altijd zelf ook en gaat altijd goed en hebben nooit problemen.

Weleens van cavitatie gehoord?????????
 
Laatst bewerkt:
Ik mik de 15W40 van de action in m'n jawa's.. geen problemen mee.
Ik mik het ook in de primaire kast van de enfield en die koppeling moet het wel serieus goed doen ivm het koppel van het dieselblokje..
 
Beste Kevinblade, Waarom heb jij zo'n antipatie tegen "Action olie"?
Het lijkt meer op een dwangneurose.
De Valvoline olie die daar verkocht wordt heeft niks met Action te maken.
Alleen dat die daar verkocht wordt.
Als Valvoline bij een motordealer verkocht wordt tegen de 3 voudige prijs is die ineens wel goed???
Techno olie wordt ook gemaakt door een van de "grote blenders" en is gewoon een "private label" .
Het lijkt erop dat jij niet kunt verkroppen dat iemand anders olie niet voor een woekerprijs verkoopt.
Terwijl de motordealer (zoals jijzelf) dat wel doet.
Doe toch niet zo neurotisch als er iets over olie gepost wordt.
 
Beste Kevinblade, Waarom heb jij zo'n antipatie tegen "Action olie"?
Het lijkt meer op een dwangneurose.
De Valvoline olie die daar verkocht wordt heeft niks met Action te maken.
Alleen dat die daar verkocht wordt.
Als Valvoline bij een motordealer verkocht wordt tegen de 3 voudige prijs is die ineens wel goed???
Techno olie wordt ook gemaakt door een van de "grote blenders" en is gewoon een "private label" .
Het lijkt erop dat jij niet kunt verkroppen dat iemand anders olie niet voor een woekerprijs verkoopt.
Terwijl de motordealer (zoals jijzelf) dat wel doet.
Doe toch niet zo neurotisch als er iets over olie gepost wordt.
Misschien heeft hij motoren gerepareerd waarin deze olie gebruikt werd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan