@ Renelle,
Heb je destijds de spanners zelf ingebouwd? ???
Oftewel is het zelf te doen? ??
Ik heb overigens navraag gedaan en er staat geen terugroepacties meer open voor mijn Varadero .
Misschien is het idd alleen de voorste spanner die problemen geeft dus die preventief vervangen.
De veren voor de spanners heb ik wel interesse in.
Ik heb de spanners inderdaad zelf ingebouwd... Stelt niet veel voor... MITS je je aan de voorwaarde houdt dat je voor je de spanner verwisselt de betreffende cilinder in BDP (bij de arbeidsslag) zet.
Dus cilinder 1 eerst in compressie slag BDP zetten (merkteken op vliegwiel checken), dan de spanner van cilinder 1 verwisselen voor de nieuwe. Dan nadat de spanner van cilinder 1 vervangen is de krukas draaien naar de compressieslag voor cilinder 2 en daar hetzelfde kunstje doen.
De nieuwe spanners komen met een speciale tool om ze in ingetrokken te houden. Officieel dien je de oude spanners met deze tool ook in te trekken voor het verwijderen, maar dat hoeft niet persé als je ze toch niet terug zet. Met het losschroeven en verwijderen zal de spanner "uitzetten", maar dat hoeft geen probleem te zijn als je deze toch alleen maar verder los schroeft en verwijderd.
De nieuwe spanner in ingetrokken toestand (met de speciale tool op zijn plaats) monteren en als deze vast zit, de tool verwijderen. Daarmee komt deze los en zal de spanner de nokkenas ketting strak zetten. Zal eens moeten zoeken, maar misschien heb ik nog zo'n tooltje liggen.
Tenslotte als ze allebei vervangen zijn, de motor zonder bougies (voor je begint al verwijderen om het ronddraaien van de krukas te vergemakkelijken) nog een paar keer met de hand doordraaien. Dan weet je zeker dat er niets verschoten is...
Ook als je het rustig aan doet is dit met 2-3 uurtjes te doen. De tank moet wel verwijderd worden. Anders kom je niet bij de spanner van de voorste cilinder.