Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welke olie gebruiken jullie eigenlijk voor de Diversion, in het Haynes handboek wordt gesproken over;
onder de 15 gr C. SAE 10W30
Boven de 5 gr C. SAE 20W40

En moet dat dan Minerale of Syntetische olie zijn ivm de natte koppeling.
@ Bensi: Bij een nieuwe motor (2ehands) zou ik persoonlijk alle vloeistoffen + filters vervangen en in jouw geval dus oliefilter + olie.

Voor onze contreien is 10W40 het beste en dat mag mineraal of half synthetisch zijn, maar geen vol-syntheet als dat er niet altijd in gezeten heeft.

Maar houdt je aan de volgende Yamaha-eisen:





==============================================================================================


@ SNOWman: Ook ik denk aan een goede schoonmaakbeurt / controle van het hele benzine-circuit: Tank-leidingen-carburateurs.

Succes allen.
 
Ik heb in ieder geval 10W40 en volgens mij half-syntetisch
Ik ook, en over 700 km (2 weken in het huidige tempo) gaat er nieuw in

Mijn Div600 klapt ook wat op de koppeling, bij stationair draaien valt het heel erg mee, maar bij 3000 toeren (choke aan bij het wegrijden) is het wel harder.

Typo: het "klappen" heb ik van hierboven overgenomen, dit is dus een plakkende koppeling, waar ik met warme motor (en dus warme koppelingsolie) nauwelijks last van heb, maar met koude motor wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik ook, en over 700 km (2 weken in het huidige tempo) gaat er nieuw in

Mijn Div600 kapt ook wat op de koppeling, bij stationair draaien valt het heel erg mee, maar bij 3000 toeren (choke aan bij het wegrijden) is het wel harder.
Wat verstaan jullie in hemelsnaam onder kappen of klappen tijdens het schakelen
 
Een felle klap (harde tik) tijdens het schakelen, net of er niet helemaal ontkoppeld wordt, maar dat is ie wel. Het is wel erg afhankelijk bij welk toerental je schakelt.

Maar ik begrijp dat jij daar dus geen last van hebt

Maar ik zal komende week eerst eens de olie en het oliefilter vervangen, ik heb nog een nieuwe 5 ltr 20W40 Minerale olie staan, kan ik dat gebruiken of moet ik beter 10W40 gaan halen.
 
Laatst bewerkt:
Een felle klap (harde tik) tijdens het schakelen, net of er niet helemaal ontkoppeld wordt, maar dat is ie wel. Het is wel erg afhankelijk bij welk toerental je schakelt.
Het hierboven omschreven koppelgedoe bij mijn Div heb ik trouwens alleen als ik bij stilstand van vrij naar 1e versnelling ga.
 


Dat geeft mij juist vertrouwen dat de versnellingsbak echt in de 1e versnelling staat
 
Dus als ik het goed begrijp hoor je dat kappen/klappen alleen als je met een te hoog toerental probeert te schakelen, probeer het eens volgens de regels der kunst:

Van vrij naar 1 bij stationair toerental en iedere volgende versnelling: Gas dicht en tegelijkertijd koppeling inknijpen + schakelen.

Op het gebied van de olie: 20W- is voor boven de 0 graden plus 10W- er onder en Yamaha en ook ik zouden 10W40 adviseren, waarmee ik al 33 jaar rond rij.
 

idd gewoon even een flinke beurt doen! Is het niet gewoon dat je niet gewent bent aan een duidelijke versnellingsbak die met een klak in de versnelling gaat?Ik denk ook dat het met verse olie een stuk beter wordt.

Even voor mijn beeldvorming hoort er geen diversion op de topkuip te staan?
 

Zorg er wel voor dat je voor je de motor laat warmdraaien voor de olie wissel dat je zeker weet dat alles gangbaar is/ makkelijk los te halen is..ik heb namelijk nog steeds de uitlaat op mn arm staan..omdat ik even uitschoot op een vast zittend oliefilter. en das niet lekker niet..Verder zou ik ook de remvloeistof even vervangen en de remmen reinigen...en als je tijd over hebt even de bougies wisselen en het luchtfilter (en evt brandstoffilter) vervangen. Branstof reiniger door met een volle tank evt de klepspeling checken dan is ie gelijk naar je zin.
 
Ik ben geen winterrijder, zodra de 1e pekel op de weg komt blijft mijn motor op stal staan tot het voorjaar. Dus binnenkort is er tijd genoeg om de Diversion eens flink onder handen te nemen, ik zal dan inderdaad alle bovengenoemde klusjes doen en indien nodig zelfs de koppeling uit elkaar halen om de platen te checken, te reinigen en indien nodig te vervangen. Dan is ie voor het voorjaar in ieder geval helemaal in orde.

Oooohhh ..... was het maar weer voorjaar
 
Laatst bewerkt:
Hallo diversionrijders

Ik zit erover te denken om mijn GS500 te verkopen, en ben nu aan het rondkijken naar een 600div. Zouden jullie mij kunnen vertellen waar ik allemaal op moet letten bij aankoop/testrit van zo'n fiets? Ook of er typische kwaaltjes e.d. aanwezig zijn?

Wil natuurlijk zo min mogelijk voor verassingen komen te staan

Oh, en ik wil graag weten hoe de 600jes begrenst worden, i.v.m. 25kw
 
Laatst bewerkt:
Echte Div.600 kwalen zijn mij niet bekend en ben ik nog niet tegen gekomen in alle Div.-topics, behoudens normale slijtage zoals bij iedere andere fiets.

Bijgaand het onderhoudsschema en in mijn ogen ook een goede leidraad om een 2ehands motor te bekijken/beoordelen:





En na een goede proefrit met veel bochten en verschillende toerentallen zou ik ook eens de bougies bekijken, deze hebben een heel verhaal over de momentele toestand van het blok:





Met het begrenzen heb ik geen persoonlijke ervaring, maar is in eerdere topics wel ter sprake gekomen en dit gebeurt door het plaatsen van een vernauwing (rubber) in de inlaat:


 
Een felle klap (harde tik) tijdens het schakelen, net of er niet helemaal ontkoppeld wordt, maar dat is ie wel. Het is wel erg afhankelijk bij welk toerental je schakelt.
De bak van een div klakt net zoals elke yamaha nogal luid.
Vooral van N naar 1ste bij en koud blok: luide duidelijke klak, en soms spirngt de hele motor 5cm vooruit. Je kan het wat verminderen door net voordat je van N naar 1ste gaat heel kort ff je rpm te verhogen: een klein vroempje naar 3000rpm en terug, en dan in 1ste met de koppeling helemaal ingetrokken. Evt 2 of 3 keer het kopplingshendel intrekken en weer lossen zodat de klevende koppelingsplaten zoveel mogelijk losraken.
Bij de andere versnellingen kun je het klakken verminderen door met "beleid" te schakelen. Schakelen is ook een kunst. Je moet de perfecte combinatie zoeken tussen hoever je de koppeling intrekt, gas lost en de spanning op het schakelpedaal, de tijdstippen waarop je die drie dingen samen doet en de snelheid waarmee je het doet.
Een heel klein beetje tussengas bij ingetrokken koppeling kan helpen ttz je blok reeds op het rpm brengen waarop ie in de volgende versnelling zou draaien.
Verse olie zou kunnen helpen, de koppelingskabel afstellen ook.


Maar ik zal komende week eerst eens de olie en het oliefilter vervangen, ik heb nog een nieuwe 5 ltr 20W40 Minerale olie staan, kan ik dat gebruiken of moet ik beter 10W40 gaan halen.
20W40 is voor als je rijdt terwijl het niet vriest.
Wie in de NLse winter WEL rijdt, gebruikt 10W40.
Ja je kan dus 20W40 gebruiken op voorwaarde dat je niet in vrieskou rijdt.
5 liter verse? Als ie geen 10 jaar oud is zal dat wel gaan ja. Ben je zeker dat het motorfiets olie is en geen auto olie? Autoolie is NIET geschikt . Bij een motorfiets( de meesten toch) draaien de koppelingsplaten in de motorolie (itt tot auto's) en dat vraagt speciale additieven. Doe je foute olie in je motor, dan gaan d koppelingsplaten slippen en uiteindelijk verbranden ....
Mijn advies: probeer niet te besparen op 10€ olie en koop een pul 10W40 voor motoren in de motorzaak (dan ben je zeker). Je koppelingsplaten gaan er blij mee zijn.
 
Laatst bewerkt:
Speedy, bedankt voor de uitgebreide toelichting!

Zal het e.e.a. even opslaan voor als ik er naar eentje ga kijken.


Bedankt en wellicht dat ik hier over een tijdje terugkom, met een div
 
Speedy, bedankt voor de uitgebreide toelichting!

Zal het e.e.a. even opslaan voor als ik er naar eentje ga kijken.


Bedankt en wellicht dat ik hier over een tijdje terugkom, met een div
P.S. Niet wetende in welke bouwjaren je geïnteresseerd bent, had ik erbij moeten vermelden dat niet voor alle bouwjaren er een officiële knijpvergunning is. Ik denk wel voor de 600-S en 600-N, maar eerdere bouwjaren niet.

Maar dat is eenvoudig na te vragen bij een dealer of de importeur.


Succes en tot gauw.
 
Laatst bewerkt:
Idd vernauwing in de inlaat maar deze lijkt er niet op!..De inlaatrubbers worden simpelweg vervangen..daarna wel afstellen!

[afbeelding]
Zoals ik al schreef had ik geen persoonlijke ervaring en de foto's kwamen uit eerdere topics van anderen, want mijn rijbewijs is van voor het 25 KW-tijdperk.

Maar is deze foto van een 25 KW-vernauwing voor de XJ 600 S

En te gebruiken voor alle bouwjaren of pas vanaf een bepaald bouwjaar
 
De juiste km stand is: 93693 het is een knalgele

Zoals al eerder gezegd: 1000€ voor een 94kkm fiets KAN een koopje zijn waar je nog lang plezier van kan hebben, mits correct onderhouden. MAAR het kan ook een kat in de zak zijn omdat alle slijtage onderdelen tegelijk versleten kunnen zijn.

ALS je gaat proefrijden, sleep een ervaren motard mee die je eventueel kan behoeden voor een emo-aankoop, of omgekeerd het een buitenkansje kan vinden ..
 
Ook van voor het examentijdperk??

[me="Wullebolle"]zen rijbewijs is ook van voor het examen tijdperk (=1984)[/me]
Nee, ik weet niet wanneer ze rijexamens hebben ingevoerd in Nederland, maar het volgende verhaal hebben wij al een jaar eerder besproken in een ander topic:

Mijn eerste motor kocht ik in de tweede helft van december 1976 (vandaar Speedy76) en toendertijd kreeg men nog een oefenvergunning, maar waarschijnlijk was ik een van de laatste.

Na maanden door Nederland gezworven te hebben en vele duizenden kilometers, had ik mijn eerste en laatste les (om de puntjes op de i te zetten), de dag voor het examen en ben 26-4-1977 geslaagd voor het motor-rijexamen.
 
Laatst bewerkt:
Damn.
Dat jij je dat nog herrinnert ..
hihi
nog even en we mogen het topic herdopen in "Het grote geriatrisch Diversion topic"
Aan deze kant van de lijn nog geen kennis gemaakt met Altzheimer of geriatrische aandoeningen.
of het ouwe lullen topic
Spreek voor je zelf, dan lach ik mee.

Don't worry, be happy.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.