Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)

Status
Niet open voor verdere reacties.
sorry even te snel verzonden...
bluts in de benzinetank, behuizing ronde de tellers gebroken en helemaal naar rechts opgeschoven tot tegen de linkerzijde van de benzinetank, schroefjes van het windscherm afgebroken (er zijn er nog drie heel). Vandaag naar de dealer en de totale som beloopt 1500 €. Gelukkig is het een verzekeringskwestie en heeft de dader zich spontaan gemeld. Ik ben er absoluut niet blij mee maar anderzijds is het toch beter dan zelf een schuiver maken of de motor laten omvallen.
Jammer om te horen en ik hoop dat de schade niet meer is als de dagwaarde. :X :X -O- -O-
 
Jammer om te horen en ik hoop dat de schade niet meer is als de dagwaarde. :X :X -O- -O-
Zo een schadde oplopen is idd altijd jammer, goed dat de "dader" zich melde en het dus een verzekerings kwestie is. Zelfs als de schade de dagwaarde overstijgt zou het geen probleem moeten zijn. De motor zou dan economisch total loss kunnen zijn maar mag dan nog gewoon gerepareerd worden.
 
Zo een schadde oplopen is idd altijd jammer, goed dat de "dader" zich melde en het dus een verzekerings kwestie is. Zelfs als de schade de dagwaarde overstijgt zou het geen probleem moeten zijn. De motor zou dan economisch total loss kunnen zijn maar mag dan nog gewoon gerepareerd worden.
Grotendeels mee eens, maar wat is de uitbetaling als de schade de dagwaarde overstijgt. ;) ;)
 
:N Volgens mij zul je nooit meer krijgen als de dagwaarde of wat een opkoper er voor geeft. :N :N
Als je hem zelf wilt opknappen krijg je dagwaarde minus restwaarde (wat de opkoper zou geven). Als je voor dat bedrag zelf het kuipwerk e.d. kan opknappen kan je de motor behouden.
 
Helaas weet ik hier alles van. Je krijgt inderdaad, als de reparatiekosten de dagwaarde overschreiden, de dagwaarde terug. Hiervan kun je voor het hoogste bedrag dat is geboden door opkopers de motor terugkopen. Als je dan met het restant van het bedrag de motor kan repareren zou ik het doen. Dat zal dan echter wel zijn met tweedehands onderdelen.

Om een indicatie van de dagwaarde te geven is lastig, maar ik kan wel een voorbeeld geven. Mijn Diversion 900 uit 1997 met zo'n 55.000km op de teller en een verse RVS uitlaat had een dagwaarde van €3000,-. Dit was eigenlijk gebaseerd op een Div uit 1996 met 65.000 die bij de dealer stond voor €2950,-. Je zal dus een beetje mazzel moeten hebben met de schadetaxateur.
Het hoogste bod van de opkopers was uiteindelijk €520,-. Er bleef dus genoeg over om te sleutelen.

Uiteindelijk heb ik de motor gerepareerd voor zo'n €800 - €900. Waarbij ik een tweede hands kuipframe, kuip en nieuwe tellerbehuizing, telleromhulsel (dat zwarte) en pedaaltje heb vervangen.
Let wel dat de kuip en het kuipframe dat ik nu heb niet geweldig zijn, maar beter dan een kromgebogen frame en compleet gebarsten kuip. Kijk maar in mijn sign voor een tweetal foto's van mijn motor direct na het ongeluk.

Conclusie, het is mogelijk om er geld aan over te houden, maar dan zul je wat mazzel moeten hebben. In mijn geval was de dagwaarde gelukkig hoog en kon ik een tweedehands kuipframe op te kop tikken :)
 
Laatst bewerkt:
hallo liebe leute :W
heb nog geen tijd gehad om het stuur(van maxim) over te zetten op mn divje
kom deze week voor mekaar

wel een paar andere vraagjes
de motor maakt veel lawaai als het stationair draait zodoende
wil ik een kleine beurt aan de motor laten doen, wat zou dit kosten en waar gaan ze allemaal naar kijken(op letten) :?
en heeft het nut om een speciaal goed je in de tank te gooien voor betere smering
voor de carbs bv
zodat de motor wat rustiger gaat lopen?

moet ik wel zeggen dat er vorig jaar nieuwe banden, kettingset, remblokjes en dit jaar oliefilter en olie vervangen zijn en de koppelingskabel
groeties anita uut almelo
 
Laatst bewerkt:
@ngelpower: heb je dit bericht gelezen?
Hoi Anita, ik heb geen idee wat een kleine beurt kost, mijn Divje komt zelden tot nooit in de werkplaats van een motorzaak, maar dat tikken kan eigenlijk maar 2 dingen zijn; Kleppen (stellen) of Nokkenasketting spanner.
En die worden bij een kleine beurt niet meegenomen.
Heb je geen handige kennis die dat voor je kan doen ?

Forte-spul in de tank kost weinig om te proberen.
 
is dit forte spul ook wel goed voor een bouwjaar 93?
dat ik er geen problemen mee krijg
 
is dit forte spul ook wel goed voor een bouwjaar 93?
dat ik er geen problemen mee krijg
Dat Forte spul heeft niets met het bouwjaar te maken en dient er alleen voor om leidingen en carburateurs schoon te maken, daarnaast heeft het niets met smeren te maken.

Maar even bij het begin beginnende, wat is jouw stationair toerental :? :?
 
is dit forte spul ook wel goed voor een bouwjaar 93?
dat ik er geen problemen mee krijg
Forte Moto Power kun je rustig gebruiken, dit veroorzaakt zeker geen problemen maar reinigt je hele brandstof systeem en je carburaterus.
Lees hier meer over Forte Moto Power.
Zoals al eerder gezegd, het rumoerig lopen bij stationair draaien doen meer Diversions, dit kan komen door de Nokkenas Ketting Spanner die niet helemaal lekker meer werkt en / of doordat de kleppen moeten worden gesteld. Ook kunnen het de koppelingsplaten zijn die je hoort. Trek bij stationair draaiende motor je koppelingshendel eens in, dan zal het waarschijnlijk minder rumoerig worden. Dit is wel iets te verhelpen maar niet helemaal.
 
de toerental stationair is 1400
ik weet het dat forte in de tank geen smering is sorry
ik kan in iedergeval dat forte gebruiken omdat het dus geen kwaad kan

als ik de koppeling intrek hoor ik geen tot weinig erschil met het ratelen
ik had zelf ook gedacht aan de nokkenas en kleppen stellen oid
ik had wel aan het wieltje gedraait zodat de toerental hoger werd omdat die net 1000 stond als de motor warm was ik bleef shoken het leek pompen of verzuipen

is dit zelf te den of kan ik beter naar een motormonteur gaan ik weet wel wat dingen maar er zelf aan gaan sleutelen en dan nog erger maken , pas ik voor
een uitlaatje ef stuur er op monteren doe ik wel heb ik geen probleem mee
maar om er motorisch te gaan prutten .......
 
[Carburatiemotoren: meng één dosering Forté Moto Power I met 0,5 - 1 liter benzine en voer dit mengsel via een aparte tank naar de carburateurs.
Injectiemotoren: meng één dosering Forté Moto Power I met 0,5 - 1 liter benzine en voer dit mengsel via een aparte tank naar de brandstofpomp. ]

wat wordt er bedoeld met ... via een aparte tank???

sjonge wat lijk ik zo een dulletje zeg. :X
 
[Carburatiemotoren: meng één dosering Forté Moto Power I met 0,5 - 1 liter benzine en voer dit mengsel via een aparte tank naar de carburateurs.
Injectiemotoren: meng één dosering Forté Moto Power I met 0,5 - 1 liter benzine en voer dit mengsel via een aparte tank naar de brandstofpomp. ]

wat wordt er bedoeld met ... via een aparte tank???

sjonge wat lijk ik zo een dulletje zeg. :X
Beter vragen dan zelf gaan knoeien!
Ik heb ook geen idee wat er bedoeld wordt... :X
 
de toerental stationair is 1400
Dat is wat erg hoog en bij de meeste Div.'s staat dit net iets boven de 1000 toeren.
ik kan in iedergeval dat forte gebruiken omdat het dus geen kwaad kan
Ja, zonder problemen.
ik had wel aan het wieltje gedraait zodat de toerental hoger werd omdat die net 1000 stond als de motor warm was ik bleef shoken het leek pompen of verzuipen
Dat klinkt inderdaad als een benzine-toevoer-probleem en Forte is zonder problemen te proberen, of handmatig de tank spoelen, het benzinekraan-filter reinigen, de leidingen en de carburateurs.
is dit zelf te den of kan ik beter naar een motormonteur gaan ik weet wel wat dingen maar er zelf aan gaan sleutelen en dan nog erger maken , pas ik voor
een uitlaatje ef stuur er op monteren doe ik wel heb ik geen probleem mee
maar om er motorisch te gaan prutten .......
Alles is zelf te doen als men alles weer op de juiste manier monteert, alleen bij de carburateurs wordt het iets moeilijker in verband met de instellingen.
 
Met een aparte tank kan je een flesje Forte mengen met slechts 0,5 tot 1 liter benzine. Normaalgesproken zit er aanzienlijk meer in de tank. Maar waarom niet gewoon eerst een flesje in een volle tank proberen?
Mocht je het wel met 0,5 tot 1 liter benzine willen doen, dan is het wellicht makkelijker om een normale jerrycan te kopen, die te vullen en mee te nemen, dan de tank tot aan reserve te rijden, over te schakelen naar reserve, dan nog 50 km te rijden zodat er nog ongeveer 1 liter in de tank zit, en dan pas de Forte in de tank doen en leegrijden. Daarna vullen met de jerrycan.

1400 toeren stationair is trouwens weer aan de hoge kant.
 
Laatst bewerkt:
[Carburatiemotoren: meng één dosering Forté Moto Power I met 0,5 - 1 liter benzine en voer dit mengsel via een aparte tank naar de carburateurs.
Injectiemotoren: meng één dosering Forté Moto Power I met 0,5 - 1 liter benzine en voer dit mengsel via een aparte tank naar de brandstofpomp. ]
Wat wordt er bedoeld met ... via een aparte tank???
sjonge wat lijk ik zo een dulletje zeg. :X
Wat men daar zegt is bedoelt om alleen de carburateurs een extra reinigingsbeurt te geven volgens mij.
Je kunt gewoon één flesje Moto Power in de tank gooien op het moment dat je de tank bijna leeg hebt. Gooi dan aan de pomp eerst dat flesje leeg in de tank en vul dan de tank af met benzine, dan is het gelijk goed gemengd.

Volgens de website:
Gebruik bij onderhoudsbeurten:

Voeg één dosering Forté Moto Power I toe aan 15-20 liter benzine of 0,8% van het volume bij een grotere tankinhoud.
 
[Carburatiemotoren: meng één dosering Forté Moto Power I met 0,5 - 1 liter benzine en voer dit mengsel via een aparte tank naar de carburateurs.
Injectiemotoren: meng één dosering Forté Moto Power I met 0,5 - 1 liter benzine en voer dit mengsel via een aparte tank naar de brandstofpomp. ]

wat wordt er bedoeld met ... via een aparte tank???

sjonge wat lijk ik zo een dulletje zeg. :X
Niet te lang over nadenken, je weet ongeveer hoeveel benzine in je tank zit, gooi er wat Forte bij volgens de verdunningsregels en rijden maar.
 
Laatst bewerkt:
de toerental stationair is 1400
ik weet het dat forte in de tank geen smering is sorry
ik kan in iedergeval dat forte gebruiken omdat het dus geen kwaad kan

als ik de koppeling intrek hoor ik geen tot weinig erschil met het ratelen
ik had zelf ook gedacht aan de nokkenas en kleppen stellen oid
ik had wel aan het wieltje gedraait zodat de toerental hoger werd omdat die net 1000 stond als de motor warm was ik bleef shoken het leek pompen of verzuipen

is dit zelf te den of kan ik beter naar een motormonteur gaan ik weet wel wat dingen maar er zelf aan gaan sleutelen en dan nog erger maken , pas ik voor
een uitlaatje ef stuur er op monteren doe ik wel heb ik geen probleem mee
maar om er motorisch te gaan prutten .......
Het toerental terugdraaien naar 11 a 1200 rpm, da's normaal stationair bij de Div.

De nokkenas kettingspanner kun je makkelijk zelf even uit het blok halen, goed schoonmaken, even lekker smeren met motorolie en weer monteren met een nieuwe pakking, dat scheelt echt. Lees hier even het WPH op na als je dat zelf wilt doen.

Als de motor warm is en je blijft shoken ben je 'm inderdaad aan 't verzuipen ;)

Heb jij toevallig een ingevoerde Div, met mijlenteller? Die hebben namelijk een heel andere sproeierbezetting ivm de emissie eisen, en dan reageert ie anders als de motor koud is, met de huidige temperaturen heb je daar weinig last van maar als het koud is kan een Div met die sproeierbezetting (de mijne ook) een echte rotzak zijn :Y Lastig aan de praat te houden als ie koud is en je moet 'm dan echt even op de shoke een beetje warm laten lopen voor je wegrijdt.

Maar nu eerst de tuin in voor de WK FINALE !!!!!!!!!!!!!!!
HOLLAND HOLLAND HOLLAND !!!!!!! *O* *O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
ff tussen het voetballen door...
de toerental is terug gezet en morgen wordt er een flesje forte motopower1 gehaald
en dan ff afwachten
doei veel plezier all
 
ff tussen het voetballen door...
de toerental is terug gezet en morgen wordt er een flesje forte motopower1 gehaald
en dan ff afwachten
doei veel plezier all
Waar haal jij dat spul op zondag avond ??? :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan