Misschien sowieso wel aardig om iets in de OP te zetten over hoe je motor winterklaar te maken:
Hier een stukje van de website:
Nieuws
Winterstop
Voor diegenen onder ons die ZO trots zijn op hun mechanische schoonheid dat ze ze niet willen confronteren met vuil en nattigheid, kunnen we alleen maar een winterstalling aanraden. Maar dan wel volgens de regels van de kunst. Zet je machine niet zomaar maandenlang aan de kant. Dat is een ramp voor de machine. Een motorfiets bezit tal van onderdelen die gevoelig zijn voor vuil en roest.
Reinigen
- Reinig de machine van kop tot teen en van voor naar achter.
- Blink alle plastieken en metalen onderdelen op.
- Gebruik siliconenspray op de rubberdelen.
- Zorg dat je elk plekje bekeken hebt en verwijder al het vuil.
- Gelijk welk soort vuil het is, het bevat stoffen die roestvorming in de hand werken
Banden
- Zet de banden op de vereiste spanning.
- Zet de motor op de middenbok zodat de banden minimaal belast worden.
Idealiter zijn BEIDE wielen van de grond. Zo kunnen de banden niet vervormen onder het gewicht van de machine.
Ketting
Reinig de ketting met een geschikte ontvetter (die geen O-ringen aantast), en smeer ze dan terug in met kettingvet.
Olie en oliefilter
Ververs de olie en het oliefilter.
Gebruikte olie is nl. lichtjes zuur en daardoor kan de motor inwendig corroderen. Bovendien zijn de vuiloplossende en smerende eigenschappen van gebruikte olie sterk afgenomen ten opzichte van nieuwe olie. Het vuil zal zich kunnen afzetten aan de onderdelen.
Verse olie is als vers bloed voor de machine en verzekert dat het inwendige van het motorblok in optimale staat blijft.
Afblijven
Absoluut verboden om de motorfiets elke week even te starten met als excuus "de motor even warm te draaien".
Zelfs al voelt het motorblok na 5 minuten heet aan, de olie heeft de optimale werktemperatuur nog lang niet bereikt ! Het in de olie aanwezige condenswater kan niet verdampen en vormt met de olie een witte niet-smerende emulsie, ook wel gekend als "mayonaise". En als de olie niet op werktemperatuur kan komen, kan ze ook onmogelijk alles naar behoren smeren. Kortom, wekelijks de motor "even warm draaien" is mechanisch gesproken het ergste wat je kan doen.
Als je het dan toch doet, haal die machine dan van stal en rij er minstens 50 km mee. Pas dan kan de motor een ideale temperatuur bereiken en heeft de olie tijd om zich te ontdoen van het water.
Accu
Vergeet de accuj niet te ontkoppelen en bij te laden.
De beste oplossing is een druppellader. Dit elektronische apparaat houdt de accu in optimale conditie door ze regelmatig te ontladen en op te laden. Let wel op : ook een druppellader is niet geheel onschuldig. Als je die aankoppelt en er drie maand lang niet meer naar omkijkt dan wordt de kans groot dat je accu helemaal is opgedroogd!
Heb je alleen een gewone acculader, dan ontkoppel je de accu. In de loop der weken zal ze zichzelf langzaam ontladen. Elke maand moet ze opnieuw bijgeladen worden. Ontkoppelen is niet per definitie nodig. Sommige motorfietsen zijn zelfs standaard voorzien van aparte stekkertjes waar je gemakkelijk een acculader kan aanhangen.
Benzinetank
Vul de benzinetank tot aan het randje. Zo is er geen plaats voor lucht. Het water dat in de lucht aanwezig is zou namelijk op de binnenwand condenseren en roestvorming in de hand werken!
Sluit de benzinekraan als je er één hebt.
Heb je een motorfiets met carburateurs? Laat dan hun vlotterkamers leeglopen (één per carb). Doe je dit niet, dan zal de benzine die er in zit, verdampen en een gomachtig residu zal zich afzetten op de binnenkant van de carburateur. Dit spul verhindert het jaar erop de goede werking van de carburateur. Als je namelijk terug gaat rijden, gaat dit residu van de wanden loskomen en misschien hier en daar een kanaaltje verstoppen. In dat geval moeten je carburateurs volledig gedemonteerd en grondig gereinigd worden. Dat is een dure grap die je best overlaat aan iemand met kennis van zaken.
Stofvrij en droog
Zet de motorfiets ergens droog weg en leg er een doek over. Weer minder kans op corrosie en al je inspanningen om hem te doen blinken zijn dan niet voor niets geweest. Bovendien is een droge omgeving véle malen beter voor het aluminium, het chrroom en vele rubberen onderdelen zoals dichtingen. Kortom, je héle motorfiets heeft er alleen maar deugd van!