Het "grote" Vitpilen/Svartpilen topic

Ik ben behoorlijk weg van de Vitpilen 401 maar nu hoor ik van problemen met de koppakking. Os dat een veelvoorkomende of bepaalde periode?

✂️ vitpilen 401
 
Ik had de Svartpilen 401 voor iets meer dan 18.000 km en geen problemen gehad, zou hem zo weer kopen. Ben benieuwd of anderen op dit forum wel veel problemen hebben gehad. Ken nog 1 andere svartpilen rijder maar die heeft ook geen issues gehad. Beiden 2020 model
 
Misschien ook even in het ktm 390 topic vragen, die gebruiken hetzelfde blok.
 
als ik me niet vergis heeft het 390 blok een andere cilinder waardoor die problemen heeft met de koppaking en de 401 niet.
maar als ik het filmpje bekijk is het idd wel een 401, maar ik heb er nog niets over gehoord allesinds.
Het zou hier zeker al eens als sticky gemaakt worden moest het heel vaak voorkomen op een 401, mijnes krijgt altijd hard op z'n flikker ( ding is vanaf kmstand 0 hard gebruikt, geen rodage of beperkt toerental..gewoon altijd hard gebruikt ) en niets gemerkt van koelvloeistof verbruik.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren het secundaire lucht systeem verwijderd.
Voor:
20240131_142128.jpg

Na:
20240131_145038.jpg

Weer net een beetje netter.
 
wat denken we ?

ik vermoed dat die niet zo extreem zal zijn als de eerste generatie, als je ziet wat ze met de 401 hebben gedaan, ik denk niet dat er nog een hardcore clip-on variant zal zijn.

Wss wel nog steeds met het 690 blok niet ? ( denk niet dat ze het twin motorblok zouden gebruiken hiervoor )
 
wat denken we ?

ik vermoed dat die niet zo extreem zal zijn als de eerste generatie, als je ziet wat ze met de 401 hebben gedaan, ik denk niet dat er nog een hardcore clip-on variant zal zijn.

Wss wel nog steeds met het 690 blok niet ? ( denk niet dat ze het twin motorblok zouden gebruiken hiervoor )
Geen clip ons idd. Wel de twin van de 790 of 890, is op alle spyshots duidelijk te zien. Het is in feite niks anders dan een 790/890 duke met een husqvarnajas aan.
spy-shots-of-the-upcoming-vitpilen-801-901-v0-gqsef1cf4yua1.jpg


Grote 1 cilinders verkopen niet, tenzij het supermoto of enduro is, dus nu een twin.
En clip ons zit helaas ook bijna niemand op te wachten, dus die ga je ook niet meer zien ben ik bang.
Enige verschil tussen de Vit en svart, gaat wielmaten/banden zijn en miss veerweg.
Maar het zou me ook niks verbazen als ze maar 1 type uitbrengen. Alleen een Vitpilen. Maar dan wel met een gewoon stuur.
Nog een maandje geduld, dan weten we het.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
oh beetje jammer, ik vonnet net zo leuk zo'n extreme fiets, met een eigenwijs karakter ( 1 cilinder ) ik begrijp niet waarom mensen een minder praktische Husq variant zouden nemen terwijl dezelfde config bestaat maar breder inzetbaar.
 
Er zijn hier überhaupt weinig -pilenrijders actief helaas.

Vandaag nog wat gesleuteld aan de Husky.

Was altijd best tevreden met de remmen van de Vit, maar sinds ik de Triumph heb, valt de voorrem toch wel een beetje tegen.
Dit is natuurlijk eenvoudig op te lossen met een setje andere remblokken, maar daar is geen lol aan natuurlijk. 😁

Dus een paar weken geleden een nette linker Brembo Stylema monoblock gekocht en een setje remblokken.
20240218_191415.jpg


Omdat de aansluiting voor de remleiding onder een andere hoek staat in vergelijking met de standaardklauw heb ik een remleiding op maat laten maken met de banjo onder de juiste hoek.
Die kwam afgelopen week binnen, dus vandaag de boel gewisseld.
Oude klauw eraf:
20240221_135536.jpg

Nieuwe is best een beetje lichter:
20240221_135523.jpg

😏
Vervolgens het hele circus geïnstalleerd met nieuwe leiding en verse vloeistof:
20240221_164943.jpg

🥰

Afgelopen seizoen ontdekte ik ook dat het metalen lipje van de koppelingschakelaar was afgebroken, is helaas niet los te krijgen, dus een complete schakelaar moeten bestellen, alleen voor dit deeltje:
20240221_165758.jpg

Maar het zit nu gemonteerd, dus ik kan weer starten in de versnelling met de koppeling ingetrokken 😅

Helaas flink wat regen hier vanmiddag, dus nog geen kans gehad om de nieuwe remmerij te proberen 😔
 

Bijlagen

  • 20240221_135536.jpg
    20240221_135536.jpg
    369,1 KB · Weergaven: 0
  • 20240221_135523.jpg
    20240221_135523.jpg
    355,5 KB · Weergaven: 0
  • 20240218_191415.jpg
    20240218_191415.jpg
    225,3 KB · Weergaven: 0
  • 20240221_165758.jpg
    20240221_165758.jpg
    187,6 KB · Weergaven: 0
  • 20240221_164943.jpg
    20240221_164943.jpg
    483,6 KB · Weergaven: 0
En?remt het harder?

De beperking bij hard remmen vind ik de slappe vering van mijn Svartpilen
 
Ja het remt wel iets beter idd. Geen wereldschokkend verschil hoor, maar het remt wel beter. Ik heb het nog niet gecheckt maar ik vermoed dat er standaard in de Husky dezelfde compound blokken zitten als in de Triumph.
Dus het verschil wordt wel gemaakt door de klauw.
Zou voor mij nog wel iets meer initiële bike mogen hebben, maar als je een beetje doorpakt remt het uitstekend.
Vanochtend nog even een rondje gedaan:
20240407_105654.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Ja het remt wel iets beter idd. Geen wereldschokkend verschil hoor, maar het remt wel beter. Ik heb het nog niet gecheckt maar ik vermoed dat er standaard in de Husky dezelfde compound blokken zitten als in de Triumph.
Dus het verschil wordt wel gemaakt door de klauw.
Zou voor mij nog wel iets meer initiële bike mogen hebben, maar als je een beetje doorpakt remt het uitstekend.
Vanochtend nog even een rondje gedaan:
Bekijk bijlage 1993090
Ik heb zo’n klauw op mijn Vespa gezet , eerst was het ging wel , toen gesinterde brembo blokken er op , dan bijt hij echt lekker , helemaal tevreden nu
 
Ik twijfel om naar een lichte motor te gaan, en ik heb de Triumph 400, Duke 390 en Svartpilen op het oog. Ik lees hier wat kleine probleempjes, behalve het dashboard issue dat lijkt mij een groter ding. Zag ook dat er een nieuw model vit/svartpilen 2024 is met meer electronica. Die is wel boven budget ben ik bang, tenzij dit een grote vooruitgang is op het vorige model.

Sowieso wil ik een proefrit maken, maar ben benieuwd naar de ervaringen van anderen die van een zware motor naar een lichte zijn gegaan. Is de motor met een top van 160 genoeg om comfortabel op de snelweg rijden indien nodig, 2x per jaar motor vakantie hier, en we doen ook wel eens korte tijd snelweg om daarna binnendoor te gaan. Hoor graag de ervaringen van jullie ermee. Oftewel, is het een opstap/fun bike voor erbij of is het echt een volwassen motor.
 
die kleine motorfietsen zijn eigenlijk de ideale motor voor real life omstandigheden.
in & buiten het stad isset best genieten, hooligan style, gas tegen de stuit en als de weg dan wat openkomt kun je met gekke snelheden de bocht induiken.
er zijn sommige dingen die wel van mindere kwaliteit zijn dan bij een volwassen fiets ( beugeltje v/d koppelingskabel op het blok, verschillende boutjes die wel es durven roesten enz ) maar dat ligt wss aan mij.


is zeker niet m'n enige fiets, wil ik hard geblaf gooi ik m'n been over m'n MV om vervolgens met een pijnlijke nek af te stappen omdat ik telkens achter om kijk alvorens de gaskraan open kan.

( seizoen begon net, dus ffe oliewissel )

1715063127937.png
 
die kleine motorfietsen zijn eigenlijk de ideale motor voor real life omstandigheden.
in & buiten het stad isset best genieten, hooligan style, gas tegen de stuit en als de weg dan wat openkomt kun je met gekke snelheden de bocht induiken.
er zijn sommige dingen die wel van mindere kwaliteit zijn dan bij een volwassen fiets ( beugeltje v/d koppelingskabel op het blok, verschillende boutjes die wel es durven roesten enz ) maar dat ligt wss aan mij.


is zeker niet m'n enige fiets, wil ik hard geblaf gooi ik m'n been over m'n MV om vervolgens met een pijnlijke nek af te stappen omdat ik telkens achter om kijk alvorens de gaskraan open kan.

( seizoen begon net, dus ffe oliewissel )

Bekijk bijlage 2004361
Ik rij tegenwoordig veel op mijn Vespa om de zelfde reden , je kunt gewoon nog een beetje semi legaal het gas open draaien net zoals vroeger op de brommer
 
Vanochtend een rondje rijden met de Husky, voelde wat vreemd aan, achterkant voelde niet zoals het hoort, achterband is flink versleten, dus dat was verdachte nummer 1, of miss de spanning niet lekker, schokbreker toe aan een servicebeurt?
Voor de zekerheid even gestopt om even te kijken, achterkant van het blok onder de olie 😐
En ook wat olie op de achterband, ben maar heel voorzichtig terug naar huis gereden 😅

Lijkt erop dat de o-ring van de startmotor z'n werk niet meer lekker doet. Dus dat valt wel mee gelukkig.

20240609_100633.jpg

20240609_100710.jpg


Nieuwe o-ring is onderweg.
 
Ben aan het kijken of ik toch weer verder ga met motorrijden, na een jaartje te zijn gestopt. Zit vooral te kijken naar niet te snelle en prijzige motoren maar wel met een bepaald karakter. Denk aan een Benelli Imperiale 400, Royal Enfield Himalayan en nu ook de Husqvarna 401. Ziet er op de foto's ook wel erg vet uit en sommige zitten qua prijs in de buurt van de andere twee. Maar ik zie nu ook wat foto's met een persoon er op, en klopt het dat de Husqvarna 401 een erg kleine motor is? Lijkt bijna een kleine brommer? Ik ben zelf 1,83m en gemiddeld tot iets breed (niet dik) gebouwd. Wat is de ervaring hier. Vind het op onderstaande foto's er een beetje gek uitzien?

En als ik hier dan toch ben. Kan je met dit model een TET route rijden? Dus geen heftige offroad parcours, maar zandpaadjes etc langs weilanden?

2018-husqvarna-vitpilen-svartpilen-401-first-ride-review.jpg

2018_husqvarna_svartpilen_401_11.jpg
 
Laatst bewerkt:
de 401 is een kleine brommer, en een TET zal je er niet mee kunnen doen.
 
Over een goede 2 weken komt mn Svartpilen 401. Ben benieuwd naar deze fiets 😎
Nieuw 2023 model 🥳
Ik ben 185cm en 90 kilo…
:]
 
O-ring van de startmotor vervangen en na een ritje van +-65 km lijkt de Husky weer oliedicht te zijn 👍🏻
Daarna ook de achterband maar vervangen, die was er wel aan toe.
20240701_140109.jpg

En toen de motor ook maar even gewassen, was ook wel nodig:
20240701_144636.jpg

Stuk beter zo:
20240701_154816.jpg
 
@bsmpower Qua ergonomie vond ik een 401 svartpilen nog verrassend goed zitten met mijn 1.93m. Alleen zag het eruit als op jouw onderste foto. 1.83m is nog wel het testen waard denk ik. Misschien kan @Bozzie straks een foto plaatsen van z'n nieuwe aanwinst terwijl hij er zelf op zit? 8-)

Stel je er qua offroad niks van voor overigens, het is echt een straatmotor qua geometrie en veerweg. Z'n enige voordeel in een offroad situatie is het relatief lage gewicht waardoor je er met net wat meer gemak doorheen komt dan een andere willekeurige nakedbike. :t

@nampus Wat zal ie weer lekker in de bocht vallen nu! Hoeveel km heb je inmiddels gereden? :]
 
@nampus Wat zal ie weer lekker in de bocht vallen nu! Hoeveel km heb je inmiddels gereden? :]
Ja vers bandje is altijd heerlijk rijden!
Teller staat nu op iets meer dan 32,5k km.
 
Terug
Bovenaan Onderaan