Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Er gaat 200ml in en de aangebroken fles blijft onbeperkt goed. Daar kan je dus 5 jaar mee doen, of 50.000 km (wat het eerste komt, elk jaar of 10.000 km).
 
Ja, dat kan ook. Geen probleem. Maar API GL-4 80W90 is meer dan prima en goed verkrijgbaar. Er is geen reden om er duurdere synthetische olie in te gooien. Gewoon elk jaar vervangen (kost je dan 3 euro aan olie) en de cardan overleeft de motor.
Ik zou ook gewoon de voorgeschreven olie gebruiken. Om de 10 tot 15K verversen. Er gaat maar een klein beetje in, met een literfles doe je best lang mee en kost niet echt veel.
De reden dat ik synthetische olie overweeg is omdat de 80W90 in de winter te stroperig is en tijdens het rijden via de ontluchting naar buiten sijpelt op de achterband.. Daarom vraag ik mij af of 75W90 en 75W140 geen extra slijtage veroorzaken?
 
Dat schuimen had ik met mijn 900 ook, nooit problemen verder mee gehad. Ergens is een heel oud topic staan ook nog foto's daarvan. De cardanklokken van Yamaha zijn eigenlijk al vele jaren hetzelfde. De FJR en XT1200 zien er eigenlijk hetzelfde uit. De specificatie van de FJR of XT1200 gebruiken zal geen probleem zijn.
Maar om hele dure olie te gaan gebruiken heeft gewoon geen nut, voegt niets toe. De XJ900S is al een oud ontwerp wat geen kritische eisen stelt. Maar als je het schuimen tegen wil gaan met een cardanolie die dat niet doet, dan kan dat natuurlijk gewoon prima.
 
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over de carburatie van een XJ 600 S met 4BR carburateurs, uit '91 of '92.
De motor had 5 jaar stilgestaan. De tank is van binnen gereinigd (loden bukskogels en dan in de cementmixer), carburateurs zijn ultrasoon gereinigd, vlotters zijn afgesteld, elektrische benzine pomp gemonteerd, kleppen gesteld. De motor start, ondertussen na veel werk, redelijk goed, niet direct, maar wel de 3e keer. Loopt ook goed op de choke, maar die is slecht regelbaar. 4.000 tpm of bijna afslaan.
Het blok loopt echter voornamelijk op cilinder 2 en 3. De uitlaten van 1 en 4 blijven aanmerkelijk kouder. Niet op de weg getest, nog geschorst. Originele uitlaten zitten er nog op. Bij het opwarmen ploft de uitlaat van 1 en 4 ook regelmatig. Die van 2 en 3 niet. Warm loopt het blok erg rauw en onregelmatig. Uitlaten 1 en 4 blijven relatief koud. Bij gasgeven pakt het blok wel op en hang dan ook goed aan het gas. Alle 4 cilinders lijken dan mee te doen.
Iemand ervaring met dit probleem of suggesties?
Ik heb precies hetzelfde probleem, alleen ik ben heel de winter doorgereden.... Ik ga deze week de carburateurs maar eens reinigen.

Het kan zijn dat de afstemming niet juist is, dat diegene de luchtmengsel schroeven een gewoon uitgedraaid heeft. Net als hier boven. Ik heb dat ook een keer meegemaakt en heb toen met een colortune dit zelf zo goed als het gaat afgesteld.
 
Pasen mooi gehobbyd, nu nog even wachten op wat onderdelen van yambits wat een fijne website en goedkoper dan cmsnl.

Nu alles er toch af was, ook nog even de wiellagers gecontroleerd, 2 waren er direct gelukkig had ik er nog een paar liggen, de missende besteld bij 63/22 2RS Koyo JTEKT Kogellager 1R (22x56x16) en de kleine vetkeerring bij Oliekeerring 25x47x7mm BASL - LagerKoning.nl en de grote bij


Lagers eruit halen was lastig, dus ook een lagertrekset gekocht HBM Verzonken Binnenlagertrekkerset met slagtrekker 5 Delig

Lukte nog niet ... Maar verhitten van het wiel was de clue!

Is er nog interesse in de maat voor de keerringen in de OP?
 

Bijlagen

  • IMG_20230329_133925.jpg
    IMG_20230329_133925.jpg
    74,4 KB · Weergaven: 17
  • IMG-20230409-WA0015.jpeg
    IMG-20230409-WA0015.jpeg
    379,7 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Ha motorvrienden!

Vandaag pakte ik na de winterstop eindelijk weer eens de Diversion voor woon-werk verkeer.
Na 90.000 km trouwe dienst, vandaag helaas problemen;
Tijdens de start zag ik dat de toerenteller niet meer werkte en tijdens de rit viel me op dat het indicatielampje op het dashboard van het rechterknipperlicht ook niet meer werkte.
Gestopt om de verlichting te controleren, toen bleek dat de rechter richtingaanwijzer aan de achterzijde snel knippert, aan de voorkant gebeurd er helemaal niets.

De overige verlichting/elektronica werken zoals het hoort. De zekeringen zijn goed. Daarnaast start en rijdt de motor verder prima.
2 weken geleden heeft hij net een oliebeurtje, nieuwe banden & kettingset gehad en werkte alles als een zonnetje.

heeft iemand enig idee waar ik de oorzaak van deze problemen moet zoeken?
 
Ik zou het lampje aan de voorkant controleren en als het het lampje niet is de massa van die richtingaanwijzer testen.
(ik kan het niet meer nakijken maar volgens mijn beperkte geheugen gaat er een vrij kort massadraadje naar ergens op het frame onder de kuip)
Want de achterkant doet het, en doordat de voorkant het niet werkt, dubbel zo snel.
 
Wat is zoiets zonder kenteken nog waard tegenwoordig? Vedere staat nu nog onbekend. Volgens mij zijn ze er in overvloed maar eventueel mensen interesse in het geheel of in onderdelen?
 

Bijlagen

  • 177822E0-3C4B-48D6-B94D-8E25693FFED3.jpeg
    177822E0-3C4B-48D6-B94D-8E25693FFED3.jpeg
    132 KB · Weergaven: 24
Eerste post hier :-) Ik heb sinds januari mijn motorrijbewijs en heb besloten dat mijn eerste motor een XJ600 gaat worden. Nog tips in het bijzonder waar op te letten? Ik heb geen technische kennis, dus ik ben al snel bang dat ik een slechte motor koop. Ik ben nu aan het kijken naar een 2001 model, rond de 50.000 km op de teller.
Alvast dank :-)
 
Eerste post hier :-) Ik heb sinds januari mijn motorrijbewijs en heb besloten dat mijn eerste motor een XJ600 gaat worden. Nog tips in het bijzonder waar op te letten? Ik heb geen technische kennis, dus ik ben al snel bang dat ik een slechte motor koop. Ik ben nu aan het kijken naar een 2001 model, rond de 50.000 km op de teller.
Alvast dank :-)
Kijk eens in op. Maar de verbinding van de uitlaatbochten met dempers wilt nog weleens rot zijn. Verder normale zaken remmen, balhoofd lager, ketting, en kijk met een lampje tussen de bochten naar het blok of deze geen olie sporen heeft, dit kan lekkage zijn.
 
Je moet net een beetje mazzel hebben. De mijne is uit 1995, had niet veel gelopen, en ziet er netjes uit. Toch in de loop der jaren veel rubbers van het inlaattraject waren vergaan. Dit vermoedelijk ook door E10 tanken. Dus rekening houden met dergelijke zaken bij veel motoren op wat hogere leeftijd.

Grt Fred
 
Mijn xj 600 draait als hij warm is constant tussen de 2 en 3000 toeren. Als hij net loopt dan net onder de 1000 toeren. Iemand enig idee hoe het toerental bij warme motor naar beneden te krijgen?

Groet,
 
Volgens mij moet hij op bedrijfstemperatuur rond de 1200/1300 tpm draaien.
Als je het handboek checkt, bij het sychroon stellen van de carbs, kun je zien welke schroeven/draaiknoppen je moet hebben om ze af te stellen.
 
Weet er iemand of je een diversion 600 met de 41mm voorvork binnenpoten (dubbele schijf aan de voorkant) eigenlijk om kan bouwen naar een enkele schijf (volgens mij de 38mm poten).
Dus incl de kroonplaat vervangen?
Dat 't rem technisch misschien iets minder wordt snap ik wel, maar kan nergens een betaalbare vork vinden voor een dubbele schijf..
 
Weet er iemand of je een diversion 600 met de 41mm voorvork binnenpoten (dubbele schijf aan de voorkant) eigenlijk om kan bouwen naar een enkele schijf (volgens mij de 38mm poten).
Dus incl de kroonplaat vervangen?
Dat 't rem technisch misschien iets minder wordt snap ik wel, maar kan nergens een betaalbare vork vinden voor een dubbele schijf..
Ik heb nog wel poten weet alleen niet zeker voor dubbele schijf. En anders zijn ze voor enkele.. hou er rekening mee dat je de kroonplaat ook moet vervangen maar die hen ik ook nog.

Morgen even kijken.
 
Het enige wat beperkend is, is de diameter van die pen van de kroonplaat die door t balhoofd gaat denk ik? Zal 'm vanavond eens uit elkaar halen en opmeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan