Hier dan even wat info betreffende het kleppenstellen:
Benodigd speciaal gereedschap:
-setje voelermaten, liefst met wat tussenmaten (inlaat 0,11-0,15, en uitlaat 0,21-0,25mm)
-speciaal gereedschap om klepstelplaatjes te verwijderen, maar ik heb het gewoon met 2 schroevendraaiers en een punttangetje gedaan.
Pakking is gewoon opnieuw te gebruiken, ik zou wel wat vloeibare pakking (kit) gebruiken om er zeker van te zijn dat de boel oliedicht is.
Wat moet je demonteren:
-Tank
-Luchtfilterhuis
-Kuip
-Handboek zegt carbs verwijderen, ik heb alleen de bouten uit de spruitstukken verwijderd waarna je de carbs ver genoeg kunt wegkantelen om het kleppendeksel te verwijderen.
Vervolgens zoals het werkplaatshandboek voorschrijft alle klepspellingen opmeten en opschrijven. Afstelvolgorde 1, 2, 4, 3.
Desnoods 1x extra checken zodat je geen fouten maakt. Vervolgens uitrekenen hoeveel de kleppen gesteld moeten worden. Dit type staat normaal gesproken naar verloop van tijd krapper. Dus de plaatjes zullen iets dunner moeten. Ik heb ze aan de ruime kant gesteld. Dan kan ik voorlopig vooruit.
Als je veel kleppen opnieuw af moet stellen is het de beste methode om alle klepstelplaatjes te verwijderen en goed op te schrijven welke dikte (staat op onderzijde plaatje, anders meten met micrometer dus geen schuifmaat) waar zit. Ik weet alleen niet zeker of je de nokkenassen nog kunt draaien na het verwijderen van alle plaatjes. Even checken of dit wel goed gaat. Nok loopt namelijk niet meer tegen het plaatje maar zou rechtstreeks de stoterbus kunnen bedienen.
Nu kun je gaan kijken wat je met verplaatsen van de plaatjes onderling nog aan afstellingen kunt veranderen.
Bij mij waren 4 kleppen te krap, en heb ik 1 nieuw plaatje moeten halen.
Vervolgens nogmaals alles meten en weer dichtbouwen. Hierna carbs synchroniseren.
Als er vragen zijn, hoor ik het wel.