Ja, dat deed ik ook, doorijden (al jaren) en nu is mijn achterSCHOKdemper helemaal verrot gepekeld. Moet worden vervangen dus. En hier heb ik een vraagje over: de bout aan de bovenzijde krijg ik er niet uit. De moer is los en ziet er nier verroest uit ofzo. Zit er nog een truc achter of moet ik gewoon wat harde tikken uitdelen met de hamer?
Dank voor je uitleg en tekening, maarOEPS; ik ga zo op in de klus dat ik eigenlijk helemaal niet opgelet heb wát ik dus niet duidelijk schreef.........de achterSCHOKdemper is gaar dusssssss:Sorry Maar is daar wat over te zeggen?
Zie het verhaal van Bensi en eventueel wat wd40 op bouten en moeren zou het werk ook iets kunnen helpen.Dank voor je uitleg en tekening, maarOEPS; ik ga zo op in de klus dat ik eigenlijk helemaal niet opgelet heb wát ik dus niet duidelijk schreef.........de achterSCHOKdemper is gaar dusssssss:Sorry
Maar is daar wat over te zeggen?
Daar wordt bij die handeling inderdaad wel vanuit gegaan, dat die oude schokbreker dusdanig slecht is dat je hem weg kunt gooien.Gaatje boren voor het gas/olie te laten ontsnappen zou ik niet doen.
Dan kan je namelijk zeker de schokbreker wegggooien
Ik weet niet wat er defect is? veer of demping ?
Door de motor op de middenbok te zetten en tijdens het eruitdraaien of tikken van de bout, iemand anders voorzichtig het wiel omhoog en omlaag bewegen om de spanning van de bout af te halen.
Groeten Ron
En dat was ook de vraagstelling.Daar wordt bij die handeling inderdaad wel vanuit gegaan, dat die oude schokbreker dusdanig slecht is dat je hem weg kunt gooien.
Hebben wij het nog altijd over de achter-schokdemperWHoaaaaaaaaaaaaaaa
Dat is geen leuke kostenpost!
En het kan dus ook niks anders zijn? Olie aan 1 kant aan de metalen buizen?
@ Jasperrrr ... dit gaat nog over de achterschokbreker van Jean99Nieuw zo rond de 350. Gebruikt tussen 50 en 80 euro ongeveer en bij benadering.
TIP: www.mega-moto.nl
En ik had niet op de namen gelet, alleen op de tekst.@ Jasperrrr ... dit gaat nog over de achterschokbreker van Jean99
Dit wordt idd een beetje verwarrend zo
Jaja, ik mag me vanaf vandaag (gisteren) officeel aanmelden voor dit topicHelaas niet helemaal vlekkeloos, maar goed. Wel al lekker wat kilometers gemaakt
Het is een Yamaha XJ600S Diversion uit 1994 geworden, donkergroen.
Anyway, de motor stonk nogal naar brandstof ofzo, dus binnen zetten was even geen optie. Volgende dag gelijk maar even geprobeerd te starten. Shit..
Kreeg'm met geen mogelijkheid aan de praat. Paar telefonische diagnoses verder toch maar de conclusie getrokken dat het de accu was
Nog even bij m'n ouders langs geweest, en daar geconstateerd dat er olie lekt bij de voorvork. De achterrem is wss ook versleten...
Allereerst gefeliciteerd met je Diversion Jasper, het zijn heerlijke fietsen hoor.
Als ik je verhaal zo lees neem ik aan dat je deze Div bij een particulier gekocht hebt?
SUCCES !!! en zie dat je er een WPH bij krijgt.
- Accu, tja ... vervangen dus maar, dat zijn de kosten niet.
- Stinkt naar brandstof, dat moet je wel fff uitzoeken waar dat vandaan komt, hopelijk geen lekke tank.
- Lekke voorpoot, da's fff wat werk maar goed te doen, keerringen vervangen en nieuwe vorkolie erop.
- Achterrem, eerst eens kijken naar de remblokken, die vervangen indien nodig, en kijk ook even naar de remvloeistof, zou me niet verbazen als je die ook beter kunt vervangen.
Die stank kan inderdaad wel de lekkende vorkolie zijn, als dat echt hoognodig aan vervanging toe is stinkt dat ook vreselijk en zou je best kunnen verwarren met een benzinelucht.Bensi:
Ik heb een digitale WPH (als dat staat voor werkplekhandboek)Ik heb het al doorgekeken tijdens de opstartperikelen. Ziet'r vrij ingewikkeld uit allemaal, maar op zich was het wel aardig beschreven.
De accu lijkt nu weer opgeladen te zijn, maar ik ga het morgen nog even testen. Vandaag dus nog ongeveer 100km gereden, en na een uur startte-ie nog. Ben benieuwd hoe dat gaat na een nacht in de kou
Zou de stank ook de olie van de voorvork kunnen zijn ? Ik heb geen lek kunnen ontdekken tijdens m'n eigen visuele inspectie. Echt goed was die inspectie echter nog niet :-]
De achterrem zal ik goed bestuderen, incl vloeistofniveau, bedankt voor de tipVerbazingwekkend hoe snel je wat theorie alweer kan vergeten :-]
Bedankt voor de felicitaties. Ik heb nu een km of 200 gereden dit weekend, en tot nu toe bevalt de motor uitstekendIk verbaas me nog steeds dat een goede (:-]) motor zo goedkoop kan zijn
Zou heel goed kunnen, afgewerkte vork-olie stinkt ontzettend, maar toch anders als een benzineluchtje.Zou de stank ook de olie van de voorvork kunnen zijn ? Ik heb geen lek kunnen ontdekken tijdens m'n eigen visuele inspectie. Echt goed was die inspectie echter nog niet :-]
De vering zal wat minder goed dempen, en misschien is ie minder strak te sturen in de bochten, een beetje "vaag" weggedrag in de bochten en soms zelfs op een rechte weg bij hogere snelheden.Is het eigenlijk nog wel veilig rijden met die lekkende voorvork?