Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote GS-topic deel 17: Onvermoeibare alpenridders

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben dus op zoek naar een gebruikte en betaalbare GS, budget ongeveer 5 a 6 duizend euro.
Boven welke kilometer stand zouden jullie zo iets hebben van 'hmmm daar zou ik niet meer aan beginnen' ?

De mijne staat inmiddels op een dikke 135.000km en heeft nog geen klap verkeerd gegeven en nog geen duur onderhoud nodig gehad. Ik denk er zelf nog een jaar of twee mee te rijden, dan sta ik tegen de 2 ton en komt de Adventure waarschijnlijk in de watergekoelde versie.

Verkopen/inruilen is voor mij geen optie mee daarvoor ben ik er te lang mee doorgereden en had niet meer dan 80.000km moeten rijden. Dan had ik er een interessant bedrag voor teruggekregen. Dat betekent dus dat je een GS moet verkopen voor er 80k op staat en juist tweedehands moet kopen als er meer dan 80k op staat, mits je hem gewoon zelf op wilt rijden.
 
Als in maart de nieuwe uitkomt,zal de keuze wel groter worden en zakt uiteraard de prijs.

Waarom dan? Zou die nieuwe machine met die gekantelde cilinders dan een succes worden? Ik ben er van overtuigd dat de "echte boxers", zoals wij die hebben, op de verlanglijstjes blijven staan want die zijn in mijn ogen authentieker en beter betaalbaar. In ieder geval voor het gros van de motorrijders.
 
Laatst bewerkt:
dacht ff dat die eerste foto mijn motor was

Hoe bevallen de heidenau's? Ik heb er nu zon 16000 km op staan en ze zijn redelijk 4kant aan het worden (achteren) maar blijven super lekker rijden.

Ik denk dat ik ze helemaal oprijd.

Bij ons zijn ze er af geweest gedurende de zomer. Ze liepen trouwens tot twee keer toe leeg langs de velgrand. We hadden ze wel bewaard. Ze liggen er sinds zaterdag weer op echter nu wel met binnenband.
 
geloof ik niks van!
toen de 4-kleppers uitkwamen (jaren 90?) vertelde men ook hetzelfde,
hoeveel 2-kleppers zie je nu nog.
als de LC beter (en betaalbaar is) zal de prijs van de droog-gekoppelde lucht-olie gekoelde boxer volgens mij zeker pakken goedkoper worden.
(zeker niet te begrijpen dat ik de 2-kleppers minderwaardig bekijk! maar evolutie heeft zijn prijs)
 
Neem daarbij het grote aantal lieden die altijd op het nieuwste willen rijden.... onze luchtmolens krijgen sowieso een flinke prijsklap vanaf maart 2013....

Vermits echter mijn brommers van resp. 2010 en 2011 zijn, gaan ze nog een héél tijdje moeten meedraaien... ik mik op 2016 om dan wellicht de eerste facelift van de waterkoker te kunnen kopen (alle zwakheden zijn dan wel weggefilterd).

En die kinderziektes zùllen er zijn: er staan gewoon té veel nieuwigheden op om perfect te kunnen functionneren, het eerste (en tweede) jaar...
 

Hoeft ook niet, ieder z'n mening. Ik moet aan de ene kant nog zien dat BMW de GS betaalbaar kan houden en aan de andere kant zijn er velen die qua inkomen moeten inleveren. Dus wellicht wordt het een machine voor de happy few.

En je kan BMW toch niet betichten van evolutie? In dat tempo?
 

Ik was eigenlijk net hetzelfde aan het denken, bijna 80k op men 2009 en ik hoop er 2 ton op te zetten tegen 2016, en dan eens rustig bekijken wat ik ga doen.

In de eerste plaats heb ik een ezel nodig die betrouwbaar is, hoe die eruit ziet en hoeveel pk's maakt me allemaal niet uit. Grote tank, valbeugels, betrouwbaar, en hij moet mooier worden met krassen en butsen.
 
Laatst bewerkt:
Bij ons zijn ze er af geweest gedurende de zomer. Ze liepen trouwens tot twee keer toe leeg langs de velgrand. We hadden ze wel bewaard. Ze liggen er sinds zaterdag weer op echter nu wel met binnenband.

Anders had ik ze wel verder opgereden, ik vind ze echt lekker rijden. Asfalt, bospaden, borduren, maakt allemaal geen fuck uit. Ik heb wel altijd een fietspomp bij me, want ze durven idd wel wat spanning te verliezen.
 
2712 over de scouting....
Anders had ik ze wel verder opgereden, ik vind ze echt lekker rijden. Asfalt, bospaden, borduren, maakt allemaal geen fuck uit. Ik heb wel altijd een fietspomp bij me, want ze durven idd wel wat spanning te verliezen.

Vorige ervaring....

Amersfoort - 2.8 bar
Utrecht - 1.2 bar


Dat vind ik erg veel drukverlies... probleem nu verholpen door er toch maar een binnenband in te leggen. In eerste instantie was ik er helemaal klaar mee, geen vertrouwen meer in de band, maar na lang te hebben *getwijfeld de gok maar genomen.
De huidige TA's konden toch niet veel langer mee en deze lagen nog in de garage... scheelt dus weer een nieuwe set, want ze kunnen nog wel 10K mee als ik jou zo hoor.

Inmiddels heb ik er weer een paar 100km. mee gereden en het vertrouwen is terug.
En naast de weg bieden ze in ieder geval meer grip dan de TA's.
Maar na de winter komen die er toch weer onder.


*wat doet een binnenband in een tubelesband wanneer die warm wordt en er mogelijkerwijs lucht tussen beide zit. Tubeles heeft een luchtdichtvlies... vandaar de twijfel.
 

*wat doet een binnenband in een tubelesband wanneer die warm wordt en er mogelijkerwijs lucht tussen beide zit. Tubeles heeft een luchtdichtvlies... vandaar de twijfel.


Ik heb het idee dat dit fout kan gaan. Als er lucht tussen komt dan krijg je vanzelf wrijving en daarmee de nodige hitte enzo.
Aan de andere kant is er maar 1 manier om er achter te komen of dat gaat.
 
Ik heb het idee dat dit fout kan gaan. Als er lucht tussen komt dan krijg je vanzelf wrijving en daarmee de nodige hitte enzo.
Aan de andere kant is er maar 1 manier om er achter te komen of dat gaat.

Leeglopen doet ie in ieder geval niet..... want na een paar 100 kilometer gereden te hebben is de druk gelijk gebleven.
Band wordt wel goed warm...
 
binnenbanden zijn niet op zijn plaats op een straatfiets!
duidelijk bewezen dat tubless veiliger is.
 
Leeglopen doet ie in ieder geval niet..... want na een paar 100 kilometer gereden te hebben is de druk gelijk gebleven.
Band wordt wel goed warm...


hahahahah, dat warm worden is nu wel zo handig.

Maar daar ligt waarschijnlijk ook het probleem. De tijd zal het leren.
 
binnenbanden zijn niet op zijn plaats op een straatfiets!
duidelijk bewezen dat tubless veiliger is.

Ongetwijfeld... maar mijn ervaring met de Scouts zonder binnenband zijn niet om over naar huis te schrijven. Ook niet om naar Heidenau te schrijven. Zelfs de bandjes zijn opgestuurd en onderzocht maar het probleem kwam niet boven tafel.

De coulance van de dealer was top (set TA) en uiteindelijk kregen we ook de Scouts retour.
Die lagen dus nog in de garage en ik was aan vervanging toe vandaar dat ik deze oplossing heb gekozen.
 

gewoon lekprikken zou ik zeggen


En verder, idd wel heel veel drukverlies, ik praat zelf over 0.1bar per week ofzo.
 
bij nopbanden omleggen moet de bandenboer afdichtpasta gebruiken , net als bij auto,s .
is alleen een zootje als de band vernieuwd moet worden
 


Ik zit zelfs te denken om er tzt een dohc blok in te laten hangen als deze de geest geeft Als een nieuw blok 5 k kost kun je weer 200000 km vooruit tegen niet teveel kosten dan normale slijtagedelen en af en toe iets groters/duurders
 
Ik zit zelfs te denken om er tzt een dohc blok in te laten hangen als deze de geest geeft Als een nieuw blok 5 k kost kun je weer 200000 km vooruit tegen niet teveel kosten dan normale slijtagedelen en af en toe iets groters/duurders

Met een klein beetje zoeken kan je ook een blok uit een schade GS halen voor rond de 1500 euro.
Zag ze wel eens staan op ebay.
Zijn zoveel leuke oplossingen te vinden..
 
bij nopbanden omleggen moet de bandenboer afdichtpasta gebruiken , net als bij auto,s .
is alleen een zootje als de band vernieuwd moet worden

Valt mee hoor, je moet niet te gek opbrengen.
Er afhalen valt ook mee, een bus finilek erin is erger dan zit het banden apparaat onder de shit.
 

*wat doet een binnenband in een tubelesband wanneer die warm wordt en er mogelijkerwijs lucht tussen beide zit. Tubeles heeft een luchtdichtvlies... vandaar de twijfel.

Eigenlijk mag een binnenband alleen in een TT buitenband (Tube-Type) en niet in een TL (tubeless)
Waarom: omdat de binnenzijde van de band vaak bij TL kleine randjes aan de binnenzijde heeft een een TT vaak glad is.
Er ontstaat ook natuurlijk wrijving en dus ook meer warmte.
Bij een te lage bandenspanning zal er een grotere kans zijn op een "klapband".
(iets wat vroeger regelmatig voorkwam bij auto's en aanhangers met binnenbanden)
Wat ook veiliger is van een TL is dat als je een inrijding hebt van een object dit 9 v/d 10 x in het gat blijft zitten en dus het gat dicht houd.
Hierdoor kan je 9 v/d 10 x langer doorrijden voor de band leeg is.
Bij een binnenband krijg je dus ook een inrijding die door de buitenband gaat en ook door de binnenband.
Doordat de binnenband zacht is zal er snel lucht ontsnappen en je band dus snel zacht zijn.
Dis is dus wel wat "onveiliger"

Er zijn dus ook voor sommige type banden 2 soorten verkrijgbaar Tubeless en TubeType.
Staat op de zijkant van de band.

Bij binnenbanden heb je inderdaad lucht tussen beide banden maar dat maakt niet uit.
Beide banden moeten zowieso altijd luchtdicht zijn.
Bij het ventiel van een binnenband zit altijd ruimte dus er zal nooit een over of onderdruk zijn
Er mag altijd iets uitkomen want ikzelf heb weinig banden gezien die helemaal nooit een klein beetje leeg lopen.

Wat wel kan met een binnenband is dat als je velg een beetje minder word qua lak deze kan gaan oxideren door de tussenlucht.
 
Laatst bewerkt:
Wat vinden jullie eigenlijk van de nieuwe 1200? Adventure is weg. Je kan nu uit 3 "uitvoeringen" kiezen, en het is een water orgel geworden ... kweet het nog zo zeker niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.