Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Nou heb ik altijd (+35 jaar) met Cardan rond gereden het enige waar ik een ketting op heb zitten is op de fiets en die heb ik nog nooit gesmeerd.
Heb even gezocht naar die Osko smerig systeem, gekeken op YouTube er zijn meerdere uitvoeringen te krijgen.
Je hebt dan wel de ketting gesmeerd maar die is niet schoon.
Zelf denk ik dat het smeren en schoonmaken van de ketting eens per tig aantal maanden zal doen.
Bij regen en extreem vuil denk ik gewoon met de hoge drukspuit over de ketting alle smeer eraf dan met perslucht droog maken en met WD40 een keer insmeren / spuiten.
Er is trouwens genoeg te vinden over onderhoud van de ketting.

Hoe denken anderen hierover en vooral hoe doen jullie het.
Rijd alleen s'zomers, En na 300 km smeer ik hem.... de ketting!!!! Met kettingspray en dan veeg ik hem af met doek.
De zijplaatjes houdt ik ook schoon... want dan blijf men zien dat mijn ketting goudkleurig is. andres had
ik net zo goed een zwarte kenne kopen,
Heb trouwens een x-ring ketting gekocht.
Ik z hem op de middenbok en doet een stuk karton 8er het wiel met wat inkeping knippen anders
spuit je alle kanten ook in het vet.
 
Mijn ketting was glimmend staal nu mooi zwart.
Na 700 km de ketting inspuiten volgens wat er op de spuitbus staat na 3X spuiten de ketting schoonmaken.
Kan niet zeggen dat je er makkelijk bij kunt om de ketting te smeren. Maar het lukt met een kleine borstel de achterkant mee pakken. Heb nog niet door de regen gereden dus de motor is nog mooi schoon buiten wat stof om. het viel mij op dat tijdens het rijden rechtsboven in de display steeds een kleur verandert dan blauw of groen en heel af en toe oranje.
Mag aannemen dat groen voor zuinig rijden staat, blauw normaal en oranje hoog verbruik.
Heb geprobeerd om alleen groen te rijden maar dit wil niet echt het valt op dat als je 82 km per uur rijd en heel langzaam naar de 80 km gaat hij op groen blijft staan.
Op landwegen waar je 60 km mag rijden blijft hij wel groen staan.
Oranje zie ik als de motor boven de 155 km per uur komt. Bij 150 weer blauw.
Het is nog een beetje uitzoeken hoe je zuinig rijden kunt met de motor.
Heb de motor nu 3 weken en de km stand is intussen 1800 +
Met de FJR reed ik gemiddeld afstanden van 250 per toerrit.
Nu heb ik met deze motor wel dat als ik 150 tot 200 km gereden heb de knollen op zijn, en eigenlijk wil ik dan snel weer naar huis. Aan pauzes kan het niet liggen die maak ik vaak genoeg tijdens een toerrit.
 
Ik durf niet te zeggen of dat bij latere modellen hetzelfde is gebleven...
maar bij mijn (handmatige) 2016 uitvoering is de kleur instelbaar (en vanaf hoeveel toeren)...
Dus is niet persé hoe zuinig je rijd... maar in hoeveel toeren de motor draait...
 
Bij mijn 2017 NC 750 XD kun je de toerenteller afhankelijk van allerlei variabelen later verkleuren: gear, eco, schakelprogramma, rpm, user, ... Je kunt er een hele kermis van maken, maar ik heb hem op rustgevend blauw gezet.
Ben wel benieuwd welke knollen bij FJR op zijn na 150 km... Ik heb soms last van een vermoeide gashand als ik urenlang op de snelweg rijd.
 
Laatst bewerkt:
Met de FJR reed ik gemiddeld afstanden van 250 per toerrit.
Nu heb ik met deze motor wel dat als ik 150 tot 200 km gereden heb de knollen op zijn, en eigenlijk wil ik dan snel weer naar huis. Aan pauzes kan het niet liggen die maak ik vaak genoeg tijdens een toerrit.

Over knollen gesproken; een NC750X vergelijken met een FJR1300 is een beetje appels met peren vergelijken.
Je vorige motor is vergelijkbaar met de Pan European. Oók een grote en comfortabele toerbuffel.

Misschien een after market zadel overwegen.
Het standaard zadel is niet het beste stuk van de NC.
Maar ook de windbescherming op de NC is een stuk minder dan van je vorige motor.
 
Ik heb na 112000+ Km's gemaakt te hebben ergens vorige maand gezwicht en ook maar een (Topsellerie) comfort-seat besteld....
Fingers crossed, volgens de planning zou ie 12-05-23 klaar moeten zijn/verstuurd worden (vanuit Frankrijk)...
 
Het viel mij op dat tijdens het rijden rechtsboven in de display steeds een kleur verandert dan blauw of groen en heel af en toe oranje.
Mag aannemen dat groen voor zuinig rijden staat, blauw normaal en oranje hoog verbruik.

Ik heb zelf nog geen NC, maar dat is wat Honda de "meerkleurige balk" noemt. Zoals hiervoor al geschreven over eerdere NC's kun je die ook bij het nieuwste model uit zetten of verschillende functies (o.a. indicatie rijmodus, toerental, ECO-modus, etc.) toewijzen. Zie pagina 61 (Honda nummering, is gelijk aan pagina 65 van (in elk geval bij mij) de digitale pagina-nummering) van de voor het gemak bijgevoegde Nederlandse gebruikshandleiding.
 

Bijlagen

  • NC750X NL gebruikshandleiding.pdf
    9,7 MB · Weergaven: 47
Na 3 jaar en 2 maanden heb ik probleemloos de 100.000 km bereikt met mijn NC750X. Mijn voornemen is om er nog 100.000 km bij op te rijden voordat ik een nieuwe motor koop.
IMG_0021.jpg
 
Ik heb zelf nog geen NC, maar dat is wat Honda de "meerkleurige balk" noemt. Zoals hiervoor al geschreven over eerdere NC's kun je die ook bij het nieuwste model uit zetten of verschillende functies (o.a. indicatie rijmodus, toerental, ECO-modus, etc.) toewijzen. Zie pagina 61 (Honda nummering, is gelijk aan pagina 65 van (in elk geval bij mij) de digitale pagina-nummering) van de voor het gemak bijgevoegde Nederlandse gebruikshandleiding.
Heel erg bedankt dat je de digitale handleiding hier geplaatst hebt.
Heb je misschien een link naar de site waar je de handleiding weg hebt.
Het blijft wel een handleiding dat je steeds een bepaalde betekenis moet opzoeken om te kijken wat het precies betekend.
Voor de rest heel handig beter dan het boekje.
 
Vorig weekend een upgrade gemaakt aan de NC. Wat en waarom, zie hier 8-)
1878104-79e3d3b8d906c3cb7f8af44ff92caf5b.jpg
 
Na 3 jaar en 2 maanden heb ik probleemloos de 100.000 km bereikt met mijn NC750X. Mijn voornemen is om er nog 100.000 km bij op te rijden voordat ik een nieuwe motor koop.
Bekijk bijlage 1877323
En door… In mijn gebruikershandleiding staat dat het display niet meer dan 999.999 km kan weergeven. Alleen die waarschuwing al… Je kunt dus nog even. Er is een Australiër die zijn 750 XD al naar 250.000 km heeft gebracht (met als enige mankement een defecte waterpomp).
 
Als je de “S” knop langer in drukt zie je op je dash dat er een extra balkje in beeld komt, als je dat nog een keer doet gaat hij naar stand 3.
Ik moet trouwens zeggen dat ik maar weinig verschil merk in de verschillende S standen.

Bingo, dit was de oplossing, S stand 2 en 3 gevonden. Zal ze eens uitproberen.
Bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan