Het grote Yamaha Diversion topic (deel 7)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank voor je uitleg en tekening, maar :$ :$ :$ OEPS; ik ga zo op in de klus dat ik eigenlijk helemaal niet opgelet heb wát ik dus niet duidelijk schreef.........de achterSCHOKdemper is gaar dusssssss:
Ja, dat deed ik ook, doorijden (al jaren) en nu is mijn achterSCHOKdemper helemaal verrot gepekeld. Moet worden vervangen dus. En hier heb ik een vraagje over: de bout aan de bovenzijde krijg ik er niet uit. De moer is los en ziet er nier verroest uit ofzo. Zit er nog een truc achter of moet ik gewoon wat harde tikken uitdelen met de hamer?

Sorry :/

Maar is daar wat over te zeggen?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je uitleg en tekening, maar :$ :$ :$ OEPS; ik ga zo op in de klus dat ik eigenlijk helemaal niet opgelet heb wát ik dus niet duidelijk schreef.........de achterSCHOKdemper is gaar dusssssss:Sorry :/ Maar is daar wat over te zeggen?

Die schokbreker staat onder spanning, in het WPH lees je op pagina 102 hoe te handelen, hier een afbeelding van die pagina
full

Lees punt 7 op deze pagina (klik op de afbeelding om te vergroten), en let ook op de waarschuwing, draag oogbescherming.
De specified location waar ze het over hebben is deze:
full

Maar als je het niet vertrouwd is het aan te raden ermee naar een dealer te gaan om hem te laten vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je uitleg en tekening, maar :$ :$ :$ OEPS; ik ga zo op in de klus dat ik eigenlijk helemaal niet opgelet heb wát ik dus niet duidelijk schreef.........de achterSCHOKdemper is gaar dusssssss:Sorry :/

Maar is daar wat over te zeggen?
Zie het verhaal van Bensi en eventueel wat wd40 op bouten en moeren zou het werk ook iets kunnen helpen.
 
Gaatje boren voor het gas/olie te laten ontsnappen zou ik niet doen.
Dan kan je namelijk zeker de schokbreker wegggooien
Ik weet niet wat er defect is? veer of demping ?
Door de motor op de middenbok te zetten en tijdens het eruitdraaien of tikken van de bout, iemand anders voorzichtig het wiel omhoog en omlaag bewegen om de spanning van de bout af te halen.

Groeten Ron
 
Gaatje boren voor het gas/olie te laten ontsnappen zou ik niet doen.
Dan kan je namelijk zeker de schokbreker wegggooien
Ik weet niet wat er defect is? veer of demping ?
Door de motor op de middenbok te zetten en tijdens het eruitdraaien of tikken van de bout, iemand anders voorzichtig het wiel omhoog en omlaag bewegen om de spanning van de bout af te halen.
Groeten Ron
Daar wordt bij die handeling inderdaad wel vanuit gegaan, dat die oude schokbreker dusdanig slecht is dat je hem weg kunt gooien.
 
Jaja, ik mag me vanaf vandaag (gisteren) officeel aanmelden voor dit topic :) Helaas niet helemaal vlekkeloos, maar goed. Wel al lekker wat kilometers gemaakt *O*
Het is een Yamaha XJ600S Diversion uit 1994 geworden, donkergroen.

De proefrit was naar zaterdag, ben hem dus gisteren wezen halen. Proefritje ging gewoon lekker, kon geen problemen ontdekken, dus ik heb'm gekocht! *O*
Gelijk vanaf Etten Leur binnendoor naar Eindhoven gereden met auto-escorte ;) Tot en met Tilburg ging dat goed, toen raakten we elkaar kwijt haha. Probleem was dat m'n tas (met telefoon) in de auto lag, en kon dus niet even bellen.. Gelukkig herkende ik waar ik was en ben ik naar een vriend in de buurt gereden, en heb ik vanaf daar gebeld en daar de weg samen weer opgepikt :) Dit maal over de snelweg. Ook dat ging gewoon lekker :)
In Eindhoven aangekomen gewoon netjes geparkeerd en de rest van de dag met m'n vriendin doorgebracht. 's Nachts nogal weinig geslapen, te bang dat-ie gejat wordt. Uiteindelijk maar verzet en ergens aan vast gemaakt: toevallig toen ik een keer keek parkeerde er een busje voor de motor, die even later weer verder reed :X Zal wel paranoia zijn :)
Anyway, de motor stonk nogal naar brandstof ofzo, dus binnen zetten was even geen optie. Volgende dag gelijk maar even geprobeerd te starten. Shit.. -O-
Kreeg'm met geen mogelijkheid aan de praat. Paar telefonische diagnoses verder toch maar de conclusie getrokken dat het de accu was (terwijl-ie de dag ervoor nog prima startte). Via vele omwegen, een set startkabels, behulpzame buren en de nodige pogingen hebben we'm toch weer aan de praat gekregen :) Gelijk maar naar huis gereden, ging lekker! Na het tanken startte-ie gewoon weer gelukkig ;)
Nog even bij m'n ouders langs geweest, en daar geconstateerd dat er olie lekt bij de voorvork -O- -O-. De achterrem is wss ook versleten...
Ik heb wat documenten gekregen waarmee ik het zelf kan proberen op te lossen, maar ik heb twee linkerhanden als het op de techniek aan komt :/ Maar eens kijken hoe ik dat ga oplossen.
Nu weer net thuis aangekomen, netjes de motor dwars op mijn parkeerplaats gezet en m'n eigen auto er voor (een Aygo..).

Heb helaas nog geen goede foto's...
 
Laatst bewerkt:
** vorige reactie was niet voor mij, negeer deze post maar :-] **

Ik hoop het niet, geen idee :-] Moet ik allemaal nog uitzoeken :(
 
Laatst bewerkt:
Nieuw zo rond de 350. Gebruikt tussen 50 en 80 euro ongeveer en bij benadering.

TIP: www.mega-moto.nl
 
Laatst bewerkt:
** negeer deze post maar even, klopt niet **

WHoaaaaaaaaaaaaaaa
Dat is geen leuke kostenpost!
En het kan dus ook niks anders zijn? Olie aan 1 kant aan de metalen buizen?

Gebruikt is nog wel te overleven gelukkig. Bedankt voor de tip, Jean!
 
Laatst bewerkt:
WHoaaaaaaaaaaaaaaa
Dat is geen leuke kostenpost!
En het kan dus ook niks anders zijn? Olie aan 1 kant aan de metalen buizen?
Hebben wij het nog altijd over de achter-schokdemper :? Dan lijkt mij olie gek, want die demper is met gas gevuld en ik zou hem eens goed schoonmaken.


P.S. Werkt de demping nog :?
 
Laatst bewerkt:
Hahaha my bad :) M'n post kruist jullie discussie. Ik zal m'n post even editten :)
Sorry!
 
Nieuw zo rond de 350. Gebruikt tussen 50 en 80 euro ongeveer en bij benadering.
TIP: www.mega-moto.nl
@ Jasperrrr ... dit gaat nog over de achterschokbreker van Jean99
Dit wordt idd een beetje verwarrend zo _O-
 
Jaja, ik mag me vanaf vandaag (gisteren) officeel aanmelden voor dit topic :) Helaas niet helemaal vlekkeloos, maar goed. Wel al lekker wat kilometers gemaakt *O*
Het is een Yamaha XJ600S Diversion uit 1994 geworden, donkergroen.

Anyway, de motor stonk nogal naar brandstof ofzo, dus binnen zetten was even geen optie. Volgende dag gelijk maar even geprobeerd te starten. Shit.. -O-
Kreeg'm met geen mogelijkheid aan de praat. Paar telefonische diagnoses verder toch maar de conclusie getrokken dat het de accu was

Nog even bij m'n ouders langs geweest, en daar geconstateerd dat er olie lekt bij de voorvork -O- -O-. De achterrem is wss ook versleten...

Allereerst gefeliciteerd met je Diversion Jasper, het zijn heerlijke fietsen hoor.

Als ik je verhaal zo lees neem ik aan dat je deze Div bij een particulier gekocht hebt?
  • Accu, tja ... vervangen dus maar, dat zijn de kosten niet.
  • Stinkt naar brandstof, dat moet je wel fff uitzoeken waar dat vandaan komt, hopelijk geen lekke tank.
  • Lekke voorpoot, da's fff wat werk maar goed te doen, keerringen vervangen en nieuwe vorkolie erop.
  • Achterrem, eerst eens kijken naar de remblokken, die vervangen indien nodig, en kijk ook even naar de remvloeistof, zou me niet verbazen als je die ook beter kunt vervangen.
SUCCES !!! en zie dat je er een WPH bij krijgt.

Een (engelstalig) WerkPlaatsHandboek is hier te downloaden.
 
Laatst bewerkt:
Bensi:
Ik heb een digitale WPH (als dat staat voor werkplekhandboek) :P Ik heb het al doorgekeken tijdens de opstartperikelen. Ziet'r vrij ingewikkeld uit allemaal, maar op zich was het wel aardig beschreven.

De accu lijkt nu weer opgeladen te zijn, maar ik ga het morgen nog even testen. Vandaag dus nog ongeveer 100km gereden, en na een uur startte-ie nog. Ben benieuwd hoe dat gaat na een nacht in de kou :)

Zou de stank ook de olie van de voorvork kunnen zijn ? Ik heb geen lek kunnen ontdekken tijdens m'n eigen visuele inspectie. Echt goed was die inspectie echter nog niet :-]

De achterrem zal ik goed bestuderen, incl vloeistofniveau, bedankt voor de tip :) Verbazingwekkend hoe snel je wat theorie alweer kan vergeten :-]

Bedankt voor de felicitaties. Ik heb nu een km of 200 gereden dit weekend, en tot nu toe bevalt de motor uitstekend :) Ik verbaas me nog steeds dat een goede (:-]) motor zo goedkoop kan zijn :)
*O*
 
Laatst bewerkt:
Allereerst gefeliciteerd met je Diversion Jasper, het zijn heerlijke fietsen hoor.

Als ik je verhaal zo lees neem ik aan dat je deze Div bij een particulier gekocht hebt?
  • Accu, tja ... vervangen dus maar, dat zijn de kosten niet.
  • Stinkt naar brandstof, dat moet je wel fff uitzoeken waar dat vandaan komt, hopelijk geen lekke tank.
  • Lekke voorpoot, da's fff wat werk maar goed te doen, keerringen vervangen en nieuwe vorkolie erop.
  • Achterrem, eerst eens kijken naar de remblokken, die vervangen indien nodig, en kijk ook even naar de remvloeistof, zou me niet verbazen als je die ook beter kunt vervangen.
SUCCES !!! en zie dat je er een WPH bij krijgt.
:^

En mocht je aan de vorkpoot beginnen, reviseer ze dan allebei, want die andere zal waarschijnlijk ook niet lang op zich laten wachten.

;) 8-) :]
 
Bensi:
Ik heb een digitale WPH (als dat staat voor werkplekhandboek) :P Ik heb het al doorgekeken tijdens de opstartperikelen. Ziet'r vrij ingewikkeld uit allemaal, maar op zich was het wel aardig beschreven.

De accu lijkt nu weer opgeladen te zijn, maar ik ga het morgen nog even testen. Vandaag dus nog ongeveer 100km gereden, en na een uur startte-ie nog. Ben benieuwd hoe dat gaat na een nacht in de kou :)

Zou de stank ook de olie van de voorvork kunnen zijn ? Ik heb geen lek kunnen ontdekken tijdens m'n eigen visuele inspectie. Echt goed was die inspectie echter nog niet :-]

De achterrem zal ik goed bestuderen, incl vloeistofniveau, bedankt voor de tip :) Verbazingwekkend hoe snel je wat theorie alweer kan vergeten :-]

Bedankt voor de felicitaties. Ik heb nu een km of 200 gereden dit weekend, en tot nu toe bevalt de motor uitstekend :) Ik verbaas me nog steeds dat een goede (:-]) motor zo goedkoop kan zijn :)
*O*
Die stank kan inderdaad wel de lekkende vorkolie zijn, als dat echt hoognodig aan vervanging toe is stinkt dat ook vreselijk en zou je best kunnen verwarren met een benzinelucht.
En idd, zoals Speedy al zegt, altijd beide poten gelijk doen.
 
Laatst bewerkt:
Is het eigenlijk nog wel veilig rijden met die lekkende voorvork? :(
 
Is het eigenlijk nog wel veilig rijden met die lekkende voorvork? :(
De vering zal wat minder goed dempen, en misschien is ie minder strak te sturen in de bochten, een beetje "vaag" weggedrag in de bochten en soms zelfs op een rechte weg bij hogere snelheden.
Niet te lang mee doorrijden is mijn advies.

Maar joh, Jasper. Ik heb mijn Divje gekocht in november 2009, ook een '94er. En ik ben ook nog met wat klusjes bezig om hem helemaal op en top in orde te krijgen hoor. Ze zijn natuurlijk wel 16 jaar oud hè. Dus dan kun je het één en ander verwachten. Maar het meeste is prima zelf te doen, dus maak je geen zorgen .... en alles wat je er zelf aan doet geeft je een heel erg voldaan gevoel ;)
 
Laatst bewerkt:
Again, bedankt :) Hoop op een gegeven moment ook anderen te kunnen helpen :-]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan