Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

Zoiets vergeten door er niet aan te denken...
Lid geworden
28 okt 2004
Berichten
22.944
Waarderingsscore
15.447
Locatie
Op reis
Laatst bewerkt:
Het wel of niet slippen van de koppeling is natuurlijk wel een constatering.
De kwaliteit van de olie is zelfs met veel kennis niet aan te tonen zonder lab en duurtesten. ;)
Zelfs als je constateert dat het gedrag van de koppeling na olie verversen is veranderd, kun je hieruit nog niet de conclusie trekken dat de nieuwe olie beter of slechter is dan de oude.
 
Zelfs als je constateert dat het gedrag van de koppeling na olie verversen is veranderd, kun je hieruit nog niet de conclusie trekken dat de nieuwe olie beter of slechter is dan de oude.
Maar je kan wel concluderen of de olie voldoet. Voor de koppeling.
Wat de effecten op lange termijn zijn is inderdaad onbekend. :)
 
Laatst bewerkt:
Andere motor andere rijstijl meer slijtage enz.
Sinds 2006 acht keer per jaar over de openbare weg naar Zandvoort, twee keer naar Assen, circuitrondjes rijden met vijf keer per rondje tegen de toerenbegrenzer aan. Rijder 100 kilo.
De 10W40 ook nog in het zijspan gehad een tijdje, maar dat vond ik wat schraal aanvoelen.
Ik denk inderdaad dat de meeste motorrijders meer stresstesten doen met de koppeling. *D
 
Hoog in de toeren rijden is inderdaad geen stresstest voor de koppeling. Het koppel en daarmee de kracht die uitgeoefend wordt op de koppeling is dan immers niet maximaal.
 
Hoog in de toeren rijden is inderdaad geen stresstest voor de koppeling. Het koppel en daarmee de kracht die uitgeoefend wordt op de koppeling is dan immers niet maximaal.
Met een motor op het circuit rijden is geen stresstest voor de koppeling. :?
Het aantal schakelmomenten per 4.3 km is tweeëntwintig en voornamelijk tussen de 2,3,4 met volgas.
Vanuit de Audi-S is zelfs een één versnellingsgedeelte, het gasgeven is met snelgas volle mep.
Tractie en versnelling ongeëvenaard. 100% grip van de koppelingsplaten gewenst.
Sportief op de openbare weg rijden is daarmee vergeleken maar sukkelen.

Ik kan mij overigens best iets voorstellen van in de bergen rijden met duo / span. :)
 
Nogmaals: hoog in de toeren wordt het vermogen wel hoger, maar het koppel lager. Omdat de koppeling meedraait met de motor neemt de kracht op de koppeling bij hogere toeren af.
 
Zelfs als je constateert dat het gedrag van de koppeling na olie verversen is veranderd, kun je hieruit nog niet de conclusie trekken dat de nieuwe olie beter of slechter is dan de oude.

Slipt hij niet meer, deed hij het voorheen wel, zegt dat niet over de olie.
Slipt hij wel en voorheen niet dan was je koppeling misschien al bezig met overlijden( of tig andere oorzaken), zegt wederom niks (over dat de olie goed of slecht is).

Soms post je zinnen waarbij het weglaten van 1 enkel woord de complete betekenis van de zin/vraag/opmerking verandert.

Ik kan dat erg waarderen ;)
 
Sinds 2006 acht keer per jaar over de openbare weg naar Zandvoort, twee keer naar Assen, circuitrondjes rijden met vijf keer per rondje tegen de toerenbegrenzer aan. Rijder 100 kilo.
Misschien een paar kilo afvallen ? ;)
De 10W40 ook nog in het zijspan gehad een tijdje, maar dat vond ik wat schraall aanvoelen.
Ik denk inderdaad dat de meeste motorrijders meer stresstesten doen met de koppeling. *D
 
Nogmaals: hoog in de toeren wordt het vermogen wel hoger, maar het koppel lager. Omdat de koppeling meedraait met de motor neemt de kracht op de koppeling bij hogere toeren af.
Dat zou waar zijn als je vanaf stationair tot de begrenzer de koppeling aangegrepen zou laten.
Helaas weten wij allemaal dat er regelmatig ontkoppelt en aangegrepen wordt bij toerentallen tussen de 6000 en 12.000 p/m
 
Slipt hij niet meer, deed hij het voorheen wel, zegt dat niet over de olie.
Slipt hij wel en voorheen niet dan was je koppeling misschien al bezig met overlijden( of tig andere oorzaken), zegt wederom niks (over dat de olie goed of slecht is).

Soms post je zinnen waarbij het weglaten van 1 enkel woord de complete betekenis van de zin/vraag/opmerking verandert.

Ik kan dat erg waarderen ;)
Met een paar biertjes op heb ik ook nog moeite mijn eigen uitspraken terug te lezen. :o
 
Je geeft toch pas weer vol gas als de koppeling aan is gegrepen?
Uh :?
Ik dacht dat we hier allemaal motorrijders waren. Als ik hier serieus op in moet gaan moet ik een cursus rijdynamiek gaan schrijven.
Het enige dat ik eigenlijk kan zeggen is: stap morgen op de motor en probeer wat je hier voorstelt. Koppeling los en dan pas gas geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan