HOWTO
Kleppen stellen Yamaha Diversion XJ600S
Mijn ervaringen
Ik heb veelvuldig gebruik gemaakt van het Haynes werkplaatshandboek, en raad aan om het WPHB goed door te lezen.
Ik geef hier geen complete handleiding waar alles in staat, wel een idee wat je te wachten staat als je er aan begint, en wat foto's.
Benodigd gereedschap:
-kleine momentsleutel (met bereik rond de 10 Nm), met name voor het terugplaatsen van het kleppendeksel.
-imbus
dop maat 5, en ik zeg "dop" zodat-ie op de momentsleutel past.
-6-kant-doppenset en/of ringsleutels, er zijn geen bijzondere grote maten nodig
-schone (maar oude) doeken.
-
voelermaat. Ik heb een voelermaat gebruikt met stappen van 0.05 mm (0.05, 0.10, 0.15, 0.20, 0.25, ..., 1.00). Voor nacontrole zou een voelermaat met stappen van 0.01 mm tussen 0.11-0.15 en tussen 0.21-0.25 ideaal zijn. Louis.de verkoopt deze, ik heb hem zelf niet gebruikt.
-Yamaha tool (YM-04125) voor het verwijderen van de klepstelplaatjes. Op eBay zo'n 25 euro uit de VS; ik heb het zonder dit tooltje gedaan.
Naamgeving:
-De cilindernummering loopt bij deze Div van links (1) naar rechts (4)
(doorlopende nummering: 1, 2, 3, 4), de uitlaat (EX: exhaust) zit vooraan en de inlaat (IN) zit achteraan (hoger dan EX).
-Het stellen van de kleppen gaat op volgorde: 1, 2,
4, 3)
-Het WPHB spreekt over "shims", in het Nederlands zijn dit klepstelplaatjes.
Werkzaamheden:
Verwijder topkuip, tank en luchtfilterhuis.
Topkuip verwijderen: 6 plastic schroeven in het ruitje, 2 schroeven onder het ruitje, 4 schroeven aan de buitenkant van de kuip, en afhankelijk van het model 0 tot 6 schroeven/bouten vanaf de binnenkant van de topkuip. Voor het verwijderen van de kuip moeten de voorste richtingaanwijzers los, hang ze daarna op met een tie-rip.
Tank verwijderen: 1 bout voor de tank, 1 bout achter de tank (onder het zadel), 1 schroef in het benzinekraantje (verwijder het plastic kraantje tegen afbreken), en 2 slangen vanaf het kraantje.
Luchtfilterhuis verwijderen: 1 schroef, 4 slangklemmen, en 3 slangen aan de onderkant. Prop hierna 4 schone poetsdoeken in de gaten van de carburateurs, en verwijder het beschermende rubber.
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Nu de tank toch van de motor af is, is het aan te raden om het luchtfilter te controleren, schoon te blazen, en zo nodig te vervangen.
Haal nu de carburateur los. Begin met 8 slangklemmen aan de onderkant, en haal daarna de rubber slangen aan de achterkant los. Maak evt. wat foto's om terug te zien welke slang waarvandaan kwam. Bij mijn (zwarte) vinger zit een filtertje
in de benzine-aansluiting.
[
afbeelding]
Om de carburateur volledig te verwijderen moet de gaskabel los. Het instellen van de speling daarvan was ooit vrij lastig werk, dus ik heb deze kabel laten zitten. Hiermee kan ik de carburateur wel opzij draaien, en op een doek op het frame laten liggen. Let op dat er olie uit lekt! Vul de 4 nieuwe gaten weer met schone doeken ter bescherming.
[
afbeelding]
Controleer de slangen op verdroging/veroudering. Mijn ervaring is dat sommige slangen door ouderdom zeer stug zijn geworden op het bevestigingspunt, en bij de slangen die je losmaakt kan je aan het uiteinde verdrogingsscheurtjes zien. Zo heb ik er 3 vervangen.
Het kleppendeksel zit met 8 imbusschroeven vast. 1 daarvan heeft een nippel waar een slang op zit, verwijder deze slang, dan past de imbussleutel
(mijn doppenset was bij het losdraaien nog niet binnen) er in.
[
afbeelding]
Verwijder de imbusschroeven van het kleppendeksel kruislings, waarbij je elke schroef telkens een kwartslag losdraait (om verbuigen te voorkomen). Hierna zat het kleppendeksel nog vast. Sla rondom (met een stuk hout er tussen) met een hamer, totdat het deksel loskomt. Zorg dat de rubber pakking heel blijft, en verwijder het deksel.
Voor het meten van de klepspeling moet de zuiger op "Top Dead Center" staan, hiervoor kan je de krukas draaien (linksom), door er een ringsleutel (14) op te zetten.
Verwijder hiervoor deze deksel:
[
afbeelding]
Begin met cilinder 1 op TDC. Zet hiervoor de krukas op deze stand:
[
afbeelding]
Hieronder het resultaat, met IN 1 en EX 1 in positie om te meten (te herkennen aan de lobben die van elkaar af wijzen). Als de lobben naar elkaar toe wijzen, moet de krukas nog 1 hele slag worden gedraaid.
[
afbeelding]
De inlaatkleppen moeten (bij MIJN model Div, de '94 4BR) 0.11-0.15 mm speling hebben. De uitlaatkleppen 0.21-0.25 mm. Het meten van de klepspeling (zie het WPHB!) gaat met een voelermaat:
[
afbeelding]
Maak een lijstje van de gemeten afstanden.
Na IN 1 en EX 1, draai je de krukas een halve slag (linksom):
[
afbeelding]
Vervolgens meet je de speling van IN 2 en EX 2 (voor de zekerheid: zorg dat de lobben weer van elkaar af wijzen).
Hierna draai je de krukas weer een halve slag, waarna je IN
4 en EX
4 kan meten.
Na nog een halve slag zijn IN 3 en EX 3 aan de beurt.
Meet voor de zekerheid alles nog een keer (dus het motorblok opnieuw ronddraaien).
Als je de motor open laat staan zonder er aan te werken, dek het open kleppendeel dan af met een doek, als bescherming tegen vuil/insecten.
Als de speling buiten de specificaties valt, moet je de klepstelplaatjes vervangen. Met de Yamaha tool ongetwijfeld heel makkelijk, zonder iets lastiger: met een schroevendraaier duw je het busje waar het klepstelplaatje in ligt naar beneden, vervolgens haal je het klepstelplaatje er met een tangetje/magneetje/schroevendraaier uit. Aan de onderkant staat de dikte (270 = 2.70 mm).
Houd bij welk plaatje waar zat! Hiermee (zie WPHB!) bereken je de benodigde dikte van het nieuwe plaatje. Als het meezit kan je sommige plaatjes onderling wisselen, anders langs de motorzaak. Plaatjes zijn in ieder geval beschikbaar in diktes ..0, ..2, ..5 en ..8. Ik betaalde met inruil van de oude plaatjes 2,50 per stuk
("zet dat maar niet op MF want dan sta ik de hele dag klepstelplaatjes te ruilen", dus ik zeg niet waar ).
Plaats de nieuwe (tweedehands; ze worden gewoon gerecycled) plaatjes terug (met de maatopdruk aan de onderkant), en meet de speling nogmaals. Bij mij bleek het alsnog niet helemaal te kloppen (ik weet niet waarom), zie
Kleppen stellen - wat doe ik fout?!. Uiteindelijk is dit wel gelukt na nog een ritje motorzaak.
Maak de pakking schoon, en sluit het deksel. Ik heb volgens WPHB en op advies van een oom geen vloeibare pakking gebruikt (omdat dat de volgende keer zo'n troep geeft), dus hoop dat-ie niet lekt
De imbusschroeven weer kruislings aandraaien, allemaal telkens iets strakker, om vervorming te voorkomen. Uiteindelijk 10 Nm aanhaalmoment gebruiken.
Doeken verwijderen, carburateur terugplaatsen, zo nodig wat slangen vervangen en weer aansluiten, en het ergste is achter de rug
Carburateurs synchroniseren
Na het kleppenstellen is het noodzakelijk om de carburateurs opnieuw te synchroniseren. Hiervoor laat ik de tank e.d. er nog even naast liggen, het wachten is op de synchronizer die uit Engeland moet komen. Wordt vervolgd