Ik heb een onderdeel op mijn xj600s (1994) zitten waarvan ik niet weet wat het is en waar het voor dient.
Klopt...olie lekt... Maar ik moet me eerst eens verdiepen in hoe het apparaatje werkt. Ik kan er niet achter komen wat er achter dat zwarte rubberen dopje aan de buitenkant zit. En waarvoor er elektrakabels alle kanten uit gaan...
Voor zover ik heb kunnen achterhalen is dit zeg maar de thermostaat van de carburateurverwarming. De warme olie komt uit de cilinderkop (als je de banjobout rechts losdraait loopt het er vrij hard uit bij draaiende motor) en gaat via de slangen de carburateurs in. Het ding wat lekt laat de warme olie door, en (volgens mij) schakelt dat (elektrisch) uit als het niet koud is buiten.
Ik zie dat je ondertussen het topic waar ik naar wou verwijzen al gevonden hebt
Mijn oplossing werkt nog steeds, de lekkage is niet meer teruggekomen. Dus als je zin hebt om te knutselen: banjo bout bestellen, oud ding uitboren, draad tappen, en klaar.
Nu even uitvinden hoe het werkt (en of hij werkt
) en of er voorverwarming op zit (geen idee of dit uberhaupt mogelijk is).
Ik kwam e.e.a. tegen over hoe te testen, volgens mij in het werkplaatshandboek. Testen heb ik trouwens niet gedaan, gezien het feit dat ik de hele winter gewoon kon rijden (terwijl ik diverse topics over bevroren carburateurs tegenkwam) ga ik er van uit dat-ie bij mij goed werkt.
Ik heb nog een vraag m.b.t. het spannen van de ketting waar laatst over gesproken is hier. Volgens het WPH moet de as-bout en moet die zgn. 'cotter pin' vervangen worden naderhand. Maar, is die dus niet nogmaals te gebruiken? en waar haal ik zo'n ding vandaan? of doet niemand dit?
Een splitpen (in het Nederlands). Ik heb via eBay een doos van zo'n 500 stuks in verschillende maten besteld, zodat ik de rest van m'n leven niet meer hoef te zoeken. Ik koop er liever een paar te veel (voor een euro of 10) dan dat ik ze per stuk moet gaan zoeken. Ondertussen heb ik m'n 3e er in zitten, na een paar keer buigen breekt 1 van de 2 delen af, en dat is voor mij het punt om het hele ding te vervangen.
Als je geluk hebt misschien wel, maar meestal is het zo dat bij het terug buigen van de pootjes er een knik achter blijft, die wel los te trekken is maar niet meer terug te duwen. Daarnaast al eens van metaalmoeheid gehoord
Een paar maal buigen en de pootjes breken af.
Even offtopic: dit heeft niets met metaalmoeheid te maken! Metaalmoeheid treedt op bij elastische vervormingen, waarbij de belasting kleiner is dan wat het metaal zou moeten kunnen hebben. Vandaar dat breuk door metaalmoeheid belastingen in de orde-grootte van miljoenen keren nodig heeft. Deze splitpen wordt plastisch vervormd, da's wat anders
Maar als je een passende R-vormige vindt, die kun je altijd blijven gebruiken.
(De derde op het volgende plaatje.)
Voor dergelijke kritieke delen heb ik er liever een die daadwerkelijk vervormd wordt en dus zeker niet los kan stoten.
Weet iemand hoe ik het beste mijn grijze duo handvatten zwart kan maken, zodat het beter bij mn zadel past?
Vervangen door zwarte "hotgrips"? Ik ben er zoooo blij mee, zelfs 's zomers! Vanmorgen begon ik met drijfnatte handschoenen, na een paar uur waren ze droog
En dan nu:
Luxemburg!
Ik ben ondertussen terug van 4 dagen toeren met duo. M'n duo had er zo'n 200 km opzitten voor vertrek, ondertussen is daar 1200 km bijgekomen.
Vrijdag (de 13e!) was leuk: 's ochtends tanken en banden oppompen, daarna vertrekken... Tango-lucht begon halverwege te piepen en was daarna defect, de volgende pomp had een bordje "defect", de volgende gaf het 50 cent muntje meteen retour, en de 4e slikte m'n muntje in om vervolgens om de volgende te vragen.... Uiteindelijk aan de balie een speciaal muntje gekregen wat-ie wel slikte. Als ik het zo zie was de kwaliteit aanzienlijk beter toen lucht nog gewoon gratis was!
Na vele borden "pas op: herten" zag m'n passagier dat bord voor het eerst (ergens in Belgie). Letterlijk seconden nadat ze er een opmerking over maakte, stak er voor ons een hert over van links naar rechts! Met 90 km/h is dat best schrikken, maar tijdens het remmen liep het beessie gelukkig door.
Zaterdag heeeeerlijk weer met hele mooie bochten, en een moeie hand van het zwaaien.
Zondag alleen maar regen, met alsnog 200 km op de teller. En (
) ik heb m'n Div
bijna neergelegd
Op een smal weggetje stonden we stil (in dubio waar heen te gaan), om vervolgens vanuit stilstand bergop te willen keren. Met bijna 400 kg Div viel dat tegen, en ik kon het geheel met m'n linker voet (die door de helling erg laag stond) nog net overeind houden. Deed wel even pijn en met hartslag 200 reed ik verder...
Ik merkte ook dat ik steeds meer als een natte dweil ging rijden, vooral na het achterwiel een keer te voelen slippen in een haarspeldbocht.
Luxemburgers rijden wel veel netter dan Nederlanders, niet 1 keer iemand gehad die zonder voorrang te verlenen de weg op reed! Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat er zo weinig mensen reden....
Het zijn wel een stel irritante bumperklevers, in de regen, met slecht zicht, in onbekende haarspeldbochten, met duo, waarbij ik extra zacht moet gaan rijden omdat de idioot achter me geen afstand houdt...
Vandaag was het verbazingwekkend goed weer voor de terugweg!
Mijn eerdergenoemde piepende balhoofdlagers zijn trouwens weer terug! 1200 km niks van gemerkt, ik rijd het ding de tuin uit, en het valt me weer op! Ik gok nu dat het iets te maken heeft met een paar verkeersdrempels die precies in bochten hier in de straat liggen. Even afwachten of het nu weer vanzelf overgaat. Het stuur draait wel nog gewoon soepel.
Nu even wat vragen:
Kees Den Haag: volgens mij had jij 4 extra remlichten op je Div gemonteerd, klopt dat? Zo ja, waar heb je die vandaan? Ik herinner me een enorme gloed licht toen ik achter je reed, en af en toe lijkt dat me best handig.
Rijden met duo: Heel gezellig! Zeker zolang het niet te hard gaat en we kunnen praten.
Maar (en daar kwam ik pas achter toen ik alleen terug reed): ik merk dat m'n rijstijl heel anders is, veel minder "echt" motorrijden zeg maar. Alleen accelereer ik vrijwel altijd voluit, laat ik de motor mooi de bocht in vallen bij lage snelheid, etc. M'n duo vindt hard accelereren nog steeds eng (bang dat ze niet goed vast kan houden, korte armpjes zeg maar), en de vermoeidheid sloeg ook goed toe (ruim 20 uur in 4 dagen) waardoor ze minder tegen mij aan zat (en dus minder meebeweegt) en zich daarna qua evenwicht meer op een topkoffer lijkt zeg maar. Is dit wennen? Zijn er tips die ik mijn passagier kan geven?
Brandstofverbruik met duo: Het altijd populaire onderwerp, nu met m'n duo-ervaringen! Op de heenweg wat snelweg, daarna kleine weggetjes, en in Luxemburg had ik net m'n reserve nog niet nodig: 1 op 25,95. Daarna een dagje heerlijk door Lux. gereden met mooi weer: 1 op 23,51. Volgende dag met regen veel lagere versnellingen gereden om de motor warm te houden (om de handschoenen bij de stops iets te drogen op het blok), met veel hoge toerentallen (60-90 in z'n 3, terwijl ik dat normaal in Nederland in z'n 6 doe): 1 op 21,33. Snelweg naar huis: 1 op 24,46. Dit alles met duo.
Conclusie blijft: Div is behoorlijk zuinig