Het Super Tenere 1200 topic

Ik heb een verhoogde puig + mra spoiler. Het ziet er niet uit... Maar de turbulentie gaat over mijn hoofd heen. Ik zit dan ook in vrijwel volledige stilte, voor zover dat mogelijk is op een motor.
Achter de ruit wordt een vacuüm getrokken. Bij regen gaat vrijwel alles dus over me heen, en dat beetje wat toch bij me in de buurt komt wordt weer vast voren weggezogen. Druppels die van mijn helm af komen springen weer naar voren weg.

Het heeft ook een nadeel: geen snelheidsbeleving en geen koeling door rijwind. Dus zodra de temperaturen boven de 15 graden zijn, zet ik er een laag ruitje op.
 
Ik twijfel nog al. Een hogere ruit vind ik opzich geen probleem maar het moet ook weer geen puist van een ruit worden.

Het givi opzet ruitje werkt opzich goed. Rijwind in mn gezicht vind ik op zn tijd ook lekker. Ik rij geregeld met enkel mn zonvizier naar beneden en mn normale vizier open.

Als het waait en ik heb de wind van voren of van opzij dan hoor ik een vervelende piep in mn oor. Dit had ik op mn vorige motorfiets ook al. Als ik mn vizier aandruk dan is het een stuk minder. Wanneer ik de wind in mn rug heb dan is het vrijwel niet aanwezig.

Ik heb het idee dat door rijwind in sommige situaties een bepaalde resonantie wordt gecreëerd. Mn vizier rubber is niet versleten oid. Daarom twijfel ik tussen een hogere ruit of een andere (stillere) helm.

- edit -
Na enig zoekwerk op internet schijnt de beste aanpak te zijn door eerst als basis een stille helm te vinden, passend bij type motorfiets en zitpositie. Daarna ga je pas aan de slag met ruitjes en hun eventuele afstellingen.

Dus nu zit ik met een sporthelm op een allroad fiets. Misschien dat ik mij maar eens moet oriënteren op een schuberth?
 
Laatst bewerkt:
Ik rij met de Schubert C4pro,
En ik kan makkelijk zonder doppen rijden,
(Enkel bij warm weer zet ik de ruit laag om wat meer rijwind te hebben, dus dan doppen in)
Maar de meningen over de Schubert zijn zéér verdeeld! Kijk tenminste ook eens naar de Schoei Neotec, die doen (bij de betere dealers) ook personal fitting, een goede pasvorm zal ook een betere geluidsreductie betekenen.
 
Die helm moet je goed passen. Een Shuberth ligt mij totaal niet, een Neotec (1 en 2) zit mij als gegoten.
En moest het nog niet meteen perfect zitten kan je alsnog met het personal fitting systeem aan de slag, zoals scorp ook al aanhaalde.


Ik geloof wel dat de ene helm een pak stiller kan zijn dan de andere, maar turbulentie krijg je toch enkel maar weg door iets aan je ruit te doen...
 
Mee eens. 'stille' helmen, minder luid is een betere benaming, zijn dat alleen in een schone luchtstroming zonder turbulentie.
En vergis je niet, een stille helm produceert nog steeds meer dan genoeg herrie voor gehoorschade.
 
Ik ben mij er van bewust dat er geen stille helmen bestaan. Ik had het anders moeten benoemen. Ik rij sowieso vanaf het begin al aan met oordoppen en Shark helmen.

Dit doe ik nu zo'n 9 jaar en nu rij ik voor het eerst een allroad motor met een scherm (+ opzetruitje) Dit maakt al zodanig verschil in het rijwind geluid dat ik de mogelijkheden wil bekijken om het aantal decibels meer naar beneden te krijgen.

De schuberth c4 sprak mij als eerst aan vanwege het beweerde 'stille' ontwerp, het grote vizier en communicatie voorbereiding.
 
De schuberth c4 sprak mij als eerst aan vanwege het beweerde 'stille' ontwerp, het grote vizier en communicatie voorbereiding.

Die communicatievoorbereiding is wel een pluspunt van de Shuberth, zo wordt deze ineens een stuk goedkoper dan de Neotec 2.
Die laatste heeft op zich ook een goede voorbereiding, maar de SLR2 is in z'n geheel een pak duurder dan het systeem voor de Shuberth.

Maar het zal er vooral aan liggen welke het beste past vrees ik. Mij ligt de Shuberth niet.
 
Ik heb een Schuberth S2 gehad met de bijbehorende communicatie. Het SRC kitje van Schuberth, was stiekem een Cardo. Deze zat in de nekkraag verwerkt. Mijn conclusie: na het ding 3 keer zelf gerepareerd te hebben, en er de stomste dingetjes stuk gingen, kies ik nooit meer voor een bijbehorende communicatieset. Ten eerste zaten daar gewoon stomme ontwerpfouten in, en dan wil ik ook eenvoudig kunnen overstappen naar wat anders.
Ten tweede: komt er eens een andere helm, moet je maar kijken of die intercom nog past of dat je die ook kunt vervangen. Ik ga nu liever voor een universele kit. Nu heb ik voor mijn Sena intercom een nieuwe bevestigingskit moeten kopen voor op mijn nieuwe helm (en met veel moeite en nieuwe plakkertjes was dat misschien niet eens nodig), en ik klik de intercom zo over naar mijn nieuwe helm.
 
Ik heb een Schuberth S2 gehad met de bijbehorende communicatie. Het SRC kitje van Schuberth, was stiekem een Cardo. Deze zat in de nekkraag verwerkt. Mijn conclusie: na het ding 3 keer zelf gerepareerd te hebben, en er de stomste dingetjes stuk gingen, kies ik nooit meer voor een bijbehorende communicatieset. Ten eerste zaten daar gewoon stomme ontwerpfouten in, en dan wil ik ook eenvoudig kunnen overstappen naar wat anders.
Ten tweede: komt er eens een andere helm, moet je maar kijken of die intercom nog past of dat je die ook kunt vervangen. Ik ga nu liever voor een universele kit. Nu heb ik voor mijn Sena intercom een nieuwe bevestigingskit moeten kopen voor op mijn nieuwe helm (en met veel moeite en nieuwe plakkertjes was dat misschien niet eens nodig), en ik klik de intercom zo over naar mijn nieuwe helm.


Je hebt wel een punt...

Ik heb op mijn Klim Krios Pro, waar ook een specifieke Sena set voor bestaat, ook gewoon een S10 setje op gemonteerd.

Maar bij de Neotec 2, waar je echt niet op een mooie manier zo'n opbouwset kan monteren, zou ik het een beetje jammer vinden om zo'n blokje op te gaan monteren..

Met de Shuberth gaat het nog een stap verder, er zit daar een microfoon en luidsprekers al op voorhand ingebouwd.. Ga je daar aan de slag met een opbouwkit ... ?
 
Ik Heb de communicatiekit in mijn C4 pro,(Sena)
De radio is zoals wij zeggen "gene vette",
Maar ik krijg netjes de instructies van de Zûmo door, kan onderweg telefoon opnemen ( als in niet op de snelweg zit), en muziek via smartphone of Zûmo gaat ook perfect,
Koppelen met andere gebruikers nog niet gedaan.
(En geen microfoon voor je muil is wel zo prettig😊)
 
Je hebt wel een punt...

Ik heb op mijn Klim Krios Pro, waar ook een specifieke Sena set voor bestaat, ook gewoon een S10 setje op gemonteerd.

Maar bij de Neotec 2, waar je echt niet op een mooie manier zo'n opbouwset kan monteren, zou ik het een beetje jammer vinden om zo'n blokje op te gaan monteren..

Met de Shuberth gaat het nog een stap verder, er zit daar een microfoon en luidsprekers al op voorhand ingebouwd.. Ga je daar aan de slag met een opbouwkit ... ?
Nee, de C4 Pro vermijd ik exact om die reden. :)
 
Inmiddels een C4 in bezit. Nog niet mee gereden.
Ik heb de juiste maat en zit goed maar ik krijg een beetje het idee dat het gedeelte bij mn kin meer open is dan bij mn Shark. Moeilijk uit te leggen.

Is dit bij systeemhelmen altijd het geval? Ik wil ook de Shoei proberen die hier al eerder aanraden is.

- edit -
Besluit 'm toch te houden. Zit nu gewoon goed op mn hoofd. Nog even een paar keer dragen en dan vermoed ik dat ie gewoon iets meer comfortabel gaat zitten.

Communicatie setje gekocht en geïnstalleerd enkel nog niet test gereden.

Hogere ruit (Givi) ontvang ik waarschijnlijk zaterdag. Even kijken hoe dat allemaal bevalt icm de helm.
 
Laatst bewerkt:
Ik had die van off-the-road.de
Hun rempedaalverbreder is ook de moeite en hun schakelaar om de ABS uit te kunnen schakelen.... als je toch aan het bestellen gaat...


Hoe bevalt dit met de navigatie erop? Ik heb een soortgelijke beugel zelf gemaakt maar de navigatie trilt enorm
 
Hoe bevalt dit met de navigatie erop? Ik heb een soortgelijke beugel zelf gemaakt maar de navigatie trilt enorm

Ik vond het best ok, zo lang ik niet offroad ging.


Nu, met de nieuwe heb ik de cockpit brace van Allroadmoto besteld en nu zit echt alles vast... ook offroad.
Maar goed, is enkel voor model +2014

 
Hoe bevalt dit met de navigatie erop? Ik heb een soortgelijke beugel zelf gemaakt maar de navigatie trilt enorm
Ik ontvang 'm morgen of maandag. Ik ga enkel wel een andere type navigatie mount er op zetten. Zo'n ram mount met kogelverbindingen wil ik niet. Ik denk dat ik een eenvoudig klemblok naar eigen wens inmeet en uit teken en 'm dan van een aluminium blok laat frezen.
 
Hoe bevalt dit met de navigatie erop? Ik heb een soortgelijke beugel zelf gemaakt maar de navigatie trilt enorm
Ik heb vergelijkbare bevestiging. Inderdaad wel wat last van trillingen maar dat is vooral als ik in de verkeerde (lees te hoge versnelling) zit. soms ook wat last in de twee/drie door een dorpje maar ook dat is bij het "wegtrekken" van een rotonde ofzo (en ik denk dat ik daar ook te lui in een te hoge versnelling rij :))
Off road heb ik het nog niet geprobeerd.....

Overigens zijn het alleen trillingen.....het is niet dat het apparaat los zit of dat er speling op bouten/moeren oid zit.
 
Goedenavond MFers. Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een 2014 Super Tenere. Na 8123 km op mn Pacific Coast 800 werd het tijd voor een serieuze toerbuffel. Nu heb ik op de SuperTenere FB een Pool gevonden die gereedschapskoffertjes (Raid Tool Box) maakt voor 90€ plus verzenden. Is er misschien nog iemand geïnteresseerd? Dan kunnen we er meerdere bestellen.
Gr Ezra
 

Bijlagen

  • IMG-20210506-WA0007.jpg
    IMG-20210506-WA0007.jpg
    372,5 KB · Weergaven: 33
  • Screenshot_2021-05-21-21-06-10-375_com.whatsapp.jpg
    Screenshot_2021-05-21-21-06-10-375_com.whatsapp.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 33
Die hebben ze inderdaad niet meer leverbaar staan. Ik heb dat koffertje ook al een jaar of 4. Maar, als het gewoon dezelfde afmetingen heeft, dan is het gewoon ideaal.

Ik heb wel een beugeltje gemaakt van de zijkant van deze box tot onder het kontje, om zijwaartse vibraties op te vangen. Het trilde anders hard tegen mijn koffer aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Ik heb zo'n ding van Givi gemonteerd, past mooi in het kofferrek en gaat open met dezelfde sleutel als de koffers...

Kost wel iets meer dan 90€...
 
Die hebben ze inderdaad niet meer leverbaar staan. Ik heb dat koffertje ook al een jaar of 4. Maar, als het gewoon dezelfde afmetingen heeft, dan is het gewoon ideaal.

Ik heb wel een beugeltje gemaakt van de zijkant van deze box tot onder het kontje, om zijwaartse vibraties op te vangen. Het trilde anders hard tegen mijn koffer aan.
Owww dat is handig. Heb je toevallig een foto van het beugeltje en hoe deze gemonteerd is?
 
.... gereedschapskoffertjes ...
Ik heb er ook één aan mijn S10 hangen. Super handig en past mooi achter/naast de (originele) koffer. Je kunt mooi een slot en wat andere prut in kwijt zodat je niet altijd met koffers 'moet' rijden.
Maar hoe vaak anderen niet vragen wat 'dat zwarte kastje' is ... Ik zeg dan meestal: "mijn dashboard kastje".

Een aanrader dus.
 
  • Haha
Waarderingen: Ez87
Terug
Bovenaan Onderaan