Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
ah, ok, in die situatie.
Maar je hoort het ook bij automobilisten, en ik neem aan dat het daar niet met een benzinekraantje gaat. :+
Bij auto's niet met een benzinekraantje, maar ook daar verzameld zich vuil op de bodem van de tank en kan resulteren in dezelfde problemen. ;)
 
Maar ik vermoed dat je niet ver komt op roestwater. :+
Ik weet 100% zeker dat er geen roestwater in m'n tank zit :)

Om weer iets ontopic te komen: ik ben nog steeds bezig met poetsen van m'n motor/ketting/troep! Bensi: in je Howto ontbrak "dop 22" in de lijst speciaal gereedschap, en dus ook in mijn gereedschapskist. Als oplossing heb ik een grote set besteld bij Louis, ondertussen is de bout wel los, maar ik wil alles met momentsleutel vastzetten. Dus nu eerst poetsen, en over een paar dagen monteren. Verder ben ik erg blij met je fotootjes!
Mijn achter-veer/demper glimpt ondertussen ook weer, en draait aanzienlijk soepeler. Nu ik regelmatig met duo rijd kan dat geen kwaad.

Voor het stellen van carburateurs heb ik manometers nodig, ideaal is 4 stuks, maar wellicht kan 2 ook. Bij Louis.de kost dat 60 of 100 euro, op eBay iets goedkoper. Iemand ervaring met die dingen, met name de kwaliteit, ze moeten tenslotte wel allemaal hetzelfde aangeven.
 
gewoon altijd je tank schoon leeg rijden

kan er ook geen vuiligheid inkomen


8-)
Iedere keer dat er benzine uit je tank stroomt wordt deze ruimte opgevuld met vervuilde buitenlucht (anders kwam er geen benzine uit) en deze vuiligheid raakt vermengd met de benzine en zakt naar de bodem. ;) 8-) :]

P.S. En niet te vergeten als je de tankdop opent om te tanken. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet 100% zeker dat er geen roestwater in m'n tank zit :)

Om weer iets ontopic te komen: ik ben nog steeds bezig met poetsen van m'n motor/ketting/troep! Bensi: in je Howto ontbrak "dop 22" in de lijst speciaal gereedschap, en dus ook in mijn gereedschapskist. Als oplossing heb ik een grote set besteld bij Louis, ondertussen is de bout wel los, maar ik wil alles met momentsleutel vastzetten. Dus nu eerst poetsen, en over een paar dagen monteren. Verder ben ik erg blij met je fotootjes!
Mijn achter-veer/demper glimpt ondertussen ook weer, en draait aanzienlijk soepeler. Nu ik regelmatig met duo rijd kan dat geen kwaad.
Voor het stellen van carburateurs heb ik manometers nodig, ideaal is 4 stuks, maar wellicht kan 2 ook. Bij Louis.de kost dat 60 of 100 euro, op eBay iets goedkoper. Iemand ervaring met die dingen, met name de kwaliteit, ze moeten tenslotte wel allemaal hetzelfde aangeven.
Remco, dop 22 valt bij mij niet onder speciaal gereedschap, die zit gewoon in m'n doppenset. ;)

Synchronisatie klokken kun je bij Louis bestellen / kopen, maar hoe die kwaliteit is weet ik niet. Ik doe het niet zelf, laat het 1x per jaar doen.
Betere berichten lees / hoor ik over CarbTune, te bestellen via internet en goedkoper dan die klokken van Louis.
 
Dank je, CarbTune ziet er goed en simpel uit :)
Mag ik vragen wat het laten synchroniseren kost (bij de dealer?)? Minder dan een set manometers? WPHB zegt dat het in ieder geval noodzakelijk is na het kleppen stellen.
 
Dank je, CarbTune ziet er goed en simpel uit :)
Mag ik vragen wat het laten synchroniseren kost (bij de dealer?)? Minder dan een set manometers? WPHB zegt dat het in ieder geval noodzakelijk is na het kleppen stellen.
Minimaal een half uurtje werk (uurloon), als er geen andere problemen aan het licht komen. ;)
 
De nieuwe progressieve voorveren zitten er in. En wat een wereld van verschil. Het duiken als je ook maar een beetje de rem gebruikt is een stuk minder zoals verwacht. Maar wat ik niet had verwacht is dat de motor veel lekkerder door de bocht gaat. Of dat komt door de progressieve veren of het feit dat het nieuwe veren betreft weet ik niet. De oude veren hebben denk ik veel van hun kracht verloren in de loop van de 140.000km die ze er in zaten....

De nieuwe lagers voor de achterbrug zijn inmiddels binnen. Maar dat is echt een klote klus. Als ik het werkplaatshandboek bekijk moet echt alles er af. Tank, beugels voor de koffers, uitlaten, achterwiel, remklauw, accu... Maar eens kijken wanneer het uitkomt om er een aantal dagen aan te werken. Want buiten de motor heb ik alleen een fiets met een lekke band. Die eerst maar eens gaan maken denk ik.
 
Dank je, CarbTune ziet er goed en simpel uit :)
Mag ik vragen wat het laten synchroniseren kost (bij de dealer?)? Minder dan een set manometers? WPHB zegt dat het in ieder geval noodzakelijk is na het kleppen stellen.
Ik heb het vorige keer geïnformeerd bij Motoport en bij Hartelman motoren in Hengelo (Gld), beiden rekenden op ongeveer een uur werk, en dat zou dan rond de € 100 kosten.
Ik heb het laten doen bij Kommer in Garderen, waar ik de motor heb gekocht, die rekent ook een klein uurtje en daar kost het me € 45,-
Daar ga ik zelf dus niet voor klooien. 1x per jaar laten synchroniseren voor die prijs.

Minimaal een half uurtje werk (uurloon), als er geen andere problemen aan het licht komen. ;)
Da's dus wel erg optimistisch of je klokje loopt wat traag ;)
 
De nieuwe progressieve voorveren zitten er in. En wat een wereld van verschil. Het duiken als je ook maar een beetje de rem gebruikt is een stuk minder zoals verwacht. Maar wat ik niet had verwacht is dat de motor veel lekkerder door de bocht gaat. Of dat komt door de progressieve veren of het feit dat het nieuwe veren betreft weet ik niet. De oude veren hebben denk ik veel van hun kracht verloren in de loop van de 140.000km die ze er in zaten....
De nieuwe lagers voor de achterbrug zijn inmiddels binnen. Maar dat is echt een klote klus. Als ik het werkplaatshandboek bekijk moet echt alles er af. Tank, beugels voor de koffers, uitlaten, achterwiel, remklauw, accu... Maar eens kijken wanneer het uitkomt om er een aantal dagen aan te werken. Want buiten de motor heb ik alleen een fiets met een lekke band. Die eerst maar eens gaan maken denk ik.
Mooi dat het resultaat zo goed is Kees, en ach ...... een poosje fietsen is gezond voor je ;)
 
Hoe kan je eigenlijk merken dat de carbs gesynchroniseerd moeten worden of de kleppen gesteld moeten worden?

En wat anders... Ik heb net eindelijk eens een flinke (45liter) topkoffer met bijbehorende beugels besteld. Hij komt niet voorbij de (standaard) knipperlichten en ik kan er tenminste een hoop in kwijt. Helaas een week levertijd, maar dat overleef ik nog wel met die ellendige tanktas. :P
 
Hoe kan je eigenlijk merken dat de carbs gesynchroniseerd moeten worden of de kleppen gesteld moeten worden?

En wat anders... Ik heb net eindelijk eens een flinke (45liter) topkoffer met bijbehorende beugels besteld. Hij komt niet voorbij de (standaard) knipperlichten en ik kan er tenminste een hoop in kwijt. Helaas een week levertijd, maar dat overleef ik nog wel met die ellendige tanktas. :P
De motor gaat wat onregelmatig lopen, niet helemaal lekker vlot op het gas etc. En de kleppen, die hoor je wel. Maar eigenlijk moet je gewoon een vaste interval aanhouden, afhankelijk van hoe en hoeveel je rijdt. Ik doe het één maal per jaar. Dat is in mijn geval misschien wat weinig ik heb er nu vanaf eind februari zo'n 12.000 km opzitten en ik ga pas in de winterstop de kleppen etc doen.

45 Liter topkoffer op een Div 600 ... wooow. :} Pas maar op dat je niet spontaan wheelies gaat maken ;)
 
Laatst bewerkt:
De motor gaat wat onregelmatig lopen, niet helemaal lekker vlot op het gas etc. En de kleppen, die hoor je wel. Maar eigenlijk moet je gewoon een vaste interval aanhouden, afhankelijk van hoe en hoeveel je rijdt. Ik doe het één maal per jaar. Dat is in mijn geval misschien wat weinig ik heb er nu vanaf eind februari zo'n 12.000 km opzitten en ik ga pas in de winterstop de kleppen etc doen.

45 Liter topkoffer op een Div 600 ... wooow. :} Pas maar op dat je niet spontaan wheelies gaat maken ;)


Helaas is het zo dat de kleppen steeds krapper gaan staan, dus stiller worden. Bij de oudere motoren met tuimelaars en klepstelboutjes werd de speling inderdaad ruimer. Nu helaas krapper, met als gevolg verbrande kleppen op den duur.
 
Ik heb het vorige keer geïnformeerd bij Motoport en bij Hartelman motoren in Hengelo (Gld), beiden rekenden op ongeveer een uur werk, en dat zou dan rond de € 100 kosten.
Ik heb het laten doen bij Kommer in Garderen, waar ik de motor heb gekocht, die rekent ook een klein uurtje en daar kost het me € 45,-
Daar ga ik zelf dus niet voor klooien. 1x per jaar laten synchroniseren voor die prijs.
Da's dus wel erg optimistisch of je klokje loopt wat traag ;)
Ben je er bij gebleven, :? ik schreef namelijk ''minimaal ''een half uurtje voor een vakman, als er geen onderdelen vervangen moeten worden. ;) 8-) :]
 
Helaas is het zo dat de kleppen steeds krapper gaan staan, dus stiller worden. Bij de oudere motoren met tuimelaars en klepstelboutjes werd de speling inderdaad ruimer. Nu helaas krapper, met als gevolg verbrande kleppen op den duur.
Heb je hier een kleine uitleg bij, :? want bij mijn weten raken die plaatjes in de loop der jaren/kilometers beschadigd en worden dus plaatselijk dunner met meer speling.
 
De nieuwe progressieve voorveren zitten er in. En wat een wereld van verschil. Het duiken als je ook maar een beetje de rem gebruikt is een stuk minder zoals verwacht. Maar wat ik niet had verwacht is dat de motor veel lekkerder door de bocht gaat. Of dat komt door de progressieve veren of het feit dat het nieuwe veren betreft weet ik niet. De oude veren hebben denk ik veel van hun kracht verloren in de loop van de 140.000km die ze er in zaten....
[..]
Precies mijn ervaring :)

Ik zeg het nog maar een keer. Het was het beste wat ik aan de Div 900 heb versleuteld. Iedereen die nog geen progressieve veren heeft raad ik aan om het aan te schaffen. Je weet niet wat je merkt.
 
De nieuwe progressieve voorveren zitten er in. En wat een wereld van verschil. Het duiken als je ook maar een beetje de rem gebruikt is een stuk minder zoals verwacht. Maar wat ik niet had verwacht is dat de motor veel lekkerder door de bocht gaat.

:} stuggere voorveren zijn idd de grootste verbetering die je kunt maken.

Maar, heb je nu niet meer shimmy neigingen?

Ik vermoed namelijk dat dat de grootste oorzaak is van het overdreven Shimmy-en van mijn Div.
Zodra ik iemand achterop heb (=meer druk op het achterwiel, minder in het stugge gedeelte van de voor-vering) is het shimmy-en stukken minder.
 
Laatst bewerkt:
Heb je hier een kleine uitleg bij, :? want bij mijn weten raken die plaatjes in de loop der jaren/kilometers beschadigd en worden dus plaatselijk dunner met meer speling.


Nope, die plaatjes slijten niet/nauwelijks. Wat wel gebeurd is dat de klep in de zitting inslijt/slaat waardoor de klepsteel dus omhoog komt en de speling kleiner wordt.

Bij mijn Diversion waren alle kleppen aan de krappe kant, en geen een te ruim. En dit is een algemeen bekend gegeven bij kleppen die direct door de nokkenas opengedrukt worden. Met stelboutjes stond alle kracht en dus slijtage op een klein boutje. En nu op een relatief groot oppervlak waardoor nokkenas of stelplaatje nauwelijks slijt. Ik kon op mijn stelplaatjes geen enkele slijtage herkennen in de vorm van loopsporen.

Heb bij mijn VFR hetzelfde gezien. Ook alleen krapper worden van de speling, en geen slijtsporen te zien.
 
De nieuwe lagers voor de achterbrug zijn inmiddels binnen. Maar dat is echt een klote klus. Als ik het werkplaatshandboek bekijk moet echt alles er af. Tank, beugels voor de koffers, uitlaten, achterwiel, remklauw, accu... Maar eens kijken wanneer het uitkomt om er een aantal dagen aan te werken. Want buiten de motor heb ik alleen een fiets met een lekke band. Die eerst maar eens gaan maken denk ik.
Bij de 600 valt het verwijderen van de achterbrug (zie de Howto-ketting-vervangen van Bensi) wel mee, uitlaat/tank/accu kan blijven zitten. Ik heb al wel gekeken hoe de lagers hier vast zitten, er zit tenminste een net randje binnenin de achterbrug, zodat je iets hebt om met een drevel tegen te slaan. Dat moet goed te doen zijn.

Ik heb het vorige keer geïnformeerd bij Motoport en bij Hartelman motoren in Hengelo (Gld), beiden rekenden op ongeveer een uur werk, en dat zou dan rond de € 100 kosten.
Ik heb het laten doen bij Kommer in Garderen, waar ik de motor heb gekocht, die rekent ook een klein uurtje en daar kost het me € 45,-
Daar ga ik zelf dus niet voor klooien. 1x per jaar laten synchroniseren voor die prijs.
Dank je! Dan denk ik dat ik het zelf ga doen, direct na m'n kleppen. Eerste keer zal het flink klooien zijn, volgende keer gaat-ie ongetwijfeld makkelijker. En inderdaad, WPHB zegt dat carbs syncen aanzienlijk vaker moet gebeuren dan kleppen stellen.
Heb je hier een kleine uitleg bij, :? want bij mijn weten raken die plaatjes in de loop der jaren/kilometers beschadigd en worden dus plaatselijk dunner met meer speling.
Voor zover ik weet blijven de plaatjes zelf gewoon op dikte (die kan je zelfs hergebruiken), en is het "iets anders" (wie weet wat?!) wat de verandering in speling oplevert.
 
Nope, die plaatjes slijten niet/nauwelijks. Wat wel gebeurd is dat de klep in de zitting inslijt/slaat waardoor de klepsteel dus omhoog komt en de speling kleiner wordt.

Bij mijn Diversion waren alle kleppen aan de krappe kant, en geen een te ruim. En dit is een algemeen bekend gegeven bij kleppen die direct door de nokkenas opengedrukt worden. Met stelboutjes stond alle kracht en dus slijtage op een klein boutje. En nu op een relatief groot oppervlak waardoor nokkenas of stelplaatje nauwelijks slijt. Ik kon op mijn stelplaatjes geen enkele slijtage herkennen in de vorm van loopsporen.

Heb bij mijn VFR hetzelfde gezien. Ook alleen krapper worden van de speling, en geen slijtsporen te zien.
Oké, die ervaring heb ik nog niet en vandaar dat de carburateurs waarschijnlijk bijgesteld en/of gesynchroniseerd moeten worden :?

Je vertelde dat je een stelplaatje erbij hebt moeten kopen, mag ik vragen wat zo'n plaatje kost :?

Bij voorbaat hartelijk dank. ;) 8-) :]
 
Betere berichten lees / hoor ik over CarbTune, te bestellen via internet en goedkoper dan die klokken van Louis.
Nu ik er wat meer naar gezocht heb, ziet CarbTune er inderdaad erg goed uit!
En even Youtube bekijken voor howto's helpt vast ook. 1e filmpje wat ik aanklik ziet er wel heel bekend uit:
 
Nope, die plaatjes slijten niet/nauwelijks. Wat wel gebeurd is dat de klep in de zitting inslijt/slaat waardoor de klepsteel dus omhoog komt en de speling kleiner wordt.

Bij mijn Diversion waren alle kleppen aan de krappe kant, en geen een te ruim. En dit is een algemeen bekend gegeven bij kleppen die direct door de nokkenas opengedrukt worden. Met stelboutjes stond alle kracht en dus slijtage op een klein boutje. En nu op een relatief groot oppervlak waardoor nokkenas of stelplaatje nauwelijks slijt. Ik kon op mijn stelplaatjes geen enkele slijtage herkennen in de vorm van loopsporen.

Heb bij mijn VFR hetzelfde gezien. Ook alleen krapper worden van de speling, en geen slijtsporen te zien.


Dit is de juiste verklaring hiervoor. :Y
Ik had het niet beter kunnen omschrijven.
 
:} stuggere voorveren zijn idd de grootste verbetering die je kunt maken.

Maar, heb je nu niet meer shimmy neigingen?

Ik vermoed namelijk dat dat de grootste oorzaak is van het overdreven Shimmy-en van mijn Div.
Zodra ik iemand achterop heb (=meer druk op het achterwiel, minder in het stugge gedeelte van de voor-vering) is het shimmy-en stukken minder.


Ik heb even zonder handen gereden en niks te merken.
 
Bij mij was het shimmyen gelijk over na revisie voor poten met progsssieve vering
2 weken later er nog een nieuwe michelin band er onder
en ik dacht dat ik op een geheel andere motor reed
wat een verschil en zoals Kees al op merkte veel fijner een bocht in te sturen
nu nog de rem slangen vervangen door stahllflex en dan kan ik er weer een poosje mee voor uit
met de groene div 900
ik zou alleen nog een verlaagd zadel willen hebben
heb je die voor me laat het me weten
ik hoop zondag toch wel beter weer te hebben met de meeting in veenendaal
 
704-01.gif

Ziet er niet best uit voor zondag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan