Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Waarom zou een motorfiets met brandstofmotor over 10 jaar niks meer waard zijn?
Mijn voorspelling: over 10 jaar is er weinig vraag naar vervoermiddelen met verbrandingsmotoren. Dat drukt de prijs, helemaal voor een NC, wat toch meer vervoermiddel is dan funmotor. Ze mogen dan niet meer nieuw worden verkocht en je mag dan met een verbrandingsmotor geen stad meer in. Bovendien zijn er dan meer mogelijkheden voor opladen dan voor tanken. Met de actieradius van de gemiddelde motorfiets kan dat wel eens lastig worden.

P.s. De overheid durft grote vervuilers, zoals luchtvaart en industrie niet aan te pakken. Daarom laat Den Haag particulieren en de Agribusiness voor de CO2- en N-reductie zorgen door o.a. de verbrandingsmotor en de vleesexport in de ban te doen. Logische en noodzakelijke keuzes voor de aarde, maar wat mij betreft niet eerlijk verdeeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik verwacht nog eerder dat wij minder gaan reizen (tijd-plaats-onafhankelijk werken) i.p.v. iedereen over op elektrisch rijden. Daar is het netwerk van NL nog lang niet klaar voor - en NL is (op laadpalen gebied) al zo veel voor op de buurlanden. Misschien krijgen we wel van die milieustickers voor motoren, zoals in Duitse steden? Dan zit de NC in ieder geval aan de goede kant.
 
Gelukje gehad. Kwam een SHAD zadel set voor 700/750 X voorbij op Marktplaats voor €100. Was er net op tijd bij. Dit weekend maar eens testen of hij ook lekker zit/rijdt.

thumbnail_IMG_1015.jpgthumbnail_IMG_0998.jpgthumbnail_IMG_1013.jpg

Doel is om deze winter veel van het wensenlijstje af te strepen. Vaak vind ik het onderdelen zoeken (bij voorkeur leuke deals of zelf maken/3d printen) en de motor naar wens maken minstens net zo leuk als het rijden.
 
Laatst bewerkt:
Gelukje gehad. Kwam een SHAD zadel set voor 700/750 X voorbij op Marktplaats voor €100. Was er net op tijd bij. Dit weekend maar eens testen of hij ook lekker zit/rijdt.

Bekijk bijlage 1821435Bekijk bijlage 1821436Bekijk bijlage 1821434

Doel is om deze winter veel van het wensenlijstje af te strepen. Vaak vind ik het onderdelen zoeken (bij voorkeur leuke deals of zelf maken/3d printen) en de motor naar wens maken minstens net zo leuk als het rijden.

Lucky you... Ik was laatst aan het kijken naar een (Shad) comfort-seat voor m'n '16 NC750X, nergens meer te vinden...
Behalve dan de duurdere 500+ euro "custom made" (of ~150 euro goedkoper maar dan moet je je originele inleveren) waarvan ik niet weet of ik de juiste leder/stof-keuze zou maken....
De originele werkt maar met 't aantal kilometers dat ik (heb ge)maak(t) is er wel een punt gekomen waar ik iets meer zitcomfort niet erg zou vinden....

Maar goed, zo staan er nog wel een aantal dingetjes op 't verlanglijstje....
Als ik dat allemaal optel dan kan ik beter even doorsparen....
 
Laatst bewerkt:
Lucky you... Ik was laatst aan het kijken naar een (Shad) comfort-seat voor m'n '16 NC750X, nergens meer te vinden...
Behalve dan de duurdere 500+ euro "custom made" (of ~150 euro goedkoper maar dan moet je je originele inleveren) waarvan ik niet weet of ik de juiste leder/stof-keuze zou maken....
De originele werkt maar met 't aantal kilometers dat ik (heb ge)maak(t) is er wel een punt gekomen waar ik iets meer zitcomfort niet erg zou vinden....

Maar goed, zo staan er nog wel een aantal dingetjes op 't verlanglijstje....
Als ik dat allemaal optel dan kan ik beter even doorsparen....
Het kán wel heel goedkoop, zoals op Motea, maar het blijft wat vaag wat je dan precies gaat ontvangen. Inderdaad originele opsturen en dan...afwachten? Heb mijn middenbok wel op deze site besteld en dat ging prima.

x.PNG

Qua verlanglijstje hoop ik deze winter in ieder geval het 12v deel goed te regelen (dus subharnas, relais en 12v usb poorten bestellen) en de kleur (wrapfolie) van het kuipwerk. Er zijn ook nog wat kleine zaken onderweg vanuit Aliexpress, zoals een radiatorbeschermer en voorspatbord-verlenger. Aangezien het vandaag singles day is (11-11), dé kortingsdag op Ali, is dit ook een goed moment voor nog wat meer bestellingen.

De andere dingen op de verlanglijst, zoals valbeugels en een topkofferrek...daar wacht ik gewoon mee tot ik een leuke tegen het lijf loop, denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad originele opsturen en dan...afwachten?

En dat is nou net het probleem, dat kan ik niet. Ik gebruik m'n motor 'dagelijks' en kan de zadel dus niet eerst opsturen...
Kwa zitcomfort (en duurzaamheid) is het ook afwachten...

Over gel inserts ben ik nog niet uit... in de zomer lijkt 't me extra warmte op te slaan en in de winter ivm kou hard te worden.
Thans dat was mijn ervaring met gel-fiets zadels...

Een beetje "If it aint broke, dont try to fix it" geld wel voor mij...
Desondanks o.a. op m'n lijstje:
Comfort seat
Hyperpro streetbox
 
Qua verlanglijstje hoop ik deze winter in ieder geval het 12v deel goed te regelen (dus subharnas, relais en 12v usb poorten bestellen)
Begin januari krijg ik mijn nieuwe NC.
Het USB gedeelte moet ik nog regelen. Geen idee wat te bestellen. En…….op het stuur of in de frunk?
Vraag:wat is een subharnas, waarom relais en hoe zien de gewenste usb poorten eruit?
Hoe ziet jullie ideale USB aansluiting er uit?
 
Begin januari krijg ik mijn nieuwe NC.
Het USB gedeelte moet ik nog regelen. Geen idee wat te bestellen. En…….op het stuur of in de frunk?
Vraag:wat is een subharnas, waarom relais en hoe zien de gewenste usb poorten eruit?
Hoe ziet jullie ideale USB aansluiting er uit?

Subharnas is een "verleng/verdeler stukje kabelboom"... die je in de connector van je kabelboom inprikt.
't relais moet je in het zekeringkastje plaatsen zodat dat gedeelte van het harnas 12V krijgt wanneer motor is gestart.

--- edit:

Zie attachment. (oud maar nog steeds geldig)

Origineel Honda document, "accessoire" socket (12v sigarettenaansteker plug) is bij de modernere versie vervangen door gewone USB.
USB kabeltje kan prima vanuit de Frunk naar je stuur overigens... dus in de frunk hoeft ie niet waterdicht afgewerkt te worden.
 

Bijlagen

  • 08E70-MKA-D80.pdf
    1,3 MB · Weergaven: 11
Begin januari krijg ik mijn nieuwe NC.
Het USB gedeelte moet ik nog regelen. Geen idee wat te bestellen. En…….op het stuur of in de frunk?
Vraag:wat is een subharnas, waarom relais en hoe zien de gewenste usb poorten eruit?
Hoe ziet jullie ideale USB aansluiting er uit?
Dat wat okami al zegt. En mocht je een nieuwe NC hebben besteld met opties als de mistlampen of handvatverwarming, dan denk ik dat er al een subharnas op zit. Waarom eigenlijk niet de optie tot 12v laadpunt erbij gedaan, was toch iets van €50 bij een nieuwe? Ik ga mijn laadpunt in ieder geval in de frunk doen. Op het stuur zit de Tomtom al, dus zou niet weten wat ik nog meer in beeld moet hebben.
 
Dat wat okami al zegt. En mocht je een nieuwe NC hebben besteld met opties als de mistlampen of handvatverwarming, dan denk ik dat er al een subharnas op zit. Waarom eigenlijk niet de optie tot 12v laadpunt erbij gedaan, was toch iets van €50 bij een nieuwe? Ik ga mijn laadpunt in ieder geval in de frunk doen. Op het stuur zit de Tomtom al, dus zou niet weten wat ik nog meer in beeld moet hebben.
Ik heb mijn 12V sigaretten aansteker plug in de frunk. USB kabeltje naar buiten en klap de frunk dicht. Ik gebruik het voor de telefoon op mijn stuur. Flitsmeister...
 
Ik heb een usb-lader in de frunk gemaakt. Voor navigatie gebruik ik Beeline (zonder laadsnoer), maar telefoon onderweg laden is soms wel handig. En op de camping ook fijn. Heb de usb-lader om de laatste reden niet over contact geschakeld staan, maar met een los schakelaartje er naast. Dan kan ik als ik ergens parkeer, of op de camping 's nachts ook wat opladen als ik dat wil.

Via de geschakelde 12v (dus met dat subharnas en relais+zekering in de zekeringenkast):
-Frunk opener
-Handvat verwarming
-Aansluiting voor mijn verwarmde handschoenen
 
USB plug voor in de frunk, met aan en uit schakelaar van Amazon...
Als het goed is zitten er al een aftekening voor je boormal een USB plug in je frunk (links voor)
 

Bijlagen

  • amazon usb charge.jpg
    amazon usb charge.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 19
Das wel een mooie unit.

Ik heb het nu zo zitten:
Bekijk bijlage 1822684
Bekijk bijlage 1822685
ik heb de mijne in de zijkant gezet, rechtstreeks geschakeld op de accu (via zekering). Er zit een aan en uit schakelaar op, en hij meet als die aan staat ook de accuspanning (optimateIII, 1 week erop, drie weken eraf en dan weer 1 week erop drie weken eraf in de winter) zit zelfs een dekseltje op voor stof en vuil. ik sluit hier meestal mijn tomtomt op aan (een gewone, die met de zuignap vast zit op de bijgeleverde dashboard pad.
IMG_3049.JPG
 
Heeft iemand hier ervaring met het ophogen van het zadel aan de tank-kant?

Het Shad comfortseat zit helemaal geweldig, behalve dat het gevoel van voorover zitten/hangen nog veel erger is dan bij het originele zadel. Ik zie online wat tips en filmpjes waar men de ‘gleuf’ van de voorkant van het zadel verhoogd. Dit heeft alleen vaak blijkbaar het gevolg dat die pen aan de voorkant van het zadel afbreekt, zeker als je wat zwaarder bent. Bij deze oplossing rust het zadel namelijk niet meer op de rubber doppen.
 
Heeft iemand hier ervaring met het ophogen van het zadel aan de tank-kant?

Het Shad comfortseat zit helemaal geweldig, behalve dat het gevoel van voorover zitten/hangen nog veel erger is dan bij het originele zadel. Ik zie online wat tips en filmpjes waar men de ‘gleuf’ van de voorkant van het zadel verhoogd. Dit heeft alleen vaak blijkbaar het gevolg dat die pen aan de voorkant van het zadel afbreekt, zeker als je wat zwaarder bent. Bij deze oplossing rust het zadel namelijk niet meer op de rubber doppen.
Heb ooit iets gezien (you tube) waarbij ze de rubber doppen groter maakten zeg maar.
Doppen leken op deurstoppers.
Verder. Het model vanaf 2021 heeft een horizontaler zadel. Kijk waar de verschillen zitten voor een mogelijke aanpassing. ?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kiwi
Onze NC750x dct uit 2018 had laatst een lege accu. Was veroorzaakt doordat deze motor toch iets stroom verbruikt tijdens stilstaan.

Voor de zekerheid een nieuwe accu er in gedaan en de afgelopen weken de druppellader er even aan gehangen. Accu propvol.
Na het vervangen niet meer gereden en vandaag alleen maar geklik tijdens het indrukken van de startknop.
Oude volle accu er in precies hetzelfde. Beide accu's parallel precies het zelfde.
De twee dikke draden op het relay naast de accu even kortgesloten en dan nog geen draaiende startmotor. Alleen geklik.
Heel even een keer gehad dat deze even draaide maar zwaarlopend of alsof de accu erg leeg was. (maar dat was ie niet)
Drie verschillende laders op beide accu's gehad en alledrie geven ze na een paar minuten "vol" aan.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en hoe ik het moet testen?
Ik heb een beetje het idee dat de motor nu zo koud is dat de startmotor niet wil draaien.
 
Denk het niet, 2 volle accu's parallel aangesloten en nog niets. Maar je weet t nooit he, das zo vervelend als ik niet een echte zeker weten goede naast me heb staan. Ik krijg binnenkort wel een autoaccu die ik even goed moet opladen en er aan kan hangen.
 
Ik heb een beetje het idee dat de motor nu zo koud is dat de startmotor niet wil draaien.

Mijn motor stond buiten (budel dorplein) en ik ben vannacht (-2 ofzo) nog naar huis gereden.
Dus kou zal het niet zijn.

Alleen geklik.
Heel even een keer gehad dat deze even draaide maar zwaarlopend of alsof de accu erg leeg was. (maar dat was ie niet)
Drie verschillende laders op beide accu's gehad en alledrie geven ze na een paar minuten "vol" aan.

Klinkt als accu stuk.
Heb ik ook gehad.
Accu leeg aan lader, zodra vol in de motor. Bij starten alleen geklik.
 
Laatst bewerkt:
Das een goeie, daar zal ik even een extra kabel op een andere plek leggen. Ook laat ik de startmotor even draaien met de plus en de min direct op de startmotor. Zal vandaag niet worden denk ik maar ik laat de afloop uiteraard even weten.
 
Lucky you... Ik was laatst aan het kijken naar een (Shad) comfort-seat voor m'n '16 NC750X, nergens meer te vinden...
Behalve dan de duurdere 500+ euro "custom made" (of ~150 euro goedkoper maar dan moet je je originele inleveren) waarvan ik niet weet of ik de juiste leder/stof-keuze zou maken....
De originele werkt maar met 't aantal kilometers dat ik (heb ge)maak(t) is er wel een punt gekomen waar ik iets meer zitcomfort niet erg zou vinden....

Maar goed, zo staan er nog wel een aantal dingetjes op 't verlanglijstje....
Als ik dat allemaal optel dan kan ik beter even doorsparen....
Ik heb de zadel gewoon opnieuw laten overtrekken bij een [Bankstel]stoffeerderij.
Wat anders laten vormen met nieuwe foam erin en met leer laten overtrekken
met blauwe stiksels.
Allebij voor iets van 175 uuro bij Mosterd in Rotterdam.
 
De oude accu, de nieuwe accu en een vette caravanaccu (115Ah) geprobeerd, werkte niet.
Daarna met dikke kabels (plus en min) direct op de startmotor geprobeerd, zelfde probleem. Vonkt wel goed dus strekt veel stroom.
Startmotor er uit gehaald en draait goed en snel, alleen zegt dat niet zoveel over of hij de kracht wel heeft om te draaien.
Als ie al een beetje draaien wil dan komt ie niet door de compressie. Lijkt alsof de startmotor toch niet helemaal lekker is.
Geen idee of dit probleem zomaar in 1 keer zonder waarschuwing kan voorkomen.
Iemand nog een tip of eventueel een testmotortje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan