Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote GS-topic deel 18: Pekel & passen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zit je even niet op het forum, meteen ook een aardverschuiving in Assen en niet eens door de gaswinning of zware regenval?


Kato, veel plezier op de RT. Hoor toch regelmatig dat daar serieus mee te sturen valt dus da's alvast meegenomen. Hoelang gaat het duren voordat je de koffers aan de grond rijdt? Oh, en je hebt er toch nog wel een radio met antenne bij hè.
 
andere merken hebben ook zo hun issues ....
alleen die van BMW zijn soms
en ze worden breed uit gemeten, terwijl bij andere merken kan het nog wel 10 x erger


Dat snap ik wel maar ik heb het gevoel dat veel mankementen bij BMW niet nodig zijn en juist dat snap ik dan niet.
 
Met de RT kan je inderdaad heel goed sturen, ik denk evengoed als op de GS(A). Wat beter is, zeker op de snelweg van belang, is de windbescherming.
Waarom ik er niet van hou: ik heb lange onderbenen en die rand bij de tank drukt tegen mijn knieën. Naast de looks dan, naar mijn smaak teveel plastic.
Maar als je elke dag zo'n eind moet rijden en je past er goed op, dan is het een prima motor...
 
Dat snap ik wel maar ik heb het gevoel dat veel mankementen bij BMW niet nodig zijn en juist dat snap ik dan niet.


van sommige mankementen denk ik ook van is dit nou nodig ? bij de F650/800 schoten de radiator slangen los door slechte klemmen met een conventionele schoef klem gebeurt er nooit wat ,,, had die gelijk gebruikt.
 
van sommige mankementen denk ik ook van is dit nou nodig ? bij de F650/800 schoten de radiator slangen los door slechte klemmen met een conventionele schoef klem gebeurt er nooit wat ,,, had die gelijk gebruikt.


Hahaha, dat denk ik dan ook.
Maar het zal wel zo zijn dat ze denken dat er een verbetering is en dan moet de praktijk uitwijzen of dat echt zo is.
Ik hou vertrouwen in BMW.
 
En de eerste terugroep aktie in Canada....

Maar of dat waar is?

Een Amerikaan heeft gemaild naar de BMW verantwoordelijke en kreeg dit antwoord:


From: bmwgroup.ca
To:
Date: Fri, 8 Feb 2013 15:28:21 +0100
Subject: FW: Can you please help me answer this?

Good morning John,

I am responsible for technical support and recalls for Canada.

This recall is limited to the new R1200GS that will be launched in March. No previous generation air cooled models are affected. The actual number of affected motorcycles for Canada is 31. These motorcycles will all be addressed at the BMW retailers; therefore, no customer action or notification will be required.

Please let me know if you have any other questions.

Warm regards,
 

Je zit ook veel meer IN een RT, zodat, in combinatie met het hogere gewicht en de indrukwekkende omvang, het sturen bij mij op bergweggetjes toch een heel stuk minder was.

Maar nogmaals, dat vergt ook gewenning.

Anderzijds ontmoette ik bij mijn Franse BMW-dealer reeds 2 RT-rijders die terug overstapten naar een GS(A).

De GSmicrobe bleek onuitroeibaar .
 
De GSmicrobe bleek onuitroeibaar .

... om die microbe te voorzien beschikken wij nog steeds over een GSA.

Wanneer dit niet het geval was geweest dan had ik zeker weer voor een Adventure gekozen. Nu was die "nood" niet zo hoog en kon er een uitstapje worden gemaakt.

Om jouw eerdere vraag te beantwoorden of ik er op gereden had...
Dwz. niet op degene die nu in onze garage staat maar in het verleden wel eens een dag een R1200RT meegekregen als leenfiets. En dat beviel toen prima.

Overigens deden ze daar in het Noorden gisteren totaal niet moeilijk over.
Ik mocht, kosteloos, 5 dgn. een K1200S meenemen zodat ze de RT konden klaarmaken.
Echter hadden zijzelf een beter idee.... we maken de RT gewoon vandaag klaar en bezorgen hem gewoon thuis...
 
De GS A microbe is hoogst besmettelijk. In 2007 was ik de eerste in ons gezelschap die ermee aan kwam zetten. Nu is de GSA overmatig vertegenwoordigd, van de harde kern rijden er 8 van de 12 op, dan nog twee Tigers en de rest.
De RT's werden altijd de verhuiswagens genoemd..
 
Hahaha, dat denk ik dan ook.
Maar het zal wel zo zijn dat ze denken dat er een verbetering is en dan moet de praktijk uitwijzen of dat echt zo is.
Ik hou vertrouwen in BMW.


heb altijd zo iets koop nooit iets in het eerste productie jaar laat andere maar de problemen ontdekken,, tenzij ik op de loonlijst kom te staan of zo.

en tegen die tijd dat ik als notoire 2e hands koper een voertuig koop zijn de kinderziektes wel boven tafel, en opgelost en anders koop ik wat anders.

heb wel het idee dat BMW wel netjes oud worden (wel afhankelijk hoe de eigenaar ermee omgaat)
 
Motorfreaks

iemand hier iets over gezien ??
ik las in testen dat allerlei testers de 700 wel heel erg prettig vinden op de gewone weg ,waar de 800 nog wel wat last heeft van diens 21" wiel en lange veerwegen en afstelling.

( snap ook niet dat ze geen adventure en gewone uitvoering brengen net zoals triump dat doet met de 800 (XC) )
 
Dat snap ik wel maar ik heb het gevoel dat veel mankementen bij BMW niet nodig zijn en juist dat snap ik dan niet.

Ik heb eerder het gevoel dat BMW heel snel tot een recall besluit in vergelijking tot andere fabrikanten. Kijk bijvoorbeeld naar Honda en de ST1300. Kort na de introductie was al duidelijk dat daar een serieus stabiliteitsprobleem mee was op hogere snelheden. Hondat heeft dat steeds ontkent Pas toen een Engelse motoragent met het ding verongelukte is Honda met wijzigingen in de nieuwe modellen gekomen. En duurde het nog een tijd voordat ze een recall deden om die wijzingen ook in al geleverde motoren uit te voeren. Een paar jaar later heeft in de UK een rechter uitspraak gedaan dat de ST1300 een gevaar op de weg is.

BMW heeft duidelijk een andere strategie, zodra er problemen worden gemeld gaan we aan de slag en de fix wordt op alle verkochte motoren via een recall uitgevoerd. Meestal betreft dat kleine onbenullige dingetjes die met de beurt mee worden uitgevoerd.

Dan sta je dus aan de ene kant te boek als een fabrikant van motorfietsen waar altijd wat aan mankeert. Aan de andere kant is Honda heel wat overheidscontracten kwijtgeraakt door hun houding.
 
Niet bij van Harten gekocht dus? Waarheen was de GSA eigenlijk afgesleept?
 
Met de RT kan je inderdaad heel goed sturen, ik denk evengoed als op de GS(A). Wat beter is, zeker op de snelweg van belang, is de windbescherming.

Je kunt er prima mee sturen, maar als je een GSA gewend bent is het toch een stapje terug. Door dat enorme brede stuur en die steile voorvork raak je met een GSA erg verwend. Hoe het verschil met een gewone GS is weet ik niet, die heeft toch een minder steile voorvork dus zal al wat anders sturen.

Waarom ik er niet van hou: ik heb lange onderbenen en die rand bij de tank drukt tegen mijn knieën. Naast de looks dan, naar mijn smaak teveel plastic.

Bekend probleem, ik heb juist lange bovenbenen en zit snel tegen een kuiprand aan. Op mijn Pan European was dat ook zo, maar daar was een ander zadel de oplossing waardoor ik ietsje verder naar achteren zat.
 
@Henk: Ja en daar gaan ze erg ver in. Ergens heeft een BMW 5 een probleempje gehad met een afdekplaatje bij de accu. Mijn auto heeft zojuist zijn 7e verjaardag gevierd (hij kreeg een duur cadeau, nieuwe banden), maar ik kreeg toch ook een oproep van BMW Nl omdat te fixen (hij heeft nooit onderhoud gehad bij een dealer sinds ik m vier jaar geleden kocht). Overigens na 250.000 km loopt hij nog als een zonnetje.
 
Voor BMW geld mag een auto best 250.000km mee gaan zonder problemen..
 


denk dat je gelijk heb dat BMW wel pro actief met een probleem aan de gang gaat.
en Honda heeft ook wat steken laten vallen met de ronduit ondeugdelijk benzine pompen op de africa twin en eerste generatie varadero ,, de spanning regelaars op de VFR , en gewoon doen als of er niks aan de hand is...
 
Voor BMW geld mag een auto best 250.000km mee gaan zonder problemen..

Je hebt gelijk, als je ze nieuw koopt zijn ze wanstaltig duur, maar tweedehands schrijven ze ook bovenmodaal af, dus je kan een leuke "premium car" kopen voor de prijs van een normale auto. Bijv. rond de drie jaar oud voor minder dan € 25k. met 100-120 k op de teller. Daarvoor rij je nog zeker 200k uiterst comfortabel zonder veel gelazer. Koop je een nieuwe Golf of Astra dan ben je minstens evenveel kwijt. Je moet de BMW dan wel doorrijden tot zijn laatste snik want boven de 200k zijn ze plm. financieel afgeschreven.
 
@Ergens heeft een BMW 5 een probleempje gehad met een afdekplaatje bij de accu.
De 5 serie station uit jouw modeljaar heeft een hele rits problemen die BMW nog altijd ontkent. Ze laten je wel terugkomen voor een lullig dingetje en hopen dan dat je meteen de auto een beurt laat geven. De zwaardere problemen kan je voor betalen.

Volkswagen is ooit met dat soort acties begonnen, ik kon met mijn 10 jaar oude Golf destijds terugkomen voor een slangklemmetje. Ze waren nogal beteuterd dat ik het daarbij liet.
 
Laatst bewerkt:
Ben daarnet eens bij de dealer geweest. Voorlopig weten ze nog niet of de gs'en tot 23 maart moeten wachten. Er is vanuit bmw nog geen officiele communicatíe geweest daarover, het is wel mogelijk.
 
Mijn volvo heeft nog geen terugroepacties gehad :-)
 
@Detox: Die heeft de eerste eigenaar dan waarschijnlijk gehad. Ik heb de afgelopen 80 k km allen een draadbreuk en een scheve ring in de motor gehad. Ik heb een touring inderdaad. Een collega rijdt dezelfde, ook tweedehands, zelfde km stand plm. zij heeft ook weinig problemen (wel wat meer dan ik). Ik kom verder nooit bij de BMW dealer, want ik ben verknocht aan de kleine middenstander die m vertroeteld.
 
Laatst bewerkt:
Let even goed op de afwatering van de achterklep in de kofferbak. Die raakt onder de auto verstopt en zorgt ervoor dat de computer onder water komt te staan. Het moet een rubberen geknepen slangetje zijn als het goed is.
Maar wel een hele fijne auto de fünfer reihe.
 


Wat ben je gewend?
Ik heb een gewone 2001 F650GS staan, en een F800GS
Naast de 800 voelt de 650 aan als niet vooruit te branden. Qua wendbaarheid maakt het weinig verschil. Ik vind de 650 een aardige stuurfiets, maar het woord knallen komt niet direct bij mij op, als ik er op rondtuf.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.