Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het "grote" Vitpilen/Svartpilen topic

Tijd voor de 30.000km beurt.
Tank eraf:

Kleppendeksel eraf en speling checken:

1 inlaat en 1 uitlaat buiten limiet, maar kon gelukkig die shims onderling ruilen om ze allebei weer binnen limieten te krijgen
K&N filter gereinigd en opnieuw ingeolied.
Ketting en tandwielen eraf en wat schoon gemaakt:


Nieuw achtertandwiel:

Alu tandwiel, ben benieuwd hoelang die het vol gaat houden, weegt wel minder dan de helft van een stalen exemplaar
Binnenkant van de achterbrug ook even schoon gemaakt:

Volgende op de lijst is linksysteem van de achterschokbreker schoonmaken en lagers opnieuw invetten.
 
Goed bezig! Je hebt nou een Street Triple erbij in plaats van de Tracer? Goeie keuze!

Die van mij heb ik twee maanden geleden de 40.000 beurt gegeven, geen bijzonderheden, blijft het prima doen!
Dat achterwerk eruit halen en smeren wil ik van de winter ook doen.
 
Ja de Tracer voldeed eigenlijk totaal niet aan m'n verwachtingen dus die heb ik ingeruild op de Triple. Nog geen seconde spijt van gehad
40k alweer! Je blijft lekker doorrijden
Goed bezig!
Dat linksysteem smeren is een dingetje dat vaak vergeten of overgeslagen wordt.
Vind het zelf altijd wel een leuk klusje
 
Vandaag het linksysteem gedaan en de nieuwe ketting gemonteerd:
Motor in de skylift om het linksysteem te demonteren:

Het hele spul op de werkbank voor schoonmaak/inspectie/nieuw vet:


Weer in elkaar met vers vet:

En weer gemonteerd:

Voortandwiel en nieuwe ketting gemonteerd:

En tot slot het voortandwielkapje en het kettingscherm weer gemonteerd:

Nu de balhoofdlagers nog en olie en filters.
En dan weer rijden
 
Vanavond de balhoofdlagers gedaan:
Eerst de voorvork eruit:

Toen de onderste kroonplaat en het bovenste lager eruit:

En na dat allemaal te hebben schoon gemaakt, geïnspecteerd en opnieuw ingevet, alles weer in elkaar:

Morgenavond olie verversen.
 
Waarderingen: dgr
Hij moet eigenlijk ook nog een goede wasbeurt hebben eigenlijk, laatste rit was door de regen, dus van dichtbij is hij aardig vuil
Op de foto's valt het een stuk minder op dan in 't echt.
 
Na een testrit met een Aprilia RS 660 besloten dat mijn vitpilen toch wel een stuk leuker is.

De rs 660 mist het 'snappy' vd 701 en voelt zeker niet licht aan. Stabiel, super looks maar te weinig koppel dat pas bovenin vrijkomt. Voor een 660 best wel goed maar tov het vlakke instant koppel vd 701...

Je zit ook in de motor en dat sloeg wel tegen..

Dus terug helemaal verliefd en het gras is zeker niet groener a de overkant

Verkoop dus ingetrokken!
 
Het blijft een leuk speeltje, ik ben er ook nog steeds blij mee!
 
En fijn gereden?
Jazeker, 333km gedaan woensdag
Alleen thuis bleek m'n voortandwielmoer weer los te zitten.

Dus die heb ik nu opnieuw vastgezet, heb vanochtend weer een goede 130km gereden, moet alleen nog even checken hoe het nu is. Nu eerst GP Oostenrijk aan het kijken.
Had hem op 80Nm gezet, met loctite 243, zoals in m'n manual staat.
Maar kwam er via een ander forum achter dat in sommige manuals dus 100Nm staat ipv 80.
Als hij weer los is, probeer ik nog een keer 100Nm, en als hij dan nog blijft loskomen gaat er een voortandwiel met gaten op, en gaat er een borgdraad doorheen.
 
Net even gecheckt, weer los:


Boel weer los gehaald, schoongemaakt, verse loctite en nu vast op 100Nm.


Kijken of dit wel blijft zitten
 
Nog nooit een momentsleutel gebruikt bij om het even wat, nog nooit los gekomen en nog nooit problemen gehad
 
Bij mij ook al een keer, en ketting onder de olie... .

Was toen een stevig stukje aan het gassen in Luxemburg, geluk dat de olie niet op m'n achterband was geraakt.

Ik heb die rit veel mijn achterrem gebruikt waarbij het ABS regelmatig in greep... .

Ik ga deze vanavond ook nog eens checken!
 
Ik heb die rit veel mijn achterrem gebruikt waarbij het ABS regelmatig in greep... .
Die grijpt überhaupt snel in achter vind ik.

Net weer even gecheckt, ondertussen ongeveer 450km gereden sinds ik hem op 100Nm heb gezet, en hij zit nog vast:

Dus ik denk dat hij zo wel in orde is, zal hem in de toekomst wel regelmatig blijven checken voor de zekerheid, maar niet meer iedere rit.
 
Wat de Dunlop Qualified Core achterband betreft, nu het later licht en vroeger donker wordt en de asfalt temperatuur afneemt, voelt hij toch iets minder strak. In korte bochten en vooral in 1ste versnelling stapt hij toch duidelijk af en toe opzij, maar redelijk voorspelbaar.

Verder heb ik een olielek...en na lang zoeken heb ik de plaats gevonden...

Naast de olie vuldop zie je een soort verdikking lopen (lijkt net een buisje) dat schuin naar boven loopt. Dit 'buisje' eindigt vlak naast de linkerkant waar de waterpomp zit. Ergens in dit buisje zit een vijs. Deze laat minimaal olie door... .

Om eraan te kunnen moest het deksel vd waterpomp eraf, dan kon ik net aan de torx vijs. Deze losgemaakt, loctite en terug vast...en nog steeds lekt die...

Dan met vloeibare pakking pasta dichtgemaakt maar 350km later opnieuw...

Het ziet ernaar uit dat ik het carterdeksel vd koppeling zal moeten afhalen om te kijken hoe ik het definitief kan oplossen... . (Zal ergens in de winter worden)
Op de foto zie je een stuk je stof zitten en beetje oranje pakking, langs daar komt de olie.
 
Fijn om te lezen dat er ook vitpilen zijn die echt gebruikt worden! Ik speel met het idee om een vitpilen 701 te kopen. Ik heb momenteel een triumph thruxton 1200r, en die vind ik te mooi en te kostbaar om het jaar mee door te rijden. Ik doe soms ook reisjes met de motor. En ik heb door de jaren heen geleerd dat ik dit leuker vind met een motor die er eigenlijk niet helemaal voor geschikt is. Ik vind het fijner om met een lichte motor onderweg te zijn met een roltas achterop, dan met een toer buffel met windscherm en koffers.
Ik ben al sinds Day 1 fan van de vit, en heb kort een 401 gehad. Enorm leuk maar te licht.
Momenteel is de optie : een oudere triumph thruxton 900 of een vitpilen 701. Tanktas en roltas erop, en via kleine wegen Frankrijk door en naar Corsica. Ik heb een goeie HV dealer om de hoek, en een een cylinder is niet te moeilijk om bijna alles zelf te doen. Ik zie hierboven dat het kan, en dat ze met de juiste zorg ook gewoon heel blijven.
Een van jullie al een reisje gedaan met de pilen?
 
Paar keer naar Luxemburg, en vorig jaar naar de Isle of Man voor de ManxGP.
Gaat prima, tanktasje en tas achterop.


En vorig jaar op Corsica geweest, helaas wel met de auto, maar daar is de Vitpilen echt perfect voor!

Ondertussen ruim 30k met de 701 gereden, en hij gaat voorlopig echt nog niet weg.
 
Waarderingen: dgr
Zou het trouwens doenbaar zijn om in plaats van het duozitje een vlakke bagage plaat te monteren om een stabiel laadplatformpje te bekomen? Zijn er montagepunten onder het zitje? Met wat huisvlijt lijkt zoiets me wel te maken. Eventueel bovenop het zitje, want kennelijk zit het achterlicht eraan vast??
Reden : een paar bevestigingspunten voor straps wat verder naar achteren lijken me wel zinvol
 
En nog een vraagje aan de veelrijders : blijft de bike netjes? Geen last van afbladderende verf, oxidatie...?
 
Dat moet wel te doen zijn als je een beetje handig bent. En anders een tweedehands duozitje zien te vinden en die als basis gebruiken.
Echt montagepunten heb je niet onder het zitje, heb even snel wat foto's gemaakt:
Onder het rijderszadel:

Onderkant van het duozadel:

En onder het duozadel:

Ik heb tassen van Kriega, er gaan 2 straps onder het duozadel, en daar klikt alles aan vast. Werkt prima

Dit is 40 liter achterop (1x us20 met 2x us10 aan de zijkanten)

En nog een vraagje aan de veelrijders : blijft de bike netjes? Geen last van afbladderende verf, oxidatie...?
Die van mij staat er nog prima bij na 4 jaar en bijna 31000km.
Geen roest, boutjes zijn allemaal nog netjes, ook het spul wat regelmatiger los gaat zoals de boutjes van het oliefilterdeksel enz.
Moet er wel bij zeggen dat ik vooral mooi weer rijder ben, en hij met pekel ook niet buiten komt.
Maar je komt ook wel eens in een bui terecht. Ook op vakantie of onderweg naar de TT wel echt flink regen gehad, maar na een goede wasbeurt komt hij iedere keer weer zo goed als nieuw onder het sop vandaan
 
Laatst bewerkt: