Het grote Honda Varadero topic!

Is er interesse in een "varadero topic meeting" ???
 
@ Renelle,
Heb je destijds de spanners zelf ingebouwd? ???
Oftewel is het zelf te doen? ??
Ik heb overigens navraag gedaan en er staat geen terugroepacties meer open voor mijn Varadero .
Misschien is het idd alleen de voorste spanner die problemen geeft dus die preventief vervangen.
De veren voor de spanners heb ik wel interesse in.

Ik heb de spanners inderdaad zelf ingebouwd... Stelt niet veel voor... MITS je je aan de voorwaarde houdt dat je voor je de spanner verwisselt de betreffende cilinder in BDP (bij de arbeidsslag) zet.

Dus cilinder 1 eerst in compressie slag BDP zetten (merkteken op vliegwiel checken), dan de spanner van cilinder 1 verwisselen voor de nieuwe. Dan nadat de spanner van cilinder 1 vervangen is de krukas draaien naar de compressieslag voor cilinder 2 en daar hetzelfde kunstje doen.

De nieuwe spanners komen met een speciale tool om ze in ingetrokken te houden. Officieel dien je de oude spanners met deze tool ook in te trekken voor het verwijderen, maar dat hoeft niet persé als je ze toch niet terug zet. Met het losschroeven en verwijderen zal de spanner "uitzetten", maar dat hoeft geen probleem te zijn als je deze toch alleen maar verder los schroeft en verwijderd.

De nieuwe spanner in ingetrokken toestand (met de speciale tool op zijn plaats) monteren en als deze vast zit, de tool verwijderen. Daarmee komt deze los en zal de spanner de nokkenas ketting strak zetten. Zal eens moeten zoeken, maar misschien heb ik nog zo'n tooltje liggen.

Tenslotte als ze allebei vervangen zijn, de motor zonder bougies (voor je begint al verwijderen om het ronddraaien van de krukas te vergemakkelijken) nog een paar keer met de hand doordraaien. Dan weet je zeker dat er niets verschoten is...

Ook als je het rustig aan doet is dit met 2-3 uurtjes te doen. De tank moet wel verwijderd worden. Anders kom je niet bij de spanner van de voorste cilinder.
 
Hallo Varadero liefhebbers!

Ik zal me even kort voorstellen:

Ik ben Pim 26 jaar jong, nu rijdende op een heuse Honda vt500 c Shadow en een YZF750r (tevens in de verkoop, mocht er iemand gedesinteresseerd zijn:))

motor.jpg


Voor een aankomende tourtocht wil ik samen met mijn vriendin een Varadero aanschaffen. We hebben er al 1 op het oog uit 1999. Waar moet ik vooral op letten als ik langs bij de verkoper langs ga?

Groet Pim Mocking
 
Welkom Pim :W

De zwakke punten bij de Varadero zijn:

- Brandstofpomp (1e type Varadero t/m 2002) De contactpunten branden weg, de puntjes zijn los te krijgen voor +/- 25,- euro.
- Nokkenaskettingspanners Als deze defect raken dan kan het een hoop geldkosten.
Volgens mij is dit ook alleen het geval bij het eerste type.
Ik laat ze prefentief vervangen.
Vering aan de slappe kant (er kunnen natuurlijk al andere veren zijn gemonteerd).

Uiteraard ook naar de algehele staat van de motor kijken, o.a. de dikte van de remschijven.
Bij de dealer kun je via het framenummer kijken of er nog modificaties open staan voor de Varadero.

Dit zijn bij mij de bekende punten.
Nog een link van de advertentie??????
 
Laatst bewerkt:
Hey,

dank voor je reactie! Het doet me toch een beetje wantrouwend kijken naar de motor. De advertentie is aardig mager eigenlijk. Wat kosten nieuwe spanners ongeveer? Neem aan dat het een klusje is dat je gemakkelijk zelf kunt doen?

Met vriendelijke groet,

Pim Mocking
 
Voor de uitleg kijk 3 postst hierboven.

Spanners kosten rond 70,- per stuk (2 nodig)
Ik weet niet wat de Varadero moet kosten maar dit kun je meenemen in de onderhandelingsprijs.'
De Varadero is een goede motor maar heeft (zoals elke motor) zijn punten.
De man in onderstaande link heeft er 400.000 mee gereden.

 
Dank weer voor de tips!
De link:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Ik heb de eigenaar gevraagd of hij het frame en bloknummer wilt toesturen. Zo kan ik de dealer even benaderen over de terugroepacties. Hij is ook afgelopen jaar geïmporteerd, welk land weet ik ook niet.

Verder vroeg ik me af of de spanners vervangen een gemakkelijk klusje zijn of een erg tijdrovende? Sleutelkennis heb ik gelukkig wel :)

!!eerst lezen pim!! Is een voorkomend mankement :) 2 tot 3 uurtjes is goed te doen eigenlijk!

iemand ook een link naar de spanners? Mocht ik hem dinsdag wel aanschaffen is dat het eerste wat ik aan de motor ga doen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met de dealer gesproken en het kan voorkomen dat de nokkenas ketting een tandje verspringt.
Dus zoals Renelle aangeeft de krukas na montage een paar keer ronddraaien om te kijken of het goed staat.

Pim je hebt een pb
 
Laatst bewerkt:
@ Renelle waar kan ik die spanners vinden voor 40 a 50 euro????
 
Is er interesse in een "varadero topic meeting" ???

Lijkt mij wel een leuk idee!


Volgens mij heb ik mijzelf hier nog niet eens voorgesteld.

Ik ben Daan, 22 jaar nog maar. Rij al weer 3 jaar rond op het wegennet.
Gebruik de motor hoofdzakelijk voor ww-verkeer (140 per dag). Ga wanneer er weer gekampeerd kan worden minsten 1 keer in de maand een weekendje weg. Naast de Dero heb ik ook nog een Honda VF750F Interceptor uit '88.

Ben sinds juli in bezit van een Varadeo uit 2003. Gekocht met 53dkm nu in de winterstalling met 74dkm.

Twee weken na de aankoop was meteen dé proef voor de Dero. 14 Dagen alleen door de Alpen trekken met een tentje. Werden er uiteindelijk maar 8 maar wel 3000 km verder.

Nu de zomer aan het plannen met een vriend van mij om de Pyreneeën onveilig te maken.

(foto..)
 
Sinds vandaag trotse bezitter van Varadero travel edition uit 2008, laat dus de lente maar snel komen zodat ik de eerste toch kan ondernemen.
Kom van Yamaha Diversion 900 en is dus wel even iets anders, eerste rij indruk is prettig maar dat is natuurlijk logisch anders had ik hem niet gekocht.
Dus vanaf nu meelezer op forum, en ik zal nog wel met wat vragen komen.

Vriendelijke groet uit Friesland :] :}
eRgZBji.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag Led of Xenon in mijn koplamp plaatsen, aan de ene kant omdat ik wat vermogen tekort kom maar natuurlijk ook omdat ik het mooi vind :)
Op dit forum en internet kom ik wisselende berichten tegen en de ontwikkeling ervan staat ook niet stil, wat zijn jullie ervaringen daarmee?
 
Iemand interesse in een kampeerweekend in de Ardennen? De TCN organiseert het laatste weekend van maart een weekend met road en off-road ritten. Info op FB bij het transalpcafe, Afrika Twin Nederland Belgie of de site van de TCN natuurlijk.
 
Ondanks dat het weer zich er niet echt voor leent, toch nog het een en ander gaan versleutelen aan de Dero. De snelheidssensor is het project wat voorrang krijgt. Via Boonstra een ander type weten te krijgen en die gaat er ter vervanging van de originele in. Hopelijk is dan het probleem met de uitvallende snelheidsmeter verholpen en wil de GiPro dan ook blijven functioneren.Tevens de Garmin houder eens nader bekijken en doormeten. Tijdens het rijden wordt de Zumo niet opgeladen en dat is niet de bedoeling. Zeker niet als de Zumo wordt gebruikt als snelheidsindicator. Misschien is het een defecte zekering, maar dat zullen we wel zien.
 
Laatst bewerkt:
Hey BjOrk.... Hoe heb jij je GiPro gemonteerd? Heb dr zelf ook eentje weten te bemachtigen en ben benieuwd hoe anderen m monteren....piccie? ;)
 
Hey BjOrk.... Hoe heb jij je GiPro gemonteerd? Heb dr zelf ook eentje weten te bemachtigen en ben benieuwd hoe anderen m monteren....piccie? ;)

@Fastlane: op pagina 55 en 57 heb ik een aantal foto's geplaatst waarop te zien is hoe de stekerverbindingen van de GiPro geplaatst zijn. Het display van de Gipro heb ik rechtsonder op het instrumentarium geplaatst. Klusje van nog geen 30 minuten. Daarna de Gipro instellen volgens het bijgeleverde stappenplan.
 
Na 3 maanden de Dero onder zijn dekentje gehaald en eerst de accu eens onder de lader gezet (was ik vergeten los te koppelen....dom) en vandaag alles weer teruggeplaatst en de banden op druk gebracht. Daarna een stuk getourd. Dat was weer lekker. Als acculader heb ik een Optimate 4 dual en daar zit een aansluiting bij om de accu onder het zadel te laten zitten en met behulp van een connector te koppelen aan de lader. Iemand ervaring met het laten zitten van de accu en het laden via een aansluiting ergens op de motor? Moet er met dit systeem nog gelet worden op andere, direct op de accu, aangesloten accessoires die niet via het contact gevoed worden?
 
Hoi Bjork,

Ik heb een directe aansluiting gemaakt voor mijn druppellader (Optimate III) . Als ik mijn Vara binnen zet hang ik hem altijd aan de lader zonder de accu los te koppelen of eruit te halen. Als het contact uit is, zijn er geen andere zaken die stroom verbruiken. Elke keer als ik mijn garage binnen kom zie ik direct aan de twee groene lampjes of alles nog OK is

Resultaat: Na de winter altijd een direct startende Vara
 
Laatst bewerkt:
Heej bjork,

Ik had ook last van het feit dat mijn garmin 350 niet opladen. Het bleek bij mij dat tijdens het rijden hij contact verloor met een van de twee puntjes.

Oplossing: Twee laagjes isolatie tape over het beugeltje waar je de garmin als eerst in zet. ZIt die strakker in de houder. Ook een lik zuur vrij vaseline over de contacten doet het ook goed.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week zaterdag heb ik een nieuwe Varadero gekocht.

Heb er nu een uit 2007 met net 13000km op de teller. Alles zit er op, top- en zij koffers Osco smeer systeem. Houder voor de navigatie. En ziet er super strak uit. Ben er echt super blij mee *D *O* *O* *D

Nog een paar comfort dingetjes zoals handvatverwarming en stuurverhogers. Maarja je vind altijd wel iets wat beter kan. :P

DSC_0312.JPG
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan