Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ach, een diversion kost al gauw meer dan een tientje, en dan wordt motorrijden toch wel erg duur.....


deze niet :+
full
 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier veel mensen lid van de YDCN?
Heb wel eens op de site gekeken en zie ze ook iedere MBU weer staan met een stand.

Ben benieuwd naar meningen over de YDCN
meer een gezinsclub?

Ik heb het er naar m'n zin...ook al heb ik nu een FJR, geen probleem.
 
Zij die al een beetje kunnen rijden doen het beter dan zij die het nog niet kunnen ;)

Statistiekjes ... :9~

Deel 1: 19/04/2005 > 30/08/2006 = 498 dagen = 5/dag
Deel 2: 30/08/2006 > 22/09/2007 = 388 dagen = 6/dag
Deel 3: 22/09/2007 > 22/07/2008 = 304 dagen = 8/dag
Deel 4: 21/07/2008 > 17/02/2009 = 210 dagen = 11/dag
Deel 5: 17/02/2009 > 21/07/2009 = 154 dagen = 16/dag

Na wat trendanalyse ... is de voorspelling
Deel 6: 21/07/2009 > 11/11/2009 = 113 dagen = 22/dag

Wie is hier wiskundig genoeg om de onderlimiet bij de reeks te berekenen?

en toch zijn er (onzin) topics die de 2500 posts vullen in minder dan 72 uur ...


11 november 2009. Ik heb die datum in m'n agenda geschreven. Eens kijken of je gelijk gaat krijgen... :} (en anders zorgen we er gewoon voor dat het op 11 november vol zit...)
 
Heeft iemand ervaring met het olie verbruik van een '94-er (of omstreeks dat bouwjaar)?

Heb er nu 10W40 olie in gedaan bij de laatste verversing, maar na amper 4000 km (na verversing) zag ik niets meer achter het glaasje zitten -O-
Zou 20W50 een wat lager olie verbruik opleveren, of moet ik gewoon rustiger rijden? :9
 
Heeft iemand ervaring met het olie verbruik van een '94-er (of omstreeks dat bouwjaar)?
Mijn '94-er nog geen druppel, bij de laatste controle.
Heb er nu 10W40 olie in gedaan bij de laatste verversing, maar na amper 4000 km (na verversing) zag ik niets meer achter het glaasje zitten -O-
Ik rij al bijna 33 jaar met 10W40, nooit problemen geconstateerd en goed genoeg voor ons klimaat (zie het plaatje).

full


Zou 20W50 een wat lager olie verbruik opleveren? :9
Nee, die 20W50 is een viscositeit voor mooiweerrijders boven de 0 graden (zie het eerdere plaatje).
of moet ik gewoon rustiger rijden? :9
Laten wij bij het begin beginnen:

Heb je nergens een olielekkage geconstateerd (gezien de vraag waarschijnlijk niet)?

En dan bedoel ik, zit de aftapbout/carterbout en het oliefilter nog goed vast + geen oliesporen?

Zo ja, dan zou ik persoonlijk eens na de bougies kijken, gezien de leeftijd kan het best zijn dat ze olie gebruikt/verbrandt (zie het volgende plaatje).

full


En als dat zo is, dan zou ik dezelfde olie bijvullen tot 3/4 peilglaasje en eens iets vaker naar het peilglaasje kijken, minstens wekelijks maar in het begin iets vaker.

Blijft er zichtbaar olie verdwijnen/verbranden dan moeten waarschijnlijk de cilinders gereviseerd worden, maar dat is een gok naar aanleiding van de beperkte informatie.

P.S. Nog even terugkomende op de vraag of je rustiger moet rijden: Ik ben niet bekend met de momentele rijstijl en de olie heeft pas de best smerende eigenschappen bij 80 graden Celsius, maar als men een koude motor meteen vol gas gebruikt, dan levert dat extra slijtage op, net als lang op hoge toeren rijden.
 
@ Speedy76,

Bedankt voor je tekst en uitleg.

Uiteraard zorg ik ervoor dat de motor goed warm gereden is voordat het gas goed open gaat. Bij een koude motor kom ik bijna nooit boven de 3500 toeren. Als de motor warm is wil ik hem echter weleens open trekken tot aan het rode gebied :X . Betreffende de tip om de bougies te vervangen; dit was ik (stiekem) al van plan ;) .

Het lijkt me alleen wat vreemd als de zuigers (of de zuigerveren o.i.d.)gaar zijn, gezien de km stand van nog geen 30.000. Neemt natuurlijk niet weg dat dat geen garantie is. Voor zover ik weet heeft de vorige eigenaar ook altijd rustig gereden. Toen ik hem er bij de aankoop naar vroeg zij hij dat hij nooit last heeft gehad van olieverbruik. Daarnaast had hij alle onderhoudsbonnen van de laatste 6 jaar keurig bewaard.

Ga hoe dan ook de bougies even verversen...... Wie weet biedt dat de oplossing.
 
@ Speedy76,

Bedankt voor je tekst en uitleg.

Uiteraard zorg ik ervoor dat de motor goed warm gereden is voordat het gas goed open gaat. Bij een koude motor kom ik bijna nooit boven de 3500 toeren. Als de motor warm is wil ik hem echter weleens open trekken tot aan het rode gebied :X . Betreffende de tip om de bougies te vervangen; dit was ik (stiekem) al van plan ;) .

Het lijkt me alleen wat vreemd als de zuigers (of de zuigerveren o.i.d.)gaar zijn, gezien de km stand van nog geen 30.000. Neemt natuurlijk niet weg dat dat geen garantie is. Voor zover ik weet heeft de vorige eigenaar ook altijd rustig gereden. Toen ik hem er bij de aankoop naar vroeg zij hij dat hij nooit last heeft gehad van olieverbruik. Daarnaast had hij alle onderhoudsbonnen van de laatste 6 jaar keurig bewaard.

Ga hoe dan ook de bougies even verversen...... Wie weet biedt dat de oplossing.
Goed idee, als je dat nog niet gedaan had en houdt zeker in het begin oliestand en bougiebeeld minimaal wekelijks in de gaten, maar liever iets vaker gezien de snelheid waarmee de olie verdween.

Succes. ;)

Edit: P.S. Een fotootje van die oude bougies zou welkom zijn.
 
Laatst bewerkt:
Iemand nog een tip; collector is verrot, kan nog wel even mee is "vakkundig" gemaakt,
maar wil tzt de boel vervangen, gelijk met een leuk dempertje
 
Er is een engels bedrijf die goedkoop vervangers heeft; ziet er wel leuk uit, en ergens in een vorig div-topic ging het over deze dempers. Zal eens kijken of ik het terug kan vinden...

Edit: En zie hier: KLIK

Dempers zijn wel van een ander type dan de originele, maar zijn dan ook een stuk goedkoper. Ik kan me echter niet meer herinneren wat het verschil nu is....
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu aan het afstuderen, ben een jaar of vijf geleden begonnen met BMW in Nijmegen, heb nog een tijdje geneeskunde gedaan, toen een tijdje in de States onderzoek gedaan, weer gestopt met geneeskunde en verdergegaan met BMW, en nu ben ik alweer bijna klaar. Ik zit nog wel maar een paar weekjes in Utrecht, ik ben hier bijna klaar en dan moet ik nog even wat afronden in Nijmegen. In januari begin ik in A'dam met mijn promotie. Ben jij ook een beetje goed terecht gekomen na BMW?


ben nu eerste jaar msc student. heb het erg naa rmijn zijn, veel rpaktish werk, weinig colleges meer.
 
Heeft iemand ervaring met het olie verbruik van een '94-er (of omstreeks dat bouwjaar)?

Heb er nu 10W40 olie in gedaan bij de laatste verversing, maar na amper 4000 km (na verversing) zag ik niets meer achter het glaasje zitten -O-
Zou 20W50 een wat lager olie verbruik opleveren, of moet ik gewoon rustiger rijden? :9
Je hebt de motor wel goed horizontaal staan? anders wijkt de aflezing ERG snel af. Ikzelf controleer altijd gewoon bij koude motor of het gehele glaasje gevuld is. makkelijker dan de officiele methode met warmdraaien en 5 minuten rusten en nauwkeurig genoeg om tijdig groot verbruik te kunnen constateren.
 
@ magnamaniac,

ik controleer de olie sowieso als ie opgebokt staat. Heb een kwartiertje moeten wachten vandeweek (was net de wijk uit) voordat de olieboer (vaders :+) was gearriveerd. Na die 15 minuten was er nèt aan een klein streepje olie te zien achter het glaasje.

@ Speedy,

Uiteraard zal ik even een fototje maken van één van de bougies ;) (en deze uiteraard posten hier op het mf.
 
@ magnamaniac,

ik controleer de olie sowieso als ie opgebokt staat. Heb een kwartiertje moeten wachten vandeweek (was net de wijk uit) voordat de olieboer (vaders :+) was gearriveerd. Na die 15 minuten was er nèt aan een klein streepje olie te zien achter het glaasje.

@ Speedy,

Uiteraard zal ik even een fototje maken van één van de bougies ;) (en deze uiteraard posten hier op het mf.
:N olie controleren als deze rechtop, op beide wielen staat. Ja, dat maakt uit ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan