Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Afhankelijk van de snelheid komt dat bij mij toch regelmatig voor, als ik de fiets laat uitrollen in de richting van een stoplicht / stopbord / voorrangskruising enzovoort.

Zolang als het verkeerslicht op rood staat, schakel ik op de laatste meters naar neutraal en laat de koppeling los, mocht het rood blijven dan stop ik en met de laatste wiel-omwenteling schakel ik direct naar 1 (zonder bijgeluiden). Maar mocht het licht op groen springen dan heb ik, afhankelijk van de snelheid, de keuze tussen 1 of 2 om door te trekken. ;) 8-) :]


:^
Ik doe exact hetzelfde.
Vertragen in 2e, en op het laatste moment in de laatste meters met ingetrokken koppeling, zachtjes de bak in N klikken. Pas in de laatste halve meter doorklikken naar 1 en in zelfde beweging voet op de grond. Is het een korte stop , kruispunt, iemand voorlaten, korte file, kun je zo weer vertrekken. Is het een lange stop -rood licht, spoorweg, brug open, dan zet ik de bak weer in N.
Het feit dat de bak voordien al in 1ste zat maakt dat ie dan boterzacht terug van N in 1 klikt.

De meesten doen het zo wel zeker?
 
Mijn probleem is iig weer opgelost. Bleek vrij simpel te zijn. Water in mn brandstoftank. En aangezien water zwaarder als benzine is, en ook een div niet op water loopt kom je dan in de problemen :P

Slangetje gekocht, tank over geheveld in een sinas fles met dit resultaat:
[afbeelding]

Onderste vloeistof is water met wat roest, daarboven mooi schone benzine. Dat wordt dus een nieuw afdicht ringetje voor de tankdop kopen :P

ZOVEEL WATER? amaai ...
 
Ik denk dat ik de accu moet vervangen.
Op de site van motozoom zag ik er een van saito die ik wel kan betalen.
Er staat bij dat hij onderhoudsvrij is, maar ook dat ik iets met zuur moet doen? :?

kan iemand een beetje licht schijnen op wat ik moet doen om een nieuwe accu in mijn 600 te plaatsen?
Accu's die men per post / internet besteld worden leeg opgestuurd met een apart accuzuurpakket en dan zijn de onderhoudsvrije de beste keus.

Na ontvangst past men eerst de lege accu in het accuvak van de motor, om te bepalen of men de juiste maat heeft en zo ja kan men de accu-cellen vullen met het bijgeleverde accuzuurpakket. Hierna aan de druppellader en :] maar.
 
Helder verhaal.

Ik denk dat ik de accu moet vervangen.
Op de site van motozoom zag ik er een van saito die ik wel kan betalen.
Er staat bij dat hij onderhoudsvrij is, maar ook dat ik iets met zuur moet doen? :?
Bij andere staat dat je er iets anders bij moet doen.

Ik ben van de generatie van Nimh en Li-on batterijen uit mp3 spelers... kan iemand een beetje licht schijnen op wat ik moet doen om een nieuwe accu in mijn 600 te plaatsen?

Ik wil me niet moeien in je portemonnee, maar ik (en met mij nog veel anderen) die de motor gebruiken voor woonwerk steken een accu van goede kwaliteit.
Een Yuasa bijvoorbeeld. En ja die zijn 50€ duurder. Ze gaan ook 2 keer zo lang mee.

Ga naar de motorzaak, koop daar een onderhoudsloze Yuasa (varta is ook goed) geschikt voor je div600, pak eventueel de oude mee om het type te tonen, en vraag om hem gebruiksklaar te maken. Een goede motorzaak vult die dan af met zuur, en aangezien de accuplaten voorgeladen zijn kun je een half uurtje na afvullen (tijd nodig voor de chemische reactie op gang te brengen) de accu al gebruiken. Moet je dan wel nog ofwel een rit van 100km doen ofwel nog extra nachtje aan de optimate hangen om de nieuwe accu volledig op te laden.

Succes
 
Mijn probleem is iig weer opgelost. Bleek vrij simpel te zijn. Water in mn brandstoftank. En aangezien water zwaarder als benzine is, en ook een div niet op water loopt kom je dan in de problemen :P

Slangetje gekocht, tank over geheveld in een sinas fles met dit resultaat:
[afbeelding]

Onderste vloeistof is water met wat roest, daarboven mooi schone benzine. Dat wordt dus een nieuw afdicht ringetje voor de tankdop kopen :P

Kan dit een voorbeeld zijn van motor die lang stil staat en een halfvolle of bijna lege tank waardoor er water in de tank ontstaat en zelfs de tank van binnen kan doorrotten????

Of heb je gewoon telkens gereden maar is het echt het afdichtringetje?
 
Laatst bewerkt:
Terugkomend op het klakken;

Van N naar 1 Harde Klak
Van 1 naar 2 Harde Klak
Van 2 naar 3 Klik
Van 3 naar 4 Klik
Van 4 naar 5 Klik
van 5 naar 6 Klik

Het geluid wordt wel minder bij hogere versnellingen. En bij terugschakelen is er ook weer een duidelijke klik/klak te horen.

Als dit komt omdat de platen blijven plakken, dan zou ik wel willen weten hoe dit komt en of dit te verhelpen is? Weet iemand dit?
 
Terugkomend op het klakken;

Van N naar 1 Harde Klak
Van 1 naar 2 Harde Klak
Van 2 naar 3 Klik
Van 3 naar 4 Klik
Van 4 naar 5 Klik
van 5 naar 6 Klik

Het geluid wordt wel minder bij hogere versnellingen. En bij terugschakelen is er ook weer een duidelijke klik/klak te horen.

Als dit komt omdat de platen blijven plakken, dan zou ik wel willen weten hoe dit komt en of dit te verhelpen is? Weet iemand dit?
Dat komt omdat je harder gaat en dus minder hoort... ;)
 
Het klikken/klakken heeft bij mijn weten alles te maken met het ontbreken van een synchronisatie op de schakelbak bij motorfietsen. Heel normaal dus.
 
Terugkomend op het klakken;

Als dit komt omdat de platen blijven plakken, dan zou ik wel willen weten hoe dit komt en of dit te verhelpen is? Weet iemand dit?


Klikkerdeklak, wat een geluid maakt die bak ......... het is tenslotte Sinterklaastijd :P

Het kan wel even duren voor ik er mee bezig ga maar ik zal hier laten weten of het heeft geholpen nadat ik de koppeling uit elkaar heb gehad om alles eens grondig te reinigen en na te kijken.
 
Niet helemaal waar kan ook langzaam rijden en schakelen |(

als ik hem doortrek(net voor het rode) in de 2e of 3e versnelling(is af en toe wel fijn) maakt die ook een harde klak als ik schakel.... Kan het dan nog met het aantal toeren te maken hebben of snelheid?
 
als ik hem doortrek(net voor het rode) in de 2e of 3e versnelling(is af en toe wel fijn) maakt die ook een harde klak als ik schakel.... Kan het dan nog met het aantal toeren te maken hebben of snelheid?

Dat heeft vooral te maken met het feit dat jij niet fijngevoelig genoeg schakelt?.
:+
:W

maar een div900 schakel je toch VOOR de 7000rpm? daarna is het vet van de soep.
Zinloos om door te gaan naar 9000 en dan pas te schakelen.
Naar mijn bescheiden mening is het ideale opschakelmoment bij zeer snel optrekken 7000 rpm, zodat je bij de opeenvolgende versnellingen het optimale powerband gebied van 5500 tot 7000 gebruikt.
Bij normaal optrekken schakelen tussen 4000 & 4500, net in de sweetspot (kun je goed zien op de grafiek)

full
 
Laatst bewerkt:
Klikkerdeklak, wat een geluid maakt die bak ......... het is tenslotte Sinterklaastijd :P

Het kan wel even duren voor ik er mee bezig ga maar ik zal hier laten weten of het heeft geholpen nadat ik de koppeling uit elkaar heb gehad om alles eens grondig te reinigen en na te kijken.

Ben zeer benieuwd naar het resultaat :P
 
Bij normaal optrekken schakelen tussen 4000 & 4500, net in de sweetspot (kun je goed zien op de grafiek)
[afbeelding]

De sweetspot ?? :? Is dat net zoiets als een G-Spot ? *O* :P
Maar inderdaad, 4 a 5000 rpm is mooi zat, af en toe eens doortrekken is wel leuk maar meestal gaat het rond dat toerental.
 
Laatst bewerkt:
sweetspot = DAT toerental waarbij alles perfect ronddraait met de minste trillingen waarbij alle bewegende delen perfect in samenspel resoneren en trillen, en waravan je voelt dat je motor perfect als een naaimachientje draait. Meestal is dat net iets onder het max koppel (was ook de bedoeling van de fabrikant uiteraard) ... voor een div900 zo tussen de 4000&4500. Voor een 600 zal dat wat hoger zijn ... 5000a5500 ?????
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb vandaag ook even de startkabels moeten gebruiken om de boel aan de gang te krijgen. De eerste keer starten ging wel, alleen gaf ik te weinig gas en viel hij weer uit. Tweede keer ging het niet meer.

Vanmiddag vanaf school ging het starten weer prima. Had denk ik gewoon te lang stil gestaan... 5 weken ofzo.
 
Dat heeft vooral te maken met het feit dat jij niet fijngevoelig genoeg schakelt?.
:+
:W

maar een div900 schakel je toch VOOR de 7000rpm? daarna is het vet van de soep.
Zinloos om door te gaan naar 9000 en dan pas te schakelen.
Naar mijn bescheiden mening is het ideale opschakelmoment bij zeer snel optrekken 7000 rpm, zodat je bij de opeenvolgende versnellingen het optimale powerband gebied van 5500 tot 7000 gebruikt.
Bij normaal optrekken schakelen tussen 4000 & 4500, net in de sweetspot (kun je goed zien op de grafiek)


Moest ik van de dealer maar es doen omdat mijnt nog niet vol vermogen staat:) Zou de bougies schoonbranden? (doe ik ook niet iedere keer wulle, af en toe)
 
Moest ik van de dealer maar es doen omdat mijnt nog niet vol vermogen staat:) Zou de bougies schoonbranden? (doe ik ook niet iedere keer wulle, af en toe)
Voor de bougies zal het probleem meevallen, maar door de niet optimale verbranding ontstaat er aanslag in de verbrandingsruimte, inclusief de zuigerkop.
 
dus dan is het goed om hem af en toe even flink door te trekken?:)
Kan ik je niet bevestigen, want in mijn ogen blijft die niet optimale verbranding, bij alle toerentallen hetzelfde.

P.S. In feite zou je op geregelde tijden de verbrandingsruimte moeten inspecteren, om tot een goed antwoord te komen.


P.S.2 Als het je interesseert, dan lees het volgende topic eens door:

Opgeblazen blok van een CBR 600F
 
Laatst bewerkt:
Moest ik van de dealer maar es doen omdat mijnt nog niet vol vermogen staat:) Zou de bougies schoonbranden? (doe ik ook niet iedere keer wulle, af en toe)


Is allemaal wel mogelijk, zover reikt mijn technisch verstand niet.
Ik bedenk enkel maar dat 25kW ongeveer 35pk is, en dat dat de hoeveelheid power is die je bij pakweg 150 km/u genereert op een zware div.
Ik vermoed dat 99% van de kilometers van een doorsnee motor gereden worden met minder dan 25kW aan het achterwiel. Dus dat vervuilen van de kamers zal wel meevallen denk ik.

En dat er teveel onverbrande benzine in de kamers zou raken? Ik dacht altijd dat je met het gashendel, geen gas gaf, maar lucht (openen en sluiten van de luchtkleppen in de inlaat). En dat de hoeveelheid binnenstromende lucht er dan voor zorgde dat de bijhorende hoeveel benzine werd aangezogen in de carb. Vandaar dat de kW beperking ook uitgevoerd wordt met een vernauwing van het inlaatkanaal. Zo kan er minder lucht binnen, verbrand je bijgevolg minder benzine en is het max vermogen lager.

Anderzijds, zo af en toe es naar de redzone gaan is goed, zo bewegen (en slijten) alle interne onderdelen ook es op de snelheden (en toleranties) waarvoor ze ontworpen zijn.
 
Kan ik je niet bevestigen, want in mijn ogen blijft die niet optimale verbranding, bij alle toerentallen hetzelfde.

P.S. In feite zou je op geregelde tijden de verbrandingsruimte moeten inspecteren, om tot een goed antwoord te komen.


P.S.2 Als het je interesseert, dan lees het volgende topic eens door:

Opgeblazen blok van een CBR 600F

********
Ik heb een sinds 1.5 jaar een Honda cbr 600f uit 95, 25 KW. Sinds een week is de begrenzing eraf.
********

Kan dit komen omdat die begrenzing eraf is dat de motor weer even soort van in moet lopen?

En hij heeft weer het maximale vermogen toch?

En de xj900 is een terugetuned blok van een nog zwaardere yamaha toch? Dacht dat ik dat ergens gehoord had, vandaar bulletproof?:)
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd ook 25kW, en ik heb pas ontdekt (toen ik hem eens doortrok) dat hij rond de 7000rpm nog een soort van eindschot heeft, daar wil ie dan wel weer best hard trekken. Alleen is het natuurlijk wel vervelend dat het zo dicht bij het rode gebied zit... Maar goed, wel leuk voor als je een keer wilt of als het moet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan