NC750X DCT vast in versnelling

Lacsap1972

Rookie
9 jul 2023
3
0
Het gebeurt regelmatig dat mij Honda NC750XDCT tijden het rijden vast gaat zitten in de 4 of 5 versnelling. De versnellings indicator laat een steep zien. En schakelen is niet meer mogelijk. Tot dat je de motor uit zet. En weer aan zet.Dan zal in de helft van de gevallen de motor weer terug schakelen naar de N. Als dit niet lukt dan geheel af laten koelen. Dat kan je met wat hulp deze weer in de N krijgen.

Nu is mijn vraag hoe kan ik dit probleem op lossen.
De koppeling heb ik al gekalibreerd. D DDNDN.
 
Van welk bouwjaar is is de jouwe?
Ik kan me herinneren dat er een generatie DCT’s is geweest waarbij er een pinnetje in de bak afbrak wat dit probleem veroorzaakt.
Is een recall op geweest.

Hoe licht is de olie aan je peilstok;
Helder tot kleurloos: top.
Zwart? Dan is er veel te lang doorgereden met te vieze olie en/of zijn de beide filters niet vervangen. Over het juiste oliepeil heb ik het niet, want dat klopt.

Hoe oud is de accu?
Te lage spanning kan ook leiden tot zo’n raar vastlopen van de DCT.
 
Bouwjaar 2014.
Olie ziet er nog goed en helder uit.
Olie is op niveau.
Accu afgelopen jaar vervangen.
 
Ik weet helemaal niets van DCT, echter als een slechte accu mogelijk een oorzaak zou kunnen zijn, lijkt mij dat je dat zou willen uitsluiten. Dan kan door de accu te testen. Als je zomaar aanneemt dat de accu oké is, (wat overigens zeer goed mogelijk is) blijf je een onzekerheid houden. Mogelijkheden uitsluitend lijkt mij nu slim. Dan kom je vanzelf bij de oorzaak.

Ben benieuwd naar het probleem, succes met de zoektocht.
 
Begin even met de foutcodes uitlezen; rode connector in de helmbak moet je bruin & groen doorverbinden, vervolgens de + schakelknop ingedrukt houden terwijl je het contact aan zet tot dat horizontale streepje op je display gaat knipperen. Deze geeft foutcodes weer dmv een aantal langzame knippers en een aantal snelle knippers. 5x langzaam en 3x snel is foutcode 53. Er kunnen meerdere codes in staan, het is best irritant uitlezen.

Probeer ook even uit te vogelen of je het probleem niet meer hebt als je continu handmatig schakelt (dat heeft m'n integra op dit moment, die doet het met handmatig schakelen perfect, D of S modus gaat het fout)

Voor wat betreft meest waarschijnlijke oorzaken:
- Schakelmotor (schoonmaken is mogelijk, je kunt er ook makkelijk bij, dit zou ik als eerste proberen, is een uurtje werk)
- Accu
- Schakelpin op de wals (zou de 750 geen last van mogen hebben, maar zeg nooit nooit, opzich redelijk goed zelf te controleren, maar het is wel een middagje werk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan