Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi,
Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb ook een diversion, maar de XJ6. Ik lees daar hier nog niet Zoveel over. Ik heb de motor nu 2 maanden en ben er erg tevreden over. Maar ja, dit is mijn eerste motor, dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik ook niet, uitgezonderd de lesmotor.
 
Hoi,
Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb ook een diversion, maar de XJ6. Ik lees daar hier nog niet Zoveel over. Ik heb de motor nu 2 maanden en ben er erg tevreden over. Maar ja, dit is mijn eerste motor, dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik ook niet, uitgezonderd de lesmotor.
welkom :W

goeie keus :Y

enne wil je hier niet wegjagen maar de xj6 boys zitten hier
Yamaha XJ6 Naked
 
Die nieuwe zijn idd ook wel errugg nice. Met kuip vind ik hem erg strak :)
 
Ik heb mijn Diversion 600 1997 nu 4 maanden en hij had vorige week voor het eerst startproblemen. Ik had er 3 weken niet op gereden en hij startte zonder problemen (jeej!).
Na een half uurtje rijden parkeerde ik hem voor een supermarkt, en na 5 minuten wilde ik weer vertrekken.
Nauwelijks respons van de motor. De verlichting was ook erg zwak.
Met de koplamp uit kwam er wat meer geluid uit. "klik-klik-klik-klik" maar verder niks.
Als ik het contact aan zette hoorde ik ook een klikje (kwam volgens mij uit de richting van een doosje onder het zadel, niet de accu). Ben later teruggekomen met een auto en startkabels, en daarmee ging hij in één keer aan!
Na binnen 5 minuten op mijn oorspronkelijke plaats van bestemming aangekomen te zijn, deed ik de motor uit, en probeerde hem meteen weer te starten. Dat ging zonder problemen!
Later die avond gewoon naar huis gereden zonder verdere problemen.

De dynamo werkt blijkbaar wel, wat was er dan mis? Ik had mijn verlichting niet aan, dus ik snap niet helemaal hoe die accu in 5 minuten zo leeg is geraakt dat ik niet meer kon starten. Iemand enig idee? Is hij gewoon oud en aan vervanging toe? Zit er een draadje los of maakt er iets slecht contact?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
^^

De klikliklik is de startrelais die probeert over te slaan maar niet genoeg voltage krijgt
Het feit dat je perfect kon starten met startkabels wijst erop dat er niets fout is in het startcircuit.
Blijft enkel het laadcircuit over: accu, dynamo, voltageregelaar

De kans is zeer groot dat de accu op sterven na dood is.
Kijk es op de sticker op de accu van welk jaar ie is en welk merk.
Een yuasa of varta hoort wel tussen 5 a 10 jaar mee te gaan.
Goedkopere merken kunnen er al eerder de brui aan geven.
Een accu die al es helemaal is leeggetrokken is in de helft van de gevallen ten dode opgeschreven

De kans dat er losse kontakten zijn bestaat ook maar is kleiner.
Kijk es naar de accupolen, zitten de kabels er vast opgeschroefd? Zijn er geen sulfatatie kristallen zichtbaar? Een klein beetje mag, een woekerende 'schimmel' niet.

Haal je accupolen los: kuis deze goed, eventueel wat opruwen met schuurpapier, goed invetten met accupoolvet/vaseline (tegen corrosie) en goed terug monteren.

Een stervende accu kun je nog wat in leven houden door regelmatig een nachtje aan de optimate te hangen.

Hou ook de voltage in de gaten. Een goed opgeladen accu hoort 12.7 volt te geven zonder verbruikers. Als je niet boven de 12 raakt ook niet na goed opladen is ie kapot. Als ie 12.7 volt geeft na opladen, en het zakt snel onder de 12.5 dan zal ie kapot gaan.
Bij draaiende motor, pakweg vanaf 3000rpm hoort het voltage over de accupolen 14.5 te zijn. Heb je minder of veel meer dan 14 dan is de voltregelaar kapot. Het kan, maar de kans daarop is kleiner. Is het voltage met of zonder draaiende motor dezelfde, dan kan ook de dynamo kapot zijn. Maar ook dat is minder waarschijnlijk.

Ik gok op een versleten accu, zonder de andere dingen uit te sluiten, maar dat moet experimenteren met voltmeter en optimate en de tijd uitwijzen.
 
Hoi,
Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb ook een diversion, maar de XJ6. Ik lees daar hier nog niet Zoveel over. Ik heb de motor nu 2 maanden en ben er erg tevreden over. Maar ja, dit is mijn eerste motor, dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik ook niet, uitgezonderd de lesmotor.

Welkom :W

Je bent de enige hier met een XJ6s ... dus qua techniek gaan we niet veel kunnen bijstaan.
(zal ook nie nodig zijn hoop ik).
 
...
Nauwelijks respons van de motor. De verlichting was ook erg zwak.
Met de koplamp uit kwam er wat meer geluid uit. "klik-klik-klik-klik" maar verder niks.
Als ik het contact aan zette hoorde ik ook een klikje (kwam volgens mij uit de richting van een doosje onder het zadel, niet de accu). Ben later teruggekomen met een auto en startkabels, en daarmee ging hij in één keer aan!
...

Ik had net hetzelfde. En bij mij was het de batterij. Nieuwe gestoken en alles liep perfect.
Dus raad ik je aan om je batterij te laten nakijken.
 
Welkom :W

Je bent de enige hier met een XJ6s ... dus qua techniek gaan we niet veel kunnen bijstaan.
(zal ook nie nodig zijn hoop ik).

Nee hoor, ik ben er ook nog, maar kan weinig inbrenegn hier, aangezien het etchnische peil hier redelijk hoog is!

Ik en nog een andere XJ6SA Diversion rijder maken 2/3 van alle XJ6SA Diversion rijders van het hele forum, want jij bent de derde!!! *O* :} :]

Maar wij zitten ook in het XJ6 naked topic, aangezien de motoren exact hetzelfde zijn:
Yamaha XJ6 Naked

tot daar?
 
Ik heb hetzelfde idee daarbij..... :z

Maar kan het kwaad?
Wat ik al eerder probeerde duidelijk te maken:

Bij stationair toerental (+ stilstaand), draaien niet alle onderdelen van de versnellingsbak even snel en als men dan naar een versnelling schakelt, dan zal het in elkaar grijpen van de vertanding een protesterend klakje/klapje opleveren.

Bij stationair minimaal, maar bij een te hoog/hoger toerental zal dat protesterende geluid alleen maar toenemen en of dat kwaad kan............

In mijn ogen betekent dat protesterende geluid, dat de versnellingsbak het niet leuk vindt en hoelang dat goed gaat.......... -O- :?
 
Wat ik al eerder probeerde duidelijk te maken:

Bij stationair toerental (+ stilstaand), draaien niet alle onderdelen van de versnellingsbak even snel en als men dan naar een versnelling schakelt, dan zal het in elkaar grijpen van de vertanding een protesterend klakje/klapje opleveren.

Bij stationair minimaal, maar bij een te hoog/hoger toerental zal dat protesterende geluid alleen maar toenemen en of dat kwaad kan............

In mijn ogen betekent dat protesterende geluid, dat de versnellingsbak het niet leuk vindt en hoelang dat goed gaat.......... -O- :?

Zelfs bij de FJR is het inschakelen van de 1e versnelling duidelijk hoorbaar.....
 
Zelfs bij de FJR is het inschakelen van de 1e versnelling duidelijk hoorbaar.....
Klopt of beter gezegd kan ik mij heel goed voorstellen, want dat deden alle motorfietsen die ik gereden heb bij stilstaand schakelen.

Maar je moet datzelfde maar eens proberen terwijl de fiets stapvoets uitrolt en je zult zien dat het geluid een heel stuk minder of weg is, althans mijn ervaring.
 
Men div900 deed ook KLAK, de div600 deed echter enkel klik en men soez nu zegt ook KLAK
Het klakken is minder als je met koud blok eerst het binnenwerk van de bak wat loswerkt door ff kort "voor"gas te geven en door 2 keer te ontkoppelen zodat de platen minder kleven.

Enkel geKLAK van N naar 1 ... verder geen merkbaar geKLAKker, de rest is geklik ...
:?
:?
;)
 
Laatst bewerkt:
Tsja, klikken over klakken, het is alsof je de klok hebt horen luiden... :?

Nee geintje, genoeg geklikt/geklakt (haal door wat niet van toepassing is), ik heb ook een duidelijke klik van N naar 1, handig want dan weet ik zeker dat ik gas kan geven... *D
 
Wat ik al eerder probeerde duidelijk te maken:

Bij stationair toerental (+ stilstaand), draaien niet alle onderdelen van de versnellingsbak even snel en als men dan naar een versnelling schakelt, dan zal het in elkaar grijpen van de vertanding een protesterend klakje/klapje opleveren.

Bij stationair minimaal, maar bij een te hoog/hoger toerental zal dat protesterende geluid alleen maar toenemen en of dat kwaad kan............

In mijn ogen betekent dat protesterende geluid, dat de versnellingsbak het niet leuk vindt en hoelang dat goed gaat.......... -O- :?

Maar je kan moeilijk de motor in zn neutraal laten rollen en dan pas naar z'n 1 _O-

Dus je blijft het houden van zn N naar 1. Je kan alleen je kabel nog iets strakker zetten, maar dan heb je weer kans dat ie gaat slippen.
 
Maar je kan moeilijk de motor in zn neutraal laten rollen en dan pas naar z'n 1 _O-
Afhankelijk van de snelheid komt dat bij mij toch regelmatig voor, als ik de fiets laat uitrollen in de richting van een stoplicht / stopbord / voorrangskruising enzovoort.

Zolang als het verkeerslicht op rood staat, schakel ik op de laatste meters naar neutraal en laat de koppeling los, mocht het rood blijven dan stop ik en met de laatste wiel-omwenteling schakel ik direct naar 1 (zonder bijgeluiden). Maar mocht het licht op groen springen dan heb ik, afhankelijk van de snelheid, de keuze tussen 1 of 2 om door te trekken. ;) 8-) :]
 
Mijn probleem is iig weer opgelost. Bleek vrij simpel te zijn. Water in mn brandstoftank. En aangezien water zwaarder als benzine is, en ook een div niet op water loopt kom je dan in de problemen :P

Slangetje gekocht, tank over geheveld in een sinas fles met dit resultaat:
benzine-water.jpg


Onderste vloeistof is water met wat roest, daarboven mooi schone benzine. Dat wordt dus een nieuw afdicht ringetje voor de tankdop kopen :P
 
Oei! Dat is vervelend want helaas loopt 'ie niet lekker op water. Dat ze dat nog niet uitgevonden hebben...?

Zo zie je maar dat een defect rubbertje grote gevolgen kan hebben! O-)
 
Zoals ik al schreef had ik geen persoonlijke ervaring en de foto's kwamen uit eerdere topics van anderen, want mijn rijbewijs is van voor het 25 KW-tijdperk.

Maar is deze foto van een 25 KW-vernauwing voor de XJ 600 S :?

En te gebruiken voor alle bouwjaren of pas vanaf een bepaald bouwjaar :?

Ja idd is van mijn div is dus 1 van de 4 inlaatrubbers.Lijkt mij dus voor alle bouwjaren van de div. Er moet natuurlijk wel een 2e typegoedkeuring voor de motor zijn en die heeft ie alleen als tie orgineel nedelands is, neemt niet weg dat het met import ook niet kan als ie daar 25kW was..en anders op uitdraai laten verzekeren.
Helaas is mijn rijbewijs van het huidige tijdperk en heb ik me aan de regels te houden -O-
 
Misschien is het hier al eerder gevraagd, maar ik heb het niet gevonden. Is er bij iemand van jullie bekend of er ergens op internet een parts list te vinden is om te downloaden van de 600s uit 2000? Ik heb de microfiches, zoals van bijna alle motoren, maar ik wil liever een papieren versie hebben.

Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jongens. Ik heb mijn diversion uit 94 met 12000 miles gekocht om naar mijn werk te kunnen. Nu zit het erin dat ik een baan dichtbij huis kan krijgen en denk erover de motor weer te verkopen. Hij is in uitmuntende staat, heeft ws wel een klein beurtje nodig. Geintresseerden ? Stuur maar een mailtje voor foto's en een goed bod. Als ik een goede prijs kan krijgen gaat ie weg anders niet. :N Misschien ruilen tegen een naked van wat dan ook is ook nog een optie..
 
Misschien is het hier al eerder gevraagd, maar ik heb het niet gevonden. Is er bij iemand van jullie bekend of er ergens op internet een parts list te vinden is om te downloaden van de 600s uit 2000? Ik heb de microfiches, zoals van bijna alle motoren, maar ik wil liever een papieren versie hebben.

Iemand een idee?
Er staat een ''Yamaha xj600 parts catalogue'' zonder genoemd bouwjaar op:

Motorcycle service manuals for download, free!

Succes. ;) 8-) :]
 
Dank voor je reactie. Die download had ik al en is voor de N en niet voor de S. Wel voor de europese versie en de zwitserse.

Nou zijn er wel veel dezelfde onderdelen, maar ik zoek net onderdelen van de cockpit en die is anders dus.

Kortom: iemand?
 


Helder verhaal.

Ik denk dat ik de accu moet vervangen.
Op de site van motozoom zag ik er een van saito die ik wel kan betalen.
Er staat bij dat hij onderhoudsvrij is, maar ook dat ik iets met zuur moet doen? :?
Bij andere staat dat je er iets anders bij moet doen.

Ik ben van de generatie van Nimh en Li-on batterijen uit mp3 spelers... kan iemand een beetje licht schijnen op wat ik moet doen om een nieuwe accu in mijn 600 te plaatsen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan