hier mijn "how to" hoe men een achterbrug/ketting verwisseld
Vandaag eens de daad bij het woord gevoerd, ik had van een maat een zwarte achterbrug gekregen en deze wilde ik een tijdje geleden al gemonteerd hebben al gemonteerd hebben. Maar toen was mijn ketting nog goed. Nu was het dan tijd voor een nieuwe ketting, dus ook voor de “nieuwe” achterbrug.
Hier de laatste keer waar de chromen achterbrug nog inzit, ik stoorde me er al een tijdje aan:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
We beginnen met de ketting los te halen, hiervoor moet de koppelingspomp eraf:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Nu kan de voortandwieldeksel verwijderd worden:
[
afbeelding]
Draai nu de bout van de voortandwiel los, blokkeer het achterwiel of blokkeer het tandwiel:
[
afbeelding]
Bout kan eruit (is overigens gewoon normale schroefdraad, geen linkse draad):
[
afbeelding]
Slijptol mag nu ingezet worden:
[
afbeelding]
Het was eerlijk gezegd wel tijd dat de tandwielen vervangen werden (aluminium slijt sneller):
[
afbeelding]
Nu moet de as van de achterbrug los, maar Honda heeft weer een aparte tool hiervoor:
[
afbeelding]
Dus dop 36 moest opgeofferd worden:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Nu moet je zorgen dat de achterwiel van de grond is, maar dit kan niet met een bok, omdat natuurlijk de brug eruit gehaald word:
[
afbeelding]
Draai nu de moer los van het achterwiel:
[
afbeelding]
Verwijder de achterwiel:
[
afbeelding]
Draai vervolgens de 6 bouten los van het achtertandwiel:
[
afbeelding]
Ik zal nooit meer aluminium tandwielen kopen, totaal versleten en nog geen 20.000km:
[
afbeelding]`
Nu kan je de nieuwe tandwiel op je wiel plaatsen, draai de bouten kruislings aan:
[
afbeelding]
Voor degene die niet de achterbrug willen vervangen maar alleen de ketting en tandwielen kunnen de volgende handelingen overslaan:
Draai de bovenzijde van de achterveer los (let op bout is maat 14 moer is maat 17):
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Draai nu de onderzijde van de achterveer los (let op bout is maat 14 moer is maat 17):
[
afbeelding]
Het linksysteem kan nu ook los gemaakt worden:
[
afbeelding]
Aan de linkerkant van de brug zit ook nog een moer die los moet:
[
afbeelding]
Nu kan je via de rechterzijde de as uit je frame halen die de achterbrug vasthoudt:
[
afbeelding]
Zorg wel dat je de achterbrug goed vasthoudt, want hier geld de wet van de zwaartekracht:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Chroom versus black:
[
afbeelding]
Zwarte brug voorzien van carbon covers, en deze weer in het frame gezet:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Nu alles toch uit elkaar ligt, maar meteen de achterrem van nieuwe remblokken voorzien:
[
afbeelding]
De brug kan weer vastgezet worden aan het frame,almede de achterveer in omgekeerde volgorde:
[
afbeelding]
Nu kan het achterwiel weer teruggezet worden:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
We gaan weer verder met de ketting en tandwielen (16-40), de nieuwe voortandwiel kan vastgezet worden:
[
afbeelding]
Ketting is 114 schakels lang, maar zoals je ziet heb ik 1 schakel teveel:
[
afbeelding]
Beter 1 schakel te lang, dan 1 schakel te kort, met de slijptol gelijk geslepen en de ketting ingekort:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Zorg dat de klinkschakel schoon is, zodat je niet loopt te k#tten als je deze vast moet zetten, vergeet het vet niet aan de rubber ringen te doen:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Knijp nu de sluitschakel (met behulp van een moer en een griptang) op de klinkschakel, wissel geregeld voor en achter zodat de schakel echt goed dichtzit:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Sla nu met een centerpunt in de klinkschakel, beste is natuurlijk dat je de klappen opvangt met bv een stuk hout zodat het tandwiel niet alle klappen op hoeft te vangen:
[
afbeelding]
Als de ketting goed geklinkt is ziet het er zo uit, het uitstekende gedeelte mag geen scheurtjes vertonen:
[
afbeelding]
Voila…… we kunnen weer rijden:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
[
afbeelding]
[
afbeelding]