Het MF NT(V)650(GT) Revere/Hawk/Bros Topic deel 12

Ben ik wel heel benieuwd wat er nu mee was. Zelfs voor een compleet a-technische persoon (niet verwijtend bedoeld) is het monteren en afstellen van de kabel prima te doen.

Tenzij er natuurlijk nog iets anders kapot was. Dat kan natuurlijk ook; is misschien zelfs wel logisch als hij er wat langer mee bezig is geweest. Kabel zelf is met een kwartiertje wel vervangen en afgesteld.
Nou, normaal gesproken zou het inderdaad een heel eenvoudig klusje zijn. Nieuwe kabel er in, stelboutjes aandraaien, stelbout bij hendel afstellen en klaar.

Wat het lastiger maakt, is dat mijn Hawk een SBK stuur heeft in plaats van clip-ons. De kabel die ik had gekocht (voor een NTV, achteraf gezien) was niet de juiste lengte dus daar moest wat aan gedaan worden. Van @guntherrex had ik ook al een kabel gekregen, maar daar zat een "knik" profiel in dus die paste ook niet goed.

In elk geval schakelt de Hawk nu weer enorm soepel en in N gaat ook weer gewoon makkelijk. Dat was eerst ook wel een beetje een probleem, vanuit stilstand lukte het vaak niet maar wel als ik al rollend terugschakelde. Staat ook wel lekker strak afgesteld, kan nu zowat met één vinger de hendel intrekken en schakelen.

Nu kijken naar een goede buitenhoes en een nieuwe accu, dan kan ik de stalling opzeggen.
 
FF voorstellen; sinds kort deze Hawk in Breda te bewonderen,
IMG_5320.jpg
:)
 
Hallo,
Ik heb sinds kort weer een rijdend NTV'tje en ik ben er gek op 95.000km en rijdend als een trein.
Had hem gekocht om te flippen, maar ik vind het een leuk ding.
Enig nadeel is dat hij te laag zit en met een pijnlijke knie, is dat niet ideaal.
Heeft iemand een tip om deze achteraan te verhogen van een paar cm?
Andere veer in? Zo ja van welk machien? Transalp, NX, Deauville ?
Iemand tips? zou leuk zijn een comfortabele, allerdaagse werkmachine van te maken.
Groeten, T
 
Als je een oplossing vind voor het verlagen van de voetsteunen mag je die aan mij doorgeven, ben al een tijdje op zoek er naar.
Zit nu te denken om blokken aluminium te kopen en dan proberen er iets voor te maken.
 
Een veer zou er ook voor zorgen dat hij er estetischer ook beter uitziet. Vind het blok onder het zadel zo lelijk. Wil er iets persoonlijker van maken.
 
Ben nieuw hir en heb en vraagje:

Ik heb een Hawk 1990 en voor zover ik weet is dat allemaal US import geweest. Nu heb ik op mijn stuur aan de linkerkant een knop/hendel waarvan ik ervanuit ging dat het een groot licht signaal knop/hendel is. Maar hij doet niets. Ik kan deze hendel in geen enkele documentatie vinden. Weet iemand wat het zou moeten doen?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-07-11 at 10.12.49 PM (2).jpeg
    WhatsApp Image 2022-07-11 at 10.12.49 PM (2).jpeg
    452,9 KB · Weergaven: 24
  • WhatsApp Image 2022-07-11 at 10.12.49 PM (1).jpeg
    WhatsApp Image 2022-07-11 at 10.12.49 PM (1).jpeg
    222,8 KB · Weergaven: 23
  • WhatsApp Image 2022-07-11 at 10.12.49 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-07-11 at 10.12.49 PM.jpeg
    105,4 KB · Weergaven: 21
Ik had nog een vraagje (is een geheel nieuwe motor voor me dus af en toe even zoeken ;):

Volgens het online service manual wat ik raadpleeg moet er een tooltje in de kit zitten om de kettingspanning goed te zetten. Dat kan ik niet vinden. maar goed, een papiertje met de juiste afstanden kan ook. Maar wat zijn deze? Welke "slack" moet de ketting hebben? Aangezien de ketting en de sprockets aardig versleten zijn ga ik deze vervangen. Ik heb nu gekozen voor de standaard 16/44 maar las ook dat aanpassingen mogelijk zijn. Heeft iemand hier ervaringen mee? De motor heeft 10 tot 12 jaar stil gestaan en ik merk nog wat "traagheid" in de lage toeren terwijl hij dan opeens tot leven komt vanaf 3500 tot 4000 toeren. Dat is irritant bij wegrijden bij afslaan omdat de 1e versnelling te wispelturig is en de 2e te sloom/weinig vermogen. Overigens is dit sterk aan het verbeteren. Ik probeer dagelijks een flinke rit te maken en heb nog een carb cleaner additief in de tank. Om het even duidelijk te maken, ik kreeg de motor bijna gratis omdat deze al 10-12 jaar in de weg stond in een schuur. Ik was niet op zoek maar het leek me leuk project. Er zat wel nieuwe accu bij maar deze was kwijt dus die heb ik als eerste vervangen (de andere komt nog). Zij kregen hem niet meer aan de praat. ik heb volgende zaken aangepakt:

Allereerst complete schoonmaak
Brandstofleidingen deels vervangen (sommige voorgevormde bochtjes zijn wel handig en die heb ik alleen schoongemaakt)
Brandstoffilter vervangen
Luchtfilter vervangen (de oude was eigenlijk best schoon en is zo'n stalen filter, ik heb die schoongemaakt met speciale cleaner en als reserve weggezet)
Tank schoongemaakt en voorzien van verse benzine (met additief)
Beide carbs van het blok gehaald, alle sproeiers, kanalen etc. etc. etc. schoongemaakt doorgespoten. vlotters gesteld (waren goed), alle seals pakkingen etc. nagekeken.
Brandstofpomp nagekeken.
Oliewissel gedaan inclusief oliefilter (en nieuwe magneet plug).
Ben langs alle elektra gegaan maar dat ziet er goed uit en alles werkt. (behalve die loze knop hahaha)
Remmen: blokken zijn prima, vloeistoffen ok, geen actie
Koeling, vloeistofniveau ok dus geen actie.
Banden waren wel zacht maar wonderwel niet verdroogd na al die tijd. Blijven keurig op spanning en lijken prima.

Na deze "grote beurt" kon ik hem starten. Dat ging niet van harte. De motor had grote moeite met koud starten en de choke leek hem juist direct te verzuipen. Alleen als hij warm gedraaid was kon ik hem rond de 1200 toeren stationair afstellen maar dan wilde hij weer niet koud starten. Ik heb vervolgens een aantal keren gereden en langzaam gaat het steeds beter. ik denk dat ik met de schoonmaak van de carbs toch niet alles weg heb kunnen krijgen en dat de cleaner nu langzaam zijn werk doet. Ook nogmaals de vaccuum "diaphragms" nagekeken (eentje leek wat stroever te gaan). Ik heb als laatste een carb sync gedaan en kon ze waardes goed gelijk krijgen. Momenteel start hij moeiteloos zonder choke en na klein beetje gas geven initieel blijft hij laag stationair lopen (rond 1200) alleen als hij volledig is opgewarmd loopt dat op tot rond 1500. Ik ga langzaam stapjes omlaag schroeven. Ook pikt hij steeds beter op in de lage toeren (en merk ik nu wat slack op de ketting, die is wel versleten denk ik). Cush drive lijkt prima.

Nog wat vraagjes dus, ik mis wat rubbertjes die tussen tank en frame zitten. Kun je die ergens krijgen? Daarnaast zag ik wel een soort tool (denk ik) om de ketting te stellen (de concentrische as?). Als het ding wat ik zag in de toolbag niet is wat ik dacht, kun je die makkelijk met andere tools stellen? Ik heb wel wat liggen wat denk ik wel kan werken maar hoe zwaar draait het geheel?

OK, fijne avond!
 
Ik had nog een vraagje (is een geheel nieuwe motor voor me dus af en toe even zoeken ;):

Volgens het online service manual wat ik raadpleeg moet er een tooltje in de kit zitten om de kettingspanning goed te zetten. Dat kan ik niet vinden. maar goed, een papiertje met de juiste afstanden kan ook. Maar wat zijn deze? Welke "slack" moet de ketting hebben? Aangezien de ketting en de sprockets aardig versleten zijn ga ik deze vervangen. Ik heb nu gekozen voor de standaard 16/44 maar las ook dat aanpassingen mogelijk zijn. Heeft iemand hier ervaringen mee? De motor heeft 10 tot 12 jaar stil gestaan en ik merk nog wat "traagheid" in de lage toeren terwijl hij dan opeens tot leven komt vanaf 3500 tot 4000 toeren. Dat is irritant bij wegrijden bij afslaan omdat de 1e versnelling te wispelturig is en de 2e te sloom/weinig vermogen. Overigens is dit sterk aan het verbeteren. Ik probeer dagelijks een flinke rit te maken en heb nog een carb cleaner additief in de tank. Om het even duidelijk te maken, ik kreeg de motor bijna gratis omdat deze al 10-12 jaar in de weg stond in een schuur. Ik was niet op zoek maar het leek me leuk project. Er zat wel nieuwe accu bij maar deze was kwijt dus die heb ik als eerste vervangen (de andere komt nog). Zij kregen hem niet meer aan de praat. ik heb volgende zaken aangepakt:

Allereerst complete schoonmaak
Brandstofleidingen deels vervangen (sommige voorgevormde bochtjes zijn wel handig en die heb ik alleen schoongemaakt)
Brandstoffilter vervangen
Luchtfilter vervangen (de oude was eigenlijk best schoon en is zo'n stalen filter, ik heb die schoongemaakt met speciale cleaner en als reserve weggezet)
Tank schoongemaakt en voorzien van verse benzine (met additief)
Beide carbs van het blok gehaald, alle sproeiers, kanalen etc. etc. etc. schoongemaakt doorgespoten. vlotters gesteld (waren goed), alle seals pakkingen etc. nagekeken.
Brandstofpomp nagekeken.
Oliewissel gedaan inclusief oliefilter (en nieuwe magneet plug).
Ben langs alle elektra gegaan maar dat ziet er goed uit en alles werkt. (behalve die loze knop hahaha)
Remmen: blokken zijn prima, vloeistoffen ok, geen actie
Koeling, vloeistofniveau ok dus geen actie.
Banden waren wel zacht maar wonderwel niet verdroogd na al die tijd. Blijven keurig op spanning en lijken prima.

Na deze "grote beurt" kon ik hem starten. Dat ging niet van harte. De motor had grote moeite met koud starten en de choke leek hem juist direct te verzuipen. Alleen als hij warm gedraaid was kon ik hem rond de 1200 toeren stationair afstellen maar dan wilde hij weer niet koud starten. Ik heb vervolgens een aantal keren gereden en langzaam gaat het steeds beter. ik denk dat ik met de schoonmaak van de carbs toch niet alles weg heb kunnen krijgen en dat de cleaner nu langzaam zijn werk doet. Ook nogmaals de vaccuum "diaphragms" nagekeken (eentje leek wat stroever te gaan). Ik heb als laatste een carb sync gedaan en kon ze waardes goed gelijk krijgen. Momenteel start hij moeiteloos zonder choke en na klein beetje gas geven initieel blijft hij laag stationair lopen (rond 1200) alleen als hij volledig is opgewarmd loopt dat op tot rond 1500. Ik ga langzaam stapjes omlaag schroeven. Ook pikt hij steeds beter op in de lage toeren (en merk ik nu wat slack op de ketting, die is wel versleten denk ik). Cush drive lijkt prima.

Nog wat vraagjes dus, ik mis wat rubbertjes die tussen tank en frame zitten. Kun je die ergens krijgen? Daarnaast zag ik wel een soort tool (denk ik) om de ketting te stellen (de concentrische as?). Als het ding wat ik zag in de toolbag niet is wat ik dacht, kun je die makkelijk met andere tools stellen? Ik heb wel wat liggen wat denk ik wel kan werken maar hoe zwaar draait het geheel?

OK, fijne avond!

Lekker bezig!

Als ik zo je klachten lees zou ik de carburateurs nog eens schoonmaken en de membranen goed controleren op scheuren, goede kans dat de slides verkleefd zijn òf er een klein scheurtje in een membraan zit.
Het kan ook een verstopt vacuümkanaal zijn, loop die ook eens extra na.

Ketting: niet te strak! Velen gingen je voor door hem te strak te zetten, wat je je lagers kost van zowel de uitgaande as als de drager in het achterwiel. Bij de Hawk is regel "als iedereen zegt dat je ketting te slap staat, dan staat hij goed".
De rubbers tussen tank en frame zijn gewoon nog nieuw te bestellen en heb ik eventueel ook wel te koop, daarvan liggen er een aantal op de plank.
 
Laatst bewerkt:
Van die rubbers mis ik er 1 (denk ik, er is er maar 1 per kant toch?). Laat maar weten hoe ik kan bestellen. Het tooltje in de toolbag is idd de sleutel voor het verstellen van de as. Ik ga maar eens aan de slag. Maar wat is " niet strak"? Bij Yamaha stond er altijd wel een tekeningetje bij met de maximale uitslag (in cm). Ach, ik kijk wel.
 
Van die rubbers mis ik er 1 (denk ik, er is er maar 1 per kant toch?).
Ja is 1 per kant (ik heb geen Hawk maar een NTV; cardan, lekker gemakkelijk :Y )
Maar wat is " niet strak"? Bij Yamaha stond er altijd wel een tekeningetje bij met de maximale uitslag (in cm). Ach, ik kijk wel.
Basis regel is dat als het het voorste kettingwiel, het scharnierpunt van de achterbrug, en het achterste kettingwiel in 1 lijn staan (dan is de afstand tussen het voorste en het achterste kettingwiel het grootst) de ketting nog steeds nét niet strak mag staan. Een ketting mag nooit helemaal strak staan, dan help je zo de ketting, de kettingwielen én de lagers van de uitgaande as, en de lagers van het achterwiel om zeep. Het klinkt misschien wat moeilijk maar eenmaal zo ingesteld als hierboven is geschetst, weet je hoe "los" de ketting hangt in onbelaste toestand. Dat even noteren en de volgende keer is het een werkje van niks. Als je de ketting te vaak bij moet stellen is deze sowieso versleten.
 
Middag heren, heeft iemand een idee bij het volgende
De hawk start netjes en loopt soepel stationair maar er zit 0 power in, hij gaat in de lage toeren maar hoge toeren komt die gewoon niet vooruit.

Kleppen zijn gesteld
Carbs ultrasoon gereinigd en synced.
Compressie gecheckt en gaat goed
Filter gecheckt (origineel)
Bougies gecheked/nieuw
Alle vloeistoffen zijn vervangen

Iemand ideeën of suggesties?
 
Een andere CDI unit proberen?
Ik weet niet zeker of de cdi er mee te maken heeft, heb net nog een stukje gereden, vol gas open maar kom niet voor bij de 60km per uur.
Hij heeft geen moeite met starten of haperen/misfires ofzo.
Er is compressie, carb volgens het boekje afgesteld.
 
Je verhaal klinkt als een ontsteking die niet de nodigde vervroeging krijgt bij hogere toerentallen.
En volgens mij wordt dat geregeld in de CDI, toch?
Zeker weten doe ik het ook niet, niks zo moeilijk als een diagnose op afstand, nietwaar?
 
Ik hoop misschien ook eerder dat het niet de cdi is want die kan ik zo snel even niet vervangen haha. Ik ga maar is naar eentje op zoek om te proberen dan.
Iemand hier eentje over?
 
Middag heren, heeft iemand een idee bij het volgende
De hawk start netjes en loopt soepel stationair maar er zit 0 power in, hij gaat in de lage toeren maar hoge toeren komt die gewoon niet vooruit.

Kleppen zijn gesteld
Carbs ultrasoon gereinigd en synced.
Compressie gecheckt en gaat goed
Filter gecheckt (origineel)
Bougies gecheked/nieuw
Alle vloeistoffen zijn vervangen

Iemand ideeën of suggesties?

Afgaande op je omschrijving zijn dat ofwel overleden bobine(s) danwel een scheur(tje) in een carburateurmembraan, loop die beide even na.
Het klinkt niet als een overleden CDI, maar als je dat wil testen heb ik er wel een liggen die je mag komen testen (Apeldoorn)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan