Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Fijn is dat ja :X

Ik hoef gelukkig maar 10 km naar mijn werk


Begin met nu alweer te irriteren aan mijn vizier trouwens, beslaat gelijk als ik hem dicht doe. En bij het kleinste kiertje komen er druppels naar binnen, die natuurlijk gelijk op mijn bril vallen

Wat zijn jullie ervaringen met Pin-Lock en fogcity en dat soort geneuzel

Mijn ervaring is dat Pinlock goed werkt. Maar na een jaar wordt het snel minder. Ik heb net een nieuwe helm, dan werkt de beschermende laag aan de binnenkant nog een beetje. Ik heb nu geen pinlock, maar zodra de winter aanbreekt zal er wel weer dubbelglas in komen.
 
Mijn ervaring is dat Pinlock goed werkt. Maar na een jaar wordt het snel minder. Ik heb net een nieuwe helm, dan werkt de beschermende laag aan de binnenkant nog een beetje. Ik heb nu geen pinlock, maar zodra de winter aanbreekt zal er wel weer dubbelglas in komen.

Dat las ik al vaker ja, dat het minder wordt na verloop van tijd.

Als ik de winter ermee door kom, vindt ik dat nog niet zo erg, afhankelijk van de kosten natuurlijk :P
 
Pinlock werkt super, maar na een aantal jaar wordt het idd wel minder....

Ander iets ik heb nu rvs leidingen erop zitten, nou dit werkt super!!!! Verschil is echt te merken.

Wat betreft de vorkveren, mijn bussen zijn ingekort toen er nieuwe wp veren in kwamen.
 
Pinlock werkt super, maar na een aantal jaar wordt het idd wel minder....

Ander iets ik heb nu rvs leidingen erop zitten, nou dit werkt super!!!! Verschil is echt te merken.

Wat betreft de vorkveren, mijn bussen zijn ingekort toen er nieuwe wp veren in kwamen.
Dat zijn rvs remleidingen neem ik aan? Wat is er te merken qua verschil?
 
Hier dan even wat info betreffende het kleppenstellen:

Benodigd speciaal gereedschap:
-setje voelermaten, liefst met wat tussenmaten (inlaat 0,11-0,15, en uitlaat 0,21-0,25mm)
-speciaal gereedschap om klepstelplaatjes te verwijderen, maar ik heb het gewoon met 2 schroevendraaiers en een punttangetje gedaan.

Pakking is gewoon opnieuw te gebruiken, ik zou wel wat vloeibare pakking (kit) gebruiken om er zeker van te zijn dat de boel oliedicht is.

Wat moet je demonteren:

-Tank
-Luchtfilterhuis
-Kuip
-Handboek zegt carbs verwijderen, ik heb alleen de bouten uit de spruitstukken verwijderd waarna je de carbs ver genoeg kunt wegkantelen om het kleppendeksel te verwijderen.

Vervolgens zoals het werkplaatshandboek voorschrijft alle klepspellingen opmeten en opschrijven. Afstelvolgorde 1, 2, 4, 3.

Desnoods 1x extra checken zodat je geen fouten maakt. Vervolgens uitrekenen hoeveel de kleppen gesteld moeten worden. Dit type staat normaal gesproken naar verloop van tijd krapper. Dus de plaatjes zullen iets dunner moeten. Ik heb ze aan de ruime kant gesteld. Dan kan ik voorlopig vooruit.

Als je veel kleppen opnieuw af moet stellen is het de beste methode om alle klepstelplaatjes te verwijderen en goed op te schrijven welke dikte (staat op onderzijde plaatje, anders meten met micrometer dus geen schuifmaat) waar zit. Ik weet alleen niet zeker of je de nokkenassen nog kunt draaien na het verwijderen van alle plaatjes. Even checken of dit wel goed gaat. Nok loopt namelijk niet meer tegen het plaatje maar zou rechtstreeks de stoterbus kunnen bedienen.

Nu kun je gaan kijken wat je met verplaatsen van de plaatjes onderling nog aan afstellingen kunt veranderen.

Bij mij waren 4 kleppen te krap, en heb ik 1 nieuw plaatje moeten halen.

Vervolgens nogmaals alles meten en weer dichtbouwen. Hierna carbs synchroniseren.

Als er vragen zijn, hoor ik het wel.
 
Hier dan even wat info betreffende het kleppenstellen:

Benodigd speciaal gereedschap:
-setje voelermaten, liefst met wat tussenmaten (inlaat 0,11-0,15, en uitlaat 0,21-0,25mm)
-speciaal gereedschap om klepstelplaatjes te verwijderen, maar ik heb het gewoon met 2 schroevendraaiers en een punttangetje gedaan.

Pakking is gewoon opnieuw te gebruiken, ik zou wel wat vloeibare pakking (kit) gebruiken om er zeker van te zijn dat de boel oliedicht is.

Wat moet je demonteren:

-Tank
-Luchtfilterhuis
-Kuip
-Handboek zegt carbs verwijderen, ik heb alleen de bouten uit de spruitstukken verwijderd waarna je de carbs ver genoeg kunt wegkantelen om het kleppendeksel te verwijderen.

Vervolgens zoals het werkplaatshandboek voorschrijft alle klepspellingen opmeten en opschrijven. Afstelvolgorde 1, 2, 4, 3.

Desnoods 1x extra checken zodat je geen fouten maakt. Vervolgens uitrekenen hoeveel de kleppen gesteld moeten worden. Dit type staat normaal gesproken naar verloop van tijd krapper. Dus de plaatjes zullen iets dunner moeten. Ik heb ze aan de ruime kant gesteld. Dan kan ik voorlopig vooruit.

Als je veel kleppen opnieuw af moet stellen is het de beste methode om alle klepstelplaatjes te verwijderen en goed op te schrijven welke dikte (staat op onderzijde plaatje, anders meten met micrometer dus geen schuifmaat) waar zit. Ik weet alleen niet zeker of je de nokkenassen nog kunt draaien na het verwijderen van alle plaatjes. Even checken of dit wel goed gaat. Nok loopt namelijk niet meer tegen het plaatje maar zou rechtstreeks de stoterbus kunnen bedienen.

Nu kun je gaan kijken wat je met verplaatsen van de plaatjes onderling nog aan afstellingen kunt veranderen.

Bij mij waren 4 kleppen te krap, en heb ik 1 nieuw plaatje moeten halen.

Vervolgens nogmaals alles meten en weer dichtbouwen. Hierna carbs synchroniseren.

Als er vragen zijn, hoor ik het wel.
Dank je wel voor deze uitleg, dit gaat me zeker helpen! En het scheelt me het bestellen van het vrij dure stuk Yamaha gereedschap voor het verwijderen van de plaatjes.
Momenteel ligt m'n kettingset er af, zodra die weer zit ga ik met kleppen spelen.
 
Vandaag de voorvork uitelkaar gehaald omdat één poot olie lekt. Dat is met 2 man handiger dan alleen hebben we ontdekt.
voorvork-tekening.jpg

De boosdoener is ook gevonden. Het ijzeren veertje dat de voorvorkkeerring blokkeerd is volledig verroest en heeft de seal gesloopt zodat er olie langs kon lopen.
voorvork-keerringen.jpg

Nieuwe seals had ik wel liggen. Maar nu eens kijken hoe we aan dat borgveertje komen. Ik hoop niet dat het bij Yamaha besteld moet worden want dat zal best even duren.

voorvork-01.jpg

De onderpoten even grondig reinigen en ontvetten en dan vanavond even opnieuw in de lak zetten met een spuitbus. Want na 140.000km is de lak niet meer wat het is geweest.
 
Laatst bewerkt:
voorvork-veren.jpg

De nieuwe TechnoFlex veren zijn ongeveer 1cm korter dan de veren die er uit kwamen.

Oude veren 400mm
Nieuwe veren 390mm

De afstandsbussen zijn 150mm

Klopt dat wel?
 
Laatst bewerkt:
Dat ze iets korter zijn is inderdaad wat vreemd, maar volgens mij zal dat niet echt een probleem oplossen. Je zorgt namelijk toch al wel voor veervoorspanning. En die is zeker weten minder bij de nieuwe veren.

Ik zou het gewoon monteren.
 
Hoi Midget,

Zijn deze veren voor een 900? en zo ja als ze niet passen op je 2000 model, ben ik er wel in geintereseerd. Ik wil namelijk mijn voorveren vervangen, deze winter.

Als ik er niets mee kan kun je ze wel van me overnemen, laat anders even pb achter dan mail ik je wel als het niets wordt.
Overigens zoek ik nog een orgineel getint ruitje voor een Div900, misschien kan ik ruilen met iemand?

Oude veren 400mm
Nieuwe veren 390mm

De afstandsbussen zijn 150mm

Klopt dat wel
De maatvoering van de oude klopt wel zo'n beetje, het verbaasd met dat de nieuwe korter zijn, dan heb je dus minder voorspanning en dat is al niet echt overdreven veel. Maar misschien kun je deze nieuwe veren nog minder makkelijk indrukken dan de oude en zou je ze anders niet kunnen monteren.

Ben benieuwd of er ook iemand met een Diversion van 1995 zijn afstandbussen al eens heeft los gehaald en de lengte ervan heeft opgemeten.
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik hier liggen. Die wil je ruilen voor een helder ruitje?

Nee ik heb geen ruitje in de aanbieding, ik heb nu zelf een hoge getinte ruit maar wil graag ook eens met een normale ruit rijden, zowiezo om eens te ervaren wat het verschil is. Ik heb nog nooit anders gereden dan met die hoge ruit maar boven de 100km/h begint het allemaal wel te bulderen en heb ik er met mijn 1.86m ook niet echt profijt van.


Dus als je het ruitje nog kwijt wil hoor ik wel wat het moet gaan kosten.
 
Ik zie dat je niet echt in de buurt woont....

Ik ben ook 1.86m en ik heb een flip-up ruitje. Ik wil 'em best ruilen tegen een ander ruitje. Ik wil er namelijk één als back-up houden. Vorig jaar was de motor omgewaait en het flip-up ruitje was gebroken. Ik heb toen een tijd met de standaard ruit gereden omdat de flip-up een lange levertijd had. De flup-up ruit beviel me het beste.

Ik wil 'em best even naar je opsturen zodat je het even kan proberen? Dan moet je maar kijken welke het beste bevalt. En dan stuur je één van beide weer retour zodat ik weer een spare heb liggen. Dan moet je wel even uitvogelen wat de verzendkosten zijn. Of je moet een toeristenvisum voor Den Haag aanvragen. :P
 
Dat zijn rvs remleidingen neem ik aan? Wat is er te merken qua verschil?

Een veel beter doseerbaar gevoel en je hoeft de handle veel minder ver in te knijpen om te remmen...

Ps dit lag niet aan de olie deze heb ik een half jaar geleden nog vervangen ;)
 
Laatst bewerkt:
Een veel beter doseerbaar gevoel en je hoeft de handle veel minder ver in te knijpen om te remmen...

Ps dit lag niet aan de olie deze heb ik een half jaar geleden nog vervangen ;)

En waar heb je deze leidingen besteld? En heb je ze zelf geïnstalleerd?
Wellicht iets om over na te denken als mijn divje weer toonbaar is. :]
 
Kees, bedankt voor het aanbod, wordt gewaardeerd!!!
Het heeft voor mij allemaal niet zo'n haast, ik wacht wel rustig tot er hier eentje in Friesland opduikt bij Boonstra in Ureterp (zit ik ook niet met dat gedoe met de slagbomen bij de grens) ze hadden er laatst eentje liggen voor 25 euro maar ja, was ik weer net te laat.
 
En waar heb je deze leidingen besteld? En heb je ze zelf geïnstalleerd?
Wellicht iets om over na te denken als mijn divje weer toonbaar is. :]

Ik heb de ene leiding (achter Goodridge, rvs met kunstsof omhulsel) 2e hands gekocht via het MF.
En voor en achter via Marktplaats (Lucas, rvs zonder kunststof omhulsel), ik heb dus nog 1 passende achter remleiding "over" maar ik weet nog niet of ik deze verkoop :? of als reserve houd....

Ik heb ze zelf erop gezet en alles opnieuw van remolie voorzien en dmv een compressor ontlucht...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan