Het Honda Africa Twin Topic deel *3*

Heren Africa Twinners...

ik heb nog een frame (rd07) met kenteken liggen
en een blok 750cc met carbs
en een voorvork in goede staat met wiel.

Bij interesse graag een pb-tje

groeten van een ex AT-er

hmmmz.. zou best wel weer een willen :-)

Nog een achterbrug met achterwiel en je hebt al een rollend frame met een motorblok.. Wat houdt je tegen?! ;)
 
Mensen ik heb hulp nodig!

Ik weet het niet meer... Mijn RD07a heeft een elektrisch probleem maar ik kom er niet achter wat het is.

Ongeveer twee maanden terug merkte ik dat mijn AT minder makkelijk startte dan voorheen. Tot op hij op een slechte ochtend helemaal niet meer rond kwam. Ik dacht in eerste instantie aan een kapotte accu, dit gaf mijn druppellader ook aan. Dus, nieuwe accu gekocht en dacht dat alles weer in orde was.

Klein weekje mee gereden (ik rij overigens elke dag +- 30km) toen ook die tot mijn verbazing leeg kwam te staan. Laadspanning gecheckt en die bleek een stuk te hoog (rond de 17V uit mn hoofd). Toen de spanningsregelaar vervangen, accu opgeladen en laadspanning gecheckt, netjes tussen de 14 en 15 volt.

Ik hoopte van al het gezeur af te zijn, maar nu een dikke week later is mn accu weer leeg (starten begon ook weer moeilijker te worden).

Wat kan dit zijn? Heb ik mijn nieuwe accu opgeblazen in de eerste week dat ik met mijn oude SR heb gereden? De accu is de duurste Yuasa die voor de AT geschikt was, kunnen die dingen zo weinig hebben?

Wie kan mij helpen?

Zal morgenochtend als mn accu weer is bijgeladen de laadspanning nog eens checken...

Bedankt!
 
Een maat van me had ook rare dingen met zijn spanning.
De accu vervangen en toen leek alles ok. Netjes 13,5V met licht aan rijden.
Later tijdens het rijden een boordspanning van 16V. Niet goed dus. Met licht uit was het 12V dus kon gelukkig nog blijven rijden. Heel raar symptoom. Bij het nameten van de dynamo bleek deze niet helemaal fris meer te zijn. Andere erop en gaan met die banaan.
(En omdat toch alles open lag gelijk een goede mosfet SR erop gezet.)

Het is dus echt het hele traject nameten met een goede multimeter.
 
Laatst bewerkt:
Een maat van me had ook rare dingen met zijn spanning.
De accu vervangen en toen leek alles ok. Netjes 13,5V met licht aan rijden.
Later tijdens het rijden een boordspanning van 16V. Niet goed dus. Met licht uit was het 12V dus kon gelukkig nog blijven rijden. Heel raar symptoom. Bij het nameten van de dynamo bleek deze niet helemaal fris meer te zijn. Andere erop en gaan met die banaan.
(En omdat toch alles open lag gelijk een goede mosfet SR erop gezet.)

Het is dus echt het hele traject nameten met een goede multimeter.

quote:
sjors078 schreef op 17 mei 2015 @ 17:13:
hey iedereen,

ben weer terug van 4 dagen weg helaas op dag 2 stil komen te staan in Frankrijk... accu kapot dit gelukkig verholpen door een nieuwe accu en kon weer verder. stond ik net op de terug weg bij het tankstation wou de motor weer niet starten zelfde probleem. wat kan de oorzaak zijn?

reactie:

Is de accu kapot of laad hij niet meer? Heb je er een voltmetertje op zitten?
Ik heb eens de spanningsregelaar kapot gehad. Dan kan de spanning of veel te hoog worden en de boel kapot koken. Of, zoals in mijn geval, een te lage spanning geven. Dat is beter omdat dat niets direct kapot maakt. Maar dan laad de accu niet meer bij.


na het vervangen van de spanningsregelaar deed ie t gewoon weer :]
 
Nope ik snap het niet...

Na een nachtje te hebben laten staan heb ik sochtends nog eens wat gemeten. Spanning over de accu zonder draaiende motor; 14,4V. Laadspanning zonder lichten aan op 4000rpm; 16,5V. Laadspanning met lichten aan op 4000rpm; 15,5V.

Te hoog dus lijkt mij? Spanningsregelaar is splinternieuw... Wie weet wat ik hiermee aan moet?

Nog een vraagje voor mijn goede verstand; als de accuspanning laag is (bijv omdat deze leeg of kapot is), ziet de spanningsregelaar dit dan en zorgt dan voor een hogere laadspanning? Of moet deze alsnog tussen de 14 a 15 volt hangen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ps, het hele traject nameten, heb geen idee waar ik moet beginnen. Misschien dat ik dat maar aan fe expert moet overlaten dan..
 
Dag MF OMA :W

Wat is de beste spanningsregelaar voor een RD07...? De mijne heeft het nu ook begeven. Accu laadt met 16,5+ V bij als die stationair draait. Accu is nu dus ook naar de filistijnen :/
 
Dag MF OMA :W

Wat is de beste spanningsregelaar voor een RD07...? De mijne heeft het nu ook begeven. Accu laadt met 16,5+ V bij als die stationair draait. Accu is nu dus ook naar de filistijnen :/


Misschien interessant om te lezen hoe mijn probleem uiteindelijk is verholpen;

Elektrisch probleem


Ik heb mijn SR bij Desert motors gekocht. Maar geen idee wat voor type het is...
 
Misschien interessant om te lezen hoe mijn probleem uiteindelijk is verholpen;

Elektrisch probleem


Ik heb mijn SR bij Desert motors gekocht. Maar geen idee wat voor type het is...

Had exact dezelfde problemen, dacht ook eerst dat de accu stuk was. Maargoed, ik moest naar huis toe.. Dus aangeduwd en naar huis gereden! Thuis gemeten en het voltage bleef maar oplopen.
Dat ik een nieuwe accu moet is wel hoogstwaarschijnlijk, en een spanningsregelaar, dat is zeker..

Bedankt!
 
Hey had ik hier al gemeld dat ik een Nieuwe AT gekocht heb? Afgelopen zaterdag thuis afgeleverd, nu alweer bijna 900 km op de teller. In de pekel ja.... :)

Ik heb de ZZR1400 erop ingeruild.... hele stap hoor!

full


Moet nog:
  • door dealer lelijk geplaatst pro-oiler potje veplaatsen
  • touratech accesoires
  • valbeugels
  • mistlampen
  • alu kofferset

touratech helaas levertijd van een maand of langer :-(
 
Wat een gave AT... Wat kost die eigenlijk nieuw bij de dealer?
Bevalt die? Wat zou jij er aan willen veranderen?
Ook geschikt voor de langere personen? Zadel oa verstelbaar?
Genoeg power? Wilt die op het achterwiel??

Veel plezier ermee!
 
Wat een gave AT... Wat kost die eigenlijk nieuw bij de dealer?
Bevalt die? Wat zou jij er aan willen veranderen?
Ook geschikt voor de langere personen? Zadel oa verstelbaar?
Genoeg power? Wilt die op het achterwiel??

Veel plezier ermee!


Ik weet niet precies wat'ie kaal zonder praatje kost. ik wou even snel op de bank kijken voor je maar daar staat natuurlijk alleen wat ik betaald heb ná inruil zzr... heb je niks naan dus

Hij bevalt me echt heel goed. ik heb er nu zo'n 700km mee gereden dus allemaal nog vers maar hij voelt best wel als de oude at (ik heb ook een rd07a staan) mar dan met meer vermogen (bijna dubbel) en een stuk lichter. E het gewicht dat er is zit lager dus dat voelt in het zand een stuk beter... jaaaa hij is al in het zand geweest. ik kon me niet beheersen :)

Ik ben zelf met 1:87 niet klein maar ook niet echt lang, maar de at is best hoog en het zadel is standaard al in hoogte verstelbaar maar er is ook nog een hoger en een lager zadel te krijgen geloof ik. Ik kom er in ieder geval moeilijk op door het been erover te zwaaien dus ik bestijg 'm gewoon door op de standaard op het stepje te gaan staan en dan been erover. deed ik bij de rd07a ook al hoor.

Qua power; het is geen powerpakhuis denk ik maar echt wel genoeg, meer dan je nodig hebt, en vooral veel koppel. OP het achterwiel gaat wel heel gemakkelijk; ik dacht pas nog: ik moet oppassen dat ik er geen speelfiets van maak :) maar of dat nou erg is eigenlijk... :+
 
Met dank aan Desert Motors (Berry), ben ik eindelijk verder gekomen wat betreft de spanningsregelaar.
Deze gaat normaal gesproken nooit uitzich zelf stuk. De oorzaken kunnen zijn:
- De stekker van de spanningsregelaar (dus vaker uit elkaar halen en wat WD40 in spuiten, of beter: doorsolderen, zodat je minder weerstand hebt dan met een stekker);
- Dynamo
- Accu

Dus, controleer dit vaker. Ik ga ook een voltmeter aanschaffen zodat ik ten alle tijden kan zien met hoeveel volt de accu wordt bijgeladen! Iemand misschien een tip voor een mooie, waterdichte voltmeter? En liever niks via aliexpress oid, dat vertrouw ik niet zo..

Ook nog een setje plastic koffers gekocht, ben benieuwd of het wat is.. Wel een aanrader die Desert Motors, heeft me uitstekend te woord gestaan terwijl hij dat verhaal al zeker meer dan 100x verteld heeft. Originele spanningsregelaar bij hem kost 125eu.
 
Ik weet niet precies wat'ie kaal zonder praatje kost. ik wou even snel op de bank kijken voor je maar daar staat natuurlijk alleen wat ik betaald heb ná inruil zzr... heb je niks naan dus

Hij bevalt me echt heel goed. ik heb er nu zo'n 700km mee gereden dus allemaal nog vers maar hij voelt best wel als de oude at (ik heb ook een rd07a staan) mar dan met meer vermogen (bijna dubbel) en een stuk lichter. E het gewicht dat er is zit lager dus dat voelt in het zand een stuk beter... jaaaa hij is al in het zand geweest. ik kon me niet beheersen :)

Ik ben zelf met 1:87 niet klein maar ook niet echt lang, maar de at is best hoog en het zadel is standaard al in hoogte verstelbaar maar er is ook nog een hoger en een lager zadel te krijgen geloof ik. Ik kom er in ieder geval moeilijk op door het been erover te zwaaien dus ik bestijg 'm gewoon door op de standaard op het stepje te gaan staan en dan been erover. deed ik bij de rd07a ook al hoor.

Qua power; het is geen powerpakhuis denk ik maar echt wel genoeg, meer dan je nodig hebt, en vooral veel koppel. OP het achterwiel gaat wel heel gemakkelijk; ik dacht pas nog: ik moet oppassen dat ik er geen speelfiets van maak :) maar of dat nou erg is eigenlijk... :+

Klinkt goed!! Dus jij wilt vast en zeker een dagje regelen waarop wij allen eens kunnen testrijden op de jouwe? *O*
Ik ben zelf aan het twijfelen wat de volgende motor gaat worden volgend jaar. Mijn keuze valt vooralsnog op een BMW F800GS... Mede door het onverwoestbare rotax blok wat mij al meerdere malen versteld heeft doen staan bij mijn G650X motoren (Xchallenge en Xmoto). Maar heb nog geen idee wat een gebruikte Africa Twin volgend jaar doet qua prijs..
 
Hallo allemaal,
Weer een AT rijder erbij. Heb in de schuur al een CBR1000F staan maar deze is erbij gekomen.
Op dit moment nog aan het wachten dat de Belgische papieren in orde zijn gemaakt maar dan komt er een mooie rood-witte plaat op.
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze gekocht via ali express. levering was vrij snel. een week oid. Was ook mijn eerste keer. Voor de prijs vond ik het wel een gokje waard.

tis een leuk klein ding die je ook los zonder dat plastic houdertje kan monteren. (moet ik nog doen)

Buy Products Online from China Wholesalers at Aliexpress.com

Met dank aan Desert Motors (Berry), ben ik eindelijk verder gekomen wat betreft de spanningsregelaar.
Deze gaat normaal gesproken nooit uitzich zelf stuk. De oorzaken kunnen zijn:
- De stekker van de spanningsregelaar (dus vaker uit elkaar halen en wat WD40 in spuiten, of beter: doorsolderen, zodat je minder weerstand hebt dan met een stekker);
- Dynamo
- Accu

Dus, controleer dit vaker. Ik ga ook een voltmeter aanschaffen zodat ik ten alle tijden kan zien met hoeveel volt de accu wordt bijgeladen! Iemand misschien een tip voor een mooie, waterdichte voltmeter? En liever niks via aliexpress oid, dat vertrouw ik niet zo..

Ook nog een setje plastic koffers gekocht, ben benieuwd of het wat is.. Wel een aanrader die Desert Motors, heeft me uitstekend te woord gestaan terwijl hij dat verhaal al zeker meer dan 100x verteld heeft. Originele spanningsregelaar bij hem kost 125eu.
 
Ik heb er een spanningdisplay van Koso op zitten. Schreeuwend duur maar werkt prima. Bij een maat heb ik er een uit China op gezet. (Banggood) €30 goedkoper en doet het ook prima. Ziet er alleen iets minder gelikt uit.
 
Hallo!
Ik ben nieuw op dit forum en eigenaar sinds meer dan twee jaar van een prachtige Africa twin compleet gerestaureerd door iemand van dit forum! Ik ben inderdaad aan het denken om mijn AT te verkopen (wel een moeilijke beslissing..), ik ben dus op zoek voor een lichtere motor om meer offroad te rijden (de At is gewoon te zwaar voor mij..)......Hieronder de link naar de complete restauratie van de AT met een paar foto's van de huidige staat!
Africa Twin 1995 reviseren

Als iemand belangstelling heeft dan hoor ik het graag (ik heb dus nog geen advertentie geplaatst!).....
Fijne dag iedereen!
Groetjes
Pascal
 
Terug
Bovenaan Onderaan