Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Als aanvulling op eerdere posten @ThaKing84 ;

Je hebt idd gelijk dat er wel enkele pareltjes op MP laatste tijd voorbij zijn gekomen, qua 1e gen. tiger 1050. De tip om te gaan voor een laatste gen. '16-'20 is een goede, maar uiteraard hangt daar een heel ander prijskaartje aan. En dat laatste is voor een ieder dé ultieme en persoonlijke afweging. IK vind het de meerwaarde niet waard, maar dat is wederom persoonlijk..
Mijn (beperkte) ervaringen tot nu toe (vorig najaar gekocht, 2009,ABS, 23K, zelf geserviced dit winter en inmiddels iets meer als 1500 km gereden) ermee zijn;

Ruitje is persoonlijk, is niets over te zeggen in het algemeen. Sommige zweren bij het ene product, terwijl een ander het verafschuwd. in mijn specifieke geval zit er een ultra kort ruitje op (originele ruit ingekort tot nét boven het dashboard), waardoor ik met m'n hoofd vol in de wind zit. Veel beter dan in het wervelgebied, maar dat is trail en error.. Heb ik met meerdere motoren gehad, dus dat is voor mij 'standaard' om ermee te experimenteren totdat ik er tevreden mee ben.

Ook over vering lees je het e.e.a. maar dat is net zo persoonlijk als een ruitje.. De mijne kwam al bij aanschaf met rondom veren van Hyperpro (in en op originele veerelementen), en die opstelling vind écht niet verkeerd rijden.

Als je WW doet, doe ik ook in de zomerperiode, is bergruimte wel fijn. Originele zijkoffers zijn met 26 (L) en 19 ltr (R) klein, ook de topkoffer is niet écht om over naar huis te schrijven (iets van 40 ltr geloof ik). Momenteel heb ik de originele topkoffer erop zitten, maar deze bevalt mwoa mwoa.. (kan nauwelijks mijn werkkleding, laptop, werkschoenen e.d. erin kwijt). Ik kijk het een seizoen aan, maar heb nog een grotere (en fijnere) GIVI E55 maxia 4 topkoffer ervoor klaar liggen. Moet ik alleen even het originele slidingrack ombouwen volgend winter, maar dat is het werk ook niet..

Als je kijkt naar een 2e hands, zijn het toch de accessoires die de doorslag kunnen geven bij aanschaf. Origineel werden ze niet uitgeleverd met een middenbok, kofferset, handkappen, ABS, handvatverwarming, 12V sigarettenplug, navi aansluiting e.d., waren allemaal extra's... Middenbok en ABS vind ik persoonlijk een must, al het andere is wel heerlijk om te hebben..
Enige nadeel aan de tiger vind ik persoonlijk de afwezigheid van goede verlichting, wát is dit origineel slecht met de H7 lamp.. Ik ga nog experimenteren ermee, óf iets van extra verlichting óf een Philips Ultinon pro6000 LED lamp erin (al moet je voor de philips lamp wel het e.e.a. modificeren voordat die er überhaupt in past. Tevens woon ik in D en heb dus te maken met de Tüv die niet alles goed vind bij de 2jaarlijkse keuring, en vandaar de Philips lamp. Deze is wél legaal toegestaan voor de tiger)

V.w.b. service intervallen, dit is om de 10.000 km.
10,30,50,70,90K e.d. zijn de 'kleine' beurten, de 20,40,60,80,100K e.d. beurten zijn de 'grote' beurten. Bij een grote beurt geeft Triumph aan om de klepspeling te controleren resp. te stellen. Daarnaast luchtfilter, bougie's, e.d. ook om de 20K, maar dat is niet veel anders dan alle andere merken En als je tóch de bougies moet wisselen, dan is het "iets" meer werk om de klepspeling ook te controleren, het ligt deels toch al open.. Heb zelf ernaast nog een paar honda's, en daar ligt de interval om de 12K voor kleine, en 24K voor grote beurten dus daarmee loopt het ongeveer gelijk op met m'n triumph tiger..
Ik heb de eerste grote beurt (20K) dit winter zelf uitgevoerd, maar de klepspeling lag - uiteraard - netjes binnen de specs. Daarom vermoed ik de om de 40K de speling eventueel wél moet worden gecorrigeerd, maar dat gaan we wel zien dit jaar..

Mijn 'beproeving' en goede beoordeling van de tiger komt binnenkort, over 5 week staat een retourtrip naar zuid-spanje (7000 km) gepland en daarna - over 11 week nog maar - een retourtrip naar Isle of Man (2000 km)..
 
Voor het wisselen van de bougies hoef je niet bij de kleppen te komen hoor. Dat is een fluitje van een cent en hoeft het kleppendeksel er niet voor af.

Kleppen controleren is lastiger, dan moet het kleppendeksel er af en dat moet er dus ook weer netjes terug op. Kleppen stellen is helemaal een drama, want daarvoor moeten de nokkenassen er af.
 
Mijn 1ste motor (en heb ik nu nog) is ook een Tiger 1050 ABS uit 2007. Persoonlijk vind ik hem goed te handelen, ondanks het gewicht. Ja, hij heeft een drooggewicht van ca. 229 kg. Maar een gemiddelde andere motor - zoals de populaire Yamaha MT 07 en 09 - zitten ook net iets onder of boven de 200 kg, afhankelijk van de accessoires zoals top- en zijkoffers. Met elke motor is het dus wennen en zal je je moeten aanpassen aan het gewicht. Het is immers geen schakelbrommer of scootertje die je gelijk alle kanten op kan gooien. Of je moet er eentje nemen met max. 500 cc zoals bijvoorbeeld een BMW G 310R van ca. 150 kg, maar ook 150 kg is een zodanig gewicht wat je niet 1,2,3 zal tegenhouden als hij gaat.
Tevens is zo'n 'lichtere' bike af te raden als je langere afstanden gaat/moet rijden op de snelweg.

Verder zoals ook door @gvy is aangegeven is het een hele wendbare bike en is het een echte allrounder. Je leest wel regelmatig dat met name de voorvorkveren aan de slappe kant zouden zijn. Dan heb ik schijnbaar geluk gehad maar bij mij zitten er - gezien vanaf de buitenkant - de originele veren er nog op en ervaar hier geen enkele problemen mee. Ook heb ik tot nu toe geen enkel groot mankement gehad wat mij veel geld gekost heeft. Dit ondanks de ca. 60k kilometers op de teller. Het enige noemenswaardige is dat de benzinemeter niet altijd accuraat is.

Ik ben nu, na bijna 2 jaar op deze 1050 gereden te hebben, wel toe aan een andere bike. Een die wat nieuwer, nog forser en moderner is. Ik mis bijvoorbeeld wel accessoires zoals een gear indicator, handvatverwarming, led verlichting en verstralers. Uiteraard is het mogelijk om dit soort items er aftermarket op te (laten) zetten, maar vaak vind ik dat minder mooi staan. Liever dan een bike - zoals de Tiger 1200 - waar dit 'standaard' en vanuit de fabriek erop is gezet.

Kortom, voor een 1ste bike is een Tiger 1050 van 2007 t/m 2011 een hele goede keuze.
 
@blihi voor bougies vervangen hoeft idd het kleppendeksel er niet af, maar als toch de tank en luchtfilterhuis eraf ligt én de bougies eruit gedraaid hebt, is het 6 boutjes extra en het deksel is eraf.
En dat stellen een drama is, vind ik overdreven.. Heb div. honda VFR750's, CBR 900rr's (en in het verleden ook een ST1100 gehad) en dáár moet het stellen van de speling ook met shims en dus bij het daadwerkelijk bijwerken van de klepspeling/stellen ook de nokkenassen gelicht worden..
En allemaal motoren uit het '90er tijdperk, dus ik vind dat een redelijke normale constructie in de motorwereld. Tuurlijk kan het anders (middels stelboutjes, zoals bij mijn CBR 1000 F), maar dat is nu eenmaal de keuze van de fabrikant. Daar laat ik echt geen motor om staan.. En hoe vaak moeten ze daadwerkelijk gelicht worden, om de 40K? Dat haalt een gemiddelde motorrijder in gem. 5~6 jr...

Sterker nog, ik meen dat Triumph adviseert om de o-ringen in de nokkenasbrug te vervangen elke 20K, anders kún je lekkage krijgen. En bij vervanging van die rubbers in de nokkenasbrug moet die eraf en heb je de nokkenassen letterlijk voor het uitpakken.. O-ringen zitten zelfs tegenwoordig al in het servicepack van Triumph (T3990006 - naast o.a. de kleppendekselpakking, olie-, luchtfilter, bougies, 3 pakkingen voor afdichting van de bougie schachten en meer)...
 
Bedankt allemaal voor de geweldige info...

Ik ben niet zo bang voor het gewicht van de motor..ik ben zelf 1,92 en 100 kilo schoon aan de haak. En met het vallen zal bij iedere motor wel een keer kunnen gebeuren.

Het gaat mij inderdaad ook echt om dat ik niet gelijk even 10k heb liggen voor de ideale motor. (Wat is dan de ideale motor) Maar er staan zeker plaatjes tussen momenteel van de 1050 met abs, nieuwe voorvering, enzo enzo... En qua uiterlijk vindt ik ze gewoon super...
Ik ben vooral een NOOB ook qua sleutelen. Maar ik kan er thuis zeker wel een plek voor creeren ( iets met rommel opruimen ;) ) en dan heb ik een garage om te sleutelen. Qua dat ben ik dan ook weer dat ik alles tot in de puntjes uitzoek en dan pas iets maak of probeer te maken. En ben niet bang om vieze handen te krijgen.

maar jullie hebben echt super veel tips gegeven waarvoor mijn dank. Ik ga er toch gewoon naar kijken en straks eerst wat proefritjes op maken...
 
@blihi voor bougies vervangen hoeft idd het kleppendeksel er niet af, maar als toch de tank en luchtfilterhuis eraf ligt én de bougies eruit gedraaid hebt, is het 6 boutjes extra en het deksel is eraf.
En dat stellen een drama is, vind ik overdreven.. Heb div. honda VFR750's, CBR 900rr's (en in het verleden ook een ST1100 gehad) en dáár moet het stellen van de speling ook met shims en dus bij het daadwerkelijk bijwerken van de klepspeling/stellen ook de nokkenassen gelicht worden..
En allemaal motoren uit het '90er tijdperk, dus ik vind dat een redelijke normale constructie in de motorwereld. Tuurlijk kan het anders (middels stelboutjes, zoals bij mijn CBR 1000 F), maar dat is nu eenmaal de keuze van de fabrikant. Daar laat ik echt geen motor om staan.. En hoe vaak moeten ze daadwerkelijk gelicht worden, om de 40K? Dat haalt een gemiddelde motorrijder in gem. 5~6 jr...

Sterker nog, ik meen dat Triumph adviseert om de o-ringen in de nokkenasbrug te vervangen elke 20K, anders kún je lekkage krijgen. En bij vervanging van die rubbers in de nokkenasbrug moet die eraf en heb je de nokkenassen letterlijk voor het uitpakken.. O-ringen zitten zelfs tegenwoordig al in het servicepack van Triumph (T3990006 - naast o.a. de kleppendekselpakking, olie-, luchtfilter, bougies, 3 pakkingen voor afdichting van de bougie schachten en meer)...

Ik heb het zelf nooit aangedurft om dat kleppendeksel te lichten. De rest van het onderhoud deed ik wel zelf overigens. Als ik jou zo lees dan denk ik eigenlijk dat me dat ook best gelukt was. Bij de dealer is het in ieder geval geen goedkoop klusje.

Voor mijn Tiger had ik een R850R van BMW. Voor kleppenstellen had je een imbus en sleuteltje 10 nodig en het was 5 minuten werk. Heerlijk.

Nu rijd ik een BMW F850GS en helaas heeft BMW besloten om geen service manuals meer beschikbaar te stellen voor deze fietsen. Zelf onderhoud doen is dus een erg lastige klus omdat je nergens informatie krijgt over aanhaalmomenten en spelingen. Nu verkoopt met op ebay wel service manuals op USB stick, maar de betrouwbaarheid daarvan is toch altijd een dingetje.
 
@blihi je gaat (qua kleppenstellen) ook wel uit van dé meest makkelijke versie, een bmw boxer.. ;)
Dan is al het andere, qua klepspeling controle én stellen) idd wel een stapje hoger en meer sleutelen. En ik ken jouw frustratie, hier staat een ding op 4 wielen van dat merk, en dat is ook r*k (lees niets verkrijgbaar) qua service manuals.. En wat wél te verkrijgen is, zijn illegale versies van hun online manual systeem waar ze mee werken..

Een tiger was voor mij dit winter even wennen qua sleutelen, in vergelijk met Honda, Het was een niet zo'n grote klus extra om even de speling te controleren. Daarentegen wordt het anders als je de nokkenassen moet lichten voor het bijstellen van de speling. Wel even schrikken als het je overkomt (qua uren bij een dealer), dat ben ik wel met je eens...
 
@blihi ; voordat dat ze de manuals alleen verkopen op USB sticks.... Dat is minder te vertrouwen..of je moet een oude laptop/pc hebben zonder waarde en zonder internet verbinding.... Dan zou je het risico kunnen nemen... lege installatie van Windows erop ... vast afscheid nemen en uitproberen :)
 
@blihi ; voordat dat ze de manuals alleen verkopen op USB sticks.... Dat is minder te vertrouwen..of je moet een oude laptop/pc hebben zonder waarde en zonder internet verbinding.... Dan zou je het risico kunnen nemen... lege installatie van Windows erop ... vast afscheid nemen en uitproberen :)
Thanks voor de waarschuwing, maar ik ben me daar wel van bewust ja :)
 
Bedankt allemaal voor de geweldige info...

Ik ben niet zo bang voor het gewicht van de motor..ik ben zelf 1,92 en 100 kilo schoon aan de haak. En met het vallen zal bij iedere motor wel een keer kunnen gebeuren.

Het gaat mij inderdaad ook echt om dat ik niet gelijk even 10k heb liggen voor de ideale motor. (Wat is dan de ideale motor) Maar er staan zeker plaatjes tussen momenteel van de 1050 met abs, nieuwe voorvering, enzo enzo... En qua uiterlijk vindt ik ze gewoon super...
Ik ben vooral een NOOB ook qua sleutelen. Maar ik kan er thuis zeker wel een plek voor creeren ( iets met rommel opruimen ;) ) en dan heb ik een garage om te sleutelen. Qua dat ben ik dan ook weer dat ik alles tot in de puntjes uitzoek en dan pas iets maak of probeer te maken. En ben niet bang om vieze handen te krijgen.

maar jullie hebben echt super veel tips gegeven waarvoor mijn dank. Ik ga er toch gewoon naar kijken en straks eerst wat proefritjes op maken...
Ik heb een 2013 tiger 1050 gehad, prima motor en ook weer goedkoper dan het 2016 model. Zoals andere mensen schreven is alles persoonlijk, dus lekker proef rijden en dan beslissen. Succes in ieder geval met je keuze👍
 
Ik ben van het weekend even naar een motorzaak geweest.
maar ik snap wel wat jullie bedoelen met hij is Top zwaar. Ik heb op diverse motoren gezeten om te kijken of het bevalt qua hoogte en qua gewicht. Maar ik vond de Tiger inderdaad wel wat tegenvallen in die zin. Waarschijnlijk heb je er met het rijden minder last van..

maar om mee te starten ga ik dan toch liever beginnen met een lichtere motor en 1 die ook wat minder inhoud heeft. Misschien is een 1050 wel net iets teveel van het goeie om mee te beginnen.

Ik hou dit gedeelte van het forum zeker weten nog wel in de gaten... Want het blijft toch wel een plaatje
 
Ik ben van het weekend even naar een motorzaak geweest.
maar ik snap wel wat jullie bedoelen met hij is Top zwaar. Ik heb op diverse motoren gezeten om te kijken of het bevalt qua hoogte en qua gewicht. Maar ik vond de Tiger inderdaad wel wat tegenvallen in die zin. Waarschijnlijk heb je er met het rijden minder last van..

maar om mee te starten ga ik dan toch liever beginnen met een lichtere motor en 1 die ook wat minder inhoud heeft. Misschien is een 1050 wel net iets teveel van het goeie om mee te beginnen.

Ik hou dit gedeelte van het forum zeker weten nog wel in de gaten... Want het blijft toch wel een plaatje
Een Tiger 800 of 900 is natuurlijk ook een optie 😎
 
Ik ben van het weekend even naar een motorzaak geweest.
maar ik snap wel wat jullie bedoelen met hij is Top zwaar. Ik heb op diverse motoren gezeten om te kijken of het bevalt qua hoogte en qua gewicht. Maar ik vond de Tiger inderdaad wel wat tegenvallen in die zin. Waarschijnlijk heb je er met het rijden minder last van..

maar om mee te starten ga ik dan toch liever beginnen met een lichtere motor en 1 die ook wat minder inhoud heeft. Misschien is een 1050 wel net iets teveel van het goeie om mee te beginnen.

Ik hou dit gedeelte van het forum zeker weten nog wel in de gaten... Want het blijft toch wel een plaatje
Het is zeker geen beginnersfiets nee. Dan zou ik naar een iets minder zware machine zoeken. Grote voordeel is dat ze nog veel goedkoper zijn ook. Als je eenmaal je rijbewijs en motor hebt ga je een paar keer mee met een weekendje weg naar wat heuvelachtig terrein en pas als je op die lichtere fiets echt op zijn max rijdt ga je eens verder kijken....

Je kunt op een Versys 600 net zoveel lol hebben als op een Tiger 1050 hoor, om maar een dwarsstraat te noemen.
 
Een Tiger 800 of 900 is natuurlijk ook een optie 😎
Het drooggewicht van een Tiger 800 is ca. 210 kg, die van een 1050 met ABS ca. 228 kg en het gewicht van de 900 zal ook ca. 200 kg + zijn.
Dan zou je kun zeggen, " alle kleine beetjes helpen ", maar een gewichtverschil van ca. 20 kg zal je nauwelijks merken.

Verder liggen de meeste All off Road/ Adventure motoren met minimaal 750 CC tot ca. 5000,- euro (aanname dat dit de doelgroep is waarin gezocht wordt) zo rond de 200 kg of nog hoger. Als het echt om het gewicht gaat dan moet je niet naar een All off Road of motor met meer dan 750 CC zoeken maar meer naar een Naked of (Super)sport tot 750 CC. Daar is het gewicht ca. 170 kg van. Maar een Suppersport is mijn inziens helemaal geen beginnersmotor.

Als je dan ca. 1.90 m en ca. 100 kg ben, dan is dit gewicht van een Tiger 1050 goed te handelen. Ook voor die lengte van ca. 1.90 m is een kleinere en lichtere motor geen gezicht. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Zelf ben ik 1.81 m en vind de Tiger 1050 voor beginnersmotor prima, kleinere motor zou ik echt niet willen. Sterker nog, ik ben opzoek naar een nog forsere motor zoals de Tiger 1200 en die gaan richting de 250 a 260 kg.

Voor de geïnteresseerden, hieronder een lijstje van motorblog.nl

Beste motor voor beginners​

Of je nou van Adventure hou of van Naked, Sport of Tour. In elke klasse zijn mooie en goede motoren te vinden die passen bij jou als beginnend motorrijder.

TypeMerkModel
AdventureBMWF650
AdventureHondaTransalp 700
AdventureApriliaPegaso 650
NakedKawasakiZ650
NakedHondaCBR600
NakedYamahaMT-07
TourSuzukiV-Strom 650
TourYamahaTracer 700
TourHondaNC750X
ChopperHondaRebel 500
ChopperSuzukiIntruder VS 700
ChopperYamahaDragster 650
Cafe racerHondaCB (400 tot 700)
Cafe racerSuzukiGS (400 tot 700)
SportYamahaR6
SportSuzukiGSX-R 750
SportHondaFireblade 600RR
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor het lijstje @XaLuNi.

Het ging meer om waar het gewicht zwaartepunt ligt en wat ik dan fijn vond als ik op de motor zat. qua gewicht of het 200 kg of 220 kg weegt zal me niet heel veel uitmaken. Maar je merkt bij een Tiger gewoon als je hem rechtzet dat hij zwaarder voelt dan bijvoorbeeld de Versys of V-Strom.

ben momenteel aan het kijken om dan te starten met een V-Strom 650. Maatje van me wil met me mee om samen proef te gaan rijden. Komt mooi uit ongeveer de zelfde bouw/gewicht. En hij rijdt al paar jaar motor...

nogmaals bedankt alle voor de informatie en het advies..
 
Een ex collega van mij - die ca. 1.90 m groot is - heeft/had ook een V-Strom DL 650. Hij is/was daar heel tevreden mee. Daarvoor had hij (als 1ste en beginner motor) de V-Strom DL 1000 en daar was hij minder tevreden mee. Dit kwam meer omdat hij met die 1000 steeds veel te hard reed en teveel bekeuringen kreeg. Met die 650 reed/rijdt hij meer relaxed en minder snel te hard. Zo'n 1000 heeft meer vermogen en vraagt ook om harder te gaan zonder dat je het gelijk doorhebt. (is ook een kwestie om het rechterhandje in het standje relax te houden 😉)

en, zo heeft iedereen zijn eigen smaak en voorkeur...gelukkig maar, anders reden er alleen maar dezelfde motoren in dezelfde kleur rond...🤪

Veel suc6 met de proefrit en hopelijk is dat de juiste voor je.
 
Een ex collega van mij - die ca. 1.90 m groot is - heeft/had ook een V-Strom DL 650. Hij is/was daar heel tevreden mee. Daarvoor had hij (als 1ste en beginner motor) de V-Strom DL 1000 en daar was hij minder tevreden mee. Dit kwam meer omdat hij met die 1000 steeds veel te hard reed en teveel bekeuringen kreeg. Met die 650 reed/rijdt hij meer relaxed en minder snel te hard. Zo'n 1000 heeft meer vermogen en vraagt ook om harder te gaan zonder dat je het gelijk doorhebt. (is ook een kwestie om het rechterhandje in het standje relax te houden 😉)

en, zo heeft iedereen zijn eigen smaak en voorkeur...gelukkig maar, anders reden er alleen maar dezelfde motoren in dezelfde kleur rond...🤪
Je bedoelt zwarte BMW R1200GS'en? :+
Veel suc6 met de proefrit en hopelijk is dat de juiste voor je.
 
Ja hoor, hij staat tussen de 2 Kawa’s in! Lekker droog in de garage!
Zaterdagochtend de Tiger 1050 Sport opgehaald.
Frans, de vorige eigenaar, had de originele Triumph map erbij gedaan, incl boekjes en reservesleutel. Ook had hij er nog een mooie SW-motech tanktas bij gedaan en een fles olie en kettingsmeer.
Ondertussen ruim 500km mee gereden. Ik kan niet anders zeggen dat hij heerlijk stuurt👍
Wil toch de forum leden bedanken voor de uitgebreide antwoorden op mijn vragen. Helemaal top!
Nu alleen nog even een passend scherm zoeken, die me wat meer uit de wind houd.
IMG_5314.jpeg
IMG_5304.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Een tijd geleden installeerde ik LED bulbs van Bevinsee in de reflectoren van mijn 2016 Tiger Sport 1050. Ik rij daar nu al een tijd mee rond en dat is s'nachts een wereld van verschil. Verder heb ik nog een setje SW Motech EVO led mistprojectoren.
Vandaag maakte ik snel een filmpje. Excuus voor het stomme watermerk. Ik teste een nieuwe appje en ik had pas na het editen door dat het betalend was.... Ik hoef het niet, dus ik betaal niet anyway:

Met de high beam gecombineerd met fog lights heb ik zowel breed en dicht als tegelijk extreem ver een zeer goed zicht.
De low beam heb ik redelijk kort gericht om zeker niet te verblinden

20230330_185705.jpg


 
Daar zit ik ook al een tijdje over te twijfelen. Enerzijds rij ik eigenlijk bijna alleen maar bij daglicht, maar anderzijds zijn de standaardlampen zwaar ondermaats.

Ik zie dat je ook grootlicht hebt vervangen, wat is daar de gedachte achter? Die gebruik ik echt helemaal nooit.
 
Ik gebruik de grootlichten ook niet zo veel, maar af en toe ( ik woon op den buiten) als ik door de stikdonkere landwegen rij, gaan die aan en dat is nu gewoonweg top. Ik zie er duidelijk en ver vooruit mee.
Ook als er "lichten getrokken" worden als signaal zijn die veel duidelijker
En ik wil natuurlijk ook wel uniformiteit in de lichtkleur, daarom zijn de standlichtjes ook vervangen door ledbulbjes.
Ik schreef het hierboven al en je ziet het op het einde van mijn filmpje.( seconde 32) Als de grootlichten gecombineerd worden met de breedstralende mistprojectoren heb ik zowel dichtbij en breed als heel ver vooruit, mooi aansluitend een helder beeld op de weg voor mij, ook als er verder niets van verlichting is. Heb je dat dikwijls nodig? Welnee, maar ik vind het leuk dat het mogelijk is.
Ik rij verder bijna altijd met de dimlichten.
Hier zie je de ledlampen duidelijk in de reflectoren zitten:
20220906_194339.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik snap de overwegingen, het staat op mijn lijstje om nog eens te doen.

Andere praktische vraag: ik heb nu een complete kofferset, maat vind het eigenlijk ook wel fijn om de "grijpvoorraad", telefoon, portemonnee, paspoort, flesje drinken, reservesleutels, regenjas, etc. voor mijn neus in plaats van in een koffer te hebben. Ik heb nu nog een SW Motech 10-15 liter tanktas, maar zit een beetje te twijfelen over het formaat. Hebben jullie daar ervaringen mee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan