Het Husqvarna TC/TE/SMR topic deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
BMW was in 2007 al eigenaar van Husqvarna, zij hebben mede de herziening van de 2009-2010 modellen bewerkstelligd. En het zijn de 2009-2010 modellen die SWM nu weer produceert.

Ja, het zijn in principe facelifts van de van oorsprong Italiaanse Huskies, maar ze zijn wel degelijk uit de BMW tijd.
Maar dat is toch fantastisch nieuws? Ik heb zo het idee dat onderdelen voor het motorblok en aftermarket spul nu stukken makkelijker verkrijgbaar gaat worden. Bijna alles is hetzelfde als het 2010 model (450/510) als ik het goed zie. Ben benieuwd of de demper fabrikanten gaan leveren voor deze modellen (en dus ook monteerbaar worden op 2008-10 Husky's)
 
Hallo
Ik heb sinds kort ook een 510te uit 08.
Alleen heb ik een vraag was voor velgen kunnen erin zodat ik met weg banden kan rijden.
Alvast bedankt
 
klopt maar waar het mij omging is, dat de piek spanning die gevraagd wordt altijd voldoende geleverd kan worden, het zij met over capaciteit.

Ik zag bij de 3 de keer starten in korte tijd ( ik was met de verlichting bezig om hier een led lampje in te zetten) dat de spanning daalde naar 5 volt tijdens het starten. Dit vond de motor ook niet leuk en wilde ook niet meer starten.
Daarna aan de druppellader gelegd, uurtje later BAM lopen.
Voor mij een teken dat de accu slecht is.


Als de spanning bij normaal starten onder de 10 volt duikt is voor mij altijd een teken om de accu eens te testen.
 
Als je ze laat om spaken worden er aftermarket velgen gebruikt.

Uiteraard is het veruit het makkelijkst om gewoon een gebruikt setje wielen te kopen, als je er weer klaar mee bent verkoop je ze weer en kan je af en toe je crosswielen weer gebruiken.

zag laatst nog een setje originele husk supermoto wielen staan, incl. dikke originele 320mm brembo schijf voor maar 550 ofzo. je moet alleen even de tijd nemen om te zoeken.
 
Origineel is ruk omdat je dan een 4.25 achtervelg hebt en je wilt natuurlijk een 5.5inch.

idd gewoon een gebruikt setje wielen kopen. Komt gegarandeerd een moment dat je weer het zand in wil en dat kun je dan.... schokdempers kun je zo aan( laten) passen dat het een compromis is, afhankelijk van wat je het meeste doet. Als dat sumo is dan laat je d3 demping zo aanpassen dat het midden van het stelbereik goed is voor sumo en dan kun je in het zand wat minder demping geven. Is het natuurlijk net niet, maar op zich werkt dat prima. Jaren zo rond gereden.
 
Heb de SWM's even bekeken op de beurs in Milaan, ziet er best wel prima uit qua onderdelen. Brembo remmerij etc en kan weinig verschillen ontdekken tov de Husqy's.

Alleen de vormgeving van de kappen is echt 10x niks :')
 
Over de SWM fietsen hoorde ik trouwens dat ze minder kwalitatieve onderdelen erop gingen schroeven, maar dat moet iemand zelf maar even google'en die geinteresseert is in een SWM.

Ik heb van iemand die een fabrieksbezoek heeft gedaan begrepen dat wat op en aanschroef delen, zoals een claxon bijvoorbeeld, wat goedkoper gesourced worden. Maar op de delen waar het om gaat, motorblok, remmerij, wielen (Excel bij SWM in tegenstelling tot de San Remo rommel ten tijde van Husqvarna) wordt niet bespaard.
 
Maar dat is toch fantastisch nieuws? Ik heb zo het idee dat onderdelen voor het motorblok en aftermarket spul nu stukken makkelijker verkrijgbaar gaat worden. Bijna alles is hetzelfde als het 2010 model (450/510) als ik het goed zie. Ben benieuwd of de demper fabrikanten gaan leveren voor deze modellen (en dus ook monteerbaar worden op 2008-10 Husky's)

Dat is het. :Y Nu moet het nog aanslaan en daadwerkelijk verkocht worden...
 
Bij Munsters motoren in Erp kan je ze in het echt zien en zelfs een proefrit maken.
Looks zijn 10x niks, ik knap al helemaal af op het lettertype van SWM, zo goedkoop gewoon, maar niets wat een stickerset niet goed kan maken. De techniek is gewoon niets op aan te merken. Goede kwaliteit producten. Kortom, het heeft potentie
 
Bij Munsters motoren in Erp kan je ze in het echt zien en zelfs een proefrit maken.
Looks zijn 10x niks, ik knap al helemaal af op het lettertype van SWM, zo goedkoop gewoon, maar niets wat een stickerset niet goed kan maken. De techniek is gewoon niets op aan te merken. Goede kwaliteit producten. Kortom, het heeft potentie


Het "probleem" is dat ze SWM als merknaam nieuw leven in willen blazen....

De looks zijn één op één die uit de jaren '70.
SWM-GS440-Enduro.jpg
 
Ik ben al blij zat dat dit prachtige merk (of motorfabriek in Italie moet ik eigelijk zeggen) een doorstart krijgt ondanks dat KTM het leven eruit geknepen had.
*begint stiekem te hopen op een Zweedse Husaberg revival*

wel een misser dat ze nog steeds standaard 4.25 achtervelgen voeren.
 
Ik ben al blij zat dat dit prachtige merk (of motorfabriek in Italie moet ik eigelijk zeggen) een doorstart krijgt ondanks dat KTM het leven eruit geknepen had.
*begint stiekem te hopen op een Zweedse Husaberg revival*

wel een misser dat ze nog steeds standaard 4.25 achtervelgen voeren.

Husaberg was al een Husqvarna revival toen de Italianen dat uit Zweden wegkaapte. :+
 
Tja, nostalgie is leuk maar of je je merk ermee op kunt bouwen is een ander verhaal.
Ik ben bang dat ze dit toch tegen gaat werken en mensen het gevoel krijgen dat het zo goedkoop is als het eruit ziet. Beter het merk moderniseren dan slaat het vast beter aan.

Hangt natuurlijk wel af van hun bedrijfsmodel wat ze hebben, misschien willen ze maar 500 fietsen per jaar verkopen, kan natuurlijk ook :)
 
Origineel is ruk omdat je dan een 4.25 achtervelg hebt en je wilt natuurlijk een 5.5inch.

idd gewoon een gebruikt setje wielen kopen. Komt gegarandeerd een moment dat je weer het zand in wil en dat kun je dan.... schokdempers kun je zo aan( laten) passen dat het een compromis is, afhankelijk van wat je het meeste doet. Als dat sumo is dan laat je d3 demping zo aanpassen dat het midden van het stelbereik goed is voor sumo en dan kun je in het zand wat minder demping geven. Is het natuurlijk net niet, maar op zich werkt dat prima. Jaren zo rond gereden.

ik wil inderdaad een 5" setje.
Eveenstra zou opzich mijn orginele husq wielen over kunnen nemen. })
 
ik vind het gewoon een mooi ding! En gewoon top dat ze de toptechniek van Husq blijven gebruiken.

Zou 'm zo kopen als ik een nieuwe zocht!
 
Op de EICMA stond ook de 340 RS:

[afbeelding]

http://www.swm-motorcycles.it/modelli/sport-racing/rs-340-s/

322cc met wat betere looks.

Alleen zo jammer dat ze dan weer de oude radiatorkappen van KTM 1 op 1 kopieren |(


En als ik me niet vergis is dit het blok dat husqvarna productieklaar had net voordat ktm ons mooie merk om zeep hielp. Schijnt nog beter te zijn dan de 310 en dat is tot nu toe het beste blok dat husqy ooit gebouwd heeft. Met swm koop je dadelijk een circuit sm voor 5/5,5.... Das andere koek dan >10 voor een husqy....
Echter, eerlijk is eerlijk, ik denk wel dat de nieuwe sumo husq een betere fiets is dan de eerste modellen sumo swm... maar met een prijsverschil van 5000 kun je nog aardig wat verbouwen aan de swm en dan hou je nog een flinke cent in de zak ook.
 
En als ik me niet vergis is dit het blok dat husqvarna productieklaar had net voordat ktm ons mooie merk om zeep hielp. Schijnt nog beter te zijn dan de 310 en dat is tot nu toe het beste blok dat husqy ooit gebouwd heeft. Met swm koop je dadelijk een circuit sm voor 5/5,5.... Das andere koek dan >10 voor een husqy....

.

leuk om te horen :Y , maar waar baseer je dat op?
ook het 2e deel van je stelling lijkt me niet helemaal realistisch.
Als je ziet dat ze de r650r nu voor 7700€ in de prijslijsten hebben staan.
(tijdens introductie is alles scherp geprijsd, ongeacht het product)
 
Laatst bewerkt:
Dat baseer ik op jet feit dat ik zowel het 450/510, het 449/511 (wat eigenlijk geen husqy is) en het (oude) 310 blok van haver tot gort ken. De 450/510 blokken waren praktisch onverwoestbaar, ikzelf heb er 280 uur mee gereden en de zuiger had slechts een ovaliteit van 0,05, om maar wat te noemen. De constructie van de 310 is nog beter dan die van de 510, er wordt bijvoorbeeld een ander type bigendlager in gebruikt wat de levensduur praktisch verdubbeld, ongeacht de revisietijd die husqy voorschrijft. Door oa de compacte opbouw van het blok zijn de krachten die op de onderdelen werken kleiner dan in het 510 blok, zelfs als het een hoger toerental draait. Hij heeft blokken nagemeten die aanzienlijke uren gedraaid hebben en ook dan meet je minimle slijtage en dat terwijl zo'n 310 bij gelijke urenstand aanzienlijk vaker rond is geweest dan een 510. Qua karakter is zo'n 310 stukken verfijnder dan een 510. Kleplift en timing geven een heerlijk smeuïg karakter; je hebt aardig wat koppel tot je beschikking en omdat de onderdelen geen drol wegen klimt ie heel makkelijk in toeren. Een 310 stuurt ook100x beter dan een 510. Uiteraard is de fiets een stuk lichter, maar je hebt ook minder last van de gyroscopische krachten van de roterende onderdelen omdat deze een stuk lichter zijn.

Als je een gekentekende sumo koopt voor 6500 kun je voor een circuit sumo (waar ik het over had) de bpm in je zak houden wat je zo'n 1000,- scheelt en je dus voor ongeveer 5500 een circuit sumo swm in je schuur hebt staan. Zo onrealistisch is dat dus niet... Mijn dealer is bereid nog wat korting te geven waardoor ik, volgens hem, moet denken aan een prijs van rond de 5200..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan