Het Kawasaki Z1000SX topic deel 2

Wat dit soort wijzigingen betreft ga ik nooit over één nacht ijs en wil ik zoveel mogelijk info hebben. Uiteindelijk via wat omzwervingen terecht gekomen bij naar men zegt dé bandenspecialist van NL in Purmerend. Onderstaand antwoord ontvangen en klopt dus met wat hier op het forum staat. Hij heeft het wel over verminderde stabiliteit. Kan iemand aangeven hoe je dat merkt?

1. Een 190/55 is hoger en spitser dan een 190/50. Hoger zorgt voor makkelijker insturen, net als spitser. Maar spitser zorgt ook voor meer rubber op de weg bij grotere hellingshoeken.
Nadeel is wel iets minder stabiliteit, en vaak een iets hogere prijs.
Wat jij fijner gaat vinden kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar inderdaad vinden veel sportievere rijders dit fijner. Veel, niet allemaal…..

2. Snelheidsmeters geven standaard te veel aan, meestal tussen de 5% en de 8%. Dit om claims over bekeuringen door afwijkende snelheidsmeters te voorkomen.
Door een achterband met een grotere diameter te nemen verklein je het verschil tussen de werkelijke snelheid en de aangegeven snelheid (mits jouw snelheidsmeter aangesloten is op het motorblok of het achterwiel, en niet op het voorwiel.
En in jouw geval is dat zo, dus die claim klopt. Ik adviseer je wel om even via een GPS-apparaat (bijvoorbeeld jouw telefoon) het overblijvende verschil te checken.

Met vriendelijke groet,

Frank Switser

RAW

AFS Motorparts
Voltastraat 21 (achterzijde)
1446 VA Purmerend
Om hier nog even op terug te komen, wat heb jij uiteindelijk gedaan qua maat band achter? Ik kreeg in het bandentopic van @Rody-rc30 het advies om voor een 190/55 achterband te gaan. Beinvloed dit verder de IMU/TC niet van de motor? En hoe is het met de stabiliteit rechtuit zoals hierboven aangegeven?
 
Om hier nog even op terug te komen, wat heb jij uiteindelijk gedaan qua maat band achter? Ik kreeg in het bandentopic van @Rody-rc30 het advies om voor een 190/55 achterband te gaan. Beinvloed dit verder de IMU/TC niet van de motor? En hoe is het met de stabiliteit rechtuit zoals hierboven aangegeven?
Beïnvloed niks! Heb het ook gedaan en vond de motor stukken beter rijden. Rechtdoor merk je er weinig van. Je gaat toch geen MotoGP snelheden halen op de openbare weg. Ik was zelfs met de Kawasaki het circuit opgegaan met de 55 band en daar merkte ik nog geen instabiliteit.
Motor stuurt vlotter met een 55 band. Ik zeg doen! Ga je geen spijt van krijgen!
 
Ik ga mijn ervaring even onder elkaar zetten. Het heeft mijn inziens alleen maar voordelen. Er zijn wel veranderingen merkbaar.

-Het beïnvloed niet je TC. IMU weet ik niet maar die past zich aan naar omstandigheden dus lijkt mij geen probleem.
-Wel je snelheidsmeter. Deze klopt nagenoeg met gps snelheid met een 55 band.
-Vlotter, speelser stuurgedrag.
- Instabiel klinkt misschien ook wel veel te zwaar. Wat ik wel merk als je langere stukken op de autobaan/snelweg rijdt het iets minder koersvast is.. Maar dat is echt verwaarloosbaar. Maar een logisch gevolg van het speelser sturen denk ik.
Merkte het met mijn Fireblade ook.

Op het circuit zal je er ook niks van merken alleen maar de voordelen ervan hebben. Het Je bent aan het accelereren en daarna ga je de remmen in en de bocht door. Je bent continue actief op de motor bezig. Dan ga je dat niet merken. Bij cruisen met snelheden tussen de 100 en 140 merk ik het.
 
Om hier nog even op terug te komen, wat heb jij uiteindelijk gedaan qua maat band achter? Ik kreeg in het bandentopic van @Rody-rc30 het advies om voor een 190/55 achterband te gaan. Beinvloed dit verder de IMU/TC niet van de motor? En hoe is het met de stabiliteit rechtuit zoals hierboven aangegeven?
Ik had toch al aangegeven dat er bij deze modellen eigenlijk alleen maar voordelen waren..... O-) ;)
 
Sluit me aan bij vorige berichten. Ik heb het nog eens bij een echte specialist nagevraagd. Het enige wat beïnvloed wordt is je snelheidsmeter maar eigenlijk is die nu correcter. Verder helemaal niets en stabiliteit op rechte stukken is niet echt merkbaar.
Alleen maar voordelen dus. Bovendien "smoelt" het ook wat mooier maar dat ziet een niet kenner natuurlijk niet.
 
Om hier nog even op terug te komen, wat heb jij uiteindelijk gedaan qua maat band achter? Ik kreeg in het bandentopic van @Rody-rc30 het advies om voor een 190/55 achterband te gaan. Beinvloed dit verder de IMU/TC niet van de motor? En hoe is het met de stabiliteit rechtuit zoals hierboven aangegeven?
Gewoon doen, daar krijg je echt geen spijt van. Zoals de rest al gezegd heeft zijn er eigenlijk alleen maar voordelen.

In mijn ogen is er maar 1 echt nadeel })}) en dat is dat je wel een grotere schaamrand op je band krijgt ....._O-_O-
 
Van harte gefeliciteerd met deze mooie aankoop en heel veel plezier ermee! :Y
 
Bedankt allemaal! Ik heb afgesproken half maart op te halen maar heb nu al spijt dat ik nog zo lang moet wachten…

Ik ben een tankring aan het zoeken voor mijn sw motech tanktas. Zit er verschil in de tank van 2012 en 2019 Vwb bevestingsgaten?
 
Bedankt allemaal! Ik heb afgesproken half maart op te halen maar heb nu al spijt dat ik nog zo lang moet wachten…

Ik ben een tankring aan het zoeken voor mijn sw motech tanktas. Zit er verschil in de tank van 2012 en 2019 Vwb bevestingsgaten?
Een snelle zoektocht op de website van sw motech zelf laat zien dat alle jaartallen dezelfde product code hebben. Dus geen verschil lijkt me. Alleen opletten dat je de juiste variant kiest die bij je tas past (pro, evo, ion).

Voordeel van levering in maart is dat je dan ook meer kan/gaat rijden. Handig voor het geval er iets binnen garantie nagekeken moet worden. Dan is die nog niet voor helft verstreken.
 
hebben jullie een goede download gevonden van de gebruikershandleiding van de 2019 versie? moet vast ergens staan maar ik kom alleen maar op vage websites terecht die van alles van me willen weten dat ik niet wil delen :D
 
daarom ben ik ook hier om dingen te leren van andere die er wel meer verstand van hebben.
zal er eens een avondje aan spenderen.(banden keuze etc)
en tot nu toe merk ik er weinig van met rijden maar ja...rijd er net een goeie 200 km mee, dus wil niks zeggen.
maar in elk geval bedankt voor je bericht.
Je merkt pas het verschil bij de eerstvolgende wissel!
 
Vandaag mijn nieuw zadeltje van Sargent binnen gekregen. Zo op eerste gevoel zit het wel beter. Niet goedkoop maar hoop dat het op lange ritten zijn geld waard is. Mooi is het in ieder geval wel
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230127_172731_Gallery.jpg
    Screenshot_20230127_172731_Gallery.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 25
Mooi hoor. Ben benieuwd naar je ervaring. Als je dat eens over een x aantal km kan posten...
Deze seat is iets waar ik ook al langere tijd over nadenk. Mag ik vragen wat de totale prijs + import onder de streep zet? En heb je uit de UK of de US besteld? Wel benieuwd of daar nog verschil in prijs zit.
Voordeel van sergeant is wel dat ze gewoon een zadel leveren. En niet zoals bij Bagster je/een OEM seat moet inleveren.
 
Heb het in de UK besteld. Wel met het verzoek het via UPS te versturen omdat standaard DPD is. Dpd heb ik echter heel slechte ervaringen mee. Verrassend genoeg binnen een week binnen. Bij bestelling moet ik 294 pond afrekenen zonder VAT. Via UPS kreeg ik de import belasting/kosten rekening van 90 euro. Je zit in totaal dus boven de 400 euro. Wel duur dus maar mij is het dit wel waard voor meerdaagse ritten. Als ik alleen maar voor een dagje zou gaan rijden had ik het niet gedaan.
Als je een overtrek voor de duozit wil komt er nog 37 pond bij maar die had ik al. Zadel is wel compleet nieuw en je hoeft idd geen zadel in te leveren
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjek
Terug
Bovenaan Onderaan